Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du at samfunnet burde gjort? Du må jo ha noen tanker om det, siden det opprører deg sånn at diverse skoler og etater ikke sitter på tiltalebenken sammen med moren. @Vampen hadde noen gode spørsmål angående dette. Jeg ønsker oppriktig å vite hva du mener, for jeg klarer ikke helt å se hva som kunne vært gjort anderledes.

Anonymkode: 48845...25c

Som jeg nevnte tidligere; skulle likt å visst hvor mange (tapte?) anrop det foreligger på moren sin telefon fra offentlige instanser ov da i særdeleshet ansvarlig psykiater/helsevesen....

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi forholder oss til opplysninger som er kommet hittil i media. Saken får slik enorm oppmerksomhet fordi man har medfølelse med involverte. Førstog fremst jenta.  Det er også utrolig viktig å se at mennesker som virker oppegående faktisk kan ha psykiske problemer av alvorlig art. Denne saken vil sette ny standar i samhandling mellom etater og i forhold til hvor mye foreldre skal kunne diktere.  Håper jeg. 

Anonymkode: 51273...43c

Jeg håper du har rett, mtp ny standard, men jeg frykter at det ikke vil skje så mye. Jeg jobber i skolen og denne saken gjør meg i fullt alvor redd. Både for at jeg som yrkesutøver ikke skal se noe jeg absolutt burde se, for det er garantert mye vi ikke får med oss. Men også for å sitte fast i en situasjon hvor man ser at noe er galt, men ikke kommer noen vei fordi andre instanser ikke følger opp. Så ja, jeg håper også. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet med en spiseforstyrret med diabetes type 1. Hun hadde ekstremt høyt/lavt blodsukker daglig.  vi målte morgen middag kveld. satt insulin og gav måltider, av og til ekstra sukker eller ekstra insulin, og ekstra målinger. det var aldri behov for ambulanse.  Én sykepleier i retten som registrerer blodsukker, insulin og sukker/matinntak vil løse problemet. 

Anonymkode: f8804...2c2

Det ble også foreslått/anbefalt av de sakkyndige at hun kunne bruke en insulinpumpe for å forebygge dette. Å bruke det er vel noe hun velger selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg håper du har rett, mtp ny standard, men jeg frykter at det ikke vil skje så mye. Jeg jobber i skolen og denne saken gjør meg i fullt alvor redd. Både for at jeg som yrkesutøver ikke skal se noe jeg absolutt burde se, for det er garantert mye vi ikke får med oss. Men også for å sitte fast i en situasjon hvor man ser at noe er galt, men ikke kommer noen vei fordi andre instanser ikke følger opp. Så ja, jeg håper også. 

Jobber også innen skoleverket og sitter med akkurat samme følelse.  Muren av taushetsplikt mellom de ulike instansene er så høy at det gjør det vanskelig å fange opp alvorlige ting. 

 

Anonymkode: 51273...43c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber også innen skoleverket og sitter med akkurat samme følelse.  Muren av taushetsplikt mellom de ulike instansene er så høy at det gjør det vanskelig å fange opp alvorlige ting. 

 

Anonymkode: 51273...43c

Absolutt! Jeg har også tenkt en del på det Budstikka skrev om hvorfor de valgte å skrive artikkelen. En ting var å gi en annen side enn den mor solgte, men det handlet også om å møte et av samfunnets tabuer. Nemlig at foreldre ikke alltid vet hva som er best for barna, selv om de mener godt. Og at da må det finnes andre voksne som kan sette grenser for foreldrene. Jeg tror ikke man skal jobbe lenge i skolen for å oppdage to ting, nemlig at de aller fleste foreldre tar gode valg for egne barn, men at det også finnes de som definitivt ikke gjør det. Og jeg er ikke så sikker på om systemet, slik det fungerer i dag, er godt nok rustet til å sette grenser for og fange opp foreldre som denne moren. Dessverre. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å gjennomføre en rettsakt når man hele livet har vært et offer og rømmet fra ansvar.

Anonymkode: db675...888

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvorfor skaffet ikke moren legehjelp til datteren sin, når datteren ba om det i september noen få måneder før hun døde? Har moren blitt spurt om dette? Hva har hun i så fall svart på det?

Anonymkode: fad9c...735

Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer at mor og datter oppholdte seg i hver sin bygning i perioder i månedene før datteren døde (og derfor skrev mange sms til hverandre), hva var grunnen til dette?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var temperaturen i det rommet der datteren var? Hva var temperaturen i det rommet der moren oppholdte seg? (Noen nevnte at det var kaldt i det rommet der datteren døde).

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk slik at det er ingen rettsplikt å la seg behandle, og tvangsbehandling faller vel inn under vilkårene i lov om psykisk helsevern. 

Så gjelder tvangshjemlene bare behandling av en psykisk lidelse. Somatisk sykdom faller utenfor lovens rekkevidde. 

Anonymkode: a895a...7e8

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det faktisk slik at det er ingen rettsplikt å la seg behandle, og tvangsbehandling faller vel inn under vilkårene i lov om psykisk helsevern. 

Så gjelder tvangshjemlene bare behandling av en psykisk lidelse. Somatisk sykdom faller utenfor lovens rekkevidde. 

Anonymkode: a895a...7e8

Ja dette er svært interessant. Hva kan egentlig retten med loven i hånd gjøre for at saken blir gjennomført? Skulle ønske avisene kunne skrive om dette.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette er svært interessant. Hva kan egentlig retten med loven i hånd gjøre for at saken blir gjennomført? Skulle ønske avisene kunne skrive om dette.

Anonymkode: 7fdbe...473

Moren kan vel vitne og la seg avhøre fra sykehus? Det er vel ikke noe absolutt krav om at det skal skje i retten?

De har vel hatt så få slike saker at det ikke har  vært brukt så mye lovverk rundt dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Moren kan vel vitne og la seg avhøre fra sykehus? Det er vel ikke noe absolutt krav om at det skal skje i retten?

De har vel hatt så få slike saker at det ikke har  vært brukt så mye lovverk rundt dette. 

Jo, men hva om man hadde nektet å la seg behandle på sykehus til å begynne med? Det er det jeg i hovedsak lurer på.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Statsadvokat Dymbe sier det vil være svært uheldig å utsette rettssaken enda en gang av hensyn til bevisførsel i saken.

– Nå må vi vente på helsepersonellets vurdering og behandling av henne, men det er retten som må avgjøre videre, sier Dymbe.

– Er det aktuelt å ha helsepersonell til stede i retten?

– Det må retten vurdere, sier Dymbe."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0E3wbM/valdres-saken-moren-sendt-til-sykehus

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Hun hadde et kvalifisert blodsukkerfall som kunne vært livstruende. "

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men hva om man hadde nektet å la seg behandle på sykehus til å begynne med? Det er det jeg i hovedsak lurer på.

Anonymkode: 7fdbe...473

Da må det vel være snakk om tvangsinnleggelse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men hva om man hadde nektet å la seg behandle på sykehus til å begynne med? Det er det jeg i hovedsak lurer på.

Anonymkode: 7fdbe...473

Så lenge pasienten er våken og klar kan vedkommende nekte behandling. Dersom pasienten ikke er med sine fulle fem blir ikke pasienten ansett som beregnelig og i stand til å kunne ta den type beslutning. 

Endret av Bakepulver
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Hun hadde et kvalifisert blodsukkerfall som kunne vært livstruende. "

Anonymkode: fad9c...735

Diabetikere opplever å få blodsukkerfall. Det kan være dødelig og skal tas på fullt alvor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

" Hun hadde et kvalifisert blodsukkerfall som kunne vært livstruende. "

Anonymkode: fad9c...735

En nøyaktig reprise av fjorårets sak. Ambulanse og innleggelse på dag to, etter konfronterende spørsmål. 

Mora sier at hun ikke husker det som skjedde på Beitostølen. Hvorfor er det da så traumatisk å få spørsmål rundt temaet?

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...