Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg finner det fortsatt litt underlig at først skal offentlige instanser granskes. Deretter skal mor tiltales. For meg burde det vært gjort i motsatt rekkefølge om hensikten med det hele var at dette ikke skulle skje igjen.....

selv dere som driver debatten frem her er mer opptatt av å lynsje en mor som alle med litt retningssans burde ha forstått ikke var egnet til å gjøre jobben sin.

da sitter iallefall jeg igjen med spørsmålet : hvordan kunne offentlige k stanser være så tafatte.

hadde det vært snakk om å gå etter rusmisbrukere eller narkotikakriminalitet hadde nok alle kluter blitt satt til fra starten av....

 

Anonymkode: 37999...62f

Du gir jo svaret selv i siste avsnitt.

Som jeg har nevnt her før så er mennesker med visse personlighetsforstyrrelser anskelige å gjennomskue før i en gitt situasjon iblant. I tillegg til at hun framsto som ressursterk og kom fra et såkalt "bedre miljø".

Og så er det vel sånn at noen også har reagert.Det ble vanskelig når hun rømmer,og bytter adresser flere ganger,og hvor hun ikke befinner seg på adressene.

Men mulig feil er blitt begått.Det vil vel komme fram i så fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg finner det fortsatt litt underlig at først skal offentlige instanser granskes. Deretter skal mor tiltales. For meg burde det vært gjort i motsatt rekkefølge om hensikten med det hele var at dette ikke skulle skje igjen.....

selv dere som driver debatten frem her er mer opptatt av å lynsje en mor som alle med litt retningssans burde ha forstått ikke var egnet til å gjøre jobben sin.

da sitter iallefall jeg igjen med spørsmålet : hvordan kunne offentlige k stanser være så tafatte.

hadde det vært snakk om å gå etter rusmisbrukere eller narkotikakriminalitet hadde nok alle kluter blitt satt til fra starten av....

 

Anonymkode: 37999...62f

Vi har fått med oss at du ønsker å gå etter systemet. Men du kommer med få innspill på hva de har gjort galt og hva som burde ha vært annerledes. 

La meg hjelpe deg litt på vei, som fylkesmennene allerede har påpekt, BV har gjort feil. Både ved å henlegge bekymringsmeldinger og ikke fokusere nok på den generelle omsorgssituasjonen. Hva mener du at man skal gjøre for å unngå det? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for jeg tror vi er nok av folk som jobber opp mot BV som har kjent på frustrasjon over at de ikke tar nok grep. Jeg har tidligere påpekt at jeg personlig mener at BV ikke burde være en kommunal enhet. Jeg mener også at de burde jobbe tettere mot skolene, og jeg er ikke sikker på om foreldres rett til innsyn og info alltid er helt heldig. Innspill? 

Skolene - jeg mener skolene stort sett har gjort det de skal. De burde, i etterpåskapens klokskap, ha sendt flere og tidligere bekymringsmeldinger. Men de har fått servert en sannhet om en elev med spiseforstyrrelse pga mobbing, og en mor som tilsynelatende prøver å hjelpe, og da er ikke bekymringsmelding første pri. Skolen er dermed lovpålagt å jobbe med elevens skolemiljø, og det som foregår på skolen, og det har de gjort. Skal det være nyttig at skolene sender bekymringsmelding må BV uansett ta tak i dem, så da er vi tilbake til punkt 1. Hva mer ønsker du her? Jeg personlig mener feks at det er hull i hodet at ikke infoflyten mellom skolene er fri, i den grad at foreldre må godkjenne overføring av info i en del tilfeller. 

Helsevesnet - hva har du her? De har sendt to bekymringsmeldinger, så jeg har ikke så mye å tilføye her. 

Og før du kommer med noe om å forsvare det ene eller det andre, nei. Jeg ser bare ikke poenget med generell klagesang om sviktende innstanser om det ikke kommer noe konkret. For her er sannheten, systemet vårt har flere svakheter, hvilket denne saken beviser. Ikke bare enkeltindivider som svikter, systemet i seg selv er mangelfullt. Har du noen innspill på hvordan systemet kan bli bedre? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vampen skrev:

Vi har fått med oss at du ønsker å gå etter systemet. Men du kommer med få innspill på hva de har gjort galt og hva som burde ha vært annerledes. 

La meg hjelpe deg litt på vei, som fylkesmennene allerede har påpekt, BV har gjort feil. Både ved å henlegge bekymringsmeldinger og ikke fokusere nok på den generelle omsorgssituasjonen. Hva mener du at man skal gjøre for å unngå det? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for jeg tror vi er nok av folk som jobber opp mot BV som har kjent på frustrasjon over at de ikke tar nok grep. Jeg har tidligere påpekt at jeg personlig mener at BV ikke burde være en kommunal enhet. Jeg mener også at de burde jobbe tettere mot skolene, og jeg er ikke sikker på om foreldres rett til innsyn og info alltid er helt heldig. Innspill? 

Skolene - jeg mener skolene stort sett har gjort det de skal. De burde, i etterpåskapens klokskap, ha sendt flere og tidligere bekymringsmeldinger. Men de har fått servert en sannhet om en elev med spiseforstyrrelse pga mobbing, og en mor som tilsynelatende prøver å hjelpe, og da er ikke bekymringsmelding første pri. Skolen er dermed lovpålagt å jobbe med elevens skolemiljø, og det som foregår på skolen, og det har de gjort. Skal det være nyttig at skolene sender bekymringsmelding må BV uansett ta tak i dem, så da er vi tilbake til punkt 1. Hva mer ønsker du her? Jeg personlig mener feks at det er hull i hodet at ikke infoflyten mellom skolene er fri, i den grad at foreldre må godkjenne overføring av info i en del tilfeller. 

Helsevesnet - hva har du her? De har sendt to bekymringsmeldinger, så jeg har ikke så mye å tilføye her. 

Og før du kommer med noe om å forsvare det ene eller det andre, nei. Jeg ser bare ikke poenget med generell klagesang om sviktende innstanser om det ikke kommer noe konkret. For her er sannheten, systemet vårt har flere svakheter, hvilket denne saken beviser. Ikke bare enkeltindivider som svikter, systemet i seg selv er mangelfullt. Har du noen innspill på hvordan systemet kan bli bedre? 

:klappe:

Anonymkode: 48845...25c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som pårørende til et menneske med en alvorlig psykiatrisk diagnose må jeg bare si at sere som debatterer her inne har en VOLDSOM tillit til offentlig helsevesen.

hadde ikke mitt familiemedlem hatt et så solid støtteapparat rundt seg som det familien er, hadde h*n bodd på gata eller vært død i dag.

Hadde dere hatt de samme opplevelsene som vi har hatt i min familie Vedr psykiatrisk  helsevesen, hadde dere skjønt at det som skremmer meg i denne saken er at et uskyldig barn har blitt overlatt til en mor som overhode ikke var istand til å ta vare på henne. Og da kicket ingen mekanismer inn hos det offentlige. Dette barnet hadde jo krav på Å bli beskyttet mot sin forelder. Det burde jo være åpenbart. Men istedefor å se at denne moren er en lost cause, er dere opptatt av hevn og lynsjing av henne. Se offentlige instanser, de som skal handtere flere slike saker i framtiden og forhåpentligvis gjøre en bedre jobb neste gang (?) de sitter dere og forsvarer .....

 

Anonymkode: 37999...62f

Hevn og lynsjing? Det er lov å skrive om det som media formidler til oss.Denne saken er ganske grotesk,og klart en engasjerer seg! 

Og jeg har ihvertfall ikke glorifisert noe helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet med en spiseforstyrret med diabetes type 1. Hun hadde ekstremt høyt/lavt blodsukker daglig.  vi målte morgen middag kveld. satt insulin og gav måltider, av og til ekstra sukker eller ekstra insulin, og ekstra målinger. det var aldri behov for ambulanse.  Én sykepleier i retten som registrerer blodsukker, insulin og sukker/matinntak vil løse problemet. 

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Neinei, ikke hevn og lynsjing fra min side. En grundig rettssak som faktisk belyser alle sakens sider. Poenget mitt er at staten kan ikke være ansvarlig for alle individer og alle handlinger de foretar seg. En slik overvåkning og informasjonsflyt vil rett og slett true andre minst like viktige rettigheter. Utgangspunktet er selvbestemmelsesrett, og så lenge et barn er under 18 år så gjelder dette også for foreldre overfor barnet. Og det er ikke bare å gjøre inngrep i denne rettigheten uten videre. Det skal ganske mye til og man skal igjennom mange ledd før man kommer så langt. Og når man beveger seg rundt så blir dette selvsagt vanskeligere - og dette går jo igjen på at overvåkning og informasjonsflyt ikke er like enkelt å håndtere og utføre.

Anonymkode: 7fdbe...473

Men denne jenta levde da ikke i et vakuum? Selv ikke etter at hun ble forflyttet til denne hytta! Hun hadde da andre pårørende rundt seg som burde blitt kontaktet.

min erfaring er at psykiatrisk helsevesen syns det er hent ok å ikke følge opp pasienter overhode. Etter alvorlig psykose og selvmordsforsøk ; ikke EN eneste telefon til vedkommende på over to år. Fullstendig overlatt til pårørende.

I tillegg bør jeg nevne st som pårørende til menneskervmed alvorlig psykiatrisk syke blir man nesten ekskludert som pårørende. Man blir overhode ikke hørt eller inkludert i behandling selv om man skulle ønske å bidra. Det er nesten som man blir luft.

hadde helsevesenet samme innstilling til denne henta, noe jeg hsr en følelse av, var det vel ikke så rart At morens personlighet mv ikke engang ble evaluert som en risikofaktor engang.

Hadde vært interessant å vite hvor mange anrop det lånopptak morens telefon fra offentlige instanser! Det sies så langt ikke noe om. Jeg venter i spenning på det....

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som pårørende til et menneske med en alvorlig psykiatrisk diagnose må jeg bare si at sere som debatterer her inne har en VOLDSOM tillit til offentlig helsevesen.

hadde ikke mitt familiemedlem hatt et så solid støtteapparat rundt seg som det familien er, hadde h*n bodd på gata eller vært død i dag.

Hadde dere hatt de samme opplevelsene som vi har hatt i min familie Vedr psykiatrisk  helsevesen, hadde dere skjønt at det som skremmer meg i denne saken er at et uskyldig barn har blitt overlatt til en mor som overhode ikke var istand til å ta vare på henne. Og da kicket ingen mekanismer inn hos det offentlige. Dette barnet hadde jo krav på Å bli beskyttet mot sin forelder. Det burde jo være åpenbart. Men istedefor å se at denne moren er en lost cause, er dere opptatt av hevn og lynsjing av henne. Se offentlige instanser, de som skal handtere flere slike saker i framtiden og forhåpentligvis gjøre en bedre jobb neste gang (?) de sitter dere og forsvarer .....

 

Anonymkode: 37999...62f

En annen ting : dette handler om tiltale mot moren og ikke mot andre.Derfor debatteres akkurat det.

Du kan jo lage en tråd om dine erfaringer? Det kunne vært interessant det.Men ingen andre enn moren er tiltalt her,og det er saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men denne jenta levde da ikke i et vakuum? Selv ikke etter at hun ble forflyttet til denne hytta! Hun hadde da andre pårørende rundt seg som burde blitt kontaktet.

min erfaring er at psykiatrisk helsevesen syns det er hent ok å ikke følge opp pasienter overhode. Etter alvorlig psykose og selvmordsforsøk ; ikke EN eneste telefon til vedkommende på over to år. Fullstendig overlatt til pårørende.

I tillegg bør jeg nevne st som pårørende til menneskervmed alvorlig psykiatrisk syke blir man nesten ekskludert som pårørende. Man blir overhode ikke hørt eller inkludert i behandling selv om man skulle ønske å bidra. Det er nesten som man blir luft.

hadde helsevesenet samme innstilling til denne henta, noe jeg hsr en følelse av, var det vel ikke så rart At morens personlighet mv ikke engang ble evaluert som en risikofaktor engang.

Hadde vært interessant å vite hvor mange anrop det lånopptak morens telefon fra offentlige instanser! Det sies så langt ikke noe om. Jeg venter i spenning på det....

Anonymkode: 37999...62f

Det var jo akkurat å leve i et vakuum hun gjorde da de dro på hytta, og ved at hun ble flyttet rundt og byttet skolen. Offentlige instanser har jo taushetsplikt og kan av den grunn ikke kontakte for eksempel en tante eller en bestefar de mener kan hjelpe til - iallfall ikke sånn helt uten videre.

 

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo akkurat å leve i et vakuum hun gjorde da de dro på hytta, og ved at hun ble flyttet rundt og byttet skolen. Offentlige instanser har jo taushetsplikt og kan av den grunn ikke kontakte for eksempel en tante eller en bestefar de mener kan hjelpe til - iallfall ikke sånn helt uten videre.

 

Anonymkode: 7fdbe...473

Nettopp, man kan ikke for egen maskin begynne å kontakte familie utover foresatte. I dette tilfellet har familien også vært ute i avisa med leserinnlegg hvor de gir full støtte til mor, og legger all skyld på det offentlige, så her hadde det nok heller ikke hjulpet stort. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det virker som dere er mest ute etter å piske en død hest.....

lykke til videre med det.

 

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det virker som dere er mest ute etter å piske en død hest.....

lykke til videre med det.

 

Anonymkode: 37999...62f

Nei, som sagt, en grundig rettssak som belyser alle sakens sider. Og ansvarliggjøring av de som er ansvarlige, både offentlige og private. Ikke sikkert at moren blir dømt når alt kommer til alt, men man må iallfall komme til bunns i saken, det er det jeg er opptatt av.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men belyses alle sider av saken når samfunnet bare sitter igjen med en ripe i lakken. Det blir spennende å se....

Anonymkode: 37999...62f

Hva mener du at samfunnet burde gjort? Du må jo ha noen tanker om det, siden det opprører deg sånn at diverse skoler og etater ikke sitter på tiltalebenken sammen med moren. @Vampen hadde noen gode spørsmål angående dette. Jeg ønsker oppriktig å vite hva du mener, for jeg klarer ikke helt å se hva som kunne vært gjort anderledes.

Anonymkode: 48845...25c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er uhørt å forhåndsdømme et menneske på denne måten. Kanskje moren har gjort alt i sin makt. Dette vet vi ikke og hun er heller ikke i psykisk stand til å forklare seg. Da bør man avholde seg fra å slenge stygge bemerkninger om henne.

Kanskje det kommer fram ting seinere som får alle de som sier stygge/kritiske ting til å skamme seg dypt...

Man bør avholde seg fra å mene ting, til man har fakta på bordet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det virker som dere er mest ute etter å piske en død hest.....

lykke til videre med det.

 

Anonymkode: 37999...62f

Du har dine personlige erfaringer og berøres av det.Du kan ikke klandre oss andre som skriver om denne tiltalen og utviklingen fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men denne jenta levde da ikke i et vakuum? Selv ikke etter at hun ble forflyttet til denne hytta! 

Anonymkode: 37999...62f

Det er nettopp det hun gjorde. Hun lå i et vakum, kanskje til og med isolert i en egen hytte, og kommuniserte med sms til kun moren. Faren fikk ikke kontakt. Ingen visste hvor de var. Hun døde alene, med en bmi som best kan sammenlignes med de værste bildene fra sultkatastrofer i afrika,  og nedkjølt!  man har kun morens ord for at de spiste og hadde det hyggelig med gaver, og når det kommer til stykket husker hun det plutselig ikke heller, og vil ikke forklare seg om det! 

Det er dette vakumet på minst en mnd (det tar lang tid å dø av sult) som gjør ihvertfall meg opprørt. Folk dør av spiseforstyrrelser hele tiden, men ikke sånn som dette. 

Anonymkode: f8804...2c2

  • Liker 31
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Sorry for å si det, men jeg eier ikke et snev av sympati for moren.

»Å sitte og høre på det der ... det er som å bli voldtatt, forklarte kvinnen overfor Dagbladet seinere.»

Kjenner jeg blir illsint av hennes uttalse. Tror ikke hun vet hva hun prater om når hun sammenligner tiltalen med en voldekt.

Anonymkode: 1a8d8...e8f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg synes det er uhørt å forhåndsdømme et menneske på denne måten. Kanskje moren har gjort alt i sin makt. Dette vet vi ikke og hun er heller ikke i psykisk stand til å forklare seg. Da bør man avholde seg fra å slenge stygge bemerkninger om henne.

Kanskje det kommer fram ting seinere som får alle de som sier stygge/kritiske ting til å skamme seg dypt...

Man bør avholde seg fra å mene ting, til man har fakta på bordet.

Vi forholder oss til opplysninger som er kommet hittil i media. Saken får slik enorm oppmerksomhet fordi man har medfølelse med involverte. Førstog fremst jenta.  Det er også utrolig viktig å se at mennesker som virker oppegående faktisk kan ha psykiske problemer av alvorlig art. Denne saken vil sette ny standar i samhandling mellom etater og i forhold til hvor mye foreldre skal kunne diktere.  Håper jeg. 

Anonymkode: 51273...43c

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg synes det er uhørt å forhåndsdømme et menneske på denne måten. Kanskje moren har gjort alt i sin makt. Dette vet vi ikke og hun er heller ikke i psykisk stand til å forklare seg. Da bør man avholde seg fra å slenge stygge bemerkninger om henne.

Kanskje det kommer fram ting seinere som får alle de som sier stygge/kritiske ting til å skamme seg dypt...

Man bør avholde seg fra å mene ting, til man har fakta på bordet.

Jeg tror vi med ganske stor grad av sikkerhet kan anta at moren har tatt valg stikk i strid med datterens beste. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vampen skrev:

Jeg tror vi med ganske stor grad av sikkerhet kan anta at moren har tatt valg stikk i strid med datterens beste. 

Jeg tror at jeg ikke vet noe, sånn at jeg ikke bør mene noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...