Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Uff da skrev:

Så lenge man er strafferettslig tilregnelig så tenker jeg at alle diagnoser er totalt uvesentlig for straffeutmålingen og det ansvaret man har som foreldre. Det er helt hårreisende å tenke seg at tiltalte skal få strafferabatt på noe som helst grunnlag annet enn at gjentakelsesfaren er svært liten. 

Når det er fare for gjentakelse dømmes tiltalte til forvaring. Manglende fare for gjentakelse er ikke en formildende omstendighet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sendte de meldinger til hverandre, hvis de satt sammen i sofaen? Er det kommet frem noe om de egentlig oppholdt seg i samme bygning den siste tida? Kan jo lure.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eo8LAl/tiltalt-mor-i-tekstmelding-til-angelica-13-om-du-ikke-er-doed-i-morgen-havner-du-paa-sykehus-i-flere-aar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
30 minutter siden, Den røde fare skrev:

Hvorfor sendte de meldinger til hverandre, hvis de satt sammen i sofaen? Er det kommet frem noe om de egentlig oppholdt seg i samme bygning den siste tida? Kan jo lure.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eo8LAl/tiltalt-mor-i-tekstmelding-til-angelica-13-om-du-ikke-er-doed-i-morgen-havner-du-paa-sykehus-i-flere-aar

Kripos mener at de har oppholdt seg i hver sin bygning, men jeg har ikke funnet noe som forteller om det var under hele oppholdet eller kun den siste tiden.

https://www.nrk.no/ho/kripos-tror-tiltalt-mor-og-avdod-datter-bodde-adskilt-1.13946062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lady T said:

Nå er jo mobbingen veldig vagt beskrevet. F.eks ei jente som sa at A kom for sent. Mor ble rasende. Det var nok ikke ment som mobbing fra den andre jenta, men mulig A (pga mor) tolket det som mobbing og det gjorde A utrygg. Hva som gjorde A utrygg vet jo bare A, men hun la nok mye mer i blikk og kommentarer enn det var ment. Og sånn er jo noen barn. Noen er mer nærtagne enn andre. 

Er dette noe moren har gitt som eksempel på mobbing?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sol70 skrev:

Er dette noe moren har gitt som eksempel på mobbing?

Vet ikke om hun har gitt andre eksempler enn det med at noen sa at badedrakten satt stramt (?), men det jeg refererte til her var noe moren skrev i en melding til en av de andre mødrene. Hvis du blar litt tilbake skrev kopierte jeg det fra artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 7.58, Lady T skrev:

«... overhører (en jentes navn, red.anm.) i garderoben som sier Angelica kommer for sent. Jeg ble rasende. Den frekke ungen! Jeg sa til henne at for det første kom vi ikke for sent, for det andre kommer hun sent selv, for det tredje måtte vi vente på noen. Og det er lumpent å si sånt! Den ungen irriterer meg sånn

CAMILLA HEGGELUND I MELDING OM SYV ÅR GAMMEL MEDELEV AV ANGELICA

... sier mye om mor, tenker jeg  😯

Kilde: https://www.budstikka.no/valdres-saken/lommedalen/da-lommedalen-mistet-en-av-sine/f/5-55-398661

Her 👆🏼

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra
1 time siden, Lady T skrev:

Vet ikke om hun har gitt andre eksempler enn det med at noen sa at badedrakten satt stramt (?), men det jeg refererte til her var noe moren skrev i en melding til en av de andre mødrene. Hvis du blar litt tilbake skrev kopierte jeg det fra artikkelen. 

Jeg har heller ikke sett noen andre konkrete eksempler på mobbing enn det eksemplet med badedrakten, og der ble jo også historien endret fra at det var et yngre barn til et eldre barn. Så det er gitt minst 2 forskjellige forklaringer på hvem det var.

Noe annet jeg har tenkt på flere ganger er at det ser ut som at mobbing ikke var noe tema fra mors side før det var stadfestet at Angelica hadde anoreksi. På den måten fant moren noe å feste årsaken til, mens det i minst like stor grad kan være kan være hennes behov for å detaljstyre datteren helt fra hun var svært ung som kan ha utløst det. Da fikk Angelica kontroll på noe som moren ikke kunne overstyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, chisandra said:

Jeg har heller ikke sett noen andre konkrete eksempler på mobbing enn det eksemplet med badedrakten, og der ble jo også historien endret fra at det var et yngre barn til et eldre barn. Så det er gitt minst 2 forskjellige forklaringer på hvem det var.

Noe annet jeg har tenkt på flere ganger er at det ser ut som at mobbing ikke var noe tema fra mors side før det var stadfestet at Angelica hadde anoreksi. På den måten fant moren noe å feste årsaken til, mens det i minst like stor grad kan være kan være hennes behov for å detaljstyre datteren helt fra hun var svært ung som kan ha utløst det. Da fikk Angelica kontroll på noe som moren ikke kunne overstyre. 

Redaktøren i Budstikka sier også at moren endret en del på disse mobbehistoriene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dommen tilsendt av valdres tingrett. Sendte mail og skrev "Hei, jeg ønsker innsyn i dom mot Camilla Heggelund. Med vennlig hilsen Meg". 

Min mor sa at eneste grunnen til at vi skulle sendt så mye meldinger til hverandre i samme hus var at jeg hadde fått en veldig smittsom sykdom, så hun satte middagen ved døra (hun er transplantert). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, chisandra said:

Dette «makes sense» oppi en ellers uforståelig sak (at et barn sulter seg ihjel foran morens øyne). Morens atferd fremstår ekstremt invaderende. Nettopp behovet for kontroll er ofte sentralt for utvikling av anorexi. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 21.59, Made4u skrev:

I de tilfeller hvor foreldre ikke makter å ivareta barns interesser, ja da er det det offentlige som skal ivareta barnas interesser. I denne saken er det tydelig at det offentlige, skolevesenet, barnevernet og helsevesenet m.fl. har feilet voldsomt. Hadde det offentlige gjort hva dem burde i denne saken, ja da hadde ikke dette vært en sak.

Moren til Angelica ville bare sin datter sitt beste, hun bør likevel ikke dømmes selv om hennes handlinger ikke var i datterens interesse og det hele endte fatalt, det er åpenlyst at moren i denne saken ikke har fattet konsekvensene hennes handlinger hadde.

Selv er jeg for at det offentlige her skal ta ansvaret, og å finne ut hvordan dem kan bli bedre så ikke lignende får skje i fremtiden. Satt på spissen så kan lignende skje i fremtiden dersom alt får være opp til foreldrene, er derfor det offentlige må gjøre mer i saker som dette og de skulle definitivt gjort mer enn de gjorde i denne saken.

Når det offentlige svikter, som det har gjort her, har likevel foreldre ansvar. Moren er utredet og er tilregnelig.  Mor har uansett hvordan man vrir og vender på det, latt datteren sulte ihjel. Det hadde vært noe helt annet om moren var psykotisk eller utilregnelig på andre måter. Her har mor løyet til fastlege om at de har vært i nederland, hun har avbrutt behandling etter behandling. Hun VISSTE at datteren veide under 30kg ved nødsamtalen. Moren lyver om at datteren har stått og skåret grønnsaker, når hun rett før sendte sms til datteren om at hun ikke kunne reise seg fra sengen, da kunne hun få hjerteinfarkt. Datteren lå på et iskaldt rom, har du lest alle rettsreferatene? Hun leste inn en video 1mnd før datteren døde, der hun sier de skal gå til tv2. De skulle saksøke Drammen sykehus, skrive bok om det som hadde skjedd.. Det er dette hun fokuserer på når datteren må sitte på paddet stol fordi hun er for tynn til å sitte uten pute! Det er ikke greit! Det var hevn mot mobberne og helsevesenet hun fokuserte på, ikke å få datteren i behandling!

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
14 minutter siden, miss spjåk skrev:

Når det offentlige svikter, som det har gjort her, har likevel foreldre ansvar. Moren er utredet og er tilregnelig.  Mor har uansett hvordan man vrir og vender på det, latt datteren sulte ihjel. Det hadde vært noe helt annet om moren var psykotisk eller utilregnelig på andre måter. Her har mor løyet til fastlege om at de har vært i nederland, hun har avbrutt behandling etter behandling. Hun VISSTE at datteren veide under 30kg ved nødsamtalen. Moren lyver om at datteren har stått og skåret grønnsaker, når hun rett før sendte sms til datteren om at hun ikke kunne reise seg fra sengen, da kunne hun få hjerteinfarkt. Datteren lå på et iskaldt rom, har du lest alle rettsreferatene? Hun leste inn en video 1mnd før datteren døde, der hun sier de skal gå til tv2. De skulle saksøke Drammen sykehus, skrive bok om det som hadde skjedd.. Det er dette hun fokuserer på når datteren må sitte på paddet stol fordi hun er for tynn til å sitte uten pute! Det er ikke greit! Det var hevn mot mobberne og helsevesenet hun fokuserte på, ikke å få datteren i behandling!

Godt og hjerteskjærende oppsummert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 22.41, Made4u skrev:

Jeg er uenig!

Nå har jeg selv møtt mange dumsnille foreldre, som absolutt ikke makter å ta styringen over egne barns liv, snarere heller er det barna som bestemmer. Ut i fra hvordan jeg har tolket det jeg har lest om saken, så har det vært Angelica sitt eget ønske å reise bort fra alt og alle - ergo ser jeg en mor som dumsnilt har lagt til rette for og støttet opp om dette.

Har du lest sms-ene der mor skriver mens hun er på hytta,  hun skriver hun vil reise til utlandet for å komme vekk fra barnevernet. Og Angelica som svarer "men da vil jeg jo dø". Hvem ønsker sterkest å reise bort fra alt og alle egentlig? Kan godt være at Angelica tenkte det var best å reise til hytten, men nå er det faktisk foreldrenes ansvar å se når ungene trenger helsehjelp. Det hadde tatt moren sekunder å ringe ambulansen da datteren var nede på 30 og lå og sugde saften ut av eplebiter. Vi har nok vilt forskjellig oppfatning av moren, jeg ser ikke en dumsnill mor, jeg ser en mor som har et ekstremt kontrollbehov og som i ettertid har fremstilt seg som et offer. Ikke et snev av selvsinnsikt. Jeg blir ganske provosert på Angelicas vegne av innlegget ditt, Angelica sa jo også på et tidspunkt da de var på hytten at hun ville til legen, hun hadde magesmerter (antagelig pga lite matinntakt). Mor kalte henne hysterisk..En mor som ville det beste for datteren sin mener du?

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@miss spjåk 👍

Det er fælt å like innleggene dine egentlig, for dette er så fælt, men jeg er veldig enig i det du skriver og oppsummerer🙏

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
7 minutter siden, n_97 skrev:

Om årsaker til spiseforstyrrelser:

"Spiseforstyrrelse er en mer eller mindre bevisst måte å kontrollere eller undertrykke følelser på, eller forsøk på å øke egen kontroll og mestring." 

https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/spiseforstyrrelser/spiseforstyrrelser-typer

Der står bl.a. store prestasjonskrav listet som en av årsakene, og som vi husker skulle jo Angelica bli den nye Johaug. Hun skulle bli best i alt!

Budstikka hadde et intervju med professor Sundgots-Borgen, og hun sa bl.a. at 

«Spiseforstyrrelser kan eksempelvis oppstå dersom et barn opplever å ikke bli sett, eller – ja, at det er overbeskyttet slik at de ikke selv har fått utviklet evnen til å gi uttrykk for behov eller følelser og gjør barn uselvstendige»

https://www.budstikka.no/politi/molladammen-skole/lommedalen/sundgot-borgen-flere-og-komplekse-arsaker-til-spiseforstyrrelser/s/5-55-245152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

😔 Har lest dommen...

A sier rett ut at moren mobber henne, hver dag.. 

A ble mobbet av klassekamerater, verre enn det som har kommet frem i avisene.

Mor truer A med å ta livet sitt gjentatte ganger, konkret hvordan hun skal gjøre det. 

Stakkars jente, hun ble jo helt ødelagt av moren sin. Først psykisk, så fysisk. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lady T skrev:

😔 Har lest dommen...

A sier rett ut at moren mobber henne, hver dag.. 

A ble mobbet av klassekamerater, verre enn det som har kommet frem i avisene.

Mor truer A med å ta livet sitt gjentatte ganger, konkret hvordan hun skal gjøre det. 

Stakkars jente, hun ble jo helt ødelagt av moren sin. Først psykisk, så fysisk. 

Ja, det er helt forferdelig...

Men det er bevis for at hun ble mobbet også? Da mener jeg, at det er andre enn moren som bekrefter det? 

Stakkars, stakkars jente❤️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2019 den 22.01, Jobbermedbarn skrev:

Ja, det er helt forferdelig...

Men det er bevis for at hun ble mobbet også? Da mener jeg, at det er andre enn moren som bekrefter det? 

Stakkars, stakkars jente❤️

Ja, vitner bekrefter at barna sendte snap med «10 ting vi ikke liker med A» og at det ble «konkurrert» i hvordan de skulle få A til å gråte. Spesielt ei som ikke hadde det bra hjemme tok det ut på A. 

Innlegget er ryddet for persondebatt, herunder debatt rundt mindreårige.

Yvonne (teamleder)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 16.27, Lady T skrev:

Merkelig.

Moren skapte et inntrykk av at det var datteren som hadde legevegring. Men da Angelica hadde vondt i magen, mistet hår og var bekymret, ba hun moren kontakte lege flere ganger. Hun tilbød seg til og med å betale selv. 

Idiot! Hypokonder!, svarte moren. «Du blir tatt om du viser deg på et legekontor». «Da slipper vi aldri fri».

«Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden?!», spurte Angelica i en tekstmelding. Moren truet med å legge seg ut i snøen om natten og kjøre utenfor veien. «Jeg er død når du våkner i morgen». «Din egen feil», skrev hun.

Slike trusler fremstår reelle og skremmende for et barn, mener dommerne. Det er psykisk vold, og alvorlig og gjentatt mishandling.

wow. Det er vel ikke så veldig utydelig lenger hva slags personlighetsforstyrrelse moren hadde.. greit at man føler en enorm avmakt i en situasjon med et spiseforstyrret barn, men dette er så langt over streken. Manipulasjon var hun mester i. Jeg er ikke overbevist om at moren hadde gode intensjoner hele veien, det var mor det dreide seg om. Værsåsnill ha i bakhodet at det er så mye vanskeligere å sette seg inn i at mødre kan sette seg selv foran sine egne barn, jeg tror mange har sympati fordi tiltalte er kvinne, og har mistet sitt eneste barn. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...