Sol-gull Skrevet 24. januar 2019 #7421 Skrevet 24. januar 2019 (endret) Det er helt meningsløst å hevde at en omsorgsperson bare vil noens beste når vedkommende ligger i senga og ikke kan reise seg alene, med en BMI på 8.8 (google det!), og man ikke kontakter helsevesenet. Uansett hvilken traumatisk opplevelse man selv har eller den syke har med det offentlige blir helt uvesentlig da, fordi personen er praktisk talt døende når de ikke er iferd med å spise seg opp. Moren var ikke så fjern at hun ikke kunne se dette, og det at hun kunne se det vises også i meldingene: «Er du ikke skremt og lei deg over hvor redusert du er? Du som for bare noen måneder siden løp så fort. Nå klarer du ikke reise deg opp alene», skriver moren. «Du har lovet så mange ganger nå og gitt meg så mye håp og glede. Jeg har trodd sånn på deg. Hvorfor gir du opp nok en gang. Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år» https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eo8LAl/tiltalt-mor-i-tekstmelding-til-angelica-13-om-du-ikke-er-doed-i-morgen-havner-du-paa-sykehus-i-flere-aar I en lydfil moren har spilt inn selv to dager senere (15. nov) sier hun blant annet «Når min datter nå …. Jeg klarer ikke å si det, jeg kommer til å ta livet mitt.» – Slik jeg oppfatter dette, er ordet hun ikke klarer å si «dør». Her begynner moren å innse at det kan bli et dødelig utfall for Angelica, sier aktor. I en tekstmelding 24. november skriver moren til datteren: «Du dør hvis du ikke spiser nå». I begynnelsen av desember skriver Angelica selv en tekstmelding til sin mor: «Når kommer jeg til å dø, tror du?». https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mgq5rR/angelica-i-sms-til-moren-naar-kommer-jeg-til-aa-doe-tror-du Endret 24. januar 2019 av Sol70 26
Gjest chisandra Skrevet 24. januar 2019 #7422 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 4 minutter siden, Lady T skrev: ? Jeg er ikke det. Så rart dette var da. Får bare lest deler av ingressen, jeg. Kan noen av dere andre sjekke om dere får lest saken? Edit: Så at noen andre hadde prøvd. Merkelige greier. Endret 24. januar 2019 av chisandra
Leselusa Skrevet 24. januar 2019 #7423 Skrevet 24. januar 2019 1 minutt siden, Sol70 skrev: Det er helt meningsløst å hevde at en omsorgsperson bare vil noens beste når vedkommende ligger i senga og ikke kan reise seg alene, med en BMI på 8.8 (google det!), og man ikke kontakter helsevesenet. Uansett hvilken traumatisk opplevelse man selv har eller den syke har med det offentlige blir helt uvesentlig da, fordi personen er praktisk talt døende når de ikke er iferd med å spise seg opp. Moren var ikke så fjern at hun ikke kunne se dette, og det at hun kunne se det vises også i meldingene: «Er du ikke skremt og lei deg over hvor redusert du er? Du som for bare noen måneder siden løp så fort. Nå klarer du ikke reise deg opp alene», skriver moren. «Du har lovet så mange ganger nå og gitt meg så mye håp og glede. Jeg har trodd sånn på deg. Hvorfor gir du opp nok en gang. Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år» https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eo8LAl/tiltalt-mor-i-tekstmelding-til-angelica-13-om-du-ikke-er-doed-i-morgen-havner-du-paa-sykehus-i-flere-aar I en lydfil moren har spilt inn selv to dager senere (15. nov) sier hun blant annet «Når min datter nå …. Jeg klarer ikke å si det, jeg kommer til å ta livet mitt.» – Slik jeg oppfatter dette, er ordet hun ikke klarer å si «dør». Her begynner moren å innse at det kan bli et dødelig utfall for Angelica, sier aktor. I en tekstmelding 24. november skriver moren til datteren: «Du dør hvis du ikke spiser nå». I begynnelsen av desember skriver Angelica selv en tekstmelding til sin mor: «Når kommer jeg til å dø, tror du?». https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Mgq5rR/angelica-i-sms-til-moren-naar-kommer-jeg-til-aa-doe-tror-du Ja, det er så opplagt at hun VISSTE at datteren var dødssyk. I lang tid før hun døde. 24
Lady T Skrevet 24. januar 2019 #7424 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 15 minutter siden, chisandra skrev: Så rart dette var da. Får bare lest deler av ingressen, jeg. Kan noen av dere andre sjekke om dere får lest saken? Edit: Så at noen andre hadde prøvd. Merkelige greier. Merkelig. Moren skapte et inntrykk av at det var datteren som hadde legevegring. Men da Angelica hadde vondt i magen, mistet hår og var bekymret, ba hun moren kontakte lege flere ganger. Hun tilbød seg til og med å betale selv. Idiot! Hypokonder!, svarte moren. «Du blir tatt om du viser deg på et legekontor». «Da slipper vi aldri fri». «Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden?!», spurte Angelica i en tekstmelding. Moren truet med å legge seg ut i snøen om natten og kjøre utenfor veien. «Jeg er død når du våkner i morgen». «Din egen feil», skrev hun. Slike trusler fremstår reelle og skremmende for et barn, mener dommerne. Det er psykisk vold, og alvorlig og gjentatt mishandling. Endret 24. januar 2019 av Lady T 40
Gjest chisandra Skrevet 24. januar 2019 #7425 Skrevet 24. januar 2019 Takk @Lady T. 👍 - blir helt matt. Igjen.
Gasellen Skrevet 24. januar 2019 #7426 Skrevet 24. januar 2019 Fy faen. Håper det vanker lang straff... 19
Limbo 2014 Skrevet 24. januar 2019 #7427 Skrevet 24. januar 2019 11 hours ago, Leselusa said: Det er skissert to ulike scenarioer fra ulike sider. Jeg vet hvilket jeg tror på, men det er nå enda slik at jeg ikke kan vite sikkert hva som har skjedd, og synes det var viktig å få fram. Uansett er mobbesaken en avsporing i forhold til skyldspørsmålet. Og DET er fakta. Nei, du kan ikke vite, for du gjør åpenbart ingen rimelighetsbetraktninger, men det betyr ikke at ingen kan vite. Både omgangsvenner, lærere og andre i den nære kretsen vet. 1
Limbo 2014 Skrevet 24. januar 2019 #7428 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 19 hours ago, Made4u said: Aldri sagt at moren er uten ansvar, men er like fult overbevist om at moren gjorde det hun følte og trodde at var best for datteren, så er overbevist om at moren i sitt hode forsøkte å hjelpe datteren (resultatet ble jo det motsatte)... Blir feil å gi henne en streng dom synes jeg, men det tror jeg heller ikke at hun får. Jeg tror ikke hun gjorde det hun trodde ville hjelpe datteren. Jeg tror hun har fortrengt datterens beste. Jeg skrev et innlegg om det som ble slettet fordi jeg pekte på et kjent syndrom, og det blir sett på som spekulasjon selv om det er «opp i dagen» likheter (hun har ikke fått noen slik diagnose). Men jeg har inntrykk av det først og fremst handler om en mor som gjennom datterens angivelige mobbing og reelle anorexi fikk oppmerksomhet (som rettpsykiater mener hun søker), ble et offer og en lidende heltinne (dramatiserende i følge rettspsykiater) som kjempet for barnet sitt. Konsekvensen? Jo, om A ble frisk ville moren ikke lenger hatt denne rollen men vært en hvemsomhelst. Godt mulig det var noe kjærlighet oppi dette og manglende gangsyn, fornektelse av alvoret, men jeg tror morens behov for oppmerksomhet el drama overstyrte normal fornuft og normal kjærlighet til barnet. Innlegget blir vel slettet, men jeg mener smsene vitner om et menneske som ikke er ved sine fulle fem og som mangler empati med eget barn. Endret 24. januar 2019 av Limbo 2014 Stavefeil 32
Uff da Skrevet 24. januar 2019 #7429 Skrevet 24. januar 2019 Så lenge man er strafferettslig tilregnelig så tenker jeg at alle diagnoser er totalt uvesentlig for straffeutmålingen og det ansvaret man har som foreldre. Det er helt hårreisende å tenke seg at tiltalte skal få strafferabatt på noe som helst grunnlag annet enn at gjentakelsesfaren er svært liten. 22
Limbo 2014 Skrevet 24. januar 2019 #7430 Skrevet 24. januar 2019 3 minutter siden, Uff da said: Så lenge man er strafferettslig tilregnelig så tenker jeg at alle diagnoser er totalt uvesentlig for straffeutmålingen og det ansvaret man har som foreldre. Det er helt hårreisende å tenke seg at tiltalte skal få strafferabatt på noe som helst grunnlag annet enn at gjentakelsesfaren er svært liten. Enig 5
Mmmwhatever Skrevet 24. januar 2019 #7431 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 8 timer siden, Made4u skrev: Moren skulle ikke hatt foreldreansvaret her i det hele tatt, det er det samfunnet som har sviktet Angelica og latt henne hatt. Er enig om at en dom i saken er riktig og viktig, men den bør ikke bli slik at det offentlige fraskriver seg ansvaret og skyver ansvaret over på en mor som har hatt en ansvarsrolle hun ikke evnet å ha... Forsvarer jo ikke morens handlinger, sier bare at her er det samfunnet og det offentlige som har sviktet Angelica vell så mye om ikke mer enn moren. Moren var nok overbevist om at det hun gjorde var det beste for datteren, man kan ikke straffe noen med et slikt utgangspunkt strengt - her er det det offentlige som skulle overtatt omsorgen for Angelica på en tidlig fase og i god tid før den fatale høsten og desember måned. Hun ble jo ikke straffet strengt i første rettsrunde, og jeg forventer vel at det blir noe lignende nå - all den tid hun ikke er tiltalt for drap. Noe hun kunne blitt. Så nei, straffen er ikke streng - bare 3-4 år for et barns liv. Det er helt klart at deler av det offentlige har sviktet her - først og fremst barnevernet og denne siste fastlegen. Men dette fritar likevel ikke mor fra ansvaret og heller ikke straffeskyld. Hun er ikke utilregnelig. Samme hvordan man snur og vender på det: Der var ikke barnevernet eller fastlegen som isolerte Angelica på en liten hytta og lot henne sulte seg ihjel. Endret 24. januar 2019 av Mmmwhatever 17
Leselusa Skrevet 24. januar 2019 #7432 Skrevet 24. januar 2019 2 timer siden, Limbo 2014 skrev: Nei, du kan ikke vite, for du gjør åpenbart ingen rimelighetsbetraktninger, men det betyr ikke at ingen kan vite. Både omgangsvenner, lærere og andre i den nære kretsen vet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil krangle med meg på dette. Kommentaren min om mobbing var for å understreke at det ikke under noen omstendigheter er greit at mindreåriges handlinger får "skylden" av enkelte for alvorlige hendelser flere år etter. Hva du synes eller ikke synes om definisjonen mobbing er ikke relevant, da mobbespørsmålet ikke er relevant for skyldspørsmålet. Om du virkelig skal gni det inn at jeg formulerer meg feil, så javel. Mitt standpunkt er at "mobbingen" ble hauset kraftig opp av A sin mor. Men i sammenheng med innlegget jeg skrev så var det greit å poengtere at opplevelsen kan være forskjellig alt etter ståsted. Sånn. Ferdig med avsporingen nå håper jeg. 6
Lady T Skrevet 25. januar 2019 #7433 Skrevet 25. januar 2019 11 timer siden, Limbo 2014 skrev: Nei, du kan ikke vite, for du gjør åpenbart ingen rimelighetsbetraktninger, men det betyr ikke at ingen kan vite. Både omgangsvenner, lærere og andre i den nære kretsen vet. Nå er jo mobbingen veldig vagt beskrevet. F.eks ei jente som sa at A kom for sent. Mor ble rasende. Det var nok ikke ment som mobbing fra den andre jenta, men mulig A (pga mor) tolket det som mobbing og det gjorde A utrygg. Hva som gjorde A utrygg vet jo bare A, men hun la nok mye mer i blikk og kommentarer enn det var ment. Og sånn er jo noen barn. Noen er mer nærtagne enn andre. 8
Limbo 2014 Skrevet 25. januar 2019 #7434 Skrevet 25. januar 2019 18 minutter siden, Lady T said: Nå er jo mobbingen veldig vagt beskrevet. F.eks ei jente som sa at A kom for sent. Mor ble rasende. Det var nok ikke ment som mobbing fra den andre jenta, men mulig A (pga mor) tolket det som mobbing og det gjorde A utrygg. Hva som gjorde A utrygg vet jo bare A, men hun la nok mye mer i blikk og kommentarer enn det var ment. Og sånn er jo noen barn. Noen er mer nærtagne enn andre. Jeg har inntrykk fra SMSer, intervju av mor og rettsreferatene fra tingretten fra vitner i deres omgangskrets. at moren dyrketcfrem eller stimulerte den følelsen hos A; definere helt vanlige episoder som mobbing, fokusere på offer-rolle etc. 22
Limbo 2014 Skrevet 25. januar 2019 #7435 Skrevet 25. januar 2019 8 hours ago, Leselusa said: Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil krangle med meg på dette. Kommentaren min om mobbing var for å understreke at det ikke under noen omstendigheter er greit at mindreåriges handlinger får "skylden" av enkelte for alvorlige hendelser flere år etter. Hva du synes eller ikke synes om definisjonen mobbing er ikke relevant, da mobbespørsmålet ikke er relevant for skyldspørsmålet. Om du virkelig skal gni det inn at jeg formulerer meg feil, så javel. Mitt standpunkt er at "mobbingen" ble hauset kraftig opp av A sin mor. Men i sammenheng med innlegget jeg skrev så var det greit å poengtere at opplevelsen kan være forskjellig alt etter ståsted. Sånn. Ferdig med avsporingen nå håper jeg. Jeg er enig med deg i det du skriver over, og beklager at jeg gikk hardt ut. Saken er at jeg synes det blir veldig tafatt og håpløst om man skal konkludere med «ingen kan vite» etter diverse vitnemål, SMS-gjennomganger, innsyn i skolens behandling. Om samfunn, rettsvesen skal legge til grunn «ingen kan vite» etter så grundige gjennomgang så kan vi bare kaste inn håndkle og aldri undersøke noe som helst. Det var mitt poeng. 4
Lady T Skrevet 25. januar 2019 #7436 Skrevet 25. januar 2019 (endret) 19 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Jeg har inntrykk fra SMSer, intervju av mor og rettsreferatene fra tingretten fra vitner i deres omgangskrets. at moren dyrketcfrem eller stimulerte den følelsen hos A; definere helt vanlige episoder som mobbing, fokusere på offer-rolle etc. Her spiller nok arv og miljø en stor rolle, helt klart. A blir i flere artikler beskrevet som litt vanskelig for venninnene å leke med. Eks ville hun helst bare leke med én av gangen. Kom det flere og ville leke med de, ble A sint og trakk seg unna, og dette ble tolket som utfrysing av A og mor. Ville venninnen leke med andre jenter, kunne Angelica bli sint og lei seg. https://www.budstikka.no/valdres-saken/lommedalen/da-lommedalen-mistet-en-av-sine/f/5-55-398661 Endret 25. januar 2019 av Lady T 3
Aubree Skrevet 25. januar 2019 #7437 Skrevet 25. januar 2019 Noen som har link til dommen fra siste rettsrunde? Klarer ikke finne den på lovdata.
Vampyrina Skrevet 25. januar 2019 #7438 Skrevet 25. januar 2019 1 minutt siden, Aubree skrev: Noen som har link til dommen fra siste rettsrunde? Klarer ikke finne den på lovdata. Du får ikke sett den, men kan få den tilsendt på mail hvis du sender forespørsel til Valdres tingrett
Leselusa Skrevet 25. januar 2019 #7439 Skrevet 25. januar 2019 36 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Jeg er enig med deg i det du skriver over, og beklager at jeg gikk hardt ut. Saken er at jeg synes det blir veldig tafatt og håpløst om man skal konkludere med «ingen kan vite» etter diverse vitnemål, SMS-gjennomganger, innsyn i skolens behandling. Om samfunn, rettsvesen skal legge til grunn «ingen kan vite» etter så grundige gjennomgang så kan vi bare kaste inn håndkle og aldri undersøke noe som helst. Det var mitt poeng. Vi er nok ganske så enige. Vi formulerer oss bare litt ulikt i "kampens hete" 1
Aubree Skrevet 25. januar 2019 #7440 Skrevet 25. januar 2019 6 minutter siden, Vampyrina skrev: Du får ikke sett den, men kan få den tilsendt på mail hvis du sender forespørsel til Valdres tingrett Ah kjipt. Leste bare tidligere i tråden at advokater kunne hente den ut gratis på lovdata. Så regnet med den lå der.
Fremhevede innlegg