Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7521 Skrevet 26. januar 2019 7 minutter siden, JaVel skrev: Du vet jo, eller burde vite, hvis du har minimalt med kunnskap om det norske rettssystemet at personlighetsforstyrrelse IKKE regnes som sykdom. Så hvorfor du hele tiden kaller moren syk, vet jeg ikke. Jeg kunne for eksempel med stort alvor ment at den mest rimelige straffen for mor måtte være dødsstraff,men det hjelper jo svært lite når dødsstraff ikke er en del av det norske rettssystemet. Tror ikke du skal trekke inn Breivik. Hvis Breivik hadde vært en " vanlig" kriminell hadde nok den første diagnosen blitt stående, men Breivik var så ekstrem, også på verdensbasis, at den første diagnosen rett og slett ikke ble godtatt av det norske folk og media pluss,pluss. Det hadde vært for lite straff at han ble lagt inn på psykiatrisk og kunne bli løslatt når han ikke lenger var til fare for seg selv eller andre.Dette er ganske unikt i norsk strafferett. Snakket med en psykiater om det, han sa at de 2 sakkyndige var ekstremt dyktige og at han var tilnærmet overbevist om at den første diagnosen var den korrekte. Syk i den forstand at hun ikke innså konsekvensene av egne handlinger, hva skal man kalle en mor som i et forsøk å hjelpe sin egen datter ender med å gjøre det verste for henne? Psykisk syk blir et riktig begrep sett fra mitt ståsted uavhengig av hvilken kriterier rettsvesenet har satt.
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7522 Skrevet 26. januar 2019 2 minutter siden, Made4u skrev: Aldri hevdet at mors sykdom er et fritak fra straff, at hun får en straff blir riktig i en sak som denne, men den straffen bør være mild og være å motta hjelp heller enn fengselsstraff. Er en sak som engasjerer og vekker sterke følelser denne saken, det ser man jo også her på KG også. Men det løser intet å fordømme moren og gi henne en streng straff og å synes at det var en bra dom, personlig har jeg vondt av henne og en slik dom ville ikke jeg føle at var riktig. Her er det samfunnet som må lære og se hva som er blitt gjort feil, en dom som forsøker å forstå moren sin situasjon og hvor de offentlige etatene som her har sviktet får en smekk som medfører positive endringer og bedre kommunikasjon mellom etater er det eneste jeg finner at blir riktig. Skjønner at mange ikke ønsker moren noe vell, men de overser i så fall hennes problemer som muliggjorde et så tragisk utfall. Det er stor forskjell på det å forstå at datteren kan dø av underernæring, og det å faktisk forstå og se at det er det egen datter faktisk er i ferd med. Og det er der jeg tenker at moren var, da blir det meningsløst at noen vil dømme henne hardt for noe hun umulig kan ha tatt inn over seg og forstått. Du skriver at mors " sykdom" ikke er fritak for straff, samtidig mener du at straffen bør være mild. Hvorfor det? 10
T-Rex Skrevet 26. januar 2019 #7523 Skrevet 26. januar 2019 9 timer siden, Made4u skrev: Nå bør moren straffes, spørsmålet er heller hvor strengt _hvordan. I mine øyne mildt og til hjelp heller enn fengsel. Dommen bør ha hovedvekt på hvor voldsomt samfunnet har sviktet og hvor alvorlig det sviket endte. Er samfunnet og de forskjellige etatene som må lære og forbedre seg belært av sviktene i denne saken. Ja, det er interessante spørsmål du tar opp. Men de har i stor grad allerede vært diskutert, og det finnes en foreløpig fasit. Innlegget er ryddet for brukerdebatt. Yvonne (teamleder) 1
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7524 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, Jobbermedbarn skrev: Kan du vise til eksakte utsagn som viser til at det er åpenlyst at hun ikke har forstått konsekvensene? Jeg sier ikke at det ikke er sånn, men er interessert i å vite på hvilket grunnlag du sier det er åpenlyst. Ellers blir det jo bare spekulasjoner, og det er vel ikke lov her på forumet? Det er jo gjentatte bevis på at hun vet at datteren var i ferd med å dø, men jeg har ikke sett det motsatte, fint om du kan vise til utsagn som viser dette. Har du sett intervjuer med moren og hørt/lest hennes versjon? Mange har, noen lukker ørene for det og tenker ondskap, mens jeg tenker at dette har sine psykologiske forklaringer og at vi har med å gjøre med en mor som har begrensede omsorgsevner og som aldri skulle hatt omsorgsretten for eget barn. Finnes dem som vet at spiseforstyrrelser kan ha dødlig utfall, uten at de med den viten ser situasjonen til dem som reelt har det. I situasjoner med spiseforstyrrelser er det ikke alle foreldre som ser barnas problemer, slik utenforstående gjør, ergo kan foreldre synes at barn er friskere enn hva dem er selv om dem har kunnskap om at spiseforstyrrelser kan være dødelige. Det blir litt som den radmagre som lider av anorexia som ikke ser den benmagre han/hun er, men ser en større person. Eller muskelbunten alle ser at er stor, som ser en liten og spinkel person og som gjemmer seg i store klesplagg for å ikke vise hvor liten og spinkel dem er.... Også foreldre ser ikke alltid barna sine objektivt, men det avfeier jo mange selv om det skjer også i saker uten tragiske utfall som dette.
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7525 Skrevet 26. januar 2019 2 minutter siden, Made4u skrev: Syk i den forstand at hun ikke innså konsekvensene av egne handlinger, hva skal man kalle en mor som i et forsøk å hjelpe sin egen datter ender med å gjøre det verste for henne? Psykisk syk blir et riktig begrep sett fra mitt ståsted uavhengig av hvilken kriterier rettsvesenet har satt. Igjen nevner du hennes sykdom, at hun ikke innså konsekvensene av sine handlinger, samtidig er du gjentatte ganger blitt informert om at personlighetsforstyrrelser ikke regnes som sykdom i det norske rettsvesenet. Altså blir hun straffet som en frisk person,siden hun visste utmerket godt at det hun gjorde var straffbart etter norsk lov. Det blir som om jeg gjentatte ganger nevnte at moren burde få dødsstraff men overså totalt at dødsstraff ikke var en del av det norske rettssystemet. Du virker uten evne til å ta til deg motforestillinger, bare fortsetter å messe på det samme, som om du var alene i denne tråden. 16
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7526 Skrevet 26. januar 2019 7 minutter siden, JaVel skrev: Du skriver at mors " sykdom" ikke er fritak for straff, samtidig mener du at straffen bør være mild. Hvorfor det? Fordi en slik dom ville vært et greit signal til det offentlige om at dette er en sak dem har feilet grovt i og som de må lære av og endre rutiner... Ser utfallet som tragisk for mor, dette var ikke hva hun ønsket at skulle skje, dette er ikke et resultat av ondskap.
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7527 Skrevet 26. januar 2019 3 minutter siden, Made4u skrev: I situasjoner med spiseforstyrrelser er det ikke alle foreldre som ser barnas problemer, slik utenforstående gjør, ergo kan foreldre synes at barn er friskere enn hva dem er selv om dem har kunnskap om at spiseforstyrrelser kan være dødelige. Du har gjentatte ganger blitt fortalt at sms mellom mor og datter viser helt tydelig at moren visste utmerket godt at datteren var dødssyk. 18
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7528 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, JaVel skrev: Igjen nevner du hennes sykdom, at hun ikke innså konsekvensene av sine handlinger, samtidig er du gjentatte ganger blitt informert om at personlighetsforstyrrelser ikke regnes som sykdom i det norske rettsvesenet. Altså blir hun straffet som en frisk person,siden hun visste utmerket godt at det hun gjorde var straffbart etter norsk lov. Det blir som om jeg gjentatte ganger nevnte at moren burde få dødsstraff men overså totalt at dødsstraff ikke var en del av det norske rettssystemet. Du virker uten evne til å ta til deg motforestillinger, bare fortsetter å messe på det samme, som om du var alene i denne tråden. Jeg kommer ikke til å endre standpunkt så fremt jeg ikke finner gode grunner til det, det har jeg ikke gjort så langt og det er nok heller ikke noe noen her på KG kunne fått meg til, jeg er mer kritisk enn som så.
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7529 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, JaVel skrev: Du har gjentatte ganger blitt fortalt at sms mellom mor og datter viser helt tydelig at moren visste utmerket godt at datteren var dødssyk. Ja, men kunnskap om at spiseforstyrrelser kan ende med døden og at hun er blitt fortalt at datteren var syk, er ikke ensbetydende med at moren i denne saken forstod hvor prekær situasjonen var for egen datter. Hvorfor da gi hjemmeundervisning til egen datter om man ikke ønsker egen datter en fremtid? Nå må du ikke blokkere fullstendig for å forstå moren sin situasjon, virker som at det er det du har gjort. Jeg derimot tror ikke moren i denne saken virkelig forstod situasjonen.
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7530 Skrevet 26. januar 2019 4 minutter siden, Made4u skrev: Fordi en slik dom ville vært et greit signal til det offentlige om at dette er en sak dem har feilet grovt i og som de må lære av og endre rutiner... Ser utfallet som tragisk for mor, dette var ikke hva hun ønsket at skulle skje, dette er ikke et resultat av ondskap. Så hvis jeg hadde en alvorlig personlighetsforstyrrelse og slo i hjel mitt barn, så burde jeg få minimal straff siden barnevernet burde tatt fra meg barnet for lenge siden? 15
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7531 Skrevet 26. januar 2019 7 timer siden, T-Rex skrev: Ja, det er interessante spørsmål du tar opp. Men de har i stor grad allerede vært diskutert, og det finnes en foreløpig fasit. Hadde dette vært en annen forbrytelse og ondskap ville jeg vært for streng straff, men dette er også tragisk for moren slik jeg ser det. Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (teamleder)
Spesialpedagog1 Skrevet 26. januar 2019 #7532 Skrevet 26. januar 2019 16 timer siden, miss spjåk skrev: du tenker moren har hatt PTSD lenge? PTSD ble jo utelukket? Det er forresten en diagnose som kan være lett å "jukse" seg til om du er god, om man har lest seg opp på symptomene. Psykologen som utredet henne virket også helt på viddene, unnskyld altså, ikke meningen å være arrogant. Men har du lest rapporten hans hadde han ingenting å gå på. Jeg snakker om PF, altså personlighetsforstyrrelse. 1
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7533 Skrevet 26. januar 2019 3 minutter siden, JaVel skrev: Så hvis jeg hadde en alvorlig personlighetsforstyrrelse og slo i hjel mitt barn, så burde jeg få minimal straff siden barnevernet burde tatt fra meg barnet for lenge siden? Nei, da hadde jeg vært for streng straff!! Men nå er det ikke hva som har skjedd her.
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7534 Skrevet 26. januar 2019 Akkurat nå, Made4u skrev: Nei, da hadde jeg vært for streng straff!! Men nå er det ikke hva som har skjedd her. Hvorfor det? 4
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7535 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, JaVel skrev: Hvorfor det? Hvorfor? Jo fordi det er ondskap å slå eget barn til døde, men moren i denne saken har forsøkt å hjelpe egen datter og har gjort hva hun trodde og mente var best for henne, at det i realiteten ikke var i datterens interesse er jo helt klart - men det så ikke moren som var i sin egen irrasjonelle boble. Er dette det offentlige burde fanget opp og tatt affære allerede på et tidlig stadium.
Gjest chisandra Skrevet 26. januar 2019 #7536 Skrevet 26. januar 2019 24 minutter siden, Made4u skrev: Jeg kommer ikke til å endre standpunkt så fremt jeg ikke finner gode grunner til det, det har jeg ikke gjort så langt og det er nok heller ikke noe noen her på KG kunne fått meg til, jeg er mer kritisk enn som så. Det er rett og slett smertefullt å lese om det jeg oppfatter som dine forsøk på å pulverisere et barns rettssikkerhet på bekostning av din medlidenhet med tiltalte.
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7537 Skrevet 26. januar 2019 6 minutter siden, Made4u skrev: Hvorfor? Jo fordi det er ondskap å slå eget barn til døde, men moren i denne saken har forsøkt å hjelpe egen datter og har gjort hva hun trodde og mente var best for henne, at det i realiteten ikke var i datterens interesse er jo helt klart - men det så ikke moren som var i sin egen irrasjonelle boble. Er dette det offentlige burde fanget opp og tatt affære allerede på et tidlig stadium. Nei det trenger absolutt ikke å dreie seg om ondskap. Det kan handle om alvorlige personlighetsforstyrrelser, impulsivitet og et veldig vanskelig liv. Altså noe som gjøres i et enormt sinne der og da, altså ikke noe som var planlagt , eller noe som de ønsket skulle skje. 10
Lille-pus Skrevet 26. januar 2019 #7538 Skrevet 26. januar 2019 2 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Det kommer an på personlighetsforstyrrelsen og sykdomsbilde. Du kan heller egentlig si at de med PF er skadet, fordi det er underliggende problemer som skaper en PF. Poenget er at hun er ikke "normal", men hun er fortsatt tilregnelig. Om du leser deg opp på hennes PF så forstår du hva jeg mener. Hun tenker ikke normalt, samtidig som at hun vet rett fra galt. Sier ingenting om hvilken PF, fordi da blir det ryddet. Rydding vil nok da skje fordi det faktisk vil være spekulasjoner. Det er interessant hvordan denne klikken på et forum har overbevist seg selv om at denne moren har en personlighetsforstyrrelse, og de har tilogmed spisset diagnosen til å være en helt konkret personlighetsforstyrrelse. Gang på gang har det blitt ryddet i klikkens spekulasjoner rundt morens diagnostiserte sykdom og ikke minst i de som klikken på forumet har diagnostisert moren med. I praksis fremstår det meste av denne tråden som en lynsjegjeng i psykose hvor det letes etter bevis på en konklusjon som er hyllet frem som den eneste riktige internt i gjengen. De få som har forsøkt å se mer objektivt på saken har blitt drept underveis og forsvunnet. Takk til Made4U for å helle litt kaldt vann i blodet på mobben. - bare sånn halvobjektivt observert fra sidenlinjen. 7
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7539 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, JaVel skrev: men moren i denne saken har forsøkt å hjelpe egen datter og har gjort hva hun trodde og mente var best for henne Jeg tror at det moren gjorde var for henne og ikke for datteren.At systemet vant over henne, orket hun ikke. Men samtidig kan jeg ikke vite nøyaktig hva moren tenkte, det kan ha vært ondskap eller ikke, det vet bare hun. 4
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7540 Skrevet 26. januar 2019 6 minutter siden, chisandra skrev: Det er rett og slett smertefullt å lese om det jeg oppfatter som dine forsøk på å pulverisere et barns rettssikkerhet på bekostning av din medlidenhet med tiltalte. Ser et større bilde enn tiltalte her, mild straff til henne vil også være en kritikk av det offentlige i denne saken og det er dem som må lære av det som hendte i denne saken. Tilsvarende må fanges opp i fremtiden, ergo bør skifte av fastlege, flytting etc. være en metode noen kan slippe litt unna med.
Fremhevede innlegg