Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tre år i fengsel for et barns liv ER forøvrig en mild straff! Hun kunne blitt tiltalt for drap. Hun var svært nær ved å bli det.

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, Made4u skrev:

Du glemmer at jeg ser det som at det er en psykisk syk mor, hvordan hun har håndtert situasjonen er jo preget av nettopp det at moren ikke har håndtert det hele rasjonelt, det som blir det riktige å gjøre blir da feil og noe å kjempe imot i hennes hode. Jeg betviler ikke at hun elsket sin datter og gjorde det hun følte at var best for henne, selv om faktum er at det ikke var det beste for datteren og andre lett ser at det var fatalt.

Jeg ser en mor som enda ikke forstår situasjonen og som er ødelagt av situasjonen, er ikke i mine tanker at det var dette hun ønsket (å miste datteren), for meg virker det som om hele etterspillet av saken går over hodet hennes og hun er statist i egen tilværelse som fortsatt er i boblen sin... Har vondt av moren i det hele.

Da må jo nesten de aller fleste med alvorlige personlighetsforstyrrelser som mishandler sine barn, få milde straffer,siden de er syke.

• Liker 13
Skrevet
11 timer siden, Made4u skrev:

Etter hvert så har det jo dukket opp mye i saken, som jeg har forsøkt å forstå og den eneste forklaringen jeg har kommet frem til er at jeg er blitt overbevist om at moren følte hun gjorde det rette for datteren selv om resultatet ble det motsatte - det må bunne i psykiske problemer og at moren må ha vært i sin egen boble hvor rasjonell handling som er riktig er umulig å forvente fra henne.

Men det kommer jo helt tydelig frem i SMS-korrespondansen at hun forstår at det hun holder på med ikke er akseptert av staten og dens institusjoner. Det er også tydelig at hun vet at hun løper en risiko for straffeforfølgelse. Da kan det ikke komme som noe sjokk at straffen kommer heller. 

Svært mange ulovligheter begås av psykisk syke mennesker som er overbevist om at det å utføre handlingene er det rette å gjøre. Skal man la alle de slippe unna, så blir det god plass i fengslene. ABB er blant annet en av de som da ikke burde sittet inne hvis man skal følge din logikk. 

• Liker 19
Skrevet
9 timer siden, Made4u skrev:

Du glemmer at jeg ser det som at det er en psykisk syk mor, hvordan hun har håndtert situasjonen er jo preget av nettopp det at moren ikke har håndtert det hele rasjonelt, det som blir det riktige å gjøre blir da feil og noe å kjempe imot i hennes hode. Jeg betviler ikke at hun elsket sin datter og gjorde det hun følte at var best for henne, selv om faktum er at det ikke var det beste for datteren og andre lett ser at det var fatalt.

Jeg ser en mor som enda ikke forstår situasjonen og som er ødelagt av situasjonen, er ikke i mine tanker at det var dette hun ønsket (å miste datteren), for meg virker det som om hele etterspillet av saken går over hodet hennes og hun er statist i egen tilværelse som fortsatt er i boblen sin... Har vondt av moren i det hele.

Jeg er langt på vei enig med deg; at A døde er en konsekvens av morens sinnsykdom som samfunnet (helsestasjon, barnevernet, fastlege, lærere etc) ikke tok tak i i tide. Men, samtidig var det den tiltaltes ansvar å ta ansvar for sin manglende omsorgsevne og diagnose (jeg vet om folk med altfra diabetes til bipolar lidelse som har valgt å ikke få barn fordi de tviler på sine omsorgsevner...). Man kan også lure på hva slags familie hun kommer fra som ikke har reagert på hva slags mor hun var (f.eks. oppdra et barn i et skittent og rotete hjem er jo et ganske klart og tydelig varseltegn på at ting ikke er på stell).

Man kan si mye om hvorvidt folk som sitter i fengsel med og uten personlighetsforstyrrelser og andre diagnoser egentlig er syke mennesker som egentlig trenger hjelp eller om de er onde og trenger straff. Uansett, samfunnet er nå engang organisert slik at har man brutt loven og er tilregnelig, skal man i fengsel for rehabilitering. Frihetsberøvelsen er da straffen man får får. 

Skrevet

Jeg skulle så gjerne ønske at Angelica hadde betrodd seg til noe , men det virker ikke som hun fikk rom til det... hun må ha vært fryktelig ensom. 😰

• Liker 10
Skrevet
5 timer siden, Mmmwhatever skrev:

Hva du «føler» er heldigvis uten betydning for retten. Du viser igjen og igjen at du ikke tar inn over deg bevis som har kommet fram i retten. Rettssaker handler ikke om følelser, men om fakta. Du har fått fakta, dokumentert med blant annet linker til vitnemål fra rettssakene - igjen og igjen - men ser ikke ut til å ta det inn over deg. 

Jeg vet det er vanskelig å se for seg at en mor kan forårsake sitt barns død, men sånn er det dessverre i  den virkelige verden. Å lukke øynene for det gjør det bare vanskeligere å oppdage barn som trenger hjelp. Selv om enkelte offentlige instanser kunne gjort ting annerledes, er det likevel ingen tvil om hvem det var som isolerte sitt dødssyke barn på ei hytte, nektet henne helsehjelp, og drev med psykisk mishandling over lengre tid. 

Ser det heller slik at det er du som ikke får det som er kommet frem innenfor rammene av psykisk sykdom, det er ditt ønske om streng straff og å se det som ondskap som er "følelsesbasert" heller enn faktabasert/objektiv. Nå ble det en mild dom i retten sist, som jeg forventer ender enda mildere... Så slutte å føle på saken og se det med dine følelser og forsøk heller og forstå hvordan dette skjedde du også, trangsynt å se dette som ondskap i stedet for sykdom synes jeg. Heldigvis er dommerene i retten sist runde og sikkert også denne gangen mer vidsynt enn deg!!

Skrevet
3 timer siden, JaVel skrev:

Da må jo nesten de aller fleste med alvorlige personlighetsforstyrrelser som mishandler sine barn, få milde straffer,siden de er syke.

Man må se situasjonen og hva som har skjedd, alle saker må sees individuelt, så blir noe formildende omstendigheter og annet ikke.

Skrevet
12 hours ago, Lady T said:

Jeg får ikke kopiert fra dommen, men her er noe av SMS fra Angelica til mor:

«Du klager over ALT og skylder absolutt ALT på meg. Aldri kan du ta skylden selv, ALDRI! Drittsekk, egoist, taper er bare noen av skjellsordene. Du roper og skriker dag ut og dag inn til meg uansett om jeg er grei eller ikke. Ikke blir du glad av noen ting heller, og det må JEG akseptere, men at JEG ikke er glad og bare er lei meg, det er ikke lov. At mat og sånt er dyrt og at du ikke har penger så du vet ikke hva du skal gjøre er vel strengt talt ditt problem, ikke mitt. (...) Du skjønner ikke at DU mobber meg ENORMT mye hver dag?!»

«Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden?! Du vil jo bare jeg skal dø, men innimellom vil du jeg skal leve. Jeg skjønner ingenting?»

Oi oi oi...... :( 

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, Sandin skrev:

Men det kommer jo helt tydelig frem i SMS-korrespondansen at hun forstår at det hun holder på med ikke er akseptert av staten og dens institusjoner. Det er også tydelig at hun vet at hun løper en risiko for straffeforfølgelse. Da kan det ikke komme som noe sjokk at straffen kommer heller. 

Svært mange ulovligheter begås av psykisk syke mennesker som er overbevist om at det å utføre handlingene er det rette å gjøre. Skal man la alle de slippe unna, så blir det god plass i fengslene. ABB er blant annet en av de som da ikke burde sittet inne hvis man skal følge din logikk. 

ABB er syk ja, men han fortjente sin lange forvaringsstraff, forskjell på ugjerninger gjort i hat og en mor som i sitt hode gjør hva hun kan for sitt barn. Saker bedømmes individuelt.

Skrevet
6 minutter siden, Made4u said:

ABB er syk ja, men han fortjente sin lange forvaringsstraff, forskjell på ugjerninger gjort i hat og en mor som i sitt hode gjør hva hun kan for sitt barn. Saker bedømmes individuelt.

Så vidt jeg vet gjorde ABB dette for å beskytte landet, ifølge han selv.....

• Liker 24
Skrevet
12 timer siden, Lady T skrev:

Jeg får ikke kopiert fra dommen, men her er noe av SMS fra Angelica til mor:

«Du klager over ALT og skylder absolutt ALT på meg. Aldri kan du ta skylden selv, ALDRI! Drittsekk, egoist, taper er bare noen av skjellsordene. Du roper og skriker dag ut og dag inn til meg uansett om jeg er grei eller ikke. Ikke blir du glad av noen ting heller, og det må JEG akseptere, men at JEG ikke er glad og bare er lei meg, det er ikke lov. At mat og sånt er dyrt og at du ikke har penger så du vet ikke hva du skal gjøre er vel strengt talt ditt problem, ikke mitt. (...) Du skjønner ikke at DU mobber meg ENORMT mye hver dag?!»

«Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden?! Du vil jo bare jeg skal dø, men innimellom vil du jeg skal leve. Jeg skjønner ingenting?»

At noen kan tro at alt var kos og at mor gjorde alt i beste mening etter å ha lest dette er helt uforståelig. 

Stakkars A som ble isolert og faktisk ikke hadde noen andre å betro seg til. 

Reagerer også på setningen om for lite penger til å kjøpe mat??? Den indikerer jo at å spise lite ikke nødvendigvis var A sitt valg alltid??? 😯😕

• Liker 25
Skrevet (endret)
11 minutter siden, Made4u skrev:

ABB trodde han gjorde "det rette"....  Jeg håper virkelig ingen tenker at det gir mindre straff fordi at en selv har forskrudde meninger om at det er riktig å gjøre/handle galt fordi man selv synes det er det riktige. "Alle andre har feil"??? Nei, straff er helt på sin plass! 

Endret av Leselusa
  • Liker 10
Skrevet
1 time siden, MizBiz skrev:

Jeg er langt på vei enig med deg; at A døde er en konsekvens av morens sinnsykdom som samfunnet (helsestasjon, barnevernet, fastlege, lærere etc) ikke tok tak i i tide. Men, samtidig var det den tiltaltes ansvar å ta ansvar for sin manglende omsorgsevne og diagnose (jeg vet om folk med altfra diabetes til bipolar lidelse som har valgt å ikke få barn fordi de tviler på sine omsorgsevner...). Man kan også lure på hva slags familie hun kommer fra som ikke har reagert på hva slags mor hun var (f.eks. oppdra et barn i et skittent og rotete hjem er jo et ganske klart og tydelig varseltegn på at ting ikke er på stell).

Man kan si mye om hvorvidt folk som sitter i fengsel med og uten personlighetsforstyrrelser og andre diagnoser egentlig er syke mennesker som egentlig trenger hjelp eller om de er onde og trenger straff. Uansett, samfunnet er nå engang organisert slik at har man brutt loven og er tilregnelig, skal man i fengsel for rehabilitering. Frihetsberøvelsen er da straffen man får får. 

En ting er at noen mennesker må samfunnet beskyttes fra, de må fengsles, men vil ikke sette moren i denne saken i den båsen. Javisst var hun ingen bra mor for datteren, men hun utgjør ingen fare for andre da det var den rollen hun sviktet i, samfunnet må på død og liv ikke fengsle i denne saken og en straff blir heller ikke preventiv for potensielt lignende saker da en annen syk mor i fremtiden uansett vil svikte sine barn grunnet sykdom, mens dem med normal omsorgsevne uansett aldri vil utsette eget barn for tilsvarende.

Skrevet
2 minutter siden, Made4u skrev:

En ting er at noen mennesker må samfunnet beskyttes fra, de må fengsles, men vil ikke sette moren i denne saken i den båsen. Javisst var hun ingen bra mor for datteren, men hun utgjør ingen fare for andre da det var den rollen hun sviktet i, samfunnet må på død og liv ikke fengsle i denne saken og en straff blir heller ikke preventiv for potensielt lignende saker da en annen syk mor i fremtiden uansett vil svikte sine barn grunnet sykdom, mens dem med normal omsorgsevne uansett aldri vil utsette eget barn for tilsvarende.

En straff vil plassere ansvaret og påpeke alvoret i det moren har gjort. 

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, Made4u skrev:

Ok, men hun trenger en eller annen form for rehabilitering for å være en person det er trygt å ha i samfunnet. Og hun har jo alllerede vist svært tydelig hva hun syns om hjelpeapparatet, så ingen grunn til å tro på at hun kommer til å følge det opp på egenhånd...

Skrevet
3 minutter siden, Made4u said:

Alt dette kan jeg være enig i, men hun må jo fortsatt stilles til rette for sine egne handlinger. Man setter ikke noen i fengsel kun på grunn av gjentagelsesfare eller at det skal virke preventivt.

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, Sol70 skrev:

Så vidt jeg vet gjorde ABB dette for å beskytte landet, ifølge han selv.....

Hvor sterkt jeg enn legger godviljen til, så makter jeg ikke å se den store omtanken for andre i hans tilfelle. Uansett måtte samfunnet isoleres fra han, når det er sagt så føler jeg at et liv på psykriatisk avdeling fremfor fengsel ville vært riktigere i hans tilfelle, han ville uansett satt innesperret.

Skrevet
8 minutter siden, Leselusa skrev:

En straff vil plassere ansvaret og påpeke alvoret i det moren har gjort. 

Jo, men en straff er også riktig i saken, er enig det. Men at den er mild og at fokus blir lagt på samfunnet som har sviktet og som burde fanget opp dette.

Det positive her er at samfunnet forhåpentligvis lærer og at det blir bedre kommunikasjon mellom etater, så det å flytte, skifte lege og kommune etc. ikke er en mulighet for å kunne gå under radaren slik det har skjedd her.

Skrevet

Fengselsopphold er ment som rehabilitering i Norge. Ikke straff i seg selv. Man blir frarøvet sin frihet mens man er under rehabilitering. Det er ikke som i USA hvor man blir plassert til oppbevaring i flere tiår som ren straff uten antydning til rehabilitering. 

Skrevet
3 minutter siden, Made4u skrev:

Jo, men en straff er også riktig i saken, er enig det. Men at den er mild og at fokus blir lagt på samfunnet som har sviktet og som burde fanget opp dette.

Det positive her er at samfunnet forhåpentligvis lærer og at det blir bedre kommunikasjon mellom etater, så det å flytte, skifte lege og kommune etc. ikke er en mulighet for å kunne gå under radaren slik det har skjedd her.

Den endringa som du etterlyser begynner å komme på plass. Helsestasjonene vet hva slags varselstegn å se etter; hyppige flyttinger er ett av de. Rotete og skittent hjem et annet (men da må de jo selvsagt ha vært hjemme). Samspill mellom mor og barn (og en invaderende mor merkes godt på et lite barns atferd!).

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...