Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Lady T skrev:

Stygg sak. Får helt vondt i magen 😔

Innlegget er redigert sitering og svar til slettet innhold.

Yvonne (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer i retten i dag? Ser at Budstikka bare har «oppsummeringer» og ikke live-ticker fra rettssalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig synd på faren til Angelica. Når en mor klarer å lure alt av fagfolk rundt seg, er det null stress å holde far borte. 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold og svar til dette.

Yvonne (teamleder)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet i tråden men lest hvert eneste innlegg og fulgt saken side rettsaken i fjor. Saken har rystet meg så langt inni sjela og jeg håper så at rettferdigheten seirer for Angelica og alle syke barn i fremtiden. Denne rettsaken og dommen er så viktig, nå og for fremtiden.

Innlegget er redigert for persondebatt, herunder omtale av mindreårige.

Yvonne (teamleder)

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg tror, på generelt grunnlag, at noen få får et så sterkt eierforhold til barnet sitt at det er skadelig - og i enda sjeldnere tilfeller dødelig. Og da vil ethvert forsøk på å hjelpe eller korrigere vil bli sett på som en trussel fordi man selv vet best hvordan man skal oppdra sitt barn. Dette vil gjelde alt fra naboer til skole og helsevesen. De skremmer barnet fra ung alder til å frykte alle "utenforstående", slik at det det kun er den aller innerste kjernen som er til å stole på. Man tar i bruk trusler, frykt og andre metoder for å skremme ungen. Til slutt tror ungen at det er de mot verden. Det kan gi seg utslag i mange reaksjoner, f.eks. spiseforstyrrelser, (en form for kontroll) angst og økt krenkbarhet.
Disse foreldrene skyr ingen metoder eller midler for å bevare "eierskapet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om ekstremt behov for å legge skyld på andre. Det er faktisk også ganske slemt gjort, jeg så den debatten om presseetikk i forbindelse med dekningen av saken (da Budstikka var klaget inn for PFU av moren), og der fortalte de om hvordan barna som hadde fått skylden for mobbingen var redde for å gå på trening etter all hetsen mot dem i sosiale media. Ifølge redaktøren for Budstikka var dette venner/naboer av Angelica, som var i sorg da media begynte å omtale den angivelige mobbingen. Om de faktisk var venner av henne og fikk urettmessig skyld for mobbingen, hvordan er det da for disse barna å lese dette nå? Og uansett, om de mobbet henne er dette så langt fra riktig likevel.

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold og svar til dette.

Yvonne (teamleder)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra
24 minutter siden, Sol70 skrev:

Snakker om ekstremt behov for å legge skyld på andre. 

Ja, og når hun til slutt tok det hele og fulle ansvar selv, og gjemte Angelica på hytta unna alt og alle, så gikk det som det gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting jeg ikke får til å henge på greip..

De siste SMS-ene handler om at mor mener A ikke må stå opp av senga, for da kan hun brekke nakken, få hjerteinfarkt, osv. 

Samtidig sier hun at A stod og kuttet grønnsaker da hun døde og at hun ble kvalt av appelsinjuice.. 

Det andre er de siste SMS-ene. De har en mistanke om at hun har manipulert meldingene fra A til henne. Men de siste meldingene stiller jo ikke mor i et godt lys, noe av det siste hun skriver til A er «takk for et drittår» og dette i punktet over, at hun viser at hun forstår hvor syk A er, når det nettopp er dette hun hevder nå at hun ikke forstod.  

Hun truer jo også sin egen datter med at hun vil ta livet sitt, at hun er stygg og tykk, osv, skulle jo tro hun ville slettet det hvis hun først drev og slettet/endret meldinger? Politiet mener jo at A var død flere timer før hun ringte, så i så fall hadde hun god tid. Jeg bare forstår ikke hvorfor hun ville sendt/beholdt SMS som var ufordelaktig for henne.. 🤔

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (teamleder)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, chisandra said:

Jeg tror, på generelt grunnlag, at noen få får et så sterkt eierforhold til barnet sitt at det er skadelig - og i enda sjeldnere tilfeller dødelig. Og da vil ethvert forsøk på å hjelpe eller korrigere vil bli sett på som en trussel fordi man selv vet best hvordan man skal oppdra sitt barn. Dette vil gjelde alt fra naboer til skole og helsevesen. De skremmer barnet fra ung alder til å frykte alle "utenforstående", slik at det det kun er den aller innerste kjernen som er til å stole på. Man tar i bruk trusler, frykt og andre metoder for å skremme ungen. Til slutt tror ungen at det er de mot verden. Det kan gi seg utslag i mange reaksjoner, f.eks. spiseforstyrrelser, (en form for kontroll) angst og økt krenkbarhet.

Ja.

Og hvordan skal vi straffe i slike tilfeller?

Jeg tror ikke moren til Angelica er ond. Og jeg håper saken går til høyesterett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lady T skrev:

Noen ting jeg ikke får til å henge på greip..

De siste SMS-ene handler om at mor mener A ikke må stå opp av senga, for da kan hun brekke nakken, få hjerteinfarkt, osv. 

Samtidig sier hun at A stod og kuttet grønnsaker da hun døde og at hun ble kvalt av appelsinjuice.. 

Jeg har også stusset på dette. A må ha vært så redusert de siste dagene at hun ikke har klart å komme seg på do en gang... derav avføring i dyna og at den var klistret fast til bena.... 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de siste timene og SMS-ene: 

Alt tyder jo på kaos. Hytta var kaotisk, mor beskrives som ustelt og ikke sammenhengende. Av nærmest samtlige vitner kommer det frem at hun har en tendens til å reagere sterkt følelsesmessig, det gjelder jo eksmannen, familien, naboene, skolen, hjelpeapparatet, hennes oppførsel i rettssalen, alle og alt. Ikke minst alle SMS hun har sendt (det blir for mye å linke til dette, det jo helt gjennomgående). Jeg er ikke i tvil om at hun var oppløst og følelsesmessig helt ute av seg etter at hun oppdaget at datteren var død/døende. Dessuten tror jeg forholdet til datteren var ambivalent, man skal ikke se bort fra at hun har vært mye sint på datteren og at det er en av grunnene til at hun evt har latt stygge meldinger fra henne bli. «Der kan dere se hva jeg har hatt å hanskes med», på en måte. Men jeg tror også at det nok ikke har vært så kalkulert. Jeg tror det mot slutten var et fryktelig kaos i henne. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mistet jo helt grepet. Hun sier jo selv at det hadde gått alt for langt. Hun så vel ingen muligheter for å komme ut av det utover å lulle seg inn i en fantasiverden der dette på magisk vis skulle gå over av seg selv. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, spekulasjoner, injurierende utsagn og persondebatt, herunder omtale av mindreårige.

Av respekt for avdøde modereres debatt og innlegg rundt avdødes livsførsel, utover rettsaken og saken forøvrig, strengt. 

Tråden gjenåpnes.

Yvonne (teamleder)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, chisandra skrev:

Det er nok slik i de aller fleste tilfeller der det ikke er et sunt samspill i foreldre-barn relasjonen, men så har man et annet perspektiv som for eksempel Munchausen. Der er ikke målet å ha fullstendig eierskap men rett og slett å selv oppnå en slags heltestatus blandt helsepersonell. De skyr heller ingen metoder for å fremstå som et godt stykke forelder som går gjennom ild og vann samt setter livet sitt selv på vent for å redde barnet sitt. Parallelt med at de gjør barnet sykt for å kunne fortsette...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Ja.

Jeg tror ikke moren til Angelica er ond. Og jeg håper saken går til høyesterett.

Man skal straffe ifht tiltale/strafferamme, på bakgrunn av bevis! Vi får virkelig håpe at hun igjen blir dømt for grov mishandling for det er det dette er etter mitt syn! 

Hvorfor mener du saken skal til høyesterett? Kan ikke huske jeg har hørt om saksfeil i denne saken, det er tvert i mot meget klare bevis! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
2 timer siden, T-Rex skrev:

Ja.

Når den dødssyke ungen holdes bevisst unna hjelpeapparatet med å ta henne med seg og gjemme seg, sperring av tlf, feil adresser etc. bør det få fengselsstraff, med mindre man er klin hakke gal. Da kommer andre instanser inn, men det er jo ikke tilfellet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke politi gjenopprette eventuelt slettede sms'r. Men tanke på at det er snakk om rundt 15000 sms over flere år, så kan jo disse umulig være lagret på telefonene? 

Da vil det jo ikke ha noe å si om mor har forsøkt å slette/rydde i sms trafikken mellom dem den siste tiden. Om mulig vil det vel være ennå mer mistenksomt at flere sms er slettet? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 minutter siden, Ariam skrev:

Kan ikke politi gjenopprette eventuelt slettede sms'r. Men tanke på at det er snakk om rundt 15000 sms over flere år, så kan jo disse umulig være lagret på telefonene? 

Da vil det jo ikke ha noe å si om mor har forsøkt å slette/rydde i sms trafikken mellom dem den siste tiden. Om mulig vil det vel være ennå mer mistenksomt at flere sms er slettet? 

Jo, de gjenopprettet bl.a. et bilde moren hadde tatt av Angelica dagen før hun døde, så jeg vil tro de gjennopprettet de andre slettede meldingene også. 

Det dreide seg jo om 16000 bare det siste året:

https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/gjovik-tingrett/mor-og-datter-sendte-hverandre-16-000-tekstmeldinger/s/5-55-626257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Da den siste fastlegen forklarte seg i dag, kom det frem at mormoren hadde dukket opp i stedet for moren til en avtale 11. August, den første veiingen på 8 uker. Med seg hadde hun en mail fra tiltalte om at de befant seg i Nederland. Dette ble avslørt som løgn. De befant seg på Beitostølen. Tiltalte innrømte at hun kunne ha gjort dette for "å kjøpe seg tid" - men hun husket ikke...det heller!

Så har de tydeligvis vært innom sperringen av telefonen. 3. Des 2015:

«Det har gått i ett i dag. Skulle ringe, men ble ikke tid før sent. Det jeg skulle si, var at jeg ble plutselig så redd for at NN (fastlegen, red.anm.) skulle ringe. Da ville alt være ødelagt og forgjeves. Derfor er Mobilen sperret for alle unntatt familie.»

https://www.budstikka.no/valdres-saken/arne-ingvald-dymbe/kriminalitet-og-rettsvesen/mobilbilder-skal-avslore-feriebloff-i-valdres-saken/s/5-55-794325?access=granted

Nå er det rettsfri frem til mandag den 28.

Endret av chisandra
La til datoer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...