Gå til innhold

Er vi i ferd med å oppdra en psyk generasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Mari Y skrev:

Dagens unge er feiginger? Nei, det vil jeg ikke si. I USA var det ungdommer som satte i gang en beinhard kamp mot NRA og våpenlobbyen.

 

Det krever mot. virkelig mot.

 

For ikke å snakke om kampen for klimaet og mot falske nyheter 

Det kreves ikke 'virkelig mot' for de tingene du listet opp der.

Å oppleve at ens forelder visner av kreft kreves virkelig mot for å komme seg igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, Mari Y skrev:

Dagens unge er feiginger? Nei, det vil jeg ikke si. I USA var det ungdommer som satte i gang en beinhard kamp mot NRA og våpenlobbyen.

 

Det krever mot. virkelig mot.

 

For ikke å snakke om kampen for klimaet og mot falske nyheter 

Det kreves ikke 'virkelig mot' for de tingene du listet opp der.

Å oppleve at ens forelder visner av kreft kreves virkelig mot for å komme seg igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gent82 skrev:

Det kreves ikke 'virkelig mot' for de tingene du listet opp der.

Å oppleve at ens forelder visner av kreft kreves virkelig mot for å komme seg igjennom.

Det gjør det virkelig, skal jeg si deg! 

Du snakker om en voldsomt mektig våpen- lobby som er nesten umulig å knekke. Og å stå opp mot dette er både tøft og modig. I tillegg har de som organiserte March for Our Liives vært nødt til å overleve en skolemassakre og sett sine egne venner dø. å organisere demonstrasjoner for å organisere seg mot selskaper og politikere som gjør lite for å endte klima- problematikken er også modig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mari Y skrev:

Det gjør det virkelig, skal jeg si deg! 

Du snakker om en voldsomt mektig våpen- lobby som er nesten umulig å knekke. Og å stå opp mot dette er både tøft og modig. I tillegg har de som organiserte March for Our Liives vært nødt til å overleve en skolemassakre og sett sine egne venner dø. å organisere demonstrasjoner for å organisere seg mot selskaper og politikere som gjør lite for å endte klima- problematikken er også modig. 

Da får vi være uenige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 14.46, ulven298 skrev:

Nå er det færre og færre som skammer seg over psykiske plager enn hva de gjorde før.

De aller fleste har vel psykiske plager av og til, problemet nå er at naturlige svingninger i psyken sykeliggjøres og diagnostiseres!

(Unger bør ikke bare ha medvind, de trenger møte litt motgang, og "kjempe litt for tilværelsen"  Altfor mange har mødre som henger over dem og fikser ting allerede før ungen har skjønt at han har et problem, oppfyller alle ønsker nesten før de kommer, og forteller dem hvor flinke de er/ kan bli hva de vil osv.  Ikke rart om verden fremstår som et deprimerende sted når de vokser opp og må fikse ting selv, ikke har råd til å kjøpe seg alt de ønsker seg, og finner ut at de er helt ordinære ;))

Anonymkode: fd70e...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Mari Y skrev:

Det gjør det virkelig, skal jeg si deg! 

Du snakker om en voldsomt mektig våpen- lobby som er nesten umulig å knekke. Og å stå opp mot dette er både tøft og modig. I tillegg har de som organiserte March for Our Liives vært nødt til å overleve en skolemassakre og sett sine egne venner dø. å organisere demonstrasjoner for å organisere seg mot selskaper og politikere som gjør lite for å endte klima- problematikken er også modig. 

Hva ved det å demonstrere mot våpenloven, som en vet en vil få bred støtte for fra sine meningsfeller, med politiets beskyttelse, er det du mener er så modig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Vært bekymret lenge jeg. Nav må betale  ut store summer på angst og depresjoner til folk som finner dynen for godt. 

Vi må begynne fra bunn. Hvor starter vi? Jo i bhg som 9-12 mnd gamle. 40 timers uke med fremmede ansatte og barn. Mye lyd, stress og opplegg. Det er jo ikke lov å leke eller kjede seg i dagens barnehager. De skal ha opplegg, lære tall, bokstaver, synge osv. De blir foret med program fra de fødes frem til døden. Dette skaper uro og stress. Foreldre er venner med sine barn og setter ingen grenser. Forelfre er opptatt med sitt og liten tid til egne barn. Mobbing oppstår og press fra alle kanter. Fine klær, fine ferier, fine hus og nye møbler hvert år. Jobbepress og pengepress. Og nav får regningen til slutt. 

 

Anonymkode: 34001...3f8

Sånne holdninger som du viser øverst der, er akkurat det som gjør at folk sliter. Så gå inn i deg selv. Fatter ikke at du får så mange likes, for kommentaren din bevitner om manglende kunnskap og trangsyn. Og nei, jeg har jobbet i barnehage og de får lov til å leke, utfolde seg og «kjede» seg, altså sitte i ro og bli lest for, ipad, sove osv. Og nei det er svært lite tall osv vi lærer de, aldri noe lesing eller bokstaver. Det er helt vanlige og viktige ting i det små som vi lærer de for å gjøre overgangen til skolen mindre vanskelig. Bhg er viktig for at barna også skal lære seg å tilpasse seg andre og samfunnet pluss sosiale ferdigheter, som er det viktigste å inneha i voksenlivet for å komme seg noe sted. Dette lærer ikke barna av å være alene med foreldre 24/7 fram til en viss alder. Vi trenger alle en sekundær sosial sirkel.

Anonymkode: f1052...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, herzeleid skrev:

Hva ved det å demonstrere mot våpenloven, som en vet en vil få bred støtte for fra sine meningsfeller, med politiets beskyttelse, er det du mener er så modig? 

Fordi du står opp mot en mektig lobby som har støtte langt inne i politikkens verden og en stor del av republikanerne. Hvordan er det ikke modig?  Selv med politiets beskyttelse er dette modig(Og politiet kan godt brukes av en grunn).

 

'Ansvarlig våpen-eierskap' er stikkordet. Skytevåpen er for lett tilgjengelig der borte 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Fordi du står opp mot en mektig lobby som har støtte langt inne i politikkens verden og en stor del av republikanerne.

 

 

Og hva så? Om du vet at det eneste du oppnår er skryt fra dine egne og uenighet fra folk du ellers ikke bryr deg nevneverdig om, hva gjør det deg, som ung student, at noen som er uenige med deg er modige? 

Sitat

Hvordan er det ikke modig?  Selv med politiets beskyttelse er dette modig(Og politiet kan godt brukes av en grunn).

Fordi det ikke er en handling som forutsetter noe mot. Du kan gå i en demonstrasjon mot våpen med liten til ingen risiko for konsekvenser. Det forutsetter dermed ikke mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunner jeg kan tenke meg:

1. Vi sykleliggjøre normale følelser. 

2. Vi er også mer åpen og obs på psykisk sykdom. Det er ikke like tabu å gå til psykolog som det var før. 

3. Vi har flere innvandrere fra land med krig som trenger hjelp. 

4. Likestilling! Kvinner skal både tjene penger og ta hånd om hjem og barn. Før var det mer normalt at kvinnene var hjemme eller kvinnene jobbet deltid. 

5. Press. Vi lever i et samfunn med mye press - utseende, økonomi, hus, jobb, karakterer osv. Vi streber etter det perfekte, det umulige. 

6. Kosthold. Flere overvektige - mye brus, godteri, ferdigmat, mye stillesitting og lite aktivitet ute. Dette gjør noe med psyken. 

 

Anonymkode: f19cb...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunner jeg kan tenke meg:

1. Vi sykleliggjøre normale følelser. 

2. Vi er også mer åpen og obs på psykisk sykdom. Det er ikke like tabu å gå til psykolog som det var før. 

3. Vi har flere innvandrere fra land med krig som trenger hjelp. 

4. Likestilling! Kvinner skal både tjene penger og ta hånd om hjem og barn. Før var det mer normalt at kvinnene var hjemme eller kvinnene jobbet deltid. 

5. Press. Vi lever i et samfunn med mye press - utseende, økonomi, hus, jobb, karakterer osv. Vi streber etter det perfekte, det umulige. 

6. Kosthold. Flere overvektige - mye brus, godteri, ferdigmat, mye stillesitting og lite aktivitet ute. Dette gjør noe med psyken. 

 

Anonymkode: f19cb...19c

Punkt 1 og 5 er svært relevante grunner.
 

Vi skal være så «tøffe i trynet» hele livet, aldri ta opp skuffelser og vonde følelser, eller reflektere over de dypere ting i livet: verdier, mål, drømmer og minner. 

Jeg var et skolelys av de sjeldne og lærernes yndling i hele skoletiden, men følte det var meningen vi elever bare skulle være en slags roboter. Det er så dehumaniserende, hele opplegget.

Vi lever i en dypt anti-romantisk kultur hvor alt ekte i et menneske bare skal flåses bort og knuses i ung alder. Alle skal bære ved til effektivitetsguden og forbrukersamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunner jeg kan tenke meg:

4. Likestilling! Kvinner skal både tjene penger og ta hånd om hjem og barn. Før var det mer normalt at kvinnene var hjemme eller kvinnene jobbet deltid. 

Anonymkode: f19cb...19c

Jeg lurer på hvordan dette påvirker barn og oppvekstmiljø. Mange barnefamiliers hverdag virker veldig stressende og jeg lurer på hvordan det å ha to stressede foreldre, med deler av oppmerksomheten helt andre steder, påvirker barn som vokser opp. Ikke minst, hvordan dette påvirker forholdet foreldrene imellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
37 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg lurer på hvordan dette påvirker barn og oppvekstmiljø. Mange barnefamiliers hverdag virker veldig stressende og jeg lurer på hvordan det å ha to stressede foreldre, med deler av oppmerksomheten helt andre steder, påvirker barn som vokser opp. Ikke minst, hvordan dette påvirker forholdet foreldrene imellom. 

Barns «arbeidsplass» er skolen, virkelig en av de verste arbeidsplasser du kan havne på. Jeg tviler egentlig på at familieforhold betyr så mye, deres innvirkning er mest positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 26.10.2019 den 19.53, herzeleid skrev:

Og hva så? Om du vet at det eneste du oppnår er skryt fra dine egne og uenighet fra folk du ellers ikke bryr deg nevneverdig om, hva gjør det deg, som ung student, at noen som er uenige med deg er modige? 

Fordi det ikke er en handling som forutsetter noe mot. Du kan gå i en demonstrasjon mot våpen med liten til ingen risiko for konsekvenser. Det forutsetter dermed ikke mot. 

Tror ikke det handler så mye om å få skryt, Herzeleid. Men at de har sett sine egne venner skutt og drept. De står i tillegg imot både mobbing og hets mens de gjør dette. Det er utrolig modig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.10.2019 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Grunner jeg kan tenke meg:

1. Vi sykleliggjøre normale følelser. 

2. Vi er også mer åpen og obs på psykisk sykdom. Det er ikke like tabu å gå til psykolog som det var før. 

3. Vi har flere innvandrere fra land med krig som trenger hjelp. 

4. Likestilling! Kvinner skal både tjene penger og ta hånd om hjem og barn. Før var det mer normalt at kvinnene var hjemme eller kvinnene jobbet deltid. 

5. Press. Vi lever i et samfunn med mye press - utseende, økonomi, hus, jobb, karakterer osv. Vi streber etter det perfekte, det umulige. 

6. Kosthold. Flere overvektige - mye brus, godteri, ferdigmat, mye stillesitting og lite aktivitet ute. Dette gjør noe med psyken. 

 

Anonymkode: f19cb...19c

Og hva har dette med psykisk sykdom å gjøre? Det er i så fall en positiv bidragsyter til mental helse.

Anonymkode: c2908...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mari Y skrev:

Tror ikke det handler så mye om å få skryt, Herzeleid.

Det var heller ikke påstanden.

Sitat

Men at de har sett sine egne venner skutt og drept.

Alle sammen? Eller snakker du om den bittelille andelen som har sett på sine venner bli drept?

Sitat

De står i tillegg imot både mobbing og hets mens de gjør dette. Det er utrolig modig.

Hvordan "står de imot mobbing og hets"? Det finnes sikkert noen som skriver slemme ting om dem som gruppe på internett, som det gjør med oss alle, men jeg tror mange av oss har høyere standarder for "utrolig modig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva har dette med psykisk sykdom å gjøre? Det er i så fall en positiv bidragsyter til mental helse.

Anonymkode: c2908...105

Ikke når kvinner får dobbelt opp med arbeid, både jobb, ta hånd om hjemmet og barna. Det bidrar ikke til bedre helse. 

Anonymkode: f19cb...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 20.22, herzeleid skrev:

Det var heller ikke påstanden.

Alle sammen? Eller snakker du om den bittelille andelen som har sett på sine venner bli drept?

Hvordan "står de imot mobbing og hets"? Det finnes sikkert noen som skriver slemme ting om dem som gruppe på internett, som det gjør med oss alle, men jeg tror mange av oss har høyere standarder for "utrolig modig". 

Det finnes flust av folk som hetser og mobber dem. Her tror jeg du bør sjekke dine egne påstander nærmere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...