Gå til innhold

Er vi i ferd med å oppdra en psyk generasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan skal dette gå? Det er helt ekstremt at antall konsultasjoner hos psykolog har tredoblet seg på 10 år. Jeg har ikke lagt merke til at verden har blitt så mye tøffere siden 2005.

Den store Ungdata-undersøkelsen tidligere i år, viste at flere enn før rapporterer om psykiske plager. De sa at «alt er et slit». At de «bekymrer seg mye». Tre av ti hadde symptomer på angst og depresjoner.

De siste ti årene har antall konsultasjoner hos psykolog blant unge under 18 år tredoblet seg, viser tall A-magasinet har hentet inn, og hold deg fast – vi oppsøkte psykolog 2,8 millioner ganger i 2013. Det reelle tallet er langt høyere. Statistikken inkluderer nemlig ikke de psykologtimene vi betalte for selv.

På toppen av dette brukte 6500 personer under 19 år anti-depressiva i 2013 – en økning på 30 prosent siden 2008.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Psykolog-Hanne-Brorson-larer-unge-a-knipse-vekk-tunge-tanker-7897364.html

Anonymkode: 55d6a...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og nei.

Jeg tror også vi er i en tid der alt skal settes diagnose på. Man kan være sliten uten å være syk.

Anonymkode: daad0...ff2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Foreldre med dårlig emosjonell innsikt klarer ikke lære barna sine god emosjonell innsikt og bearbeiding av vonde følelser. For mange bygger alt seg opp over lengre tid uten at man vet hvordan man skal bearbeide det. Så knekker det til slutt. I tillegg har vi et samfunn der det er forbudt å klage elelr synes synd på seg selv. Om man sliter, så skal man ta seg sammen og ikke føle på teite følelser. Det er bare det at man må føle på teite følelser for at man skal klare bearbeide dem. 

Teknologisk har vi kommet langt. Emosjonelt og som mennesker ligger vi etter i utviklingen. Egentlig burde barn kurses i følelser, for barn og voksne vet ikke automatisk hvordan de skal forholde seg til egne følelser

Anonymkode: b7673...f56

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært bekymret lenge jeg. Nav må betale  ut store summer på angst og depresjoner til folk som finner dynen for godt. 

Vi må begynne fra bunn. Hvor starter vi? Jo i bhg som 9-12 mnd gamle. 40 timers uke med fremmede ansatte og barn. Mye lyd, stress og opplegg. Det er jo ikke lov å leke eller kjede seg i dagens barnehager. De skal ha opplegg, lære tall, bokstaver, synge osv. De blir foret med program fra de fødes frem til døden. Dette skaper uro og stress. Foreldre er venner med sine barn og setter ingen grenser. Forelfre er opptatt med sitt og liten tid til egne barn. Mobbing oppstår og press fra alle kanter. Fine klær, fine ferier, fine hus og nye møbler hvert år. Jobbepress og pengepress. Og nav får regningen til slutt. 

 

Anonymkode: 34001...3f8

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok også noe sammenheng med at psykiske plager og det å gå til psykolog har blitt mindre tabu. Før "var man bare sånn", og det var et lettere arbeidsmarked for de som var "litt sånn".

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært bekymret lenge jeg. Nav må betale  ut store summer på angst og depresjoner til folk som finner dynen for godt. 

Vi må begynne fra bunn. Hvor starter vi? Jo i bhg som 9-12 mnd gamle. 40 timers uke med fremmede ansatte og barn. Mye lyd, stress og opplegg. Det er jo ikke lov å leke eller kjede seg i dagens barnehager. De skal ha opplegg, lære tall, bokstaver, synge osv. De blir foret med program fra de fødes frem til døden. Dette skaper uro og stress. Foreldre er venner med sine barn og setter ingen grenser. Forelfre er opptatt med sitt og liten tid til egne barn. Mobbing oppstår og press fra alle kanter. Fine klær, fine ferier, fine hus og nye møbler hvert år. Jobbepress og pengepress. Og nav får regningen til slutt. 

 

Anonymkode: 34001...3f8

Dette!

Anonymkode: 9b5e9...281

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, ulven298 said:

Nå er det færre og færre som skammer seg over psykiske plager enn hva de gjorde før.

Er det egentlig det? At flere går til psykolog betyr ikke at de ikke skammer seg. Jeg vet ikke om noen i min krets som er åpen om at de har en psykisk lidelse

Anonymkode: b7673...f56

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det egentlig det? At flere går til psykolog betyr ikke at de ikke skammer seg. Jeg vet ikke om noen i min krets som er åpen om at de har en psykisk lidelse

Anonymkode: b7673...f56

Da er din krets innmari trist! I min er det helt ok å være åpen om det.

Anonymkode: 2ab3e...422

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når utseendefokuset går så langt at det blir dagligdags å sprøyte inn gift i ansiktet, og annenhver 18-åring teller kalorier, så sier det seg selv at vi får en generasjon som ikke er helt «riktig navla». 

Anonymkode: d29e0...dc6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er andre tider nå, på mange punkter. 
Det er noe fra morgen til kveld. Barnehage, skole, SFO, jobb og fritidsaktiviteter. De voksne forstår ikke presset som er i dag. For da de var unge så var det bare skole og bare jobb. De som måtte jobbe som tenåringer, de måtte velge. Skole eller jobb. Dagens ungdom får ikke velge, de må gjøre begge deler. Før så hadde de som i dag er voksne bare skole. Dagens ungdom har skole, sfo for de yngste, fritidsaktivitet og være sosial med venner. Det å ikke ha tid til å være barn, ute å leke, være sosial og bare "henge". Arbeidsmengden på skolen er også mye, mye større i dag. Før var skole skole også var du ferdig for dagen. Nå er skole delvis skole, for det er ufattelig mye du må gjøre hjemme hver dag. 

Mobbing er også et stort punkt. Det holder ikke å tenke at mobbing bare skjer på skolen. Når du kommer hjem så kan du ikke bare være hjemme, også er mobbingen over for i dag. Mobbing er med deg hjem, du har mobilen din med deg over alt. Du får aldri fri. Mobbing har også en større makt nå i dag enn før. Før kunne du si at Ola har liten tiss etter å ha sjett han i dusjen etter gym. Nå kan du ta bilder og spre dem videre. Før kunne du si at Lise liker Kåre. Før var det ord, nå har du bevis i form av chatlogger, du kan lage falsk kontoer og late som at du er kåre, bare for å få ting å bruke imot Lise senere. 
Mobbing er større, mer personlig og man føler seg mer fanget i dag enn før. Før kunne du bare gå hjem så var det over. 

Utdanning er vanlig i dagens samfunn. Ingen rynket på nesa om Oddvar måtte droppe utav 8. for å ta seg av sin syke mor før i tiden. For så å aldri få seg en utdanning senere heller. Om Marianne faller ut 1.vgs grunnet fysisk eller psykisk sykdom, så er hun plutselig nederst på den sosiale rangstigen. For så å si alle har vgs utdanning i dag. 

Fattigdom gir et mer tydelig skille i dag. Før var det samfunn som var fattig. De fattige hadde sine steder i byen der de bodde. I dag bor fattige, normale og rike oppå hverandre. Du har så klart få småplasser hvor det er økonomiske grenser som før i tiden. Men det er svært få slike plasser igjen. Barn fra alle økonomiske situasjoner går på samme skole som oftest. 
Skillet er mer tydelig i dag enn før. Dette fører til press når det kommer til det psykiske og materialistisk. 

Det er en grunn til at ungdommer sliter i dag. Og det er også lavere terskel for å søke hjelp i dag enn før. 
Angst og depresjon kan behandles. Så hvorfor folk gnåler over hvor rart det er at flere er syke blir for dumt. For de som får diagnosene og behandling vil bli frisk. I stedet for å gå syk i mange, mange år også blir det et så stort problem at de blir ødelagt for alltid. 

Anonymkode: 59fd3...9f9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Når utseendefokuset går så langt at det blir dagligdags å sprøyte inn gift i ansiktet, og annenhver 18-åring teller kalorier, så sier det seg selv at vi får en generasjon som ikke er helt «riktig navla». 

Anonymkode: d29e0...dc6

heter det ikke riktig nagla??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uhumskheter skrev:

heter det ikke riktig nagla??

Nei. :) Nagla er feil. google it. 

Anonymkode: d29e0...dc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uhumskheter
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei. :) Nagla er feil. google it. 

Anonymkode: d29e0...dc6

Hater å oppdage at jeg har sagt ting feil i årevis, så det kommer jeg ikke til å google.  :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært bekymret lenge jeg. Nav må betale  ut store summer på angst og depresjoner til folk som finner dynen for godt. 

Vi må begynne fra bunn. Hvor starter vi? Jo i bhg som 9-12 mnd gamle. 40 timers uke med fremmede ansatte og barn. Mye lyd, stress og opplegg. Det er jo ikke lov å leke eller kjede seg i dagens barnehager. De skal ha opplegg, lære tall, bokstaver, synge osv. De blir foret med program fra de fødes frem til døden. Dette skaper uro og stress. Foreldre er venner med sine barn og setter ingen grenser. Forelfre er opptatt med sitt og liten tid til egne barn. Mobbing oppstår og press fra alle kanter. Fine klær, fine ferier, fine hus og nye møbler hvert år. Jobbepress og pengepress. Og nav får regningen til slutt. 

 

Anonymkode: 34001...3f8

De ødelagte familiestrukturene har mye av skylden.

Skillsmisser og samboerbrudd, mine barne og dine barn, flytting og nye "foreldre" å forholde seg til stadig vekk. Stakkars barn.

Ikke rart det går galt.

Anonymkode: 55d6a...a7d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et komplekst spørsmål, og mye er allerede nevnt. Men jeg vil føye til at vi også har fått en lavere toleransegrense for at livet kan være vondt, slitsomt og kjedelig uten at noe er direkte galt av den grunn. Ungdom vokser opp og forventer at de skal få den jobben de vil, de mulighetene foreldre har fortalt dem at de fortjener, de har idealer som ligger milevis over tidsklemme og dårlig råd- som mange vil oppleve i perioder. Så får de verden midt i trynet når de oppdager at det ofte er både tøft og slitsomt, og det slett ikke er slik at du får til alt du vil bare du jobber for det.

Litt mer realismeorientering i ung alder ville ikke vært å forakte.

Anonymkode: 3b8a4...9ec

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest N-Nøff

Det betyr ikke annet enn at flere tør å dra til psykolog og flere vet om tilbudet. Det er bare flott at slikt blir oppdaget og tatt tak i av helsevesenet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette er ifølge boken Medisinsk Klarsynt av Anthony William, forårsaket av Epstein Barr-viruset godt hjulpet av tungmetaller og andre giftstoffer som inflammerer nervesystemet, dette skaper depresjon og angst. Jeg vet det stemmer for meg, siden jeg opplevde bedring umiddelbart med å begynne med protokollene, og fortsetter å bli bedre. Jeg er ikke deprimert lenger og har redusert angsten en god del. Andre symptomer har forsvunnet, som vondt i et ledd, hetebyger, svimmelhet, håravfall, nummenhet i beina m.m.

Her er noen som har oversatt infoen om angst til norsk: http://www.meditasjonsskole.no/angst.html

Om Epstein Barr: http://www.meditasjonsskole.no/kronisk-utmattelse-me-fibromyalgi-og-epstein-barr-virus.html

Siden dette viruset også skaper andre symptomer, tror man at utmattelse, fibromyalgi m.m. kommer av angst og depresjon, men det gjør det ikke, tilstandene har en felles årsak. 

Det er altså ikke at vi har blitt "psykisk syke" i løpet av de siste årene, men at mengden av giftstoffer i miljøet har økt samtidig som at dette viruset har mutert og nå finnes i 60 varianter. De mildeste variantene slår til sent i livet og skaper lite symptomer, men de mere aggressive skaper nå symptomer som ME hos svært unge mennesker.

Jeg fikk høre om boken av en venninne av meg som har hatt leddgikt og fibromyalgi i 45 år etter en ski-ulykke (en ulykke kan være trigger for viruset, sammen med følelsesmessige påkjenninger, infeksjon fra f.ex. flåttbitt, graviditet, overgangsalder, mugg i huset etc.), og de siste årene har hun ikke klart å gå noe særlig pga smerter, men nå løper hun opp og ned trappene.

Anonymkode: 8838f...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følelsen jeg sitter med er at dagens barn ikke tåler å bli stilt krav til. Basert på mine erfaringer med egne og bekjentes barn. Jeg var tøff og selvstendig som barn, jobbet hardt med skolen og hadde 2 idretter jeg satset på i mange år.

her grines det ved lekser som fortsatt ikke blir gjort på egen hånd i 5. klasse, barna er veldig avhengig av de voksne, og det er angst, depresjon og diverse helt ned i barneskolealder.

en venninnes barn er utrolig følsomme, og veldig lite selvstendige.

en annens går til psykolog og sliter på skolen.

mine er ganske sensitive og uselvstendig, og det er mye vondt i magen og hodet...

jeg er så bekymra for denne generasjonen!!

Anonymkode: a0529...4c1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal dette gå?

Det går nok helt fint.

De aller fleste unge har det mye bedre i dag, enn for 100 år siden.  Den gangen var det intet apparat som stod klar til å hjelpe traumatiserte barn og unge som hadde opplevd mishandling fra både foreldre og lærere, sykdom i familien der en eller flere av søsknene døde, sult, lite skolegang, etc. etc.

Det er ikke sånn at alt er perfekt nå heller, men sjansene for at det skal gå bra med dem som voksne er mye større. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...