Gå til innhold

Er vi i ferd med å oppdra en psyk generasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var denne korttidshukommelsen da. Vi hadde et alvorlig terrorangrep her til lands for 8 år siden. Det rammet barn unge og voksne i hele landet. Vi må forvente en økning i psykologbruk! Heldigvis er det mye mer åpenhet om psykisk helse nå.!

Anonymkode: 6f5b3...be9

Dette er nå 8 år siden og er melket knusktørt fra absolutt alle hold.

Anonymkode: 4651e...257

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
På 20.1.2018 den 14.15, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan skal dette gå? Det er helt ekstremt at antall konsultasjoner hos psykolog har tredoblet seg på 10 år. Jeg har ikke lagt merke til at verden har blitt så mye tøffere siden 2005.

Den store Ungdata-undersøkelsen tidligere i år, viste at flere enn før rapporterer om psykiske plager. De sa at «alt er et slit». At de «bekymrer seg mye». Tre av ti hadde symptomer på angst og depresjoner.

De siste ti årene har antall konsultasjoner hos psykolog blant unge under 18 år tredoblet seg, viser tall A-magasinet har hentet inn, og hold deg fast – vi oppsøkte psykolog 2,8 millioner ganger i 2013. Det reelle tallet er langt høyere. Statistikken inkluderer nemlig ikke de psykologtimene vi betalte for selv.

På toppen av dette brukte 6500 personer under 19 år anti-depressiva i 2013 – en økning på 30 prosent siden 2008.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Psykolog-Hanne-Brorson-larer-unge-a-knipse-vekk-tunge-tanker-7897364.html

Anonymkode: 55d6a...a7d

Jeg tror det er tid for å tenke på hvordan vi oppdrar barna og hva de lærer av oss og av media. De unge føler de ikke er pene nok, ikke smarte nok,ikke strekker til..   til eksempel så opplevde jeg aldri i løpet av skoleårene at noen ikke kunne vise seg i badedrakt på grunn av kroppskomplekser. Jeg har aldri i løpet av skoletiden sett merker etter selvskading på klassekamerater. Noen hadde sitt å stri med selvsagt men ikke disse tingene. Ikke det at jeg kjenner fryktelig mange ungdommer men av de jeg kjenner så er det halvparten som ikke kan gå i shorts og badedrakt på grunn av kroppskomplekser. Selvskading har flere prøvd. Det er frykt for ikke å være bra nok. Flere går på antidepressiva uten å ha den ringeste anelse om seneffekten av disse. Media formidler perfekte kropper og sex. Realityserier der det gis inntrykk av at å ligge rundt er noe alle gjør. Og jeg blir jo oppgitt når jeg ser forsiden av vg der det står «jenter bør onanere mer». Hva vil de med dette budskapet annet enn å få folk til å fokusere på sex? Hvorfor kan vi ikke lære de unge at sex er noe mellom to stykker som er glad i hverandre? Og ingen trenger å lære å onanere eller bli fortalt om de bør gjøre det mer. Det er instinkter ute å går, -folk onanerer om de har lyst og kommer vel ikke til å gjøre det på kommando fordi det står i avisen. Arbeidslivet har blitt beinhardt og det å påføre folk dårlig samvittighet er visst det de tenker er gulroten for at folk skal yte optimalt. Nei, det er mange mange grunner til at de unge blir psykere enn hva som var normalen før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tillfeller er det foreldrene som har feilet med oppdragelsen. Barn som aldri har møtt motstand får sjokk når de blir eldre og møter den virkelige verden.

Anonymkode: f4083...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

I mange tillfeller er det foreldrene som har feilet med oppdragelsen. Barn som aldri har møtt motstand får sjokk når de blir eldre og møter den virkelige verden.

Anonymkode: f4083...c1a

De har levd i en hule til de ble voksne og har aldri sett den virkelige verden?

Anonymkode: 4651e...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, theTitanic skrev:
 

Jeg tror det er tid for å tenke på hvordan vi oppdrar barna og hva de lærer av oss og av media. De unge føler de ikke er pene nok, ikke smarte nok,ikke strekker til..   til eksempel så opplevde jeg aldri i løpet av skoleårene at noen ikke kunne vise seg i badedrakt på grunn av kroppskomplekser. Jeg har aldri i løpet av skoletiden sett merker etter selvskading på klassekamerater. Noen hadde sitt å stri med selvsagt men ikke disse tingene. Ikke det at jeg kjenner fryktelig mange ungdommer men av de jeg kjenner så er det halvparten som ikke kan gå i shorts og badedrakt på grunn av kroppskomplekser. Selvskading har flere prøvd. Det er frykt for ikke å være bra nok. Flere går på antidepressiva uten å ha den ringeste anelse om seneffekten av disse. Media formidler perfekte kropper og sex. Realityserier der det gis inntrykk av at å ligge rundt er noe alle gjør. Og jeg blir jo oppgitt når jeg ser forsiden av vg der det står «jenter bør onanere mer». Hva vil de med dette budskapet annet enn å få folk til å fokusere på sex? Hvorfor kan vi ikke lære de unge at sex er noe mellom to stykker som er glad i hverandre? Og ingen trenger å lære å onanere eller bli fortalt om de bør gjøre det mer. Det er instinkter ute å går, -folk onanerer om de har lyst og kommer vel ikke til å gjøre det på kommando fordi det står i avisen. Arbeidslivet har blitt beinhardt og det å påføre folk dårlig samvittighet er visst det de tenker er gulroten for at folk skal yte optimalt. Nei, det er mange mange grunner til at de unge blir psykere enn hva som var normalen før. 

Om jeg bare ikke hadde følt meg pen nok- og dette var mitt eneste problem- da hadde livet mitt vært enkelt. 

Anonymkode: 817b9...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

I mange tillfeller er det foreldrene som har feilet med oppdragelsen. Barn som aldri har møtt motstand får sjokk når de blir eldre og møter den virkelige verden.

Anonymkode: f4083...c1a

Finnes ingen større motstand for unge sinn, enn sosiale medier, så tror det er motsatt av hva du tror.. 

Sosiale medier blir som røyken, alle later som ingenting, men alle vet eller bør vite at dette er alvorlig helseskadelig det er bare logisk, og om 50 år vil vi nok se tilbake og lure på hvorfor alle kom med sånn "overbeskyttet" kommentarer når det er stikk motsatt, vi terroriserer ungene gjennom falske "opplysninger" om hvordan deres likemenn er.

Lykke til sier jeg bare 

Anonymkode: 03c0b...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

På 20.1.2018 den 14.15, AnonymBruker skrev:

På toppen av dette brukte 6500 personer under 19 år anti-depressiva i 2013 – en økning på 30 prosent siden 2008.

Jeg ser ikke helt hva som er galt med at flere unge har fått medisinsk hjelp til å fungere bedre? 

Kanskje er det nettopp denne medisinen som gjør at de klarer å stå opp om morgenen, gå til skolen, konsentrere seg om fag, ta eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 20.1.2018 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Når utseendefokuset går så langt at det blir dagligdags å sprøyte inn gift i ansiktet, og annenhver 18-åring teller kalorier, så sier det seg selv at vi får en generasjon som ikke er helt «riktig navla». 

Anonymkode: d29e0...dc6

Ja. Enig i det. 

Anonymkode: aa94b...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 15.08, Uhumskheter skrev:

heter det ikke riktig nagla??

Nei, det heter riktig navla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2018 at 5:33 PM, Kalevala said:

Det går nok helt fint.

De aller fleste unge har det mye bedre i dag, enn for 100 år siden.  Den gangen var det intet apparat som stod klar til å hjelpe traumatiserte barn og unge som hadde opplevd mishandling fra både foreldre og lærere, sykdom i familien der en eller flere av søsknene døde, sult, lite skolegang, etc. etc.

Det er ikke sånn at alt er perfekt nå heller, men sjansene for at det skal gå bra med dem som voksne er mye større. 

Tror vi trengte en sånn kommentar nå:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer apokalypsestemning nå enn da jeg vokste opp på åtti-nittitallet (miljø bl.a).  Og er ikke unge mindre fysisk aktive og ute i naturen, ting som skal være bra for psyken.

Dessuten betyr ikke flere psykologtimer dårligere helse, kan bety at man tar bedre vare på helsa.  Lukter litt jantete av folk som blir provoserte over at andre går til psykolog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg, meg, meg, meg, meg ser ut til å være fokuset for veldig mange. 

De har jo så mye å engasjere seg i, de kan engasjere seg i miljøet, innvandring, de store spørsmål. 

Livet dreier seg ikke om det, livet detes dreier seg om meg, meg, meg, meg. 

Var på ferie med noen nå i vinterferien. Det var ikke måte på de materielle ting de var opptatt av. Meg, meg, meg. 

Jeg skal gjøre mitt ytterste for at mine ikke blir sånn. Tror jeg kommer til å tape. 

Anonymkode: 2bca7...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jensine said:

Det er mer apokalypsestemning nå enn da jeg vokste opp på åtti-nittitallet (miljø bl.a).  Og er ikke unge mindre fysisk aktive og ute i naturen, ting som skal være bra for psyken.

Dessuten betyr ikke flere psykologtimer dårligere helse, kan bety at man tar bedre vare på helsa.  Lukter litt jantete av folk som blir provoserte over at andre går til psykolog.

Jeg synes også man tar seg selv på alvor om man går til behandling og veldig enig i at det er mye dommedagsprofetier for tiden. Føler på dette selv for tiden med tanke på nav,jobb og framtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2018 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Snart et det ingen som klarer jobbe. Alle har blitt persilleblad som intet tåler. Hvordan skal det gå da. Det kan man lure på.

Anonymkode: 30fa6...f9f

Vi har jo skapt et samfunn med aksept for alle disse diffuse å rare lidelser som setter folk utenfor arbeidslivet. Å vi aksepterer dette. At folk i massevis lever på avlat fra samfunnet. Dette skal å må stoppes. Vi har ikke råd til dette vi driver med over flere generasjoner. Vi må tilbake til at flere mennesker må Berge seg selv. Hvis ikke blir det veldig stygt her i gamle Norge om kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2018 at 2:50 PM, AnonymBruker said:

Er det egentlig det? At flere går til psykolog betyr ikke at de ikke skammer seg. Jeg vet ikke om noen i min krets som er åpen om at de har en psykisk lidelse

Anonymkode: b7673...f56

Det det betyr er at når det er mindre skam blir det mer åpenhet. Det er flere som er åpne om sine lidelser og at de går til psykolog i dag, derfor virker det som om det er såå mange flere som går nå enn før.

Anonymkode: 6b48d...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har forandret seg mest siste 20 åra er følgende: 
- Folk er bedre utdannet. Arbeidslivet forlanger da også mer, bedre og større. En bachelor var status før. Hva er det nå? Som oftest ikke nok. 
- Sosiale medier. Facebook, snap, insta. "Influencere" som forteller deg hvor stygg og dårlig du er, venner og bekjente som viser hvor vellykket dem er kontra deg. Man sammenligner seg med andre. 
- Generasjon prestasjon. Makt, innflytelse, press, stress. Man skal være best, man skal være vellykket. 
- Kroppshysteri. Ingenting med noen ser bra nok ut. Alt er feil med alle, som forplanter seg inn i hodene på folk og skaper store komplekser. 
- Stort fokus på diagnoser og lidelser. Mange jakter på diagnoser når man er litt pjusk. Er man f.eks rastløs har man ADHD, og må medisineres. Medisiner skaper igjen uheldige bivirkninger. 
- Tid. Folk har bedre tid til å gruble. Før spilte man fotball i gatene, spilte spill, var ute å gjorde djevelskap osv osv. Man var opptatt fra morgen til kveld! I tillegg til at man måtte bidra mer hjemme, og ut i jobb når man passerte 14 år. 
- Aktivitet. Folk er mindre aktive. Kjøres overalt, sitter mye inne foran PC/nettbrett. Er heller ikke aktive innenfor idrett i like stor grad. Sykkel er det få som har. 
- Økonomi. Folk har bedre økonomi, som igjen gjør at ting blir en sosial konkurranse. Alt fra hva man har på seg, til materielle utstyr man bærer med seg. Lager en form for status, og skaper forskjeller. 
- Kosthold. Maten er blitt tilsatt alt mulig dritt for at det skal holde seg bedre og se bedre ut. Skaper helseproblemer.
- Medietilgjengelighet. Man får trykket all verdens elendighet inn gjennom eksponeringen av alle nyhetskildene. Fra tv, nett og sosiale medier. Alt fra krig og katastofer, til naboens kamp mot IBS. 

Alt bygger på alt. Inni alt dette finner man mobbing, ensomhet, sosial utfrysning, skam, samt angst, depresjon, dårligere helse... og ja .... Lista kunne vært svært lang. 

Er det fortsatt rart at utviklingen er negativ? 

Endret av Juks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

På 23.10.2018 den 20.01, AnonymBruker skrev:

I mange tillfeller er det foreldrene som har feilet med oppdragelsen. Barn som aldri har møtt motstand får sjokk når de blir eldre og møter den virkelige verden.

Anonymkode: f4083...c1a

Det er heller motsatt. De som vokser opp i et trygt hjem uten store påkjenninger vil være bedre rustet til å takle motgang når de blir eldre enn de som opplever masse grusomt i starten av livet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal dette gå? Det er helt ekstremt at antall konsultasjoner hos psykolog har tredoblet seg på 10 år. Jeg har ikke lagt merke til at verden har blitt så mye tøffere siden 2005.

Den store Ungdata-undersøkelsen tidligere i år, viste at flere enn før rapporterer om psykiske plager. De sa at «alt er et slit». At de «bekymrer seg mye». Tre av ti hadde symptomer på angst og depresjoner.

De siste ti årene har antall konsultasjoner hos psykolog blant unge under 18 år tredoblet seg, viser tall A-magasinet har hentet inn, og hold deg fast – vi oppsøkte psykolog 2,8 millioner ganger i 2013. Det reelle tallet er langt høyere. Statistikken inkluderer nemlig ikke de psykologtimene vi betalte for selv.

På toppen av dette brukte 6500 personer under 19 år anti-depressiva i 2013 – en økning på 30 prosent siden 2008.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Psykolog-Hanne-Brorson-larer-unge-a-knipse-vekk-tunge-tanker-7897364.html

Anonymkode: 55d6a...a7d

Sikkert pga de starta med dette:

Evaluering av seksårsreformen

Anonymkode: aace9...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (ts) skal begynne å spise litt sunnere nå, hahah:) jeg har spist litt usunt i det siste og merker at jeg føler meg mye bedre når jeg spiser sunt... Var på vorsj idag med en haug tynne og fine jenter og vi hadde drikkelek... Hun ene måtte si hvem hun synes hadde best kropp, og hun svarte meg???!!!!! Hvor rart er ikke det??? Ble så sykt glad omg😍jeg er jo størst av alle dem... men hun svarte meg??!!!! ❤️😍

Anonymkode: 4b98a...213

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 3.10, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv 30 år, og har ofte hvor kjedelige og politisk korrekte alle dagens unge er. Unge i dag (født fra seint 90 tall til tidlig 2000 tall) er pusekatter som ikke er kapable til og stå på to ben.

Anonymkode: 7d757...b56

Dagens unge er feiginger? Nei, det vil jeg ikke si. I USA var det ungdommer som satte i gang en beinhard kamp mot NRA og våpenlobbyen.

 

Det krever mot. virkelig mot.

 

For ikke å snakke om kampen for klimaet og mot falske nyheter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...