Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke forvente at noen holder seg unna barnet ditt så lenge barnet ditt skal fungere i et samfunn. Alle mennesker må forholde seg til irettesettelser og annen respons fra folk rundt seg. At du har et ekstremt kontrollbehov når det gjelder barnet ditt, endrer ikke på det. Folk blander seg fordi de ikke syns at foreldrene gjør en god nok eller riktig jobb. Sånt må man tåle som foreldre. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

Men når man har fått beskjed av skolen og Aks, at man skal la være å blande seg. Burde man ikke da som voksen klare å høre? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke forvente at noen holder seg unna barnet ditt så lenge barnet ditt skal fungere i et samfunn. Alle mennesker må forholde seg til irettesettelser og annen respons fra folk rundt seg. At du har et ekstremt kontrollbehov når det gjelder barnet ditt, endrer ikke på det. Folk blander seg fordi de ikke syns at foreldrene gjør en god nok eller riktig jobb. Sånt må man tåle som foreldre. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

og hvem er "de" til å bedømme det? Skal vi alle bare bestemme at vi kan bedre enn foreldre med oppdragelsesmetoder vi ikke liker? Hun kan gjerne få syntes hva hun vil, men hun må faktisk holde for seg selv. Med mindre hun syntes jeg mishandler barnet mitt og i så tilfelle får hun ta det igjennom de rette instanser. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo selvsagt også prøvd, år ut og år inn.  Måten vi skal gjøre det på nå er som sagt å fokusere på EN ting om gangen De ukene vi for eksempel fokuserer på å sitte stille på stolen så velger vi å ignorere jakken som blir kastet på gulvet. Da fokuserer vi kun på å sitte stille på stolen,  da minner vi han bare på det med å sitte stille, hver gang han får det til så roser masse for det. Etterhvert som denne ene tingen vi fokuserer på et mestret, så går vi videre, og da er det kanskje jakken på gulvet sin tur. Hvis vi skulle påpekt (hyggelig eller ikke) ALT han gjør galt i løpet av en dag så hadde det blitt veldig mye fokus på alt han gjør feil, og alt han ikke får til. Da blir det (slik det har vært i mange år nå) veldig mye negative tilbakemeldinger og veldig mye negativitet knyttet til min gutt i hverdagen. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Dersom dere fortsetter å kun fokusere på en ting av irettesettelse i uka kommer gutten til å være konfirmant før han lærer seg å henge opp jakka si. I tillegg vil han tillære seg mange flere unoter enn hva dere rekker å ta igjen av på irettesetting. 

Tror dette er et klassisk eksempel på at dere har vært altfor snille/slakke på å oppdra sønnen deres. 

I tillegg virker du veldig var på kritikk selv, så skjønner jo godt at sønnen ikke tåler det...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, got2go skrev:

Dersom dere fortsetter å kun fokusere på en ting av irettesettelse i uka kommer gutten til å være konfirmant før han lærer seg å henge opp jakka si. I tillegg vil han tillære seg mange flere unoter enn hva dere rekker å ta igjen av på irettesetting. 

Tror dette er et klassisk eksempel på at dere har vært altfor snille/slakke på å oppdra sønnen deres

I tillegg virker du veldig var på kritikk selv, så skjønner jo godt at sønnen ikke tåler det...

Hva foreslår du da? Vi har jo pryd alt, så jeg er veldig interessert i et bedre forslag. Vi har prøvd den klassiske vær konsekvent og slå ned på alt i 7 år nå, men du tanker kanskje at det er på det 8. året han skal lære det? 

Det er det siste vi skal beskyldes for, of det er helt tydelig at du ikke kan noe om barn med atferdsvansker. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MissPierce skrev:

Men når man har fått beskjed av skolen og Aks, at man skal la være å blande seg. Burde man ikke da som voksen klare å høre? 

Antagelig er hun helt uenig i metoden og ser foreløpig ikke noe resultat. Hun ser ut til å ha liten tiltro til skolen og aks' beskjeder om hvordan ting skal gjøres. Antagelig er ts, barnet og denne metoden et samtaletema i hjemmet der, og vedkommende syns sikkert at ts er helt håpløs. Det betyr ikke at hun har rett, men det betyr at man må forholde seg til at hun ikke kommer til å følge opp instruksjonen om hvordan hun skal takle barnet til ts. Man kan ikke forandre andre, bare seg selv. I stedet for å bli formålsløst forbanna og oppgitt og kalle denne kvinnen for "kjerring" (fullstendig uakseptabelt), så er det bedre å akseptere at noen mennesker kan man ikke få til å gjøre som man vil, og at hun dessuten er så liten del av barnets hverdag, at det ikke er der skoen trykker i lengden når det gjelder å hjelpe barnet til å utvikle bedre selvtillit, selvfølelse og atferd. Da er det viktigere at foreldre og andre signifikante voksne i barnets liv følger opp metoden.

Det virker som om ts leter etter en syndebukk for hvorfor resultatene ikke kommer fort nok. Endring tar tid, og det er ikke fordi én person i en garderobe på aks ikke følger metoden, men fordi endringsprosesser alltid er (tid)krevende. 

Hvem som bestemmer hva som er god nok metodikk i oppdragelsen er komplekst, men det er tydelig at denne kvinnen ikke syns ts gjør en god nok jobb. Antagelig er hun lei av at barnet til ts gjør tilværelsen sur for andre med oppførselen sin, og syns ikke barnet blir irettesatt nok for oppførselen sin. Det kan godt hende at hun har en helt absurd standard for hva som er greit, men det forandrer ikke saken, som er at man ikke kan tvinge henne til å akseptere ts' og fagpersoners syn på saken. Da gjenstår det at ts må forklare for barnet at akkurat denne damen er opptatt av filleting, og at barnet skal forholde seg til sine egne foreldre og de som jobber på skolen og aks. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Det er alt annet enn mitt barn , han blir behandlet som "problemet," som "drittungen", som "han ingen liker og ikke vil sitte ved siden av." :( 

Anonymkode: cfec1...4d5

Men da ligger det kanskje noe i det? 

Anonymkode: 6b033...e05

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Antagelig er hun helt uenig i metoden og ser foreløpig ikke noe resultat. Hun ser ut til å ha liten tiltro til skolen og aks' beskjeder om hvordan ting skal gjøres. Antagelig er ts, barnet og denne metoden et samtaletema i hjemmet der, og vedkommende syns sikkert at ts er helt håpløs. Det betyr ikke at hun har rett, men det betyr at man må forholde seg til at hun ikke kommer til å følge opp instruksjonen om hvordan hun skal takle barnet til ts. Man kan ikke forandre andre, bare seg selv. I stedet for å bli formålsløst forbanna og oppgitt og kalle denne kvinnen for "kjerring" (fullstendig uakseptabelt), så er det bedre å akseptere at noen mennesker kan man ikke få til å gjøre som man vil, og at hun dessuten er så liten del av barnets hverdag, at det ikke er der skoen trykker i lengden når det gjelder å hjelpe barnet til å utvikle bedre selvtillit, selvfølelse og atferd. Da er det viktigere at foreldre og andre signifikante voksne i barnets liv følger opp metoden.

Det virker som om ts leter etter en syndebukk for hvorfor resultatene ikke kommer fort nok. Endring tar tid, og det er ikke fordi én person i en garderobe på aks ikke følger metoden, men fordi endringsprosesser alltid er (tid)krevende. 

Hvem som bestemmer hva som er god nok metodikk i oppdragelsen er komplekst, men det er tydelig at denne kvinnen ikke syns ts gjør en god nok jobb. Antagelig er hun lei av at barnet til ts gjør tilværelsen sur for andre med oppførselen sin, og syns ikke barnet blir irettesatt nok for oppførselen sin. Det kan godt hende at hun har en helt absurd standard for hva som er greit, men det forandrer ikke saken, som er at man ikke kan tvinge henne til å akseptere ts' og fagpersoners syn på saken. Da gjenstår det at ts må forklare for barnet at akkurat denne damen er opptatt av filleting, og at barnet skal forholde seg til sine egne foreldre og de som jobber på skolen og aks. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

Nei, jeg må faktisk ikke bare sitte å se på at hun høvler løs på barnet mitt, jeg er nødt til å gjøre det som er riktig or min sønn. Jeg gir meg ikke på dette. Jeg skal få skolen til å ta dette opp med henne. Det meste man kan forvente av en voksen person er at de holder seg unna når de får beskjed om det. Hvis hun ikke syntes jeg gjør "en god nok jobb," så får hun ta dette opp med de rette instanser og la sønnen min være i fred. 

Det er ingen som skal tvinge henne til å akseptere noe som helst, hun kan få være så uenig hun bare vil, men hun har faktisk ingen rett til å ha ne som helst med min sønn å gjøre, hun har å holde seg unna. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, MissPierce skrev:

Men når man har fått beskjed av skolen og Aks, at man skal la være å blande seg. Burde man ikke da som voksen klare å høre? 

Ja! Stopp å si at å løpe inne ikke er greit. Slutt å irettesette bruk av utestemme inne! Det får nok ikke ringvirkninger til de andre barna som da lører at noen skal behandles mindre,strengt enn de. Dritlurt! 

Anonymkode: 6b033...e05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da ligger det kanskje noe i det? 

Anonymkode: 6b033...e05

at mitt barn er en dritt og et problem? Er det det jeg skal si til han da? "du skjønar det at det er ikke så rart at du får kjeft av voksne mennesker, for du er jo en liten dritt og et problem" Det hørtes ut som "årets mor":rolleyes:

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva foreslår du da? Vi har jo pryd alt, så jeg er veldig interessert i et bedre forslag. Vi har prøvd den klassiske vær konsekvent og slå ned på alt i 7 år nå, men du tanker kanskje at det er på det 8. året han skal lære det? 

Det er det siste vi skal beskyldes for, of det er helt tydelig at du ikke kan noe om barn med atferdsvansker. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Hva kommer adferdsvansker av da, ts? Hva er det som feiler gutten din i forhold til andre unger på sin alder, bortsett fra å ikke tåle kritikk?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg må faktisk ikke bare sitte å se på at hun høvler løs på barnet mitt, jeg er nødt til å gjøre det som er riktig or min sønn. Jeg gir meg ikke på dette. Jeg skal få skolen til å ta dette opp med henne. Det meste man kan forvente av en voksen person er at de holder seg unna når de får beskjed om det. Hvis hun ikke syntes jeg gjør "en god nok jobb," så får hun ta dette opp med de rette instanser og la sønnen min være i fred. 

Det er ingen som skal tvinge henne til å akseptere noe som helst, hun kan få være så uenig hun bare vil, men hun har faktisk ingen rett til å ha ne som helst med min sønn å gjøre, hun har å holde seg unna. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Mm, så din sønn skal få sette eksempel for de andre barna. Eller han skal få andre, mindre strengere regler og få lov til mer enn de,andre. DA blir hannok veldig mye bedre likt, ettersom han allerede blir sett på som et snøfnugg.. 

Anonymkode: 6b033...e05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg må faktisk ikke bare sitte å se på at hun høvler løs på barnet mitt, jeg er nødt til å gjøre det som er riktig or min sønn. Jeg gir meg ikke på dette. Jeg skal få skolen til å ta dette opp med henne. Det meste man kan forvente av en voksen person er at de holder seg unna når de får beskjed om det. Hvis hun ikke syntes jeg gjør "en god nok jobb," så får hun ta dette opp med de rette instanser og la sønnen min være i fred. 

Det er ingen som skal tvinge henne til å akseptere noe som helst, hun kan få være så uenig hun bare vil, men hun har faktisk ingen rett til å ha ne som helst med min sønn å gjøre, hun har å holde seg unna. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Hun har ikke å holde seg unna når det går utover andre barn nei, herregud.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

at mitt barn er en dritt og et problem? Er det det jeg skal si til han da? "du skjønar det at det er ikke så rart at du får kjeft av voksne mennesker, for du er jo en liten dritt og et problem" Det hørtes ut som "årets mor":rolleyes:

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Nei, men du kan jo prøve "Anne blir streng mot deg fordi du ikke kan løpe inne. Inne går vi. Det er fordi det er lett og ødelegge ting/løoe på mennesker når man løper inne. Ingen barn får løpe inne  på grunn av dette" Det samne går for alt som er galt. Som å tilgrise andre vinduer som du nevte i et annet innlegg(du mener ikke alvorlig at du lar din sønn gjøre dette, ettersom og du ikke ville at han skal irettesettes om dette,skjer. Hadde en unge tilgriset mitt vindu og jeg så det, hadde jeg blitt mildt sakt forbannet og barnets foreldre hadde fått sg en vaskejobb! 

Si meg, er du så dårlig på barneoppdragelse at overnevne er det eneste dumne du fant på? 

Anonymkode: 6b033...e05

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg må faktisk ikke bare sitte å se på at hun høvler løs på barnet mitt, jeg er nødt til å gjøre det som er riktig or min sønn. Jeg gir meg ikke på dette. Jeg skal få skolen til å ta dette opp med henne. Det meste man kan forvente av en voksen person er at de holder seg unna når de får beskjed om det. Hvis hun ikke syntes jeg gjør "en god nok jobb," så får hun ta dette opp med de rette instanser og la sønnen min være i fred. 

Det er ingen som skal tvinge henne til å akseptere noe som helst, hun kan få være så uenig hun bare vil, men hun har faktisk ingen rett til å ha ne som helst med min sønn å gjøre, hun har å holde seg unna. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Kan du utdype hva du legger i at hun høvler løs? Hva sier hun? Hvordan ordlegger hun seg? 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2018 den 9.58, AnonymBruker skrev:

Å føle seg lei seg og misforstått er noe annet enn å ta det så inn over seg at de går rundt hvor dag og tror de er dumme/slemme/at alle hater dem etc. 

Jo jeg FORVENTER faktisk at hun skal greie å la vær å irettesette mitt barn, hun har fått gjentatte beskjeder og forklaringer, men turer likevel frem. Dette er ikke en vilkårlig fremmed person, dette er en voksen som min sønn er utsatt for daglig. 

Dette e å bruke energien min på å hjelpe mitt barn. 

Ts

Anonymkode: cfec1...4d5

Kanskje hun har atferdsproblemer. ;)

Anonymkode: fe138...9ce

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

SÅ sant!

Her er det rett og slett skremmende mye uvitenhet om atferdsvansker ute å går...

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Nei har det samme selv. Men det er måten du skriver på her inne som virker veldig "bitchy" , "attack" osv. Skjønner det ikke er lett. Og det krever MYE å stå i med sånt år etter år. Men kanskje du burde prøve andre folk til å hjelpe seg om du og de har prøvd i 7år og ingenting virker?

Ville og fått noen til å snakke med henne på en mye roligere måte enn du kanskje det hjelper?

 

Anonymkode: 95fb0...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

er det herverk på andres eiendom å ta på vindusruter eller bruke for høy stemme? 

Jeg ønsker selvsagt at mitt barn skal vokse opp til å bli et hyggelig og bra menneske, så var det veien dit som kanskje er litt annerledes for et barn med konsentrasjons. og atferdsvansker. Jeg har ingen tro på at det å ødelegge barnets selvtillit får han dit.  

Mange i denne tråden ser ut til å tro at her er det fri flyt og at vi ikke setter noen grenser for han. Det stemmer ikke. Vi må imidlertid ta EN ting av gangen når det er så mye som potensielt bør irettesettes. Hvis vi skal mase på han om alt han gjør galt hver dag så blir det for mye for han. Vi fokuserer på en og en ting av gangen, og ignorerer andre ting. Det betyr ikke at ikke hans tur kommer for å lære seg å vente på tur for eksempel, men denne uken fokuserer vi for eksempel på stemmebruk. Vi har i 7 år gått for den vanlige "slå ned på all negativ/uønsket oppførsel" og det har ikke fungert for mitt barn, det har rett og slett hatt motsatt effekt, han har rett og slett blitt et "mindre velfungerende barn" av det. Nå har vi fått et fint nytt opplegg som vi alle følger (skolen og hjemme), men denne damen nekter å passe sine egne saker. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Hvorfor er denne damen så mye rundt ditt barn? Hva gjør hun i garderoben? På fotballbanen osv.
Jeg forstår godt at dette er vanskelig for deg, men man skal ikke glemme hvor slitsom det er for de andre barna og de voksne rundt et slikt krevende barn.

Sønnen min hadde en slik i klassen, og selv om han stort sett lit det går utover materielle ting var alle redd for ham. Ingen turte å sitte ved siden av ham, så de rullerte på det, Altså de flyttet problemet rundt i klasserommet. Han ble også "belønnet" hver uke med fisketur, tur til freia, diplom is osv som et ledd i opplegget. De andre barna fikk være med en og en noen ganger, det vil da si at det hver uke på problembarnet, de andre 1 gang i året. Min sønn vokste opp og trodde at det lønte seg å være vanskelig. 
Allikevel, så forstår jeg deg, jeg håper bare at du ikke har skylappene så mye på at du ikke forstår og anerkjenner andres reaksjoner på sønnen din sin ut agering.
Hvem andre er det som kjefter på ham hele tiden? Hele dagen? Hver dag? 

Anonymkode: c9e3a...cd1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig er hun helt uenig i metoden og ser foreløpig ikke noe resultat. Hun ser ut til å ha liten tiltro til skolen og aks' beskjeder om hvordan ting skal gjøres. Antagelig er ts, barnet og denne metoden et samtaletema i hjemmet der, og vedkommende syns sikkert at ts er helt håpløs. Det betyr ikke at hun har rett, men det betyr at man må forholde seg til at hun ikke kommer til å følge opp instruksjonen om hvordan hun skal takle barnet til ts. Man kan ikke forandre andre, bare seg selv. I stedet for å bli formålsløst forbanna og oppgitt og kalle denne kvinnen for "kjerring" (fullstendig uakseptabelt), så er det bedre å akseptere at noen mennesker kan man ikke få til å gjøre som man vil, og at hun dessuten er så liten del av barnets hverdag, at det ikke er der skoen trykker i lengden når det gjelder å hjelpe barnet til å utvikle bedre selvtillit, selvfølelse og atferd. Da er det viktigere at foreldre og andre signifikante voksne i barnets liv følger opp metoden.

Det virker som om ts leter etter en syndebukk for hvorfor resultatene ikke kommer fort nok. Endring tar tid, og det er ikke fordi én person i en garderobe på aks ikke følger metoden, men fordi endringsprosesser alltid er (tid)krevende. 

Hvem som bestemmer hva som er god nok metodikk i oppdragelsen er komplekst, men det er tydelig at denne kvinnen ikke syns ts gjør en god nok jobb. Antagelig er hun lei av at barnet til ts gjør tilværelsen sur for andre med oppførselen sin, og syns ikke barnet blir irettesatt nok for oppførselen sin. Det kan godt hende at hun har en helt absurd standard for hva som er greit, men det forandrer ikke saken, som er at man ikke kan tvinge henne til å akseptere ts' og fagpersoners syn på saken. Da gjenstår det at ts må forklare for barnet at akkurat denne damen er opptatt av filleting, og at barnet skal forholde seg til sine egne foreldre og de som jobber på skolen og aks. 

Anonymkode: 9cf3d...8a3

Men da får hun ta det opp med skolen og AKS, og ikke la det gå utover ett barn. 

Hun bestemmer ikke over barnet, det gjør foreldrene, skolen og AKS. 

Om barnet ikke henger opp jakken sin, snakket høyt, eller løper i gangen kan hun fint overse. 

Om barnet snakker stygt til henne eller barn, er fysisk mot henne eller barn, eller ødelegger noe. Så er det greit å si noe, men ellers så kan hun heller ta det med de voksne. Så får de ta deg av det. 

Man kan ikke la en voksen oppføre seg som den vil mot ett barn, bare fordi den personen ikke er enig i oppdragelsen. 

Om hun synes TS gjør en så tragisk jobb med oppdragelsen, og at barnet er en så stor sjenanse, så får hun ga til ledelsen på skolen med det. Ikke hakke på ett barn. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Stopp å si at å løpe inne ikke er greit. Slutt å irettesette bruk av utestemme inne! Det får nok ikke ringvirkninger til de andre barna som da lører at noen skal behandles mindre,strengt enn de. Dritlurt! 

Anonymkode: 6b033...e05

Poenget er at denne dama skal slutte å si det. De som jobber der, som faktisk har noe med det skal orden opp. 

Barn forstår at ikke alle barn er like, og de forstår også at alle barn ikke har samme regler. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MissPierce skrev:

Barn forstår at ikke alle barn er like, og de forstår også at alle barn ikke har samme regler. 

Gjør de nødvendigvis det? Det er ikke alltid min erfaring, og da snakker vi om barn en god del eldre enn 7 år. At man har forskjellige regler hjemme, ja, men forskjellsbehandling på skole, aks og andre felles steder er ikke alltid like enkelt å forstå og akseptere. Foreldre som har barn med spesielle behov kan ha litt for høye forventninger til hva andre "normale" barn skal forstå og akseptere og finne seg i. At Per med diabetes av og til spiser i timen er en ting, at Pål får herje fritt og forstyrre alle andre uten at det får konsekvenser er noe annet.

Anonymkode: dc0e1...5c4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at sååå mange ikke helt får til å ta innover seg at vi mennesker er forskjellige med ulik bagasje i form av personlighetstrekk, talenter, evner til å tilpasse seg.

Gutten er 7 år, dvs han er ikke så stor. Utredninger, vedtak og tiltak tar tid, så han er blitt utsatt for ulike tilnærmingsmåter i hele sin korte levetid.

Når man har atferdsutfordringer som denne gutten beskrives å ha, er det ganske tydelig at han har relativt store problemer med å ta til seg omgivelsenes signaler og handler gjerne etter egen intuisjon uten impulskontroll og tanke for konsekvensene.

De fungerer på en annen måte enn majoriteten, noe som nå tas til etteretning i form av de tiltak foreldrene og skolen gjør i samarbeid med de instanser som har kompetansen på problematikken.

Fokusere på én ting ad gangen å endre, fremfor å legge tilrette for at gutten gjør utallige feiltrinn og dermed mislykkes i det meste gjennom å irettesette absolutt alle ting han ikke får til. Barn med slike utfordringer, blir ofte veldig slitne og veldig motløse av stadig oppleve at de ikke får til uten selv å kunne mestre endringen. Derfor trenger de en annen type hjelp, ikke bare oppfordringer og sanksjoner. 

De er ikke dumme, så de forstår godt at de ikke passer inn og at de gjør mange feil. De er like (eller mer) sensitive for hvordan de blir oppfattet av folk rundt, men kan ha problemer med å se sammenhengen. Ikke fordi de ikke vil eller fordi de ønsker å være drittunger, men fordi de fungerer på en litt annen måte. 

Om man selv ikke helt forstår hva det innebærer, så burde det i det minste kunne forventes og kreves av voksne folk at man evner å respektere at enkelte barn trenger noe annet enn ditt eget. 

Til TS: jeg håper dere får ordnet opp i dette på et eller annet vis. Du kan kanskje be om hjelp fra skolen og teamet dere allerede samarbeider med? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...