Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, denne nabodama er ikke der hele tiden eller overalt, så jeg kan ikke se at det er hennes skyld at han blir overøst med negative tilbakemeldinger hele dagen så fremt hun ikke er læreren hans... Du får heller bruke energien på de voksne som er med han hele tiden, ikke tilfeldig forbipasserende. De kan du ikke forskåne han fra uansett, det må han nesten bare lære å leve med.

Anonymkode: a6231...943

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da får de lære en viktig lærdom her i livet; av vi er ikke alle like. Noen barn har litt andre forutsetninger enn andre. Han med sukkersyke får lov å ha en sjokolade i sekken, hun med dysleksi får lov å skrive på data, etc. Det har de ikke vondt av. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Men hvordan skal man framlegge det for egne barn uten at det setter ditt i et ytterligere dårlig lys? En ting er når det er en konkret sykdom som man kan snakke om, hva som gjør det og hvorfor, men mer diffuse årsaker som atferdsvansker er det verre med.

Anonymkode: d1f99...f49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, denne nabodama er ikke der hele tiden eller overalt, så jeg kan ikke se at det er hennes skyld at han blir overøst med negative tilbakemeldinger hele dagen så fremt hun ikke er læreren hans... Du får heller bruke energien på de voksne som er med han hele tiden, ikke tilfeldig forbipasserende. De kan du ikke forskåne han fra uansett, det må han nesten bare lære å leve med.

Anonymkode: a6231...943

Men skaden er jo allerede skjedd, han har allerede en veldig lav selvtillit og er veldig var på kritikk. Nei hun er ikke der hele tiden, men hun gjør likevel skade. Et annet barn som ikke er så vandt til kjeft ville sikkert bare ha kunnet overse det, men han virkelig suger det til seg og sier ting som, jeg greier ikke ... jeg....

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal man framlegge det for egne barn uten at det setter ditt i et ytterligere dårlig lys? En ting er når det er en konkret sykdom som man kan snakke om, hva som gjør det og hvorfor, men mer diffuse årsaker som atferdsvansker er det verre med.

Anonymkode: d1f99...f49

Det er da virkelig ikke vanskelig. man kan jo bare bruke eksemplene jeg kom med tidligere og si at noen barn trenger litt ekstra hjelp. Jeg kan forsikre deg om at det ikke er et eneste barn i klassen hans som ikke vet veldig godt at min sønn er litt annerledes, man trenger ikke et spesifikt begrep for å snakke om det. Jeg tror det kan være fint for de andre barna å snakke om det også, det er ingen hemmelighet og ikke noe vi prøver å skjule eller skamme oss over. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå henne helt frem til du snakket med henne om det. Når hun ikke hører eller begrenser seg så må du snakke med læreren til gutten din og så får skolen ta det opp med henne. Når han tar seg så nær av det så blir det jo som mobbing, og det er absolutt ikke greit, spesielt ikke fra et voksent menneske.

Anonymkode: 13f0b...57e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altå, problemet her er jo at din sønn aldri skulle gått i en vanlig klasse! Han har ikke forutsetninger for å oppføre seg normalt, vente på tur, og gjøre alt det som er forventet av de andre barna.

Han bør gå i en klasse/skole med andre på sitt eget nivå, og personell som kan håndtere han. Denne adferden går faktisk utover de andre, og da skjønner jeg at denne moren sier i fra!

Anonymkode: bc290...16f

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altå, problemet her er jo at din sønn aldri skulle gått i en vanlig klasse! Han har ikke forutsetninger for å oppføre seg normalt, vente på tur, og gjøre alt det som er forventet av de andre barna.

Han bør gå i en klasse/skole med andre på sitt eget nivå, og personell som kan håndtere han. Denne adferden går faktisk utover de andre, og da skjønner jeg at denne moren sier i fra!

Anonymkode: bc290...16f

Begge mine sønner på 7 år (som vel denne gutten er) har hatt klasser med problemer. Generelt så har de aller fleste guttene være umodne og "vanskelige". Så det at en 7 åring ikke klarer å sitte stille, vente på tur ol er ikke så veldig uvanlig i den alderen. Det skal svært mye til for å gå på en spesial skole eller avd. 

Anonymkode: 454bb...504

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altå, problemet her er jo at din sønn aldri skulle gått i en vanlig klasse! Han har ikke forutsetninger for å oppføre seg normalt, vente på tur, og gjøre alt det som er forventet av de andre barna.

Han bør gå i en klasse/skole med andre på sitt eget nivå, og personell som kan håndtere han. Denne adferden går faktisk utover de andre, og da skjønner jeg at denne moren sier i fra!

Anonymkode: bc290...16f

Vet du hvor dårlig mann må være for å gå på spesialskole? Da snakker vi et funksjonsnivå langt under min sønns. Den norske enhetsskolen inkluderer alle så langt det går. Det har forskning også vist at er det beste, det er derfor vi har avviklet så mange spesialskoler. 

Jeg tror også det kan være nyttig for klassekameratene til min sånn og bli vandt til at folk er litt forskjellige og har forskjellige forutsetninger. De blir ikke på disse spesialskolene for alltid, barna som har gått på spesialskole skal også ut i samfunnet og andre mennesker er også nødt til å forholde seg til dem.

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et annet barn som ikke er så vandt til kjeft ville sikkert bare ha kunnet overse det, men han virkelig suger det til seg og sier ting som, jeg greier ikke ... jeg....

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Feil. Mine barn får sjelden kjeft, hverken hjemme eller av andre. Men når det skjer, så blir det absolutt ikke oversett. Da blir de lei seg og føler seg misforstått. 

Jeg skjønner at du tar barnet ditt i forsvar og blir lei deg av situasjonen, men du kan ikke forvente at alle bare skal aksepete hans dårlige adferd, og la han dure på. 

Mine barn har blitt både slått og direkte angrepet av medelever, av barn «som bare er sånn». Det er ikke akseptabelt! Foreldrene blir sikkert ikke informert en gang, for skolen skjuler seg bak taushetsplikt og fokus på positiv adferd...  jeg har ingenting å stille opp med, en random lærer ringte ene gangen og beklaget, etter at jeg hadde spurt kontaktlærer hvorfor mitt barn hadde kloremerker i hele fjeset :( 

Jeg skjønner at du vil verne barnet ditt, men jeg tror ikke du finner løsningen med å henge deg etter naboen, og skylde all dritt på henne. 

Dere har større problemer enn med naboen, og du bør legge energien din på å hjelpe barnet ditt, og ikke finne syndebukker på utsiden.

Anonymkode: 58596...520

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men altå, problemet her er jo at din sønn aldri skulle gått i en vanlig klasse! Han har ikke forutsetninger for å oppføre seg normalt, vente på tur, og gjøre alt det som er forventet av de andre barna.

Han bør gå i en klasse/skole med andre på sitt eget nivå, og personell som kan håndtere han. Denne adferden går faktisk utover de andre, og da skjønner jeg at denne moren sier i fra!

Anonymkode: bc290...16f

Jeg er helt enig med deg! Han bør gå på en spesialskole, der vil han ha personell som har kompetanse til å følge han opp. I en vanlig klasse  får han ikke den oppfølgingen han trenger og jeg regner med at han utgjør en stor utfordring for medelever og lærere. 

Men dessverre er det ikke slik den norske skolen fungerer, alle skal passe inn i enhetsskolen. Uavhengig av diagnoser, adferd og forutsetninger. Dette betyr i praksis en utrolig tøff hverdag for mange elever og lærere. 

 

Anonymkode: 8d3e7...b23

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som nabodama trenger å få saken inn med teskje. Kan du tenke deg å melde inn saken som privatperson til konflktrådet da? Konfliktrådet er helt gratis og situasjonen du beskriver er faktisk et klassisk eksempel på konfliktene som løses der. Det kan hjelpe å ha en upartisk tredjeperson til å tilrettelegge for en god og avklarende samtale. Du kan også invitere skolen med i samtalen. Ofte synes skolene det er et fint tiltak da det fritar de fra å være møteleder og part samtidig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei det har hun ikke, det er mitt barn og det er jeg som skal oppdra han, ikke nabokjærriga. Han blir kjeftet på av voksne hele dagen og har som følge av dette fått veldig dårlig selvtillit. Hun påfører han traumer. Vi har valgt en måte å gjøre dette på som hun saboterer. Med mindre han skader seg selv eller andre, så bør hun holde kjeft. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Du får holde gullet ditt hjemme da skjønner du. Så ingen sier noe traumatisk til han.

Anonymkode: 3bc6a...2ae

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at ts egentlig har helt andre og større problemer enn nabodama og at hun bruker for mye energi på feil problem. Problemet er ikke at han får negative tilbakemeldinger, for det får alle barn, men at han ikke har lært å håndtere dette annet enn slik han gjør. Han blir ikke bedre til å håndtere negative tilbakemeldinger ved at alle forbys å gi gi kritikk. Hva skjer når fredningsperioden er over? Da er dere tilbake til start der negative tilbakemeldinger igjen tas veldig personlig og han ikke klarer å håndtere dem.

Anonymkode: a6231...943

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett da, når det er alt han har fått høre fra voksne mennesker hele sitt liv. Han er kjempevar på dette med kjeft og tar alt til seg. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Forstår absolutt at det ikke er lett. Får helt vondt av han stakkars. 

Skulle tro at folk som jobber med barn viste hvordan man skal klare å gjøre noe med problemer uten å bryte ned barn helt. Jeg er helt sikker på at det er mye han gjør i dagen som er veldig bra, vist de voksne rundt han ser etter. 

Akkurat med denne dama, så må det bare gjentas i det uendelige at det er henne og ikke han som er problemet. Det tar tid og mot, men det vil hjelpe. 

Barn som hele tiden får kjeft, og ikke får ros. Kan fort bare gi opp, og til slutt prøver de ikke en gang å gjøre noe bra. For de føler at det ikke er noen vits. De får jo bare kjeft og negativitet uansett. 

Ikke gi opp kampen mot denne kjærringa! 

Ble vist anonym i sta... 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver flere ganger at han har fått kjeft av voksne hele livet. Gutten er syv år, det er begrenset hvor mye av livet han har vært utenfor foreldrenes kontroll. De første fire-fem årene er de færreste barn ute på egenhånd, i hvert fall ikke et barn som kan være i stand til å skade seg selv eller andre. Ergo må mye av den kjeftingen ha kommet fra dere selv?

Jeg skjønner ikke hvordan du kan beskylde denne naboen for å ødelegge sønnen din med kjeftingen sin. Det må jo være begrenset hvor mye hun har møtt på sønnen din alene? Og om han ikke har vært alene, hvorfor har ikke den ansvarlige voksne stoppet oppførselen hans før naboen har sagt noe? Kanskje naboen er mest irriterte på dere, som lar han holde på? Så viser hun det ved å kjefte på han.

Du skriver også at dere skal lære han forskjell på rett og galt, nesten som at det har dere ikke gjort enda, men det kommer... 

det er ditt barn og ditt ansvar. Plages han av kjeft fra naboen, så er det ditt ansvar å unngå kontakt.  Oppsøk lekeplasser på andre steder, lever på skolen etter henne, hent på skolen før henne, vær ute sammen med han, lek med han og hold han opptatt med noe du har kontroll på. 

Be naboen din om alltid si to fine ting om sønnen din, til sønnen din, før hun kjefter. «Så fin sykkel du har, og så flink til å bruke hjelm. Men kan du la vær å sykle rundt bilen min?» kanskje det han gjøre nor bra både for han og henne? Og da nekter du henne ikke å kjefte heller :) 

Du må være kreativ for å gjøre det bedre for gutten din.

Anonymkode: 58596...520

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og når de andre barna begynner å ta etter denne ungen, hva da? «Jammen, Navnesen får grise på vinduene, hvorfor får ikke jeg?»

Anonymkode: d1f99...f49

Sånn er det jo ALLTID. I barnehagen, på skolen, vil det alltid være rabagaster som bøller med alt. Og barn vil stille akkurat det spørsmålet.

Det er endel av læringa og oppdragelsen! Og et sunt spm å stille seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her tenker jeg at dere som foreldre må skåne ungen- og naboene / de andre barna ved å ikke sette barnet i en setting der det er naturlig at andre irettesetter..

dere kan ikke forvente at ungen skal kunne være med i alle settinger og oppføre seg som en "drittunge" samtidig som dere kun er de som får irettesette - og da kun på en ting... 

Utestenging er ikke bra, men helt ærlig ville jeg unngått å hatt barnet mitt med et adsferdsproblem-barn om det va slik at det fikk lov å gjøre "feil " handlinger uten st jeg fikk korrigere det på min arena mens mitt barn så situasjonen..

om korrigeringen ble tatt til følge eller ikke betyr mindre- men mitt barn ville sett at ditt barn gjorde feil og at jeg ikke aksepterte det.. 

 

Anonymkode: 35c00...a63

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei det har hun ikke, det er mitt barn og det er jeg som skal oppdra han, ikke nabokjærriga. Han blir kjeftet på av voksne hele dagen og har som følge av dette fått veldig dårlig selvtillit. Hun påfører han traumer. Vi har valgt en måte å gjøre dette på som hun saboterer. Med mindre han skader seg selv eller andre, så bør hun holde kjeft. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Da må du faktisk holde ham hjemme!

Anonymkode: beb52...c25

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Mine barn får sjelden kjeft, hverken hjemme eller av andre. Men når det skjer, så blir det absolutt ikke oversett. Da blir de lei seg og føler seg misforstått. 

Jeg skjønner at du tar barnet ditt i forsvar og blir lei deg av situasjonen, men du kan ikke forvente at alle bare skal aksepete hans dårlige adferd, og la han dure på. 

Mine barn har blitt både slått og direkte angrepet av medelever, av barn «som bare er sånn». Det er ikke akseptabelt! Foreldrene blir sikkert ikke informert en gang, for skolen skjuler seg bak taushetsplikt og fokus på positiv adferd...  jeg har ingenting å stille opp med, en random lærer ringte ene gangen og beklaget, etter at jeg hadde spurt kontaktlærer hvorfor mitt barn hadde kloremerker i hele fjeset :( 

Jeg skjønner at du vil verne barnet ditt, men jeg tror ikke du finner løsningen med å henge deg etter naboen, og skylde all dritt på henne. 

Dere har større problemer enn med naboen, og du bør legge energien din på å hjelpe barnet ditt, og ikke finne syndebukker på utsiden.

Anonymkode: 58596...520

Å føle seg lei seg og misforstått er noe annet enn å ta det så inn over seg at de går rundt hvor dag og tror de er dumme/slemme/at alle hater dem etc. 

Jo jeg FORVENTER faktisk at hun skal greie å la vær å irettesette mitt barn, hun har fått gjentatte beskjeder og forklaringer, men turer likevel frem. Dette er ikke en vilkårlig fremmed person, dette er en voksen som min sønn er utsatt for daglig. 

Dette e å bruke energien min på å hjelpe mitt barn. 

Ts

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver flere ganger at han har fått kjeft av voksne hele livet. Gutten er syv år, det er begrenset hvor mye av livet han har vært utenfor foreldrenes kontroll. De første fire-fem årene er de færreste barn ute på egenhånd, i hvert fall ikke et barn som kan være i stand til å skade seg selv eller andre. Ergo må mye av den kjeftingen ha kommet fra dere selv?

Vil anta at denne gutten har gått i barnehage som de fleste andre barn her i landet gjør. De fleste starter når de er mellom 1 og 2 år, og de er det ganske mange timer i løpet av dagen. Å de møter faktisk en del forskjellige voksne i løpet av en dag. 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan beskylde denne naboen for å ødelegge sønnen din med kjeftingen sin. Det må jo være begrenset hvor mye hun har møtt på sønnen din alene? Og om han ikke har vært alene, hvorfor har ikke den ansvarlige voksne stoppet oppførselen hans før naboen har sagt noe? Kanskje naboen er mest irriterte på dere, som lar han holde på? Så viser hun det ved å kjefte på han.

Denne naboen har vel kanskje hatt barnet sitt i samme bhg som sønnen til TS. Det kommer jo tydelig frem at hun hakker på han. 

Lurer faktisk også på hvorfor hun får være alene rundt han når skolen og AKS vet hvordan hun oppfører seg. De bør følge bedre med en stund, og irettesette henne med en gang om hun gjør dette. 

Du skriver også at dere skal lære han forskjell på rett og galt, nesten som at det har dere ikke gjort enda, men det kommer... 

Barn med spesielle behov bruker lengere tid på å lære seg nettopp dette. Men man må bruke tid på en rett og gal ting om gangen. 

det er ditt barn og ditt ansvar. Plages han av kjeft fra naboen, så er det ditt ansvar å unngå kontakt.  Oppsøk lekeplasser på andre steder, lever på skolen etter henne, hent på skolen før henne, vær ute sammen med han, lek med han og hold han opptatt med noe du har kontroll på. 

Hjemme så ja, men man kan ikke bare ta seg fri fra jobb fordi at en nabo kjærring ikke klarer å oppføre seg. Her må skolen og AKS hjelpe til, og holde henne vekk fra gutten. 

Be naboen din om alltid si to fine ting om sønnen din, til sønnen din, før hun kjefter. «Så fin sykkel du har, og så flink til å bruke hjelm. Men kan du la vær å sykle rundt bilen min?» kanskje det han gjøre nor bra både for han og henne? Og da nekter du henne ikke å kjefte heller :) 

Helt enig! Dette er en fin måte å snakke til barn som ofte må få tilsnakk på. Vil ikke kalle dette kjefting heller. 

Du må være kreativ for å gjøre det bedre for gutten din.

Anonymkode: 58596...520

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...