Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Perle skrev:

Om sønnen din oppholder seg i deres hus/hage/selskap så er det jo hennes rett til å sette grenser for hva hun tolererer av oppførsel.

Slikt som å pælme stein på katta, løpe inne med møkkete sko, snoke i skuffer og skaper eller grise ned vinduene med fettete fingre. -Hun har all rett til å si ifra, også til å sende ham rett hjem om hun vil. 

Hos dere derimot, er det du som bestemmer. 

Det er ikke bare da hun sier fra, hun kjefter på han på lekeplassen, på fotballen, i garderoben på skolen etc. 

Hun har fått beskjed om at hun ikke skal snakke til han med mindre han skader seg selv eller andre, eksempelet med stein på katten vil da gå inn under det, men hun må faktisk tåle at han ikke alltid bruker "innestemme", griser på vinduer (som ikke er hennes) etc. Han blir kjeftet på av voksne dagen lang og denne konstante negative oppmerksomheten ødelegger han!

 

TS 

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kreve at folk ikke skal reagere på din sønns oppførsel.

Jeg hadde min søster og hennes to barn på besøk i helga. De raserte stort sett hele huset og slo ungene våre, men de "velger å bare fokusere på positiv atferd" så de ble ikke irettesatt.

Da jeg tilslutt pent ba dem slutte å sparke, slå og kvele barna våre så fikk jeg beskjed om at ungene hennes nå var traumatiserte og ikke turte å komme på besøk til oss mer.

Stikk fingeren i jorda og ta hensyn til flere enn gullungen! Jeg gruer meg til disse barna blir voksne! 

Anonymkode: 11188...b2e

selvsagt kan jeg det, så lenge han ikke er i hennes hus! Hvem har bestemt at hun skal sjefe i garderoben? AKS og skolen er helt enig med meg, det var faktisk deres forslag. Det er ikke hennes hus og ikke hennes sønn, hvorfor skal hun påta seg et oppdrageransvar hun ikke har. Hun ødelegger jo gutten. Han blir kjempelei seg, og sier ting som at "jeg får ikke til noen ting, alle hater meg, alle syntes jeg er dum." Vi, skolen, AKS og PPT har laget et opplegg rundt gutten som hun saboterer. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

selvsagt kan jeg det, så lenge han ikke er i hennes hus! Hvem har bestemt at hun skal sjefe i garderoben? AKS og skolen er helt enig med meg, det var faktisk deres forslag. Det er ikke hennes hus og ikke hennes sønn, hvorfor skal hun påta seg et oppdrageransvar hun ikke har. Hun ødelegger jo gutten. Han blir kjempelei seg, og sier ting som at "jeg får ikke til noen ting, alle hater meg, alle syntes jeg er dum." Vi, skolen, AKS og PPT har laget et opplegg rundt gutten som hun saboterer. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Er det mulig å ta tak i hvorfor denne damen ofte er i guttegarderober? 

Anonymkode: 3226d...f58

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Negativ adferd som er til plage for andre må jo forhindres. Om det er umulig å forhindre dette er det ikke rart hun reagerer. Tror andre hadd kjeftet på hunden min om den løp rundt og gjorde fra seg i andres hager f.ex, derfor forhindrer jeg dette (dårlig sammenligning men jeg har ikke barn)

Anonymkode: bc2ed...52e

Les HI, skader han andre reagerer vi selvsagt!

Hun sjefer på han for å ikke henge opp jakken sin i garderoben, ikke bruker innestemme, løper inne etc. Han har atferdsvansker, man kan ikke forvente det samme fra han som andre barn, hennes oppdragelsesmetoder får hun bruke på sine barn ikke mine.  Vi skal jobbe med å få han til å gjøre alt dette, men EN ting om gangen, hvis ikke blir det bare kjeft og mas hele dagen fra alle voksne rundt han . Hun saboterer opplegget vårt!

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

selvsagt kan jeg det, så lenge han ikke er i hennes hus! Hvem har bestemt at hun skal sjefe i garderoben? AKS og skolen er helt enig med meg, det var faktisk deres forslag. Det er ikke hennes hus og ikke hennes sønn, hvorfor skal hun påta seg et oppdrageransvar hun ikke har. Hun ødelegger jo gutten. Han blir kjempelei seg, og sier ting som at "jeg får ikke til noen ting, alle hater meg, alle syntes jeg er dum." Vi, skolen, AKS og PPT har laget et opplegg rundt gutten som hun saboterer. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Ville best de på AKS snakke med henne. Så ville jeg tatt en prat med gutten om at noen mennesker er bare leie, og klarer bare ikke å si noe pent til andre. Å at hun er en sånn person, at det ikke er han det er noe galt med, men rett og slett henne. 

Hun har ingen rett til å hakke på gutten hele tiden. 

Hun kan selvfølgelig si i fra om han er lei mot henne, noen andre, kan skade seg selv eller andre, eller om han er hjemme hos henne. Men uten om det så bør hun la være å blande seg. 

Anonymkode: 03e14...b87

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som nekter å korrigere og irettesette egne barn kaller det ofte "kjefting" når andre oppdrar barna for dem- samme hvor forsiktig og innpakka i bomull det blir sagt. 

Ingen barn har godt av å bli behandla som "special snowflakes"! De blir sjelden sympatiske og velfungerende voksne etter min erfaring.

Anonymkode: d8967...e60

Det er alt annet enn mitt barn , han blir behandlet som "problemet," som "drittungen", som "han ingen liker og ikke vil sitte ved siden av." :( 

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at dette er veldig frustrerende, både for deg og for gutten din. Hvis du allerede har forklart henne hvorfor hun må slutte og hun fortsetter likevel, ville jeg sagt ifra litt mer direkte. "Ikke gi sånne kommentarer til gutten min, med mindre han skader seg selv eller andre. Dette må du slutte med nå. Ok?" 

Anonymkode: 6ea2f...646

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm..her kommer det litt ann på hva hun pirker på synes jeg.. Om det er noe som er plagsomt eller til ulempe for andre så må hun jo få si ifra, eller stå opp for sitt eget barn. 

Hvis hun kjefter for ting som går under vanlig oppdragelse/folkeskikk, (som å si takk/vær så snill, holde for munnen når man hoster, ikke spise med hendene, la gjester få forsyne seg først etc,) så syns jeg hun kan holde seg unna og la dere gjøre jobben deres slik dere mener det er best. Da kan du si klart og tydelig fra om at det er kun DU som skal oppdra deres barn. 

Anonymkode: edad4...bf5

Ja det er det hun gjør. Jeg skrev som eg har sagt mange ganger og skrevet i HI,  at vi har et unntak om han skader seg selv eller andre. 

Når hun også har fått beskjed om dette flere ganger, blir jeg så oppgitt, og sint på mitt barns vegne...

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dette gjaldt en av de andre foreldrene og det ikke gjelder alle så blir det vel neppe noe som skjer "over tid". 

De fleste barn tåler å bli korrigert på en rolig og trygg måte. I mange tilfeller er det heldigste på sikt enn å få sydd puter under armene på en.

Anonymkode: 11188...b2e

De fleste barn tåler heller ikke å bli irettesatt av voksne hele tiden, hver dag, år ut og år inn. Der er mitt barn. Han får SÅ mye kjeft av voksne at han er helt på bunn. Hans selvbilde er totalt ødelagt og vi prøver så godt vi kan å prøve å bygge dette opp igjen, men denne forelderen saboterer.  

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis det blir for mye av det og på konstant negative måter uten at barnet får uttrykke seg. Da tar barn det negative innover og det gir lavt selvbilde isteden. Det gir rolige barn men det gir en svært dårlig effekt for barnets del over tid. 

Anonymkode: ddd81...79d

Det er dette som skjer, han tror ikke han kan noen ting, sier at han er slem og "alle hater meg," han får høre så intenst mye negativt om seg selv hver dag at han har internalisert det. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å lære barn forskjell på riktig og galt. Gjør de noe galt skal man selvfølgelig irettesette dem. Hvordan skal de ellers lære hva som er rett og hva som er galt?

Anonymkode: 20ea3...4a0

Det er ingen universell sannhet. Tenk deg situasjonen selv at noen går etter deg op påpeker alt du gjør galt 24 timer i døgnet. Han har atferdsvansker og konsentrasjonsvansker, det er ikke vond vilje at han ikke kan stå i ro i køen inn til klasserommet, hadde han kunnet tatt seg sammen, så hadde han gjort det. Han har ikke evnene til å få til alt det de andre får til, og det skal han få høre hver dag til det totalt knuser han. 

Selvsagt skal vi lære han om rett og galt, men vi kan ikke kjefte på han for alt han gjør galt hver dag hele tiden, for da gjør vi ikke annet. Vi fokuserer på EN ting (la oss si henge opp jakken sin) og så overser vi en del andre type atferd en stund, for å begrense de syriske skadene man får av å bli konstant kjeftet på. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kreve at folk ikke skal reagere på din sønns oppførsel.

Jeg hadde min søster og hennes to barn på besøk i helga. De raserte stort sett hele huset og slo ungene våre, men de "velger å bare fokusere på positiv atferd" så de ble ikke irettesatt.

Da jeg tilslutt pent ba dem slutte å sparke, slå og kvele barna våre så fikk jeg beskjed om at ungene hennes nå var traumatiserte og ikke turte å komme på besøk til oss mer.

Stikk fingeren i jorda og ta hensyn til flere enn gullungen! Jeg gruer meg til disse barna blir voksne! 

Anonymkode: 11188...b2e

Kanskje like greit hvis besøk består av å rasere et hus og slå andre mennesker?

Kan trøste deg med at stort sett alle "drittunger" blir ordentlige som voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å ta tak i hvorfor denne damen ofte er i guttegarderober? 

Anonymkode: 3226d...f58

garderoben på skolen, den utenfor klasserommet, der de henger fra seg yttertøy. Det er en fellesgarderobe for alle barna. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville best de på AKS snakke med henne. Så ville jeg tatt en prat med gutten om at noen mennesker er bare leie, og klarer bare ikke å si noe pent til andre. Å at hun er en sånn person, at det ikke er han det er noe galt med, men rett og slett henne. 

Hun har ingen rett til å hakke på gutten hele tiden. 

Hun kan selvfølgelig si i fra om han er lei mot henne, noen andre, kan skade seg selv eller andre, eller om han er hjemme hos henne. Men uten om det så bør hun la være å blande seg. 

Anonymkode: 03e14...b87

Det er lett da, når det er alt han har fått høre fra voksne mennesker hele sitt liv. Han er kjempevar på dette med kjeft og tar alt til seg. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når de andre barna begynner å ta etter denne ungen, hva da? «Jammen, Navnesen får grise på vinduene, hvorfor får ikke jeg?»

Anonymkode: d1f99...f49

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at dette er veldig frustrerende, både for deg og for gutten din. Hvis du allerede har forklart henne hvorfor hun må slutte og hun fortsetter likevel, ville jeg sagt ifra litt mer direkte. "Ikke gi sånne kommentarer til gutten min, med mindre han skader seg selv eller andre. Dette må du slutte med nå. Ok?" 

Anonymkode: 6ea2f...646

Det har jeg gjort! Akkurat så direkte som du skriver det her, jeg har også forklart henne metoden vi bruker med min sønn. Hun svarer da med sånne som: "men han kan jo ikke forlate plassen sin i rekka, alle barn må stå på rekke når de skal inn. Det blir urettferdig at han slipper, når alle de andre må stå på rekke." 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og når de andre barna begynner å ta etter denne ungen, hva da? «Jammen, Navnesen får grise på vinduene, hvorfor får ikke jeg?»

Anonymkode: d1f99...f49

Da får de lære en viktig lærdom her i livet; av vi er ikke alle like. Noen barn har litt andre forutsetninger enn andre. Han med sukkersyke får lov å ha en sjokolade i sekken, hun med dysleksi får lov å skrive på data, etc. Det har de ikke vondt av. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt av sønnen din, stakkars gutt. Det er virkelig ødeleggende for en person og særlig et barn og bare høre negative tilbakemeldinger. Noen ting kan man faktisk overse, man må ikke si alt negativt man ser.

Når du faktisk er i kontakt med flere distanser og de mener dette er rett for ditt barn så må man si dette videre. Går barnet til denne kvinnen i din sønns klasse? Hvis han gjør så går det an å gi ut felles informasjon om hvordan behandle gutten din. Ellers så ville jeg bedt læreren i din sønns klasse om å snakke med henne. Hun hører nok mer på fagfolk, enn deg. Noen er sånn.

Anonymkode: 454bb...504

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får helt vondt av sønnen din, stakkars gutt. Det er virkelig ødeleggende for en person og særlig et barn og bare høre negative tilbakemeldinger. Noen ting kan man faktisk overse, man må ikke si alt negativt man ser.

Når du faktisk er i kontakt med flere distanser og de mener dette er rett for ditt barn så må man si dette videre. Går barnet til denne kvinnen i din sønns klasse? Hvis han gjør så går det an å gi ut felles informasjon om hvordan behandle gutten din. Ellers så ville jeg bedt læreren i din sønns klasse om å snakke med henne. Hun hører nok mer på fagfolk, enn deg. Noen er sånn.

Anonymkode: 454bb...504

takk, det gjør jeg også, og det er så utrolig frustrerende når vi først har funnet noe som fungerer for han, så skal hun sabotere. 

Ja. Sikkert lurt å få lærer til å snakke med henne ja. Blir bare så frustrert over at noen skal bry seg så mye om noe de ikke har noe med...

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det har jeg gjort! Akkurat så direkte som du skriver det her, jeg har også forklart henne metoden vi bruker med min sønn. Hun svarer da med sånne som: "men han kan jo ikke forlate plassen sin i rekka, alle barn må stå på rekke når de skal inn. Det blir urettferdig at han slipper, når alle de andre må stå på rekke." 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Ok, så hun svarer deg på en måte som viser at hun enten ikke forstår hvorfor du ber henne slutte, eller hun driter i det.

Som tilsvar til en slik kommentar, ville jeg sagt at "du vet hvorfor jeg ber deg slutte, jeg har forklart hvorfor i detalj før. Er det fremdeles uklart?". Hvis hun er så tett i pappen at hun fremdeles ikke skjønner hvorfor og fortsetter, er det mulig å inkalle til møte sammen med henne og en lærer eller andre autoritetsfigurer hun faktisk respekterer? 

Anonymkode: 6ea2f...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...