Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi jeg virkelig er overrasket over at folk vet SÅ lite om atferds og konsentrasjonsvansker. Jeg startet ikke tråden slik, men må si det overrasker meg i 2018 at folk enda argumenterer med at "det kan jo ikke tre andre regler for ett barn enn alle andre" virkelig? 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Du misser esssensen. 

Ja, vi forstår at det må være helt grusomt å ha et barn hvis ikke fungerer sosialt. Vi kan alle leve oss i inn dette og bry oss, men poeget her er at de andre foreldrene bryr seg mer om sine egne barn enn ditt!  

-De vil at barna sine skal ha utbytte av undervisning de gar krav på, samt føle seg trygge! 

Da jeg gikk på skolen hadde man spesialklasser. Jeg synes oppriktig synd på dagens lærere som skal prøve å undervise under slike omstendigheter med bråk og uro. Det er også synd på ungene som må oppholde seg i et kaos halve sin våkne tid. Ingen voksne hadde orket å jobbet i tilsvarende arbeidsmilsjø. 

At de med diabetes har sjokolade i sekken, at "Per" har cp og sitter i rullestol eller at "Sigrid" er døv går ikke an å sammenlikne med et utagerende og til tider voldelig barn. Deres "handicap" går ikke utover de andre på noen som helst måte!

Dette med å "stue" vekk barn på instutisjoner langt vekk fra familen gjør en jo ikke i 2018, men egne skoler, og ihvertfall egne klasser børe jo være en selvfølge! Den ene skoleklassen hos oss med elever med spesielle behov, hadde f.eks rene utedager halvparten av tida. De var var rett og slett i skauen og ble dødslitne.

Ingen er tjent med dagens situasjon. Hverken din gutt, medelever eller de som skal orke å jobbe som lærere og ikke bytte yrke slik mange ender opp med å gjøre. 

Endret av Perle
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men ts nekter jo å ta til seg råd og går rett i forsvar uansett hva vi sier. Hun vet jo best selv. Jeg tipper sønnen blir en ungdomskriminell. Klassiske tegn på utagerende oppførsel på barn som får ture fram som de vil, og en mor som heller legger skylden på alle andre enn sin egen gullgutt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, got2go said:

Men ts nekter jo å ta til seg råd og går rett i forsvar uansett hva vi sier. Hun vet jo best selv. Jeg tipper sønnen blir en ungdomskriminell. Klassiske tegn på utagerende oppførsel på barn som får ture fram som de vil, og en mor som heller legger skylden på alle andre enn sin egen gullgutt.

Her er du bare skikkelig usaklig og ufin! Ts sier ikke at hun vet best selv, men at hun har fulgt din type råd i årevis, uten at det har funket, og at hun nå heller lytter til råd fra fagfolk fremfor DEG. 

Kan du virkelig stå inne for at DINE råd, som ts allerede har fulgt i flere år, er sikrere å følge enn fagfolk sine? At ts bør avfeie fagfolk og heller lytte til deg, ellers blir sønnen kriminell? Kan du helt seriøst stå inne for det? Hva hvis det fortsetter å ødelegge atferden til denne gutten? Hvordan vil det kjennes for deg, hvis dine sta råd viser seg å være skadelige på sikt, og ts har avfeid fagråd til fordel for din overfladiske synsing og dømming? 

At du ikke er flau over deg selv. Ufyselig holdning fra deg, og holdninger som dine bidrar til at massevis av barn og unge ikke får SKIKKELIG hjelp, fordi dere tror det bare er å fortsette å gjøre det som IKKE har funket. Men likevel føler du deg kvalifisert til å gi råd? 

Hva er det egentlig du tenker? "Dette har ikke funka før, så nå må det jo funke"? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, got2go skrev:

Men ts nekter jo å ta til seg råd og går rett i forsvar uansett hva vi sier. Hun vet jo best selv. Jeg tipper sønnen blir en ungdomskriminell. Klassiske tegn på utagerende oppførsel på barn som får ture fram som de vil, og en mor som heller legger skylden på alle andre enn sin egen gullgutt.

Godt sagt, helt enig.

Anonymkode: 20ea3...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nå viste jo all forskning at disse skolene ikke var fungerte godt for disse barna da, det er jo derfor de ble nedlagt. Barn som går på vanlige skoler oppnår greier seg bedre i ettertid. 

I tillegg var jo disse skolene så spredt rundt at det for mange da også var snakk om å hente barnet ut av familien for å bo på en internatskole et helt annet sted. Et gufs fra fortiden rett og slett. 

Nå bor vi ganske sentralt til og hadde det vært aktuelt med spesialskole, skulle vi vurdert det, men vi har en alt for velfungerende gutt for spesialskole. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Gutten din virker da absolut ikke « alt for velfungerende» 

Anonymkode: 30a50...fea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Terence skrev:

Sorry, men det er ikke helt sånn det fungerer. Uansett hvor autistisk og/eller full av ADHD en unge er, skal og bør skolen alltid slå ned på voldelig og destruktiv adferd. Det er ikke helt det samme som at ungen med dysleksi får bruke PC, eller at ungen med sukkersyke får ha med seg en sjokolade. 

Det beste for ditt barn hadde vært om han inntil videre ble skjermet fra andre barn. Så spinnvill som du beskriver ham som gjør det ham uansett ingenting godt å være der. Så kan jo det endre seg etter hvert som han blir medisinert. Det finnes fortsatt spesialklasser for barn med store adferdsproblemer, og sannsynligvis vil han også trives mye bedre der. Om ikke alle skoler har slike klasser, så finnes det alltid en skole i kommunen som har det. Der vil han også kunne få tettere oppfølging uten at det går ut over de andre barna.

Disse klassene er som regel også delt opp etter hvilke utfordringer det er snakk om, så om du mener du ellers har et "oppegående" barn, trenger du ikke bekymre deg for at han skal havne i klasse med de mentalt handicapede barna, og måtte følge deres løp. Da havner han nok heller i en klasse med andre med adferdsproblemer, hvor han vil passe bedre inn, og hvor andre foreldre vet bedre hva dere sliter med.

I mellomtiden må du nok dessverre bare godta at både barn og voksne reagerer på det de ser og opplever. Men jo fortere dere kan trekke ham ut av det "normaliserte" miljøet, jo bedre for ham og for dere.

OH MY GOD!!!!! VI SLÅR NED PÅ ATFERD SOM SKADER ANDRE!!!!!!!!! HVOR MANGE GANGER MÅ JEG SKRIVE DETTE?????

Han er for velfungerende for spesialklasse, det er ikke et tema på skolen en gang. Vi har spurt og han passer ikke inn i spesialklassene på skolen. Det er opp til skolen å vurdere, og de mener det beste for han er å følge en vanlig klasse.

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor svarer du ikke på hvem denne damen er, hvorfor hun alltid er der barnet ditt her, overalt, hele tiden? 

Anonymkode: 4a42d...560

jeg har da sagt hvem hun er, hun er en nabo av oss og en forelder i klassen til min sønn. Hun er stadig i nærheten i situasjoner som henting/bringing og slike ting på aks og i nabolaget hjemme. Våre barne er ikke spesielt nære venner, men de har mange felles venner.  Jeg lar ikke min sønn besøke dem hjemme der mer (ikke at det har vært så ofte før heller) men nå er det uaktuelt. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, RoH skrev:

Alenemor?  Har hva mener far? 

nei, hva med han? 

Vi er alle i familien innforstått med hvordan opplegget er og far følger også opplegget. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, got2go skrev:

Snakker ikke om bare fysisk skade her vettu ts! Tror det er deg det ikke går inn hos!

hvor har jeg skrevet at jeg bare snakker om fysiske skader????

Selvsagt ville vi grepet inn om han hadde sagt stygge ting til medelever for eksempel (ikke at han gjør det). 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv jobbet i skolen og opplevd hvordan det er i klasser der det er en eller flere med adferdsvansker. Jeg kan love deg at det er mye uro, bråk og utagering. Dette går hardt utover de andre elevene. TS argumenterer stadig for at en voksen griper inn når barnet fysisk skader noen andre, men barnet kan forstyrre undervisningen ganske mye uten å gjøre det. Det og skader medelever, han trenger ikke å gå fysisk løs på dem, men uro og bråk kan være ganske forstyrrende. Dette er en av grunnen til at barn med adferdsvansker sliter med det sosiale, har få venner, blir sjeldent invitert på bursdager osv. Adferden deres skiller seg for mye ut fra normalen, og medelever tar litt avstand fordi de blir skremt, irritert eller oppgitt av alt det de gjør. Tror spesialskole hadde vært det mest idelle for barn med adferdsvansker, da ville de få den hjelpen de trengte, samt vært sammen med likesinnede, fått oppfølging av spesialpedagoger. På vanlige  skoler er det sjeldent at kontaktlærere har spesialpedagogikk, de har heller faglærer utdanning. 

Anonymkode: 8d3e7...b23

Jeg har aldri skrevet det, men... Vi og skolen griper selvsagt inn om han på noen som helst måte skader andre. 

Spesialskoler fungerer stort sett veldig dårlig, det er jo derfor vi i stor stil har lagt dem ned. De få som er igjen er for  de aller, aller dårligste. Der er ikke min sønn.

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har da sagt hvem hun er, hun er en nabo av oss og en forelder i klassen til min sønn. Hun er stadig i nærheten i situasjoner som henting/bringing og slike ting på aks og i nabolaget hjemme. Våre barne er ikke spesielt nære venner, men de har mange felles venner.  Jeg lar ikke min sønn besøke dem hjemme der mer (ikke at det har vært så ofte før heller) men nå er det uaktuelt. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Det tipper jeg den dama er veldig glad for.

Anonymkode: 20ea3...4a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perle skrev:

Ja, vi forstår st det må være helt grusomt å ha et barn som ikke fungerer. Vi kan alle leve oss i dette, men poeget er at de andre foreldrene bryr sg mer om sine egne barn enn ditt.. De vil at barna sine skal ha utbytte av undervisning og å føle seg trygge.

Dette er i grunnen det det koker ned til. Opplever barnet mitt at undervisningen daglig blir forstyrret og at skoledagen føles utrygg på grunn av at annet barns oppførsel, er det i bunn og grunn irrelevant for meg om skylda ligger hos kommunen, skolen eller foreldrene - jeg forventer at det tas grep som ordner opp i dette nå, så barnet mitt får den skolegangen hun har krav på. Så kan løfter og bevilgninger og tiltak spille inn når jeg stemmer ved neste valg, sitter på FAU-møter og engasjerer meg i andre sammenhenger, men i det daglige er mitt barns ve og vel mitt fokus, slik det også er for TS og alle andre foreldre. Jeg ofrer ikke mitt barns daglige velferd for en framgangsmåte som gavner ett barns spesielle behov, men rammer alle de andre. Jeg tviler ikke på at fagfolkene vet hva de snakker om og at løsningen de skisserer isolert sett er en god løsning for TS' barn, men jeg er ikke like sikker på at det er den beste løsningen i en fellesskapssetting som en skole og et klassemiljø er. Dessuten synes jeg TS tenker veldig smalt når det gjelder hva som skader andre, det handler om så mye mer enn det fysiske.

Anonymkode: dc0e1...5c4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts, denne dama kommer nok ikke til å endre seg. Det er derfor best at  du holder henne unna sønnen så mye som mulig, og snakker med han om denne dama og hvordan han skal forholde seg til dette. 

Anonymkode: 4a42d...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Terence
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OH MY GOD!!!!! VI SLÅR NED PÅ ATFERD SOM SKADER ANDRE!!!!!!!!! HVOR MANGE GANGER MÅ JEG SKRIVE DETTE?????

Han er for velfungerende for spesialklasse, det er ikke et tema på skolen en gang. Vi har spurt og han passer ikke inn i spesialklassene på skolen. Det er opp til skolen å vurdere, og de mener det beste for han er å følge en vanlig klasse.

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Det spiller ingen rolle for de andre barna at dere slår ned på det når det skjer. Det er det at det skjer som er problemet.

Se for deg at du hadde en fyr på jobben som når som helst kunne være kapabel til å klæsse deg ned. Ville det hjulpet deg om sjefen og tillitsvalgte da fortalte deg: "Ta det helt med ro! Dersom han kommer og gir deg en på tygga i lunchen, skal vi slå ned på det umiddelbart! Og det skal vi gjøre hver gang det skjer"? Selvfølgelig ikke. Du ville følt deg utrygg og utilpass rundt den personen hver time av hver dag. Og sånn er det for de andre ungene på det som er deres "arbeidsplass".

Videre tror jeg ikke du helt skjønner hva som menes med "spesialklasser". Det kan være to ting: Spesialklasse for de mentalt tilbakestående. Og spesialklasse for de med adferdsproblemer. Ditt barn hører åpenbart hjemme i den siste kategorien. Dersom skolen mener at han ikke passer inn i spesialklassen deres, er det sannsynligvis fordi de bare har spesialklasse av den første sorten. Og det er sikkert riktig at han ikke hører hjemme der.

Endret av Terence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perle skrev:

Du misser esssensen. 

Ja, vi forstår st det må være helt grusomt å ha et barn som ikke fungerer. Vi kan alle leve oss i dette, men poeget er at de andre foreldrene bryr sg mer om sine egne barn enn ditt.. De vil at barna sine skal ha utbytte av undervisning og å føle seg trygge.

Da jeg gikk på skolen hadde man spesialklasser. Jeg synes oppriktig synd på dagens lærere som skal prøve å undervise under slike omstendigheter, bråk og uro. Det er også synd på ungene som må oppholde seg i kaos halve sin våkene tid. Ingen voksna hadde orket å jobbet i et  med tilsvarende arbeidsmilsjø. 

At de med diabetes har sjokolade i sekken, og at "Per" har cp og sitter i rullestol eller at "Sigrid" er døv går ikke an å sammenlikne med et utagerende og til tl tider voldelig barn. Deres "handicap" går ikke utover de andre på noen som helst måte.

Dette med å "stue" vekk barn på instutisjoner langt vekk fra familen hjør en jo ikke kenger i 2018, men egne skoler og ihvertfall egne klasser børe jo være en selvfølge. Den ene skoleklassen hos oss med elever med spesielle behov, hadde f.eks rene utedager halvparten av tida. De var Var rett og slett i skauen og ble dødslitne.

Ingen er tjent med dituasjon. nå. Hverken din gutt, eller de andre eller de som skal orke å jobbe som lærere og ikke bytte yrke slik mange ender opp med å gjøre.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare deg, men: Nei, med all respekt og melde,  DET KAN MAN IKKE, om man ikke har vært der selv. De andre barna er helt trygge og om de ikke skulle være det så tror jeg ikke løsningen er å kjefte på et barn med atferdsvansker i garderoben. At de andre barna til stadighet blir forstyrret og får undervisningen sin ødelagt er no du finner på, mitt barn blir tatt ut av undervisningen når dette 

CP og diabetiker ble brukt som eksempel på at barn fint tolererer at noen regler gjelder for noen barn og ikke for andre. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten din virker da absolut ikke « alt for velfungerende» 

Anonymkode: 30a50...fea

Det er heldigvis ikke opp til deg å avgjøre men skole, og utredningsinnstanser. Hvis vi hadde blitt rådet av disse til å søke spesialskole, hadde vi selvsagt gjort det. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Terence skrev:

Det spiller ingen rolle for de andre barna at dere slår ned på det når det skjer. Det er det at det skjer som er problemet.

Se for deg at du hadde en fyr på jobben som når som helst kunne være kapabel til å klæsse deg ned. Ville det hjulpet deg om sjefen og tillitsvalgte da fortalte deg: "Ta det helt med ro! Dersom han kommer og gir deg en på tygga i lunchen, skal vi slå ned på det umiddelbart! Og det skal vi gjøre hver gang det skjer"? Selvfølgelig ikke. Du ville følt deg utrygg og utilpass rundt den personen hver time av hver dag. Og sånn er det for de andre ungene på det som er deres "arbeidsplass".

Videre tror jeg ikke du helt skjønner hva som menes med "spesialklasser". Det kan være to ting: Spesialklasse for de mentalt tilbakestående. Og spesialklasse for de med adferdsproblemer. Ditt barn hører åpenbart hjemme i den siste kategorien. Dersom skolen mener at han ikke passer inn i spesialklassen deres, er det sannsynligvis fordi de bare har spesialklasse av den første sorten. Og det er sikkert riktig at han ikke hører hjemme der.

Tror du ikke jeg skjønner det? Det er jo nettopp derfor vi har et nytt opplegg som vi skal følge for å få til en bedre atferd, men dette skal altså saboteres...

Åpenbart ikke da de har dette på naboskolen til vår vår sønn og skolen ikke mente det var grunnlag for å søka han inn der. Tror ikke folk i tråden her skjønner hva som menes med den norske enhetsskolen og en skole for alle. Det er ikke bare en skole for a4 barna, men en skole som så langt det går skal inkludere alle. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare deg, men: Nei, med all respekt og melde,  DET KAN MAN IKKE, om man ikke har vært der selv. De andre barna er helt trygge og om de ikke skulle være det så tror jeg ikke løsningen er å kjefte på et barn med atferdsvansker i garderoben. At de andre barna til stadighet blir forstyrret og får undervisningen sin ødelagt er no du finner på, mitt barn blir tatt ut av undervisningen når dette 

CP og diabetiker ble brukt som eksempel på at barn fint tolererer at noen regler gjelder for noen barn og ikke for andre. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Nei, man kan ikke til ett hundre prosent skjønne og forstå et annet menneskets hverdag og bekymringer. Dette fordi vi ikke er kloner, og ikker lever det samme livet deler samme historie.

De fleste mennesker kjemper kamper andre ikke ser eller vet om. Du er ikke ene om å ha det tøft. Jeg skjønner, til den grad det er mulig, at dette farger hele deres hverdag og at du bekymrer deg vilt for framtiden. Ssmtidig du må prøve å se dette fra utsiden og i fra andres perspektiv. -At han er plagsom, at han saboterer, forstyrrer og stjeler ressurser og blir et uromoment.

Det finnes desverre ingen som kommer til å ha samme vilje eller evne og tålmodighet med sønnen din  som deg selv. Ikke noen. Beklager. 

Endret av Perle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terence
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke jeg skjønner det? Det er jo nettopp derfor vi har et nytt opplegg som vi skal følge for å få til en bedre atferd, men dette skal altså saboteres...

Åpenbart ikke da de har dette på naboskolen til vår vår sønn og skolen ikke mente det var grunnlag for å søka han inn der. Tror ikke folk i tråden her skjønner hva som menes med den norske enhetsskolen og en skole for alle. Det er ikke bare en skole for a4 barna, men en skole som så langt det går skal inkludere alle. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

...bortsett fra at det ekskluderer alle de andre barna fra en meningsfylt skolehverdag. Noen ganger er det foreldrenes ansvar å si at nok er nok. Pedagoger er bare pedagoger, ikke ypperstepresten og orakler. Om ungen din gir uttrykk for at han vantrives i normalklasse, bør du lytte til ham, og prøve å få ham inn i spesialklassen på den andre skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen av osssom har møtt sønnen til TS. Da kan man holde seg unna å gi ham diagnoser og stempler som det ene eller det andre.

Barn kommer ikke med en bryter du kan svitsje fra urolig til rolig. Det betyr at det ikke bare er å kjefte i vei, så er alt såre vel. Det er ingen foreldre som ønsker at barna skal være ulydige, derfor gjør de alt de kan. Det inkluderer å lytte nøye til fagfolk.

Jeg håper virkelig at gutten og foreldrene får metoden til å fungere. Og ja, nabodama kan holde seg unna.

Anonymkode: 3a955...344

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...