Gå til innhold

It takes a village, å irettesette andres barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Terence
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg VET jeg stikker hånda i et vepsebol, men må bare få sagt det:

Jeg er så lei av barn med adferdsvansker. Jeg forstår at det er tøft for barnets foreldre, men tro meg, vi andre har det også tøft. Mitt barn går i en klasse med en gutt som i åresvis har fått lov til å herje rundt. Han har jo adverdsvansker/ADHD, må vite... De går nå i 5.klasse, og fra første skoledag (ja, FØRSTE!), har han vært et problem for resten av klassen. Lærere har kommet og godt, sykemeldinger, brutt sammen i klasserommet og sagt opp. Og det som skjer er at han blir sydd puter under erma slik som jeg frykter TS’ sønn blir.

 

Mitt barn klarer seg greit, men flere barn i klassen gruer seg til hver skoledag. Foreldre vurderer å flytte, klassen er meldt i forbindelse med ny mobbeparagraf (nr 9 A om skolemiljø.) og «alle» snakker om denne gutten. Foreldrene er det tak i, de er virkelig på lag med resten av foreldregruppa. Men uansett hva de gjør, endres ikke gutten. Han er snart ungdom, og jeg aner ikke hva slags fremtid som venter han. Den tilrettelegginga som barneskolen gjør, funker ikke i voksenlivet. 

Anonymkode: ef8ff...201

Hallelujah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mm, så din sønn skal få sette eksempel for de andre barna. Eller han skal få andre, mindre strengere regler og få lov til mer enn de,andre. DA blir hannok veldig mye bedre likt, ettersom han allerede blir sett på som et snøfnugg.. 

Anonymkode: 6b033...e05

Han skal få andre regler i alle fall, ikke nødvendigvis mindre "strenge." Han er allerede dårlig likt, så jeg tviler på om det at han får en annen type oppfølging enn andre gjør en stor forskjell. Barn flest takler det helt fint at forskjellige barn har forskjellige behov. Som jeg nevnte tidligere forstår de godt at barnet med sukkersyke får lov å ha en sjokolade i sekken, eller at barnet med dysleksi får skrive på PC, så lenge barn får en god forklaring så tåler de fint at ikke alle har samme regler. Det er vel knapt et klasserom i dag der alle har det helt likt. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, got2go skrev:

Hun har ikke å holde seg unna når det går utover andre barn nei, herregud.

Hvor mange ganger må jeg si at vi griper inn om han skader andre, før dette går inn hos deg?

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du kan jo prøve "Anne blir streng mot deg fordi du ikke kan løpe inne. Inne går vi. Det er fordi det er lett og ødelegge ting/løoe på mennesker når man løper inne. Ingen barn får løpe inne  på grunn av dette" Det samne går for alt som er galt. Som å tilgrise andre vinduer som du nevte i et annet innlegg(du mener ikke alvorlig at du lar din sønn gjøre dette, ettersom og du ikke ville at han skal irettesettes om dette,skjer. Hadde en unge tilgriset mitt vindu og jeg så det, hadde jeg blitt mildt sakt forbannet og barnets foreldre hadde fått sg en vaskejobb! 

Si meg, er du så dårlig på barneoppdragelse at overnevne er det eneste dumne du fant på? 

Anonymkode: 6b033...e05

Og det tror du ikke vi har prøvd i 7 år? Selvsagt har vi sagt dette og ti tusen andre gode grunner til hvorfor han må følge regler og beskjeder. Det er jo selvsagt det første man prøver med ethvert barn. Nå er vi kommet dit at dette har vet prøvd ut i det uendelige uten resultat. Da kan vi ikke bare fortsette med det samme som ikke har fungert i år etter år. 

Det var ikke jeg som kom med eksempelet grise på vinduer, men jo det kunne har sikkert finne på å gjøre. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei har det samme selv. Men det er måten du skriver på her inne som virker veldig "bitchy" , "attack" osv. Skjønner det ikke er lett. Og det krever MYE å stå i med sånt år etter år. Men kanskje du burde prøve andre folk til å hjelpe seg om du og de har prøvd i 7år og ingenting virker?

Ville og fått noen til å snakke med henne på en mye roligere måte enn du kanskje det hjelper?

 

Anonymkode: 95fb0...6da

Det er jo fordi jeg virkelig er overrasket over at folk vet SÅ lite om atferds og konsentrasjonsvansker. Jeg startet ikke tråden slik, men må si det overrasker meg i 2018 at folk enda argumenterer med at "det kan jo ikke tre andre regler for ett barn enn alle andre" virkelig? 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger må jeg si at vi griper inn om han skader andre, før dette går inn hos deg?

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Er det virkelig bare fysisk skade du ser på som at det går ut over andre? Oppførselen hans kan være alvorlig plagsom uten å være skadelig. Det kan ødelegge for leken til andre barn, det kan være fysisk ubehagelig for dem om han er høylydt (selv om det ikke er skadelig høyt), det kan være skremmende, irriterende, og på veldig mange andre måter være så plagsomt at det overhodet ikke er greit. Da skal man selvsagt si ifra. 

Anonymkode: c63ed...21f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør de nødvendigvis det? Det er ikke alltid min erfaring, og da snakker vi om barn en god del eldre enn 7 år. At man har forskjellige regler hjemme, ja, men forskjellsbehandling på skole, aks og andre felles steder er ikke alltid like enkelt å forstå og akseptere. Foreldre som har barn med spesielle behov kan ha litt for høye forventninger til hva andre "normale" barn skal forstå og akseptere og finne seg i. At Per med diabetes av og til spiser i timen er en ting, at Pål får herje fritt og forstyrre alle andre uten at det får konsekvenser er noe annet.

Anonymkode: dc0e1...5c4

Det er vel knapt en eneste klasse der det ikke finnes et barn som har et type spesielt behov som gjør at det er litt andre regler rundt et barn, om det er downs syndrom, dysleksi, adhd, asperger,  u name it! Dette er heller normen enn avviket i norsk skole i 2018. 

Hvor i all verden har jeg skrevet det? Hvis han forstyrrer de andre for mye blir han tatt ut av klassen. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en tragedie at spesialskolene ble nedlagt. Nå finnes det kun noen få, men med lange ventelister. 

 

Vi voksne kan snakke om å endre skolestruktur, klage på regjering osv. Men det hjelper ikke barna som skal være på skolen om 9 timer. 

Anonymkode: ef8ff...201

Nå viste jo all forskning at disse skolene ikke var fungerte godt for disse barna da, det er jo derfor de ble nedlagt. Barn som går på vanlige skoler oppnår greier seg bedre i ettertid. 

I tillegg var jo disse skolene så spredt rundt at det for mange da også var snakk om å hente barnet ut av familien for å bo på en internatskole et helt annet sted. Et gufs fra fortiden rett og slett. 

Nå bor vi ganske sentralt til og hadde det vært aktuelt med spesialskole, skulle vi vurdert det, men vi har en alt for velfungerende gutt for spesialskole. 

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terence
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han skal få andre regler i alle fall, ikke nødvendigvis mindre "strenge." Han er allerede dårlig likt, så jeg tviler på om det at han får en annen type oppfølging enn andre gjør en stor forskjell. Barn flest takler det helt fint at forskjellige barn har forskjellige behov. Som jeg nevnte tidligere forstår de godt at barnet med sukkersyke får lov å ha en sjokolade i sekken, eller at barnet med dysleksi får skrive på PC, så lenge barn får en god forklaring så tåler de fint at ikke alle har samme regler. Det er vel knapt et klasserom i dag der alle har det helt likt. 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Sorry, men det er ikke helt sånn det fungerer. Uansett hvor autistisk og/eller full av ADHD en unge er, skal og bør skolen alltid slå ned på voldelig og destruktiv adferd. Det er ikke helt det samme som at ungen med dysleksi får bruke PC, eller at ungen med sukkersyke får ha med seg en sjokolade. 

Det beste for ditt barn hadde vært om han inntil videre ble skjermet fra andre barn. Så spinnvill som du beskriver ham som gjør det ham uansett ingenting godt å være der. Så kan jo det endre seg etter hvert som han blir medisinert. Det finnes fortsatt spesialklasser for barn med store adferdsproblemer, og sannsynligvis vil han også trives mye bedre der. Om ikke alle skoler har slike klasser, så finnes det alltid en skole i kommunen som har det. Der vil han også kunne få tettere oppfølging uten at det går ut over de andre barna.

Disse klassene er som regel også delt opp etter hvilke utfordringer det er snakk om, så om du mener du ellers har et "oppegående" barn, trenger du ikke bekymre deg for at han skal havne i klasse med de mentalt handicapede barna, og måtte følge deres løp. Da havner han nok heller i en klasse med andre med adferdsproblemer, hvor han vil passe bedre inn, og hvor andre foreldre vet bedre hva dere sliter med.

I mellomtiden må du nok dessverre bare godta at både barn og voksne reagerer på det de ser og opplever. Men jo fortere dere kan trekke ham ut av det "normaliserte" miljøet, jo bedre for ham og for dere.

Endret av Terence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, 

Jeg får helt vondt av alle det tåpelige tilbakemeldingene du får. Du gir tydelig uttrykk for at fremgangsmåten deres er anbefalt av fagfolk, og likevel kommer det besserwissere inn her og mener det må være lurere å følge samme metode som dere har brukt i årevis. Jeg skjønner ikke hvorfor folk seriøst tror det funker (på barn med atferdsvansker)!? Når jeg ser tilbake på min egen barndom, og på barna som hadde atferdsvansker, så ble de utsatt for det flere her mener din sønn bør utsettes for - irettesettelser på ALT i løpet av dagen. Funka det? Nei! De gikk ut av ungdomsskolen med de samme problemene. I dag vet man (som i fagfolk, ikke besserwissere på KG) bedre. Dere gjør lurt i å følge råd fra fagfolk! 

Vi hadde en del urokråker på skolen da jeg var liten, og for oss andres del ville det faktisk også vært greiere om "Per" bare Hadsel fått lov til å ha på den jævla lua, enn at alle voksne skulle krangle om det (og masse annet) hver forbanna dag. For din sønns klasse kan det dermed være positivt at det nå skal fokuseres på en ting om gangen, så ikke klassen må være vitne til tusen irettesettelser hele tiden dere også. Det er faktisk en vinn-vinn situasjon, og det gjør meg vondt at så mange voksne i denne tråden er fullstendig blinde for dette! Skam dere! 

Ønsker dere all lykke, ts. Og anbefaler et rolig foreldremøte med skolen og denne forelderen. I verste fall bør vedkommende oppfordres til å ikke oppholde seg på skolen. Kanskje innføre en generell regel om at foreldrene ikke skal bli med inn på skolen, levering skjer på utsiden, og det skal foregå raskt? Et saklig og faglig møte er på sin plass hvertfall. Og så må du ha i bakhodet at kanskje denne voksne selv strever med ting som gjør det vanskelig for henne å ta imot og forholde seg til beskjeder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor svarer du ikke på hvem denne damen er, hvorfor hun alltid er der barnet ditt her, overalt, hele tiden? 

Anonymkode: 4a42d...560

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor svarer du ikke på hvem denne damen er, hvorfor hun alltid er der barnet ditt her, overalt, hele tiden? 

Anonymkode: 4a42d...560

Det virker ganske opplagt i mine øyne, hvis hun er både på skole og fritidsaktiviteter barnet går på, så er det vel mor til en klassekamerat eller noe da sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fluttershy skrev:

Det virker ganske opplagt i mine øyne, hvis hun er både på skole og fritidsaktiviteter barnet går på, så er det vel mor til en klassekamerat eller noe da sikkert.

Tenkte ts kunne få svare på dette jeg da... 

Anonymkode: 4a42d...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja... når de andre foreldrene har fått nok risikerer dere at det skjer det samme som i klassen til min yngste. Alle de andre elevene ble søkt over til Montessori-skolen i nabobygda, og eleven med atferdsvansker var alene igjen på trinnet (liten skole med 8-10 elever på hvert trinn). Da hadde denne eleven ødelagt for resten av klassen i flere år.

Anonymkode: 1a072...dc1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaja... når de andre foreldrene har fått nok risikerer dere at det skjer det samme som i klassen til min yngste. Alle de andre elevene ble søkt over til Montessori-skolen i nabobygda, og eleven med atferdsvansker var alene igjen på trinnet (liten skole med 8-10 elever på hvert trinn). Da hadde denne eleven ødelagt for resten av klassen i flere år.

Anonymkode: 1a072...dc1

Det er ikke eleven som ødelegger, det er skolesystemet som ikke klarer å ivareta både klassen generelt og barnet med spesielle behov, som ødelegger!

Ingen barn ønsker og være vanskelige og ulydige!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vinglepetra
3 timer siden, Terence skrev:

Sorry, men det er ikke helt sånn det fungerer. Uansett hvor autistisk og/eller full av ADHD en unge er, skal og bør skolen alltid slå ned på voldelig og destruktiv adferd. Det er ikke helt det samme som at ungen med dysleksi får bruke PC, eller at ungen med sukkersyke får ha med seg en sjokolade. 

Det beste for ditt barn hadde vært om han inntil videre ble skjermet fra andre barn. Så spinnvill som du beskriver ham som gjør det ham uansett ingenting godt å være der. Så kan jo det endre seg etter hvert som han blir medisinert. Det finnes fortsatt spesialklasser for barn med store adferdsproblemer, og sannsynligvis vil han også trives mye bedre der. Om ikke alle skoler har slike klasser, så finnes det alltid en skole i kommunen som har det. Der vil han også kunne få tettere oppfølging uten at det går ut over de andre barna.

Disse klassene er som regel også delt opp etter hvilke utfordringer det er snakk om, så om du mener du ellers har et "oppegående" barn, trenger du ikke bekymre deg for at han skal havne i klasse med de mentalt handicapede barna, og måtte følge deres løp. Da havner han nok heller i en klasse med andre med adferdsproblemer, hvor han vil passe bedre inn, og hvor andre foreldre vet bedre hva dere sliter med.

I mellomtiden må du nok dessverre bare godta at både barn og voksne reagerer på det de ser og opplever. Men jo fortere dere kan trekke ham ut av det "normaliserte" miljøet, jo bedre for ham og for dere.

Jeg er helt enig! Barnet får ikke den hjelpen han trenger i et normalt klasserom og det hjelper ikke hvor mye skolen prøver å tilrettelegge. I beste fall har han en ufaglært assistent som leier han ut av klasserommet når han blir for urolig, samt en kontaktlærer med 20-30 andre barn hun har ansvar for. TS sin sønn bør gå i en spesialklasse der har de gjerne 5-10 elever og minst 3 lærere.

Men når det er sagt så vet jeg at det er vanskelig å få plass på en sånn klasse fordi det finnes for få, samt at skolesystemet i Norge er overbevist om at spesialskoler ikke er bra. Noe jeg synes er helt bak mål. Disse skoleforskerne og politikerne som er så opptatt av enhetsskolen bør jobbe noen måneder i en klasse med barn med adferdsvansker. Da kan jeg love deg at de har en annen mening om saken. Disse barna lider i vanlige klasserom, der de blir stappet inn sammen med 30 andre barn. Den eneste tilretteleggingen skolen har råd til er som regel en ufaglært assistent, som leier barnet ut når han utsetter andre for vold. Medelever lider under uro, bråk og stadige forstyrrelser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger må jeg si at vi griper inn om han skader andre, før dette går inn hos deg?

 

TS

Anonymkode: cfec1...4d5

Snakker ikke om bare fysisk skade her vettu ts! Tror det er deg det ikke går inn hos!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fluttershy skrev:

Vi har ett slikt barn i klassen til jentungen også, og selv om situasjonen er frustrerende (og gjerne ekstra for min, som har store utfordringer med lyder, blir veldig sliten av alt som foregår i klasserommet, har store konsentrasjonsproblemer) så føler jeg bare med barnet og foreldrene! Skolen blir jeg derimot meget forbannet på, som ikke klarer å tilrettelegge bedre for alle parter!

 

Det hjelper vel ditt og andres barn mindre å bli drittlei ett barn, enn å peke på der feilen faktisk ligger, så får man kaste seg inn i kampen for god nok tilrettelegging for alle. Mye mer konstruktivt enn å la frustrasjonen "gå ut over" barn og foreldre!

Jeg har jobbet i skolen og kan fortelle deg at de aller fleste skoler har begrenset med ressurser. Den eneste tilretteleggingen de kan tilby er er en ufaglært assistent som følger eleven. Det i beste fall, vet om skoler som ikke har det en gang.

Skolen kan derimot søke om midler til elever med spesielle behov, og da får de i bedre fall innvilget 3-5 spesialpedagog timer. Denne prosessen tok 1 år på den skolen jeg jobbet på. 

Anonymkode: 8d3e7...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i skolen og opplevd hvordan det er i klasser der det er en eller flere med adferdsvansker. Jeg kan love deg at det er mye uro, bråk og utagering. Dette går hardt utover de andre elevene. TS argumenterer stadig for at en voksen griper inn når barnet fysisk skader noen andre, men barnet kan forstyrre undervisningen ganske mye uten å gjøre det. Det og skader medelever, han trenger ikke å gå fysisk løs på dem, men uro og bråk kan være ganske forstyrrende. Dette er en av grunnen til at barn med adferdsvansker sliter med det sosiale, har få venner, blir sjeldent invitert på bursdager osv. Adferden deres skiller seg for mye ut fra normalen, og medelever tar litt avstand fordi de blir skremt, irritert eller oppgitt av alt det de gjør. Tror spesialskole hadde vært det mest idelle for barn med adferdsvansker, da ville de få den hjelpen de trengte, samt vært sammen med likesinnede, fått oppfølging av spesialpedagoger. På vanlige  skoler er det sjeldent at kontaktlærere har spesialpedagogikk, de har heller faglærer utdanning. 

Anonymkode: 8d3e7...b23

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...