Gå til innhold

Har lyst til å feire bursdagen min på restaurant- samboer er uenig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det høres ut som en god ide, TS. Bare vær sikker på å forhøre deg om folk er interessert i det når de må betale selv, da det tydelig er mange folk som blir lett snurt (ref. denne tråden).

Anonymkode: 469eb...d26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Biloba skrev:

Midt på treet restaurant kommer ikke på 120 kroner per person. For den prisen får man ca en lunsjrett og 1 brus per person på kinarestaurant. 

Som nevnt over. Dette var da snakk om to voksne og tre barn. De tre barna spiste barneporsjon. Ingen av oss drakk brus siden det var en helt alminnelig tirsdag.

Anonymkode: c3403...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Min mening er den samme. Man kan ikke velte skylden for at en sier ok når man skulle sagt nei over på andre.

Og man kan ihvertfall ikke bli sure for at andre ikke er tankelesere.

 

Anonymkode: c3403...45c

Hvem blir sure for at andre ikke er tankelesere? Hvem pusher skyld over på andre. Det du sier gir ingen mening. Det å mene at det er frekt å invitere andre på middag de må betale selv, har ingen ting med skyld å gjøre-  Det  er kun en mening om saken. Du har din, jeg min og andre får gjøre opp sin egen mening. Men skyld, var en merkelig sammenligning.

Jeg vil tro at ingen hverken blir sure, plasserer skyld eller på annen måte gjør noe ut av det, annen enn å ha sin egen mening om hva de synes om det.

Anonymkode: bc682...33b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt over. Dette var da snakk om to voksne og tre barn. De tre barna spiste barneporsjon. Ingen av oss drakk brus siden det var en helt alminnelig tirsdag.

Anonymkode: c3403...45c

Der vi spiste ute sist koster barnemenyen 129. Vi har også et barn som går på videregående, så vi er 3 voksne på regningen i tillegg til et barn.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, det går fint an å ha selskap hjemme med liten plass. Min bestemor har en knøt liten leilighet. Hun har stor familie med barn, barnebarn og oldebarn osv. Og mange flere enn du har tenkt å invitere.

Hun deler det opp, og har åpent hus på dagen sin eller en annen dag hun selv bestemmer. Så kommer vi til forskjellige tider gjennom dagen. Noe vi snakker sammen om. På den måten får alle feiret henne og alle er fornøyde.

Hun har gjerne noe så enkelt som pølse i lompe og kake til kaffen. Eller hun bestiller smørbrødkake(r) og har kake til kaffen. Det er kjempekoselig.

Anonymkode: bc682...33b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem blir sure for at andre ikke er tankelesere? Hvem pusher skyld over på andre. Det du sier gir ingen mening. Det å mene at det er frekt å invitere andre på middag de må betale selv, har ingen ting med skyld å gjøre-  Det  er kun en mening om saken. Du har din, jeg min og andre får gjøre opp sin egen mening. Men skyld, var en merkelig sammenligning.

Jeg vil tro at ingen hverken blir sure, plasserer skyld eller på annen måte gjør noe ut av det, annen enn å ha sin egen mening om hva de synes om det.

Anonymkode: bc682...33b

Ah, men du sa da ingen ting om at det var frekt å invitere andre på middag de må betale selv, i innlegget jeg kommenterte. Du sa bare at folk kom til å si ok, selv om de mente det ikke var ok. Og underforstått at det var en grunn til å ikke invitere?

Og da overlater du plutselig ansvaret for å vite hva du mener til noen andre. Det er ikke lov til å invitere deg på en slik, eller slik måte, for da kommer du til å si ja takk, selv om du ikke vil.

Anonymkode: c3403...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest thejohan

Jeg feiret bursdagen min på Delicatessen i fjor, og det var aldri snakk om at jeg skulle betale for hele gildet. Er vel ikke vanlig at om en vennegjeng drar ut for å spise, så er det en som sitter igjen med regninga? Aldri skjedd her, og det kan jeg garantere at aldri kommer til å skje. Og jeg hadde heller ikke forventa å bli påspandert middagen om ei venninne hadde bedt meg i selskap på en restaurant. Galskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, thejohan skrev:

Jeg feiret bursdagen min på Delicatessen i fjor, og det var aldri snakk om at jeg skulle betale for hele gildet. Er vel ikke vanlig at om en vennegjeng drar ut for å spise, så er det en som sitter igjen med regninga? Aldri skjedd her, og det kan jeg garantere at aldri kommer til å skje. Og jeg hadde heller ikke forventa å bli påspandert middagen om ei venninne hadde bedt meg i selskap på en restaurant. Galskap. 

Jeg personlig synes det er stor forskjell på en vennegjeng og familieselskap. Bl.a. fordi familieselskap ofte er litt større enheter - noe som kan gjøre det uforholdsmessig dyrt om man har flere barn.

Anonymkode: ab208...467

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg personlig synes det er stor forskjell på en vennegjeng og familieselskap. Bl.a. fordi familieselskap ofte er litt større enheter - noe som kan gjøre det uforholdsmessig dyrt om man har flere barn.

Anonymkode: ab208...467

Enig, hadde jeg som venn blitt invitert ut hadde jeg tatt det som selvfølge at jeg betaler for meg selv. Hadde jeg blitt invitert av familie hadde jeg nok blitt litt overrasket over å måtte betale selv, men hadde nok ikke sagt noe om jeg hadde funnet det ut under middagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, thejohan said:

Jeg feiret bursdagen min på Delicatessen i fjor, og det var aldri snakk om at jeg skulle betale for hele gildet. Er vel ikke vanlig at om en vennegjeng drar ut for å spise, så er det en som sitter igjen med regninga? Aldri skjedd her, og det kan jeg garantere at aldri kommer til å skje. Og jeg hadde heller ikke forventa å bli påspandert middagen om ei venninne hadde bedt meg i selskap på en restaurant. Galskap. 

Venner er ikke familie.

Anonymkode: 04153...646

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, thejohan skrev:

Jeg feiret bursdagen min på Delicatessen i fjor, og det var aldri snakk om at jeg skulle betale for hele gildet. Er vel ikke vanlig at om en vennegjeng drar ut for å spise, så er det en som sitter igjen med regninga? Aldri skjedd her, og det kan jeg garantere at aldri kommer til å skje. Og jeg hadde heller ikke forventa å bli påspandert middagen om ei venninne hadde bedt meg i selskap på en restaurant. Galskap. 

Nei, men summen på regningen er en ganske annen når du er barnløs, enn når du betaler for deg, partner og 3 barn. Da er man gjerne i 1200-2000 kr, det er ofte mer enn man ville brukt på bursdagsgave, og du får kanskje ikke kost deg fordi sted/meny/tidspunkt/selskap ikke er tilpasset at barn i ulike aldre skal trives, så du sitter og prøver å få i deg halvkald mat mens du prøver å hindre at barna ramponerer restauranten og plager andre gjester med støy. Går du ut alene med vennegjengen er det større sjanse for at kvelden blir vellykket og føles som en lur ting å bruke underholdningsbudsjettet på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, wintergirl said:

Blitt invitert selv til restaurant på en bursdag vi, gikk helt fint å betale selv. Vi tok også med en liten gave. Skjønner ikke hvorfor det skulle være så galt. Blir det kake der så kan jo du/dere betale for den. Eller om du lager en og alle spiser kaka hos dere.

Har du barn?

Anonymkode: 1d0c0...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn?

Anonymkode: 1d0c0...1eb

Har det noe å si egentlig, sånn egentlig? For om jeg så ikke har barn så ha vi slitt jævlig bra ellers økonomisk. Lite med ekstravakter, mindre lønn. Tells det?

Har langt ifra råd til alt,men det går an å legge av litt. Maten vi bestilte var ikke dyrt, det som ble dyrt var all ølen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, wintergirl said:

Har det noe å si egentlig, sånn egentlig? For om jeg så ikke har barn så ha vi slitt jævlig bra ellers økonomisk. Lite med ekstravakter, mindre lønn. Tells det?

Har langt ifra råd til alt,men det går an å legge av litt. Maten vi bestilte var ikke dyrt, det som ble dyrt var all ølen. 

Selfølgelig spiller det en rolle, bare les hva @Biloba og andre skriver, en kveld på middag med familien blir gjerne på 2000-3000 kr å betale, det er da noe helt annet enn å gå ut med noen venner å betale enn 300-400  kanskje til og med 500 kr for kun deg selv for å spise ute.

Anonymkode: 04153...646

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Biloba skrev:

Nei, men summen på regningen er en ganske annen når du er barnløs, enn når du betaler for deg, partner og 3 barn. Da er man gjerne i 1200-2000 kr, det er ofte mer enn man ville brukt på bursdagsgave, og du får kanskje ikke kost deg fordi sted/meny/tidspunkt/selskap ikke er tilpasset at barn i ulike aldre skal trives, så du sitter og prøver å få i deg halvkald mat mens du prøver å hindre at barna ramponerer restauranten og plager andre gjester med støy. Går du ut alene med vennegjengen er det større sjanse for at kvelden blir vellykket og føles som en lur ting å bruke underholdningsbudsjettet på.

Selvfølgelig er det borderline kaos å spise mat på restaurant med barn. Alle selskapeligheter med små barn er borderline kaos. Om man syns at tidspunkt/meny/sted/pris er no-go så kan man jo takke nei. Det er jo en ærlig sak. Det er et tilbud, ikke en marsjordre. 

Anonymkode: c3403...45c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det borderline kaos å spise mat på restaurant med barn. Alle selskapeligheter med små barn er borderline kaos. Om man syns at tidspunkt/meny/sted/pris er no-go så kan man jo takke nei. Det er jo en ærlig sak. Det er et tilbud, ikke en marsjordre. 

Anonymkode: c3403...45c

Ja for et tilbud, man får vel gjøre som hun ene mener, ikke invitere barna, og foreldrene for skaffe seg barnevakt for å være med å familieselkapet :fart2:

Og det var vel ikke hovedpunktet hennes heller,men at det blir mye dyrere for en familie på 4-5 enn vs 1 person.

Anonymkode: 1d0c0...1eb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selfølgelig spiller det en rolle, bare les hva @Biloba og andre skriver, en kveld på middag med familien blir gjerne på 2000-3000 kr å betale, det er da noe helt annet enn å gå ut med noen venner å betale enn 300-400  kanskje til og med 500 kr for kun deg selv for å spise ute.

Anonymkode: 04153...646

Dette går ikke opp. Om du bruker 300 når du er ute alene, bruker du neppe det dobbelte når du er ute med familien? (3000/5 =600). 

Anonymkode: c3403...45c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selfølgelig spiller det en rolle, bare les hva @Biloba og andre skriver, en kveld på middag med familien blir gjerne på 2000-3000 kr å betale, det er da noe helt annet enn å gå ut med noen venner å betale enn 300-400  kanskje til og med 500 kr for kun deg selv for å spise ute.

Anonymkode: 04153...646

500,- for to, hvis det ikke er et dyrt sted. 250- 300,- for en,hvis det er middag inkl.drikke. de trenger ikke å kjøpe med gave. Er det så ille da? Syns ikke det jeg.

Snakke med dem det gjelder ts og spør dem om de syns det er greit. Hvis du ikke skal ha gave så blir det ikke så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette går ikke opp. Om du bruker 300 når du er ute alene, bruker du neppe det dobbelte når du er ute med familien? (3000/5 =600). 

Anonymkode: c3403...45c

Miss Kverulant :)

Anonymkode: 04153...646

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, wintergirl said:

500,- for to, hvis det ikke er et dyrt sted. 250- 300,- for en,hvis det er middag inkl.drikke. de trenger ikke å kjøpe med gave. Er det så ille da? Syns ikke det jeg.

Snakke med dem det gjelder ts og spør dem om de syns det er greit. Hvis du ikke skal ha gave så blir det ikke så dyrt.

Ok, så du klarer tydeligvis ikke å se det at det er noen folk som ikke har økonomi til å bruke 2500-3000 kr på en kveld :)

5 ganger 250 er lik 2500.

5 ganger 300 er lik 3000.

Eller mener du at sønnen min på 10 år skal stå for sin egen regning? :)

Anonymkode: 04153...646

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...