Gå til innhold

Finnes nightnanny i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode innlegg, selv om jeg i utgangspunktet ikke er helt enig. Vi har venner som hadde nanny da de var små, og jeg kan ikke se at de har noe mer problemer enn andre som bare hadde mor og far. 

Jeg skal lese meg opp på dette, det er enda noen måneder til fødsel. Men jeg vil nok inkludere litt faglitteratur fra andre land også. Selv om nordmenn tror de har den beste løsningen på alt, stemmer nok ikke det alltid. Jeg klarer ikke tro på at en ordning som er så vanlig i andre land, faktisk er uheldig for barnet. Det må være ting som veier opp for de eventuelle negative tingene. 

Anonymkode: abf39...b94

Jeg jobbet som dagmamma da jeg var 16-17 år. Da hadde jeg to barn i alle arbeidsdager og mange helger, sov over på gjesterom. Barnet kom inn til meg på natta hvis det var noe. Men dette barnet var 1,5 år. Jeg måtte også vaske og rydde huset. Søk etter dagmamma. Jeg vil heller ikke anbefale deg å amme. Når man må ut igjen i jobb, så skaper det unødvendig smerte og ubehag. Morsmelk erstatning er mye bedre da. Og det er lettere å kontrollere at barnet får i seg det den skal. Så vil jeg si, Jeg husker ikke en dritt første året jeg levde, barnet ditt vil neppe huske noe den heller. Gjør det du føler er best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen år siden nå. Det er klart det koster, men ikke så mye som noen her i tråden skisserer. Barna har det tipptopp de :)  De har ikke kontakt med de nei. De var der stort sett bare på natten, søsteren min hadde fri på dagtid, så det var bare for at hun skulle få sove om natten. Hun hadde tvillinger og ble helt utslitt. 

Anonymkode: cd190...ee2

Takk for svar! Ja, det er noe i den retning vi også tenker. Bare på natten, og synes at prisene enkelte kommer med her virket voldsomme. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Ja, det er noe i den retning vi også tenker. Bare på natten, og synes at prisene enkelte kommer med her virket voldsomme. 

Anonymkode: abf39...b94

Ja,  altså DU må jo ikke være arbeidsgiveren deres. Du må leie inn noen som jobber for et firma, eller jobber for seg selv...

Anonymkode: cd190...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg har sett har du ikke skrevet hva du kobber med, og ingen er uunnværlige. Det finnes vikarer og om du tar permisjon over noen måneder så er ikke alt du har jobbet for frem til nå borte. Hva gjør du hvis du bli syk - jeg mener langvarig? 

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende som leier ut mine tjenester til et annet firma. Jeg er også gravid, og skal ta ca 6 mnd permisjon, så jobbe gradert mens far tar resten av permisjonen. Jeg har og klienter som er veldig nært knyttet til meg, og de vil kunne falle fra mens jeg er borte, og da forsvinner også mitt inntektsgrunnlag, men jeg skal da for faen være hjemme sammen med ungen min. Når permisjonstiden vår er oppbrukt, skal jeg jobbe gradert - jeg vil tjene mindre, men jeg ønsker ikke at ungen min skal være i barnehage fra 7-17 hver dag, som ellers blir løsningen da vi bor langt unna jobbene våre. Jeg mener SERIØST AT DU MÅ TENKE MER PÅ UNGEN DIN FREMFOR DIN EGEN NATTESØVN OG DIN VIKTIGE JOBB. INGEN ER SÅ VIKTIG,

Anonymkode: 892a2...83d

Jeg jobber som advokat, og mitt fagfelt er såpass spesialisert st jeg mister klienter dersom jeg går ut. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å vite hva jeg jobber med. Det kan hende at du ikke synes ditt eget liv er viktig, men det synes jeg. Min mann synes også at det er viktig at jeg oppfyller drømmen min. Og det er strengt talt det eneste som betyr noe for oss, hva du synes er din sak. 

Jeg har for øvrig flere steder i tråden skrevet at far skal ta permisjon, vi skal ha nightnanny i tillegg, og at jeg mest sannsynlig drar hjem tidligere i begynnelsen. Så sånn sett får jeg mer tid med barnet mitt enn du, og bonusen er at jeg er våken og opplagt. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper jordmødre, føden og fastlegen får tak i dette, og griper inn. 

Anonymkode: 892a2...83d

Hva skal de gjøre? Låse meg fast til vuggen og nekte far tilgang til rommet? Dette begynner å bli latterlig. Dette er et normalt fenomen, men åpenbart ikke i Norge. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvstendige har krav på permisjon og får permisjonspenger fra staten basert på inntekten de siste tre årene. 

Anonymkode: 892a2...83d

Inntekten under permisjon er ikke det som bekymrer meg. Dette er: 

27 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men da mister de kunder

 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg jobbet som dagmamma da jeg var 16-17 år. Da hadde jeg to barn i alle arbeidsdager og mange helger, sov over på gjesterom. Barnet kom inn til meg på natta hvis det var noe. Men dette barnet var 1,5 år. Jeg måtte også vaske og rydde huset. Søk etter dagmamma. Jeg vil heller ikke anbefale deg å amme. Når man må ut igjen i jobb, så skaper det unødvendig smerte og ubehag. Morsmelk erstatning er mye bedre da. Og det er lettere å kontrollere at barnet får i seg det den skal. Så vil jeg si, Jeg husker ikke en dritt første året jeg levde, barnet ditt vil neppe huske noe den heller. Gjør det du føler er best:)

Min mor var dagmamma en periode, men da for fire barn. Synes det er et godt konsept. Du var veldig ung til å sove over hos andre, men jeg antar det var i samråd med familien din. Jeg tenker å ha en som er litt eldre enn du var, men takk for tips! :) 

Angående amming skal jeg prøve hvis det går, for det er helsefordeler med morsmelk fremfor mme. Men går det ikke, går det ikke, og sånn er det bare :) 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som advokat, og mitt fagfelt er såpass spesialisert st jeg mister klienter dersom jeg går ut. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å vite hva jeg jobber med. Det kan hende at du ikke synes ditt eget liv er viktig, men det synes jeg. Min mann synes også at det er viktig at jeg oppfyller drømmen min. Og det er strengt talt det eneste som betyr noe for oss, hva du synes er din sak. 

Jeg har for øvrig flere steder i tråden skrevet at far skal ta permisjon, vi skal ha nightnanny i tillegg, og at jeg mest sannsynlig drar hjem tidligere i begynnelsen. Så sånn sett får jeg mer tid med barnet mitt enn du, og bonusen er at jeg er våken og opplagt. 

Anonymkode: abf39...b94

Ikke det du skrev i starten. Du skrev det på en slik måte at ingen av dere skulle ta permisjon, at du ikke skal amme og dere skal ha en til å ta al nattevåk - er ikke rart man begynner å lure da.

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal de gjøre? Låse meg fast til vuggen og nekte far tilgang til rommet? Dette begynner å bli latterlig. Dette er et normalt fenomen, men åpenbart ikke i Norge. 

Anonymkode: abf39...b94

Ja, dette er helt latterlig, ikke hør på dem Ts. Dette er, som du sier, noe som praktiseres i andre land, og alle de barna vokser da også opp.

Anonymkode: cd190...ee2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mor var dagmamma en periode, men da for fire barn. Synes det er et godt konsept. Du var veldig ung til å sove over hos andre, men jeg antar det var i samråd med familien din. Jeg tenker å ha en som er litt eldre enn du var, men takk for tips! :) 

Angående amming skal jeg prøve hvis det går, for det er helsefordeler med morsmelk fremfor mme. Men går det ikke, går det ikke, og sånn er det bare :) 

Anonymkode: abf39...b94

Dette var min fulltids jobb. Bodde for meg selv. Overnatting ble en del av jobben da foreldrene reiste vekk i forbindelse med jobb. Barna var mye med meg. Det gikk fint. Men dette er mange år siden nå. Begge de er voksene nå. Og de er like glade i sine foreldre i nå som da. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å amme hvis jeg skulle ha jobbet så snart. Det blir mye pumping på jobb for å unngå smerter og for å bevare flyten av melk. Men har du den muligheten så får du prøve. Lykke til iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det du skrev i starten. Du skrev det på en slik måte at ingen av dere skulle ta permisjon, at du ikke skal amme og dere skal ha en til å ta al nattevåk - er ikke rart man begynner å lure da.

Anonymkode: 892a2...83d

Det var den umiddelbare planen, ja. Og jeg tror fortsatt ikke jeg skal amme, går det an så er det et mirakel. Legene sier at det ikke er sjangs. Vi skal ha en til å ta alt nattevåk på hverdager, slik at vi kan være opplagt til babyen vår på dagtid. 

Men skal man gå inn i en lang tråd, kan det være lurt å lese et par sider videre og ikke stoppe ved HI. 

Anonymkode: abf39...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er helt latterlig, ikke hør på dem Ts. Dette er, som du sier, noe som praktiseres i andre land, og alle de barna vokser da også opp.

Anonymkode: cd190...ee2

Takk! Jeg forstår at det er annerledes fra hvordan ting gjøres i Norge, men nordmenn sitter ikke på den eneste riktige måten heller. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var den umiddelbare planen, ja. Og jeg tror fortsatt ikke jeg skal amme, går det an så er det et mirakel. Legene sier at det ikke er sjangs. Vi skal ha en til å ta alt nattevåk på hverdager, slik at vi kan være opplagt til babyen vår på dagtid. 

Men skal man gå inn i en lang tråd, kan det være lurt å lese et par sider videre og ikke stoppe ved HI. 

Anonymkode: abf39...b94

Jeg som har skrevet og jeg har lest hvert boidige innlegg i tråden. Du har snudd og vridd mye underveis i tråden på hvordan du vil gjøre/ha det

Anonymkode: 892a2...83d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som har skrevet og jeg har lest hvert boidige innlegg i tråden. Du har snudd og vridd mye underveis i tråden på hvordan du vil gjøre/ha det

Anonymkode: 892a2...83d

Jeg har ikke snudd og vridd. Jeg har lest, søkt opp, tatt til meg råd og endret underveis. Derfor må man lese hele tråden, og har du det burde du jo forstå. 

Anonymkode: abf39...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke snudd og vridd. Jeg har lest, søkt opp, tatt til meg råd og endret underveis. Derfor må man lese hele tråden, og har du det burde du jo forstå. 

Anonymkode: abf39...b94

Fortell meg hvordan det er forskjellig. Det du opprinnelig skrev og det du skriver i slutten er ikke det samme. Så ikke prøv deg på å belære de som tok utgangspunkt i det du først skrev. Makan.

Anonymkode: 9df3c...0c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

VÆR SÅ SNILL!! Vær hjemme meg babyen din, kjenn på følelsen av å være sliten, gråte fordi du føler du ikke klarer mer, glede deg over de første smilene, latteren, når du hører mamma for første gang. Oppleve at babyen strekker seg mot deg, fordi du er den aller viktigste den har i livet.

Jeg har selv vokst opp med en mor som har satt seg selv først slik du planlegger å gjøre. Jeg har hatt en bra barndom, aldri manglet noe materielt sett. Drevet med dyre hobbyer, gjort det bra på skolen osv osv. Men jeg mangler det kanskje aller viktigste, og det er en oppvekst med en mor som virkelig bryr seg.. som setter barna forran alt annet. 

Jeg har selv barn nå, og gjør alt jeg kan for å vise hvor høyt jeg elsker de. Fordi alle de små tingene, tiden man setter av til å gråte, le, ligge inntil hverandre.. uansett om det er kl.16 om ettermiddagen eller kl02:30 om natten, det er det som betyr noe. Det er det som gjør at barnet ditt har det bra! 

 

Kan godt hende det er mange skrivefeil i dette innlegget.. jeg gråter selv her jeg sitter å skriver, så ikke like lett å se skjermen

 

men VÆR SÅ SNILL, ikke ødelegg barnet ditt. Den lille klumpen i magen er verdt tusen ganger mer enn jobben din. Den lille klumpen bryr seg ikke om du er Adm.dir eller jobber i kassa på Rema. Den trenger bare en ting, en mamma som er der hele tiden! 

Anonymkode: f8795...404

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tenkte ganske likt som deg. Men så ble det slik, at da denne lille vidunderlige skapningen kom ut fra kroppen min, så var det ingenting annet i fokus. 

Biologien er underlige saker. 😊

Jeg gikk ikke tilbake før etter fem måneder, da kun 50 %. Innen den tid sov barnet gjennom natten. 

Og jeg har nå, tre år senere, fortsatt insistert på 90 % stilling, Dvs fri en dag annenhver uke, for å være sammen med barnet. 

Bare vær åpen for at du kanskje vil føle det annerledes når barnet kommer. Og at det å flytte til noe billigere, ikke er et problem. 😊

Lykke til og gratulerer med graviditet! 😊

Anonymkode: d47e1...2bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normen er å være ute i jobb så fort som mulig? Om du virkelig er advokat vet du at dette ikke stemmer. Permisjon er lovpålagt og jobben har ikke lov å nekte deg det. 

Av gode grunner.....

Anonymkode: 48cf2...efd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tror at det som er det vanlige i Norge er det eneste riktige. Det gjelder uansett tema. Jeg var sånn selv, helt til jeg flyttet til utlandet og ble kjent med mennesker fra hele verden. Jeg har innsett at det er mange måter å være gode foreldre på. Man er ikke nødvendigvis en dårlig forelder fordi man får hjelp om natten eller om barnet får godteri andre dager enn lørdager. Det skal så lite til før man er unormal i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...