Tule Skrevet 9. februar 2005 #101 Skrevet 9. februar 2005 Hvordan tror dere barn egentlig får i seg mat i land der det er kort/ingen permisjon eller det er helt uhørt å amme? hei det der sier jeg og hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #102 Skrevet 9. februar 2005 Men bør ikke mor ha muligheten til å ta over fars del, eller skal det være like vanskelig som det er å få de 4 ukene far har idag? For jammen må man ha en god grunn til å få overført pappapermisjonen til mamma'n idag. Flere par vi kjenner har ikke anledning til å ta pappaperm fordi de ikke klarer det rent økonomisk, er selvstendig næringsdrivende og arbeidsledige. Ikke alle disse grunnene har vært "gode nok" for å få overført permisjonen til mor, men burde det ikke være det? hei jeg skjøpnner ikke vorfor pappermisjon skla bli et økonomisk problem i dag jhar fadre selvstendig optjenisrett ogpermsijonen regnes ut fra deres lønn derfor er det iikkr et økonomisk problem og der er også en forutsetning at det er slik for og få it denne holdningen når det gjelder det mede selvstendig neroingsdrivende så e jeg enig med deg det er altfor dårlig ordning der er man selvstendig neringsdrivende å har man ikke rett til og få utbetalt lønn nårman er i permsijon fordi man ike er ansatt det burde politikerene gjøre noe med når det gjelder detmed at det er vnakskelig så er jeg enig i det det at mødre ønsker og overføre er grunn god nok det sier litt mye om de mødrene barnets kontakt med far en økonomi hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #103 Skrevet 9. februar 2005 Min søsters sønn ville ikke spise annen mat før ved 8-9 måneders alderen, men han er kanskje litt spesiell, hva vet jeg? Jeg synes det er feil å argumentere med at hvis man ikke "tvinger" familier til å dele permisjonene, så vil de ikke gjøre det. En kollega av meg er nå hjemme med barnet i ni måneder, så skal mannen ta de tre siste månedene. En annen venninde skal dele 50/50 med sin mann på barn nr 2. Dette bør være et valg som er opp til den enkelte familie, og det kan godt være at jeg og min mann vil dele opp noe av permisjonen når den tid kommer, men personlig er jeg veldig imot TVANG. Jeg er også enig med de som mener at det er feil at barnet skal måtte ut i barnehage dersom far ikke kan eller vil ta permisjon. Jeg vet ikke om dette stemmer, men er det ikke bare studentbarnehager som tar så små barn pr i dag? hei jeg synsdett er ille jeg hadde ikke hørt om det før og studenter trenger ikke banrehageplsass slik som andre de lkan kombinere banret ogstudiene mer ne andrekan med jobb og de kan finne barnevakt når de må på forelsening eller ta en pause jeg syns de bør få lengre tid vis de får banr banrets viktigste er viktigst og for et banr kan det bli alvorlig vis det ikke for trygghet og stabilitet i de første seks månedene det banret må må gå foran det moren trenger og jeg syns det og kan vere slik at banrehager ikke skal ta inn banr før de er et år når vi bruker så mye penger på permisjon jeg syns er riktig hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #104 Skrevet 9. februar 2005 Med referanse til den andre tråden om amming så tror jeg det er ganske vanlig at barn har begynt så smått med annen mat ved 6 mnds alder. Jeg er selv i mot tvang. Men jeg tror det må til for å få til endringer. Per i dag kan foreldre dele permisjonen mellom seg, men statistikken viser at svært få gjør dette. Om du sammenligner med likestilling på arbeidsplasser mht lønn/konsernledelse/styresammensetning etc så er dette ting som er kommet mer eller mindre i stand pga tvang. Til tross for fagre løfter, og faktisk ofte gode intensjoner, så skjer det faktisk ikke så mye før man får kniven på strupen og må gjøre noe. Jeg ser for meg få gode grunner for at far ikke KAN ta ut permisjon i tre måneder. Det finnes faktisk barnehager hvor du kan levere barnet fra det er 2-3 mnd gammelt. Og enkelte par velger å ikke ta ut noe pensjon, verken for mor eller far. hei jeg er enig med deg og jeg tror det er mange unskyldninger jeg tror og det er et problem at far bare akn ta fireuker mange mødre ordner dette med og ta ferie samtidig slik at de kan kontrolere det han gjrø det har vis ett og her inne jeg tror far blir en bedre omsorgsperson av og få ha tiden alene jeg syns og som over her at det kunne vert et krav at banre må vere et år for og få plass ibanrehage jeg syns tilbudet ti lfroeldre cet første året bør vere permisjon jeg syns deter uhørt asv barnehager og ta inn barn på under tre måmnder jeg syns og det er interesant at tex her inne og jeg syns det er syn hun ikke deltar videre her hun er pedagog ibanrehage og som hun har sakt spesialudannet i banrepsykologi og hiun sier direkte her at hun ikke syns at etåringer skal vere ibanrehage hun sier at hun synes at pensjonen bør utivdes med et år og da mener hun at barna ikke skal i banrehage nnår de er et jeg syns det er interresatn jeg syns man kan ha et krav hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #105 Skrevet 9. februar 2005 Spennende å lese alle innleggene, og jeg ser at det er mange som er uenig med meg. Men hva med alle de fedrene som ikke har mulighet til å ta 3mnd permisjon? Da må barna i barnehage når de er 6mnd, er ikke det litt tidlig? Da er det litt for dumt at 3mnd permisjon faller bort siden mor ikke kan ta den. Jeg hadde aldri sendt min sønn i barnehage når han var 6mnd. hei jeg syns du kanskje begynne og lere degog regne før du skriver her vis far ikke tar ut de tre månedene så er banret ni måneder iog ikke seks jeg skriverog at jeg mener at man kan ha en grense på et år for at banret kan få plass i banrehagen og det er ikke vanskeligere for far og ta ut permsisjon en mor vis det vblir en retighet vil du ike at kvinerog men skal ha samme jobmulighet hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #106 Skrevet 9. februar 2005 feks: -økonomi(far tjener mer, mor og far har tatt forskjellige yrkesvalg) -instinkter: mor har omsorgsinstinkt for barna sine, far har det ikke på samme måte. Jeg syns hver familie burde få finne ut av dette selv jeg. Å tvinge fedre inn i hjemmet og tvinge mødrene tidligere ut i arbeid er feil i mine øyne. Enkelte ting er som de er fordi det er slik vi er skapt fra naturens side. Tror rett og slett at mor er villig til å ofre mer av karrieren sin til fordel for ungene fordi hun av natur har omsorgsinstinkter, mens far har beskyttelses-og forsørgelsesinstinkter, og det ligger da mer i hans natur å ville jobbe og forsørge familien enn selve hovedomsorgsdelen. Ikke dermed sakt at alle passer inn i det mønsteret, men veldig,veldig mange... jeg er sterkt imot at kvinner skal være som menn, og menn skal være som kvinner, og at begge kjønn plutselig skal ha nøyaktig samme forutsetninger for å klare de forskjellige ting her i livet, for slik er det ikke. Dette avhenger faktisk av mengde hormoner fosteret får tilført i livmoren tidlig i svangerskapet(omtrent på samme tid som kjønnet avgjøres). Det er bevist at interesser og instinkter ER avhengig av kjønn+testosteronmengde, ikke bare pga lært adferd. Feks er det forsket på at gutter velger gutteleker selv om de er opplært til å leke med typiske jenteleker. og omvendt. Mens typiske guttejenter feks fikk større mengde testosteron som foster, og interesserer seg mer for mer "guttete" leker.... Greit at mor skal jobbe og at far er en god omsorgsperson, men det er ikke riktig å dra dette for langt, det strider rett og slett imot naturen, og det er nok derfor så mange mødre steiler over dette forslaget, det strider imot instinkter som har vært der siden mennesket ble til hei det der er det verste jeg har hørt er enig med melk det er ikke så stor forskjell på omsorgsintinktene og vis far for permisjonspenger lpå lik linje md mor så er det ikke noe økonomisk problem og det med pomsorgsevner mener du at vis en far blir alene med banret sitt og det skjer så skal banrevernet ta over omsorgen for banret vis han ikke ar funnet setg en nye kone innen en vis tid fordi du mener ha ikke har de instinketene som trengs for og ta seg av banret alene og at han aldri kan kaer og gi det banret sitt en fullverdig opvekst alene jeg blir altså så provosert flere fedre ønsker mer tid ti lbanret sitt og jeg syns de skal få lov og vis du hadde vert litt mer opdaterrt så vile du ha vist at den eneste gneetiske forksjellen på oss at kvinner får gravide og ammer utover det er det liten forksjell og vis vi ser på da vi var på huleboer stadige så tror jeg at kvinnene varmed like mye i jakt og for og få mat til ale som menn og det med at testosteronet i forste livet har mye og si tror jeg ikke heølt p åma nkan ikke vite vor mye et banr har vert utsatt for jormoener der og mye av de tingene vi omgir oss med er nye sølik so mbiler og adre ting og rollen i det er tillert detat biler blir gutte ting ertiller og vi oppfdrar banra etter et mønster fordi det er tillert banra er mye et produkt av oppdraglese og ting som er vnalige og opdraglesen er viktig for vordan de blir jeg kan gi deg et eksempel mange jenter jeg kjente lekte med jenteting når de vsr alene men ivs de lekte med gutter lekte de og mye med gutteting og syns drt var mor så jeg tror det har mye med miljø og gjøre jeg er ikke i for og utviske kjønnsforskjellene men jeg menr likestilling er viktig jeg skal ike ta deg så hard fordi jeg syns du høres vbeldig ung ut jeg syns ikke du høtres moden ut i din argumentsjon jeg syns du bør seg mer på verde rundt deg før du argumenterer hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #107 Skrevet 9. februar 2005 Det er både spesielt og ikke anbefalt å fullamme til barnet er så mye som 9 måneder. Det anbefales å gi mat i tillegg fra 6 måneders alder. Tror ingen barn i Norge sulter selv om mor jobber. Men jeg er også mot tvang. Og selv om vi kan sakke noe akterut karrieremessig en periode i forbindelse med fødsler, er det å dra det VELDIG langt å si at det er pga dette vi ikke er i styrerom og toppledelse. Vi får ikke SÅ mange barn i Norge i dag, og jeg kjenner mange (mannlige) ledere som har tatt både ett og to sabbatsår for å f.eks. reise uten at det har hatt tilsvarende virkning på deres karriere. Det er MYE mer i spill mht til dette enn som så. Men det ER vanskelig å dele mer uten tvang tror jeg. Pga samfunnets OG foreldrenes forvetninger i forhold til eksisterende ordninger. Forøvrig tror jeg ikke det er mange barnehager som tar imot barn under 1 år. Det er jo mangel på plasser under 3 ÅR, så selv om de ikke er prinsipielt i mot det, tror jeg ikke det er rom for det. hei du sier at du er i mot tvang mener du da som amnnen at du er i mot tvnagm en mener at detkan vere et viktig virkemiddel når det gjelder det med og fullamme i seks måneder så kunne det vere interessant og se vor du har lest det jeg mener jeg har lest at det er anbefalt og fullamme så lenge banret legger på seg av det når det trenger mer for og legge på seg er det anbefalt og begynne med mer mat seks månedetr er vel et cirka tall jeg mener det jeg tror det hilsen
Far til 2 Skrevet 9. februar 2005 #108 Skrevet 9. februar 2005 Jeg tror en del av motstanderene for mer farspermisjon egentlig generer flere problemer enn det som er realitetene. Det er vel mer eller mindre opplest og vedtatt at fedre er avskåret fra å få samme forhold til barn som det mor har den første tiden, så lenge mødre motsetter seg at far skal ta større del av denne omsorgen. Denne skjevheten forplanter seg altfor ofte videre i livet. Ligger problemene i den siste eller 2 siste måndene med amming, eller ligger problemene i barns manglende samvær med far de neste 15 årene ? Om foreldrene skal få likeverdige muligheter MÅ det faktisk bli en lovendring. Hvis ikke vil det fortsette sin skjeve gang slik som nå. Motstanden mot pappapermisjonen her inne bekrefter vel dette klart og tydelig. Hadde mødre på et generelt grunnlag akseptert at fedrene skulle hatt større mulighet til permisjon hadde ikke dette forslaget vært nødvendig.
monja Skrevet 9. februar 2005 #109 Skrevet 9. februar 2005 Permisjonen sånn som den er nå + to ekstra mnd til pappa.
liv Skrevet 9. februar 2005 #110 Skrevet 9. februar 2005 Jeg og mannen satt å snakket om det med permisjon for et par dager siden. Vi vil gjerne om det lar seg gjennomføre, at jeg har de første 6 mnd, pga amming og sånt, og så dele de siste månedene 40/60, så jeg jobber tre dager og han jobber to..
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #111 Skrevet 9. februar 2005 Permisjonen sånn som den er nå + to ekstra mnd til pappa. Du ser ikke da for deg en identtisk debatt? -Jeg ammer fremdeles, dette blir styr. -Pappa har ikke råd, mor må få ta isteden ellers blir det urettferdig for barnet osv
Tule Skrevet 9. februar 2005 #112 Skrevet 9. februar 2005 Permisjonen sånn som den er nå + to ekstra mnd til pappa. hei vorfor skal ikke far få delta oi det første leveåret jeg må si jeg er enig med melk jeg torr det blir like mye konflikt hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #113 Skrevet 9. februar 2005 Jeg og mannen satt å snakket om det med permisjon for et par dager siden. Vi vil gjerne om det lar seg gjennomføre' date=' at jeg har de første 6 mnd, pga amming og sånt, og så dele de siste månedene 40/60, så jeg jobber tre dager og han jobber to..[/quote'] hei blir ike det vledig omskiftelig for banret faglolk sier jo det og blir det ikke enklere med amming dersom far tar de tre siste månedene alene jeg syns det her høres ut som kontrollfrikerei hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #114 Skrevet 9. februar 2005 hei mitt forlsag til løsning vil vere følgende man beholder permisjonen slik den er nå og jeg syns at man infører at man får hundre% av lønnen dette året og at det regnes fra lønnen til den som er hjemme men at man legger for at det ikke skal bli formye digre utgifter at det er et tak på 400000 altså at man ikke får ,meren fire hundre tusen de6tte året uansett vor mye mantjhenr jeg tror ingen trenger noe mer ne det dalkan man og gi utbetaling til de som eer selvstendigneringsdrivende selv om de tjen mye det er viktig med slike vi trneger at kviner og og men starter for seg slev slik at vi for arbeidsplassser jeg syns at tremåneder skal vere forvbeholdt far da slipper iv og hysteri om kontroll slik vi ser her inne jeg tror en slik modell som liv sier ikke vil verehelt gjennomfør bar og at hun vil måtte revurdere det vis banretmå ammes lenger eller det må delammes så tror jeg det blir tulklete med at beggeskal verehjemm3e og i arbeid jeg tror det er bedre t mor for vere hjemme i amme perioden og at far kan få ha alene de siste tre mådnedene det er en uting at morde tar ut ferie samtidig sli kat de kan kontrolere far når han er gjenne hilsen
Gjest Turi Skrevet 10. februar 2005 #115 Skrevet 10. februar 2005 Men det som gjør utslag på statistikken er at kvinnene som får barn sikkert tar ut 80-90 prosent av fødselpermisjonen(utover fars fire uker). Den jevne mannlige lønnstaker bevilger seg ikke sabbatsår i ny og ne - og det er den jevne lønnsmottager som bestemmer denne statiistikken. Igjen: Den jevne kvinne får ikke et barn i ny og ne heller. I snitt får vi vel i underkant av 2? Dvs. noe lenger fravær enn menn har i militærtjeneste. Skjønner hva du mener, men tror andre forklaringsvariabler (som yrkesvalg, valg av deltid, ønske om karriere mv.) er viktigere forklaringsvariabler enn at vi er hjemme litt lenger enn menn når vi får barn. Ja, men ut fra det jeg har forstått så søker de med barn under ett år på samme vilkår med andre barn. Så sjansen for at de skal få plass er like stor. Jeg jobber med opptak i barnehage, og kan bare si at du har forstått feil. Selv om alle kan søke på samme vilkår, prioriterer man barna ved selve opptaket, og under forutsetning av at det ikke er full barnehagedekning for småbarn, vil en baby på 6 mnd vanligvis stille bak større barn når plassene tildeles. Akkurat som at det er lettere å få plass til 3-åringer enn 1-åringer. Man kan selvsagt (og må nok) belage seg på dagmamma den første tiden om man ikke ønsker å ta vare på barnet sitt selv. Må ellers si at det kommer til syne noen :o holdninger til kvinne- og mannsroller her. Trodde virkelig vi var kommet lenger enn til at far har instinkter til å forsørge (jakte mammut) mens mor har omsorgsinstinktet...
Gjest Mannen Skrevet 10. februar 2005 #116 Skrevet 10. februar 2005 Igjen: Den jevne kvinne får ikke et barn i ny og ne heller. I snitt får vi vel i underkant av 2? Dvs. noe lenger fravær enn menn har i militærtjeneste. Skjønner hva du mener, men tror andre forklaringsvariabler (som yrkesvalg, valg av deltid, ønske om karriere mv.) er viktigere forklaringsvariabler enn at vi er hjemme litt lenger enn menn når vi får barn. Den jevne kvinne får vel i underkant av 2 barn i snitt. Nå er det vel slik at bare hver tredje mann er inne til førstegangstjeneste, og gjennomsnittlig avtjent tid er vel i overkant av 9 mnd. Så her er det vesentlig forskjeller. En annen ting er at moren knyttes mye tettere til barnet om hun tar mer eller mindre hele permisjonen, og far tilsvarende lite. Dette forplanter seg videre i form av at mor i mye større grad er hjemme når barnet er sykt etc. Er enig i at det finnes mange andre forklaringsvariabler, men jeg mener bestemt at dette er en av de viktige. Når du nevner deltid - så er det greit å vite at mange kviner velger denne varianten nettopp fordi de ønsker å tilbringe mer tid med barna. Om også en del fedre hadde blitt nærmere knyttet til barna på et tidligere tidspunkt, så er det ikke helt utenkelig at det faktisk også hadde vært flere fedre som hadde ønsket å jobbe deltid for å tilbringe mer tid med barna. Jeg jobber med opptak i barnehage, og kan bare si at du har forstått feil. Selv om alle kan søke på samme vilkår, prioriterer man barna ved selve opptaket, og under forutsetning av at det ikke er full barnehagedekning for småbarn, vil en baby på 6 mnd vanligvis stille bak større barn når plassene tildeles. Akkurat som at det er lettere å få plass til 3-åringer enn 1-åringer. Man kan selvsagt (og må nok) belage seg på dagmamma den første tiden om man ikke ønsker å ta vare på barnet sitt selv. Ok, mine påstander var basert på "hear say", så takk for oppklarende fakta.
Gjest Turi Skrevet 10. februar 2005 #117 Skrevet 10. februar 2005 Den jevne kvinne får vel i underkant av 2 barn i snitt. Nå er det vel slik at bare hver tredje mann er inne til førstegangstjeneste, og gjennomsnittlig avtjent tid er vel i overkant av 9 mnd. Så her er det vesentlig forskjeller. Jeg er gammel dame skjønner du , har rundet 30. Da jeg var ung - ca 18 - var alle mennene inne i militæret, og de var der i ca et år. At det er endret så drastisk i ettertid visste jeg ikke. En annen ting er at moren knyttes mye tettere til barnet om hun tar mer eller mindre hele permisjonen, og far tilsvarende lite. Dette forplanter seg videre i form av at mor i mye større grad er hjemme når barnet er sykt etc. Det er mulig du har rett. men så vidt jeg har forstått, har man 10 dager hver til sykdom for barn - og da kan det ikke fordele seg så skjevt eller? Litt usikker, vi er nye i gamet - snuppa er 1 år og i barnehage. Mye syk. Vi tar annenhver dag hjemme (selv om jeg var hjemme 11 måneder i permisjon). Er enig i at det finnes mange andre forklaringsvariabler, men jeg mener bestemt at dette er en av de viktige. Godt mulig du har rett. Men jeg tror det dreier seg om holdninger. Når du nevner deltid - så er det greit å vite at mange kviner velger denne varianten nettopp fordi de ønsker å tilbringe mer tid med barna. Om også en del fedre hadde blitt nærmere knyttet til barna på et tidligere tidspunkt, så er det ikke helt utenkelig at det faktisk også hadde vært flere fedre som hadde ønsket å jobbe deltid for å tilbringe mer tid med barna. Jeg er klar over at mange velger deltid for å være hjemme med barna, og jeg er enig i at dette er en viktig faktor for kvinners karrieremuligheter. Men dette er valg man gjør ETTER barselpermisjonen, og over lengre tid. Det jeg ikke kan forstå er at kvinner blir mindre tiltrekkende i arbeidslivet fordi de er hjemme i 11 måneder istedet for 9 når de har vært gravide. At man blir mindre tiltrekkende til en del stillinger fordi man over tid velger å jobbe redusert, kan jeg forstå, men det er en helt annen diskusjon.
Far til 2 Skrevet 10. februar 2005 #118 Skrevet 10. februar 2005 Temaet rundt farspermisjon, fedres rettigheter, kontantstøtte, etc, etc er tydligvis noe som engasjerer mange. Dette synes jeg er veldig bra enten vi er enig eller uenig. Desverre har mange av de verdiene vi omgir oss til daglig lite å gjøre med slike mellommeneskelige teamaer. Økonomi er desverre et av de mest sentrale punkter som mange prioriterer fremfor foreldrenes deltagelse som omsorgsforeldre. Siste tilskudd på stammen er Bjarne Vandeskog Sosialantropolog og høgskolelektor ved Høgskolen Stord/Haugesund. Han har et lengre innlegg i Dagbladet som sier noe om farsrollen og hvordan den har endret seg de siste 100 årene (http://www.dagbladet.no/kultur/2005/02/10/422960.html). Og personlig mener jeg det meste er endret de siste 20 årene, noe mange politikere ikke har oppdaget ettersom de er i en alder hvor de ikke opplevde denne revolusjonen. La oss håpe at de som i sin tid ropte på at fedre skulle ta del i omsorgsarbeidet hjemme ikke nå skyver mannen tilbake til der han var for 20-30 år siden.
Gjest Mannen Skrevet 10. februar 2005 #119 Skrevet 10. februar 2005 Jeg er klar over at mange velger deltid for å være hjemme med barna, og jeg er enig i at dette er en viktig faktor for kvinners karrieremuligheter. Men dette er valg man gjør ETTER barselpermisjonen, og over lengre tid. Tror i og for seg vi er ganske enige når det gjelder det meste, Sissan. Bare en liten kommentar til dette punktet. Årsaken til at det som oftest er mødre som velger å jobbe deltid er nettopp at mor fortsatt i de fleste familier er den "primære" omsorgspersonen. Dette henger igjen sammen med kjønnsrollene - mor har tradisjonelt hatt denne rollen, og mange kvinner vil fortsatt ha denne rollen. Om vi skal ha den likestillingen som mange mener bør være et mål, må kvinnene gi fra seg denne rollen. Mannen må få like stort ansvar som kvinnen for barneomsorg - og det må skje så tidlig som mulig, dvs etter amme-perioden. Som tidligere påpekt vil det ha den indirekte følge at flere kvinner blir stående i fulltidsjobb, kvinner tar mindre fødselspermisjon. Dette vil igjen føre til flere kvinnelige ledere og ytterligere utjevning av menn og kvinners lønn - spesielt om man får en større andel menn som velger å ta deltidsjobb.
Gjest Melk Skrevet 10. februar 2005 #120 Skrevet 10. februar 2005 Årsaken til at det som oftest er mødre som velger å jobbe deltid er nettopp at mor fortsatt i de fleste familier er den "primære" omsorgspersonen. Dette henger igjen sammen med kjønnsrollene - mor har tradisjonelt hatt denne rollen, og mange kvinner vil fortsatt ha denne rollen. En annne årsak er at mange kvinner jobber i omsorgsyrker, og må jobbe ufrivillig deltid, fordi det ikke er nok hele stillinger tilgjengelige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå