Caramba Skrevet 9. februar 2005 #81 Skrevet 9. februar 2005 Det eneste argumentet jeg ser er amming, men dette kan løses rent praktisk for de som ammer utover 6 mnd. Så jeg ser egentlig svært få argumenter for å ikke innføre denne ordningen. Hvordan har du tenkt å løse dette "rent praktisk" hvis barnet ikke vil spise mat eller ta flaske? skal faren sitte på cafe utenfor jobben til mor, så hun kan gå ned å gi den mat? Hva om man fortsatt må amme om natten? Er det ikke litt slitsomt for mor å være på jobb i åtte-ni timer dagen etter, og fungere? Jeg synes seks måneder er for tidlig. Ni måneder bør være minimum, men helst bør det være valgfritt.
monja Skrevet 9. februar 2005 #82 Skrevet 9. februar 2005 Det er da ikke snakk om at den skal være tvungen. Saken er at den blir borte om ikke far tar den. Men han kan fullt ut velge' date=' akkurat som mor kan.[/quote'] Skal mor ha muligheten til å ta over fars del da, eller må vi sende barnet i barnehage når det er 6 mnd fordi permisjonen rett og slett blir borte? Min sønn er 5 mnd idag, og aldri om jeg hadde overlatt han til andre om en mnd?
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #83 Skrevet 9. februar 2005 Det kommer jo helt ann på hvorfor "far ikke vil ta". (Og det finnes faktisk folk som sender barn i barneagen i en alder av 6 mnd også)
monja Skrevet 9. februar 2005 #84 Skrevet 9. februar 2005 Akkurat hvordan dette løses "rent praktisk" lurer jeg og på?
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #85 Skrevet 9. februar 2005 Hvordan tror dere barn egentlig får i seg mat i land der det er kort/ingen permisjon eller det er helt uhørt å amme?
monja Skrevet 9. februar 2005 #86 Skrevet 9. februar 2005 Det kommer jo helt ann på hvorfor "far ikke vil ta". (Og det finnes faktisk folk som sender barn i barneagen i en alder av 6 mnd også) Men bør ikke mor ha muligheten til å ta over fars del, eller skal det være like vanskelig som det er å få de 4 ukene far har idag? For jammen må man ha en god grunn til å få overført pappapermisjonen til mamma'n idag. Flere par vi kjenner har ikke anledning til å ta pappaperm fordi de ikke klarer det rent økonomisk, er selvstendig næringsdrivende og arbeidsledige. Ikke alle disse grunnene har vært "gode nok" for å få overført permisjonen til mor, men burde det ikke være det?
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #87 Skrevet 9. februar 2005 Hvordan har du tenkt å løse dette "rent praktisk" hvis barnet ikke vil spise mat eller ta flaske? Situasjonen du beskriver er ganske søkt. Hvor mange barn er det egentlig som ikke tar til seg annen næring enn det som kommer direkte fra mors pupp ved 6 mnds alder? og ikke heller i flaske? Tror ikke denne problemstillingen er reell for 99 prosent av barn. Og ja jeg har barn selv. Jeg synes seks måneder er for tidlig. Ni måneder bør være minimum, men helst bør det være valgfritt. Selvfølgelig kan man se for seg en ideell ordning hvor man selv kunne velge hvor lang tid man skulle være i pensjon. Poenget er at det koster mye penger for samfunnet å opprettholde denne ordningen. Man må også huske på at dette er penger som kan brukes til andre oppgaver i samfunnet. Om det nå er slik at man ikke kan utvide de ni månedene - vil du gi fra deg tre måneder til faren? Om du ikke kan tenke deg å gi fra deg de tre månedene, synes du det da er greit å betale prisen for dette i form av lavere lønn/stilling enn menn som ikke har kunnet ta ut tilsvarende pensjon som deg?
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #88 Skrevet 9. februar 2005 Men bør ikke mor ha muligheten til å ta over fars del, eller skal det være like vanskelig som det er å få de 4 ukene far har idag? For jammen må man ha en god grunn til å få overført pappapermisjonen til mamma'n idag. Flere par vi kjenner har ikke anledning til å ta pappaperm fordi de ikke klarer det rent økonomisk, er selvstendig næringsdrivende og arbeidsledige. Ikke alle disse grunnene har vært "gode nok" for å få overført permisjonen til mor, men burde det ikke være det? Jeg ser ikke hvorfor det at far er arbeidsledig skal ha noe å si for økonomien, for han vil jo få utbetalt det samme i permisjonspenger. Samme gjelder ved annen jobb. Et unntak KAN være en del selvstendig nærlingsdrivende, men slettes ikke alle. Hvorfor stiller du ikke de samme problemstillingene når det gjelder kvinner og permisjon? Og unntaksregler finnes jo i dag også.
Caramba Skrevet 9. februar 2005 #89 Skrevet 9. februar 2005 Min søsters sønn ville ikke spise annen mat før ved 8-9 måneders alderen, men han er kanskje litt spesiell, hva vet jeg? Jeg synes det er feil å argumentere med at hvis man ikke "tvinger" familier til å dele permisjonene, så vil de ikke gjøre det. En kollega av meg er nå hjemme med barnet i ni måneder, så skal mannen ta de tre siste månedene. En annen venninde skal dele 50/50 med sin mann på barn nr 2. Dette bør være et valg som er opp til den enkelte familie, og det kan godt være at jeg og min mann vil dele opp noe av permisjonen når den tid kommer, men personlig er jeg veldig imot TVANG. Jeg er også enig med de som mener at det er feil at barnet skal måtte ut i barnehage dersom far ikke kan eller vil ta permisjon. Jeg vet ikke om dette stemmer, men er det ikke bare studentbarnehager som tar så små barn pr i dag?
Gjest Mannen Skrevet 9. februar 2005 #90 Skrevet 9. februar 2005 Min søsters sønn ville ikke spise annen mat før ved 8-9 måneders alderen, men han er kanskje litt spesiell, hva vet jeg? Med referanse til den andre tråden om amming så tror jeg det er ganske vanlig at barn har begynt så smått med annen mat ved 6 mnds alder. Jeg synes det er feil å argumentere med at hvis man ikke "tvinger" familier til å dele permisjonene, så vil de ikke gjøre det. En kollega av meg er nå hjemme med barnet i ni måneder, så skal mannen ta de tre siste månedene. En annen venninde skal dele 50/50 med sin mann på barn nr 2. Dette bør være et valg som er opp til den enkelte familie, og det kan godt være at jeg og min mann vil dele opp noe av permisjonen når den tid kommer, men personlig er jeg veldig imot TVANG. Jeg er selv i mot tvang. Men jeg tror det må til for å få til endringer. Per i dag kan foreldre dele permisjonen mellom seg, men statistikken viser at svært få gjør dette. Om du sammenligner med likestilling på arbeidsplasser mht lønn/konsernledelse/styresammensetning etc så er dette ting som er kommet mer eller mindre i stand pga tvang. Til tross for fagre løfter, og faktisk ofte gode intensjoner, så skjer det faktisk ikke så mye før man får kniven på strupen og må gjøre noe. Jeg er også enig med de som mener at det er feil at barnet skal måtte ut i barnehage dersom far ikke kan eller vil ta permisjon. Jeg vet ikke om dette stemmer, men er det ikke bare studentbarnehager som tar så små barn pr i dag? Jeg ser for meg få gode grunner for at far ikke KAN ta ut permisjon i tre måneder. Det finnes faktisk barnehager hvor du kan levere barnet fra det er 2-3 mnd gammelt. Og enkelte par velger å ikke ta ut noe pensjon, verken for mor eller far.
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #91 Skrevet 9. februar 2005 Min søsters sønn ville ikke spise annen mat før ved 8-9 måneders alderen, men han er kanskje litt spesiell, hva vet jeg? Han ville mao dødd av sult hvis din søster ikke hadde vært i stand til å amme, er det det du sier?
Gjest Turi Skrevet 9. februar 2005 #92 Skrevet 9. februar 2005 Det er både spesielt og ikke anbefalt å fullamme til barnet er så mye som 9 måneder. Det anbefales å gi mat i tillegg fra 6 måneders alder. Tror ingen barn i Norge sulter selv om mor jobber. Men jeg er også mot tvang. Og selv om vi kan sakke noe akterut karrieremessig en periode i forbindelse med fødsler, er det å dra det VELDIG langt å si at det er pga dette vi ikke er i styrerom og toppledelse. Vi får ikke SÅ mange barn i Norge i dag, og jeg kjenner mange (mannlige) ledere som har tatt både ett og to sabbatsår for å f.eks. reise uten at det har hatt tilsvarende virkning på deres karriere. Det er MYE mer i spill mht til dette enn som så. Men det ER vanskelig å dele mer uten tvang tror jeg. Pga samfunnets OG foreldrenes forvetninger i forhold til eksisterende ordninger. Forøvrig tror jeg ikke det er mange barnehager som tar imot barn under 1 år. Det er jo mangel på plasser under 3 ÅR, så selv om de ikke er prinsipielt i mot det, tror jeg ikke det er rom for det.
Gjest Mannen Skrevet 9. februar 2005 #93 Skrevet 9. februar 2005 Vi får ikke SÅ mange barn i Norge i dag, og jeg kjenner mange (mannlige) ledere som har tatt både ett og to sabbatsår for å f.eks. reise uten at det har hatt tilsvarende virkning på deres karriere. Det er MYE mer i spill mht til dette enn som så. Jeg mener heller ikke dette er det eneste som gjør at det er forskjell mellom kvinner og menn mht lønn/karriere. Sikkert enkelte mannlige ledere som gjør som du sier. Men det som gjør utslag på statistikken er at kvinnene som får barn sikkert tar ut 80-90 prosent av fødselpermisjonen(utover fars fire uker). Den jevne mannlige lønnstaker bevilger seg ikke sabbatsår i ny og ne - og det er den jevne lønnsmottager som bestemmer denne statiistikken. Poenget mitt er at dette er et viktig område å ta tak i. Er i mot tvang, men går det ikke på annen måte... Dessuten vil dette medvirke til å fjerne oss ytterlige stereotype kjønnsrollene - dvs at mor er hjemmeværende, mens far jobber. Forøvrig tror jeg ikke det er mange barnehager som tar imot barn under 1 år. Det er jo mangel på plasser under 3 ÅR, så selv om de ikke er prinsipielt i mot det, tror jeg ikke det er rom for det. Ja, men ut fra det jeg har forstått så søker de med barn under ett år på samme vilkår med andre barn. Så sjansen for at de skal få plass er like stor. Misforstå meg ikke - Jeg mener definitivt ikke at så små barn skal i barnehage. Far må være seg bevisst sitt ansvar og ta de 3 månedene. For svært mange vil det også være en glede.
Caramba Skrevet 9. februar 2005 #94 Skrevet 9. februar 2005 Vel, man ville vel klart å fått i ungene mat til slutt Han spyttet hvertfal ut all annen mat en pupp, til stor frustrasjon for moren. Jeg har også en annen venninde som ikke har sluttet å amme enda barnet er 9 mnd, som sier han nekter å ta flasken. (Dette var egentlig bare ment som et svar til gjest som sa at "alle" babyer spiste vanlig mat før 6 mnd var omme) Egentlig ikke vits å dra fram en masse enkelthistorier, kjenner masse foreldre som sluttet og amme før seks måneder også. Poenget mitt er at det er små babyer vi snakker om her, og at kanskje alt ikker er så A4 som mange skal ha det til. Det som passer for en familie, passer kanksje ikke for alle andre.
trude Skrevet 9. februar 2005 Forfatter #95 Skrevet 9. februar 2005 Spennende å lese alle innleggene, og jeg ser at det er mange som er uenig med meg. Men hva med alle de fedrene som ikke har mulighet til å ta 3mnd permisjon? Da må barna i barnehage når de er 6mnd, er ikke det litt tidlig? Da er det litt for dumt at 3mnd permisjon faller bort siden mor ikke kan ta den. Jeg hadde aldri sendt min sønn i barnehage når han var 6mnd.
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #96 Skrevet 9. februar 2005 Men hva med alle de fedrene som ikke har mulighet til å ta 3mnd permisjon? Er det noen grunn til at du tror så mange fedre ikke kan ta 3 mnd perm, mens det tydeligvis ikke er noe problem for de fleste kvinner å ta opp imot ett år?
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #97 Skrevet 9. februar 2005 Er det noen grunn til at du tror så mange fedre ikke kan ta 3 mnd perm, mens det tydeligvis ikke er noe problem for de fleste kvinner å ta opp imot ett år? feks: -økonomi(far tjener mer, mor og far har tatt forskjellige yrkesvalg) -instinkter: mor har omsorgsinstinkt for barna sine, far har det ikke på samme måte. Jeg syns hver familie burde få finne ut av dette selv jeg. Å tvinge fedre inn i hjemmet og tvinge mødrene tidligere ut i arbeid er feil i mine øyne. Enkelte ting er som de er fordi det er slik vi er skapt fra naturens side. Tror rett og slett at mor er villig til å ofre mer av karrieren sin til fordel for ungene fordi hun av natur har omsorgsinstinkter, mens far har beskyttelses-og forsørgelsesinstinkter, og det ligger da mer i hans natur å ville jobbe og forsørge familien enn selve hovedomsorgsdelen. Ikke dermed sakt at alle passer inn i det mønsteret, men veldig,veldig mange... jeg er sterkt imot at kvinner skal være som menn, og menn skal være som kvinner, og at begge kjønn plutselig skal ha nøyaktig samme forutsetninger for å klare de forskjellige ting her i livet, for slik er det ikke. Dette avhenger faktisk av mengde hormoner fosteret får tilført i livmoren tidlig i svangerskapet(omtrent på samme tid som kjønnet avgjøres). Det er bevist at interesser og instinkter ER avhengig av kjønn+testosteronmengde, ikke bare pga lært adferd. Feks er det forsket på at gutter velger gutteleker selv om de er opplært til å leke med typiske jenteleker. og omvendt. Mens typiske guttejenter feks fikk større mengde testosteron som foster, og interesserer seg mer for mer "guttete" leker.... Greit at mor skal jobbe og at far er en god omsorgsperson, men det er ikke riktig å dra dette for langt, det strider rett og slett imot naturen, og det er nok derfor så mange mødre steiler over dette forslaget, det strider imot instinkter som har vært der siden mennesket ble til
Gjest Melk Skrevet 9. februar 2005 #98 Skrevet 9. februar 2005 feks: -økonomi(far tjener mer, mor og far har tatt forskjellige yrkesvalg) -instinkter: mor har omsorgsinstinkt for barna sine, far har det ikke på samme måte. :o Økonomi: Det forutsettes at far får permisjonspenger basert på egen økonomi. Instinkter: Gidder jeg ikke å kommentere en gang. Hva tror DU er grunnen til at svært mange menn ønsker lengre permisjon?
Tule Skrevet 9. februar 2005 #99 Skrevet 9. februar 2005 hei vorfor vil du ikke overlate han til farne uamnsett så er det dnsakk om at farne ka nta ut tre måneder hilsen
Tule Skrevet 9. februar 2005 #100 Skrevet 9. februar 2005 hei det går an og pumpe og man har rett til ammepauser hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå