Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
For det første er det ikke sant at fars rolle i svangerskap og fødsel er uvesentlig. Ihvertfall ikke her i huset, uten far til Vesla hadde jeg hatt en forferdelig opplevelse tror jeg. Og jeg var IKKE lett å håndtere for ham, men han var strålende.

Og SELVSAGT kan menn ta vare på barna. Helt fra fødsel av faktisk. Det er gjort - gang på gang. Og uten at barna har fått påvist varige men i ettertid. Kjenner selv en som ble alenepappa til en liten nyfødt gutt, det gikk kjempefint.

Men selvsagt trenger mor rekonvalens etter svangerskap og fødsel. 6 uker av permisjonen er avsatt til dette. Vi trenger nok noe mer. Men mye av grunnen til at vi trenger ett år, er nok forventningen om dette, slik er det og har alltid vært, og slik er vi innstilt på å ha det.

Personlig tror jeg ikke noen mor har vondt av å gå ut i jobb to måneder tidligere enn idag. Men jeg er ikke for den løsningen.

Det er to grunner til at jeg er for 3 måneder dedikert til far:

1. Jeg er for utvidelse av permisjon på alle betingelser - fordi permisjonen er barnets. Om det blir 11 måneder mor KAN ta (eller dele) og så 3 måneder dedikert far - dvs. 14 måneder, ville det vært topp

2. Jeg tror det er svært vanskelig for mange menn å ta mer enn en måned pga forventninger hos arbeidsgiver. Dette må en lovendring til for å forandre tror jeg. Dessverre.

Og til Tule: Jeg var 12 måneder hjemme, 11 mnd permisjon og 1 mnd ferie. Det går helt fint.

Dessuten har vi ikke verdens beste permisjonsordning, svenskene har lenger permisjon enn oss.

hei

poenget er at jeg mente at det ikke gikk an og ta ut tolv måneders permisjon men fikk ikka far vere same med banrets itt før det var et år

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akk ja - mot dumhet kjemper selv den vise forgjeves (og jeg skal ikke påberope meg usedvanlig stor visdom :tunge1: )

Jeg har sagt mitt - og jeg tror at de fleste forstår at dette ikke handler om "fedre som omsorgspersoner".

Utover det:

:sove:

hei

jwg vil si bare i likemåte vor har du lest det du påstår her det er helt på vidda mener du at alle samfunn som ikke har like mye permisjon som oss, jeg håoper det blir litt mer tvang nettop på grunn avvb sånne mødre som deg for jeg skjønner at det du egnetlig vil er og ha kontroll du ønsker ilkke at han ska lstille mye opp du vil se på banre6t dom ditt fordi du med lettthet vil ta med banret vis det ble brudd og ikke få serlig mye problemr med det jeg skjener slike folk som deg jeg syns det er lett

hilsen

Skrevet
Jeg får meg liksom ikke til å ta slike innspill alvorlig om at "mor må få ha permisjonen i fred".

Jeg har stor forståelse for at mor ønsker mest mulig tid sammen med barnet. Men påstandene til Sissi signaliserer at mor ikke skal ta hensyn til at far skal få mer tid sammen med barnet. Den holdningen er muligens sterkt medvirkende til at fedre i dag ikke har større del av barselspermisjonen enn det de har. "For den skal forbeholdes mor". Håper du ser urimligheten i det utsagnet.

Inntil permisjonen evt utvides må barnet få et minimum av muligheter til samvær med begge foreldrene. Mye av kontakten mellom barn og forelder legges til grunn i denne perioden. Å indirekte si at slik kontakt ikke er ønskelig faller derfor på sin egen urimlighet.

La fedrene få prøve seg som omsorgspersoner og du vil se at de gjør en fantastisk jobb, - selv om de er menn.

Far til 2

Jeg er i fødselspermisjon nå. Og Far til 2: Sissi har rett. Det er vår kropp som er gravid, føder og ammer. Kanskje du skal sette deg inn i hva ordet barsel betyr?

Far er ikke på jobb 24 t i døgnet. Så han har god mulighet til å knytte nære bånd til barnet sitt hvis han vil.

Fedre er også omsorgspersoner, selv om de jobber og mor tar permisjon.

Skrevet
?

jeg mener at far bør få ha mulighet til og ta ut mer i hvert fall rett slik at ikke jobben ka nnekte han ......hilsen

Skrevet
1. likestilling derier seg om muligheter; dvs lik mulighet til å ta ut permisjon

2. i dag kan heller ikke arbeidsgivere nekte far i større grad enn mor å ta ut permisjon.

3. akkurat barnefødsel og den nærmeste tiden etter den er en av de situasjonene der menn og kvinner aldri kan likestilles.

Målet med likestilling er da vel ikke at menn og kvinner skal gjøre akkurat det samme??

Og når det gjelder å "drive menn tilbake til jobb", så blir da begge foreldre drevet tilbake til jobb etter noen få måneder uansett. Likevel viser det seg at mange klarer å være hjemme med barn i langt legere tid. Permisjon er altså slett ikke nødvendig for å kunne være hjemme med et barn. Permisjonen er kun en ekstra gave til nybakte foreldre.

Vi står i Norge i fare for å få en fødselsnedgang, slik vi har sett i mange land i Europa. Denne nedgangen skylde ikke menns mangel på å få være sammen med barna sine, men kvinners manglende muligheter til å kombinere arbeid og barn.

Dess lengere permisjon en mor får, dess større mulighet vil hun se til å kunne kombinere barn og arbeid. Dette er det viktig å holde på for å opprettholde fødselstallene i landet.

Det er slike ting som fødselstall staten har noe med å legge seg opp i. Hvordan oppgaver fordeles inne hjemmet synes jeg slett ikke at staten skal ha noe med!!

hei

det ene punktet di er interesant pilitikeren ser på likestiling som at vi skal gkjære det same de skriker jho over at kviner ikke vleger de samme jobbene som menn

og jeg er ikke bejymret over fødselstallene, vi har i dag og kontantstøtte og iv får snart full banrehagedektning kig det er ike noe stort problem og vere forelder i norge

jeg tror det med fordeling i hjemmet er viktig mange kvbinner tror jeg vneter med ofg få flere banr fordi de vet at så mye asv ansvaret flaler på dem og inn onsker de seg flere banr og jeg tror at voisfredre fikk stille opp mer ble det bedre

hilsen

Skrevet
Jeg syns flere her bør oppdatere seg på reglene for permisjon før de uttaler seg. Det er altså slik at far har rett til hele permisjonen om han vil(bortsett fra 3uker før fødsel og 4 uker etter) Dette har han faktisk RETT til, ingen arbeidsgiver i norge kan nekte han det. Hvis så mange fedre har lyst til å være hjemme med barnet så har de da full rett til det. Hvorfor de da ikke gjør det, er en annen sak.

Vi har stor valgfrihet her i norge når det kommer til fordeling av permisjon, hvem skal ta hvor mye, tidkonto ol. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor menn må TVINGES til å ta 3mnd permisjon. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor kvinner er så opptatt av å tvinge menn til dette. Hvis dere har så lyst til at mannfolka skal være hjemme med barnet deres, så er det jo bare å gitt litt av deres permisjon. Og til alle menn som ønsker å være mer hjemme, snakk med kona/samboeren din da! Det kan da ikke være så vanskelig å komme til en løsning. Vi andre trenger da ikke lide for at folk ikke klarer å samarbeide!!

hei

det er ikke lik rett, før hadde ikke far slevstendig opptjenisngsret det har vel kanskje kommet nå ig dcet er ikke så lettr for fsr og be om mer permsijon pog vis det ble vanlig at kvinner ikke var så¨mye hjemme som slik så ville de kanskje komme bedre på arbeidsplassene

hilsen

Skrevet

Jeg er så lei av denne påstanden! Jeg tror rett og slett ikke på den. Hvis det var så innmari viktig for feder å få mer av permisjonen er jeg sikker på at de ville klare å komme fram til en avtale.

Når det er sagt er jeg enig med TomKrus at siden staten betaler har den lov å legge visse føringer på ordningen. Politikk handler jo ikke bare om fordeling av goder, men også om å signalisere verdier. Sånn sett hadde det vært veldig bra om mer av permisjonen var lovfestet til far. MEN jeg vil ikke gå inn for det før jeg kan være trygg på at fedrene faktisk kommer til å benytte seg av denne rettigheten.

hei

poenget er at mange nekter det ser vi her mange kvinner ser på permisjonen so sin og vi treger da noen nye bestemmelser vis du leser tråden så ser du det og jegsynsi kke deter rart i en tid med mange skilsmisser at noen kvinner planglergger og has est med banret slik at det får det ved tilfelle etbrudd jeg tror at fedre vil bruke denne retigheten det har jo brukt ppapermisjonen

hilsen

Skrevet

hei

her siterer du en gjest

hilsen

Skrevet
Jeg skal være hjemme de første 4 månedene. Resten skal vi dele 50/50. Dette er første gangen for meg, så jeg vet selvsagt ikke hvor sliten jeg vil være, og hvor forferdelig det vil være for "meg" å "gi fra meg" mye av "min" permisjon.

Det er i alle fall det jeg får inntrykk av fra omverdenen at jeg gjør. Jeg skal ha barn med en mann som ønsker å være hjemme, og jeg ønsker at han skal få lov til det. Akkurat nå kjenner jeg jo litt på egoismen - at det kanskje ville vært kjekt å vært hjemme lengre.

Når jeg ser rundt meg i min vennegjeng, deler de fleste tradisjonelt. Ofte "får" far ta sine 4 uker permisjon når mor tar ut ferie. Jeg mener oppriktig at vi har mye å hente på at far skal være mer hjemme med barna, og da må kanskje endel av oss damer ha litt spark bak for å klare å "gi fra oss" "vår" permisjon!

hei

jeg er enig med deg fint at noion tør og ver annerledes og verre nytenkeden jeg syns det er bra jeg syns det

hilsen

Skrevet
Poenget mitt er at det å være foreldre ikke har så mye med "permisjonstiden" som alle har så fokus på her.

Vi har som sagt tenkt at jeg skal ta ut så mye som mulig (helst alt om det hadde gått) av denne "permisjonstiden", men vi skal begge være hjemme med barna i perioder. Det er bare mest praktisk at jeg tar mest av denne første tide pga amming og pga at vi begge vil være borte fra jobben i "bolker" heller enn å gå frem og tilbake (lettest å få med arbeidsgiver også, da)

Dersom det blir slik at far må ta ut minst 3 måneder av det første året blir vi som prioriterer å bruke tid med barna framfor å eie hus osv, tvunet til en "hit og dit" løsning på hvem som er hjemme. Noe som vil være slitsom for både oss og arbeisgiverene. Og desverre til og med kan resultere i at vi ikke får muligheten til å ta ut ubetalt permisjon nok til å "dekke" vårt barnepassbehov i denne perioden.

Det som blir resultatet for oss dersom dette forslaget blir gjennomført er at vi neppe får mulighet til et helt år med ubetalt permisjon (fordi vi da måtte dele på det også..!) og resultatet vil for oss bli at jeg må si opp jobben og bli hjemmeværende. Altså at far ikke får sin hjemmeværende periode. Kan ikke skjønne hvem som blir tjent med det..

Uff!! Statlig innblanding er noe stor tull!!

hei

¨jeg ser at det vil bli problemer for dere men de er små jeg syns deter viktiger at flere banr for mertid med far en at dere for en annen situasjon det er og bram ed d mer tid mellom barna da for kroppen tatt seg litt mer inn igjen, det er anbefalt at man vneter litt mer en et år før man blir gravid igjen og swiden du ikke ar banr fra sør dyns jeg du bør vente med og planlegge ffrremtiden din til du ser vordan det blir, jegsyns dere kunne delt på permisjonen ofg fplanlagt neste banr vis det kom

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg mener at far bør få ha mulighet til og ta ut mer i hvert fall rett slik at ikke jobben ka nnekte han ......hilsen

Nå er det jo slk da at far KAN ta ut nesten hele pemisjonen om han vil. Det eneste som er forbeholdt mor er 3uker før fødselen og 4 uker etter. Så kan far ta så mye permisjon han bare vil!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Nå er det jo slk da at far KAN ta ut nesten hele pemisjonen om han vil. Det eneste som er forbeholdt mor er 3uker før fødselen og 4 uker etter. Så kan far ta så mye permisjon han bare vil!!!!!!!!!!!!

hei

problemet er at fra kan men har ikke rett ute n og vere enig med mor, og arbeidsplassen kan nekte........

Skrevet

Men arbeidsplassen kan ikke nekte far å ta permisjon. Og det at folk ikke kan bli enige seg imellom om hvem som skal ta hva av permisjon, det er ikke mitt problem. Så hvorfor skal det gå utover meg?????????????

Grrrrrrr

Spørsmålet er ikke hva som går utover deg, men hva som går utover BARNET og de involverte generelt (spesielt barnet og far, men også i stor grad mor).

Til en viss grad kan en snu det på hodet å si at det kan gå utover deg (om du er kvinne) fordi det i en del miljøer blir forventet at mor skal være hjemme. På denne måten er det mødre som faktisk får en del "skrå blikk" om de velger å la barnet få mer tid med faren. Problemet slår altså flere veier.

Melk hadde vel noen tall fra Dagbladet (eller noe liknende, husker ikke eksakt) som sa at over 30% av kvinnene var FOR en ny ordning. Samtidig vet vi at antallet kvinner og menn, som praktiserer mer permisjonstid for far, ikke er så høyt. Hvis vi antar at årsaken til det manglende samværet mellom barn og far (som stadig flere foreldre tydligvis ønsker) er likt fordelt mellom foreldrene betyr dette at flere tusen kvinner ikke "tør" å la far ta større del av permisjonen. Dette er også en årsak vi kan spekulere i.

Jeg synes holdningen blandt kvinner her inne er svært oppløftende generellt sett. Det ER faktisk ønsker om at far skal ta større del av tiden med barnet. Problemet er hvordan dette kan gjennomføres i praksis med dagens holdninger fra begge ytterpunkter (de som ønsker far mer med og de som ønsker å holde far utenfor).

Far til 2

Skrevet

Spørsmålet er ikke hva som går utover deg, men hva som går utover BARNET og de involverte generelt (spesielt barnet og far, men også i stor grad mor).

Til en viss grad kan en snu det på hodet å si at det kan gå utover deg (om du er kvinne) fordi det i en del miljøer blir forventet at mor skal være hjemme. På denne måten er det mødre som faktisk får en del "skrå blikk" om de velger å la barnet få mer tid med faren. Problemet slår altså flere veier.

Melk hadde vel noen tall fra Dagbladet (eller noe liknende, husker ikke eksakt) som sa at over 30% av kvinnene var FOR en ny ordning. Samtidig vet vi at antallet kvinner og menn, som praktiserer mer permisjonstid for far, ikke er så høyt. Hvis vi antar at årsaken til det manglende samværet mellom barn og far (som stadig flere foreldre tydligvis ønsker) er likt fordelt mellom foreldrene betyr dette at flere tusen kvinner ikke "tør" å la far ta større del av permisjonen. Dette er også en årsak vi kan spekulere i.

Jeg synes holdningen blandt kvinner her inne er svært oppløftende generellt sett. Det ER faktisk ønsker om at far skal ta større del av tiden med barnet. Problemet er hvordan dette kan gjennomføres i praksis med dagens holdninger fra begge ytterpunkter (de som ønsker far mer med og de som ønsker å holde far utenfor).

Far til 2

hei

jeg syns du skriver bra problemt er jo og at mange av kvinnenen ser bar ulempene og ikke fordelene og det med at en kvinne trneger et helt år på seg for og kome seg igjen blir for dumt og det at en far ikke jobbber tjuefire timer blir og for dumt banret legger seg tidlig og far for ikke da så mye tid med banret jeg syns det er finrt vis vi kan få tre måneder jeg tror det vil bli btra jeg tror det

hilsen

Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket at staten skulle bestemt fordlingen for vår familie.

personlig kunne jeg godt tenkt meg at far skulle tatt mer av permisjonen da vårt barn ble født, men vi måtte utsette fars permisjon fordi datteren vår så sent godtok å bli matet med flaske og å spise mat. jeg fullammet til barnet var 10 mnd, og det var ikke fordi vi ikke prøvde å få henne til å ta flaske osv.. for det slet vi med!

For vår familie hadde det vært helt for j... hvis pappaen skulle overtatt v 6 mndrs alder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tule skrev

hei

jeg syns du skriver bra problemt er jo og at mange av kvinnenen ser bar ulempene og ikke fordelene og det med at en kvinne trneger et helt år på seg for og kome seg igjen blir for dumt og det at en far ikke jobbber tjuefire timer blir og for dumt banret legger seg tidlig og far for ikke da så mye tid med banret jeg syns det er finrt vis vi kan få tre måneder jeg tror det vil bli btra jeg tror det

hilse

Hei tule. Hvor mange barn har du? Jeg tipper at det ikke er så mange

Skrevet
Jeg hadde ikke ønsket at staten skulle bestemt fordlingen for vår familie.  

personlig kunne jeg godt tenkt meg at far skulle tatt mer av permisjonen da vårt barn ble født, men vi måtte utsette fars permisjon fordi datteren vår så sent godtok å bli matet med flaske og å spise mat. jeg fullammet til barnet var 10 mnd, og det var ikke fordi vi ikke prøvde å få henne til å ta flaske osv.. for det slet vi med!

For vår familie hadde det vært helt for j... hvis pappaen skulle overtatt v 6 mndrs alder.

hei

poenget er at ingen har foreslått at ha skal overta halvparten av den men det er snakk om tre månder banret deres hadde da vert ni måneder gmaml det hadde kanskje got

hilsen

Skrevet
Tule skrev

hei

hilse

hei

poenget er at mange her inn diskutere bare ulempene men vi må og se fordelene og det er svdert få banr osm ammes i et helt or og det er svert få kvinner som trenger et helt år på og komme seg etter fødsele va med og diskutere inhodet i det5 jeg skrev isteden for bare og kritisere jeg syns det er dumt jeg synbs det er feil

hilsen

Skrevet

Bare en liten kommentar til det siste du skrev Tule: Det er svært mange barn i Norge som ammes hele første leveår. Og hvor lang tid det tar for en kvinne å komme seg er nok individuelt. Selv tror jeg mange trenger et år rent mentalt fordi de forventer det. Fysisk tror jeg man er på normalen tidligere (om man legger opp til det). Men det er bare ut fra egne erfaringer, aner ikke om dette er forsket på...

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men et par poeng er verdt å nevne i denne tråden.

Uten en form for "tvang"vil:

- De fleste kvinner ikke gi fra seg noe av fødselspermisjonen

- De fleste menn ikke ta mer av fødselspermisjonen

At kvinner går så mye hjemme med barna/knyttes så tett til dem er an av grunnene til at dere sakker etter lønns- og karrieremessig.

Og dette er jo noe de fleste kvinner er opptatt av.

Så for at dere skal komme dere ut og ta del i disse "godene", så må dere også la oss menn slippe til i mye større grad hjemme. For enkelte er dette helt greit. For andre må dette gjøres med tvang. Det gjelder både kvinner og menn.

Det eneste argumentet jeg ser er amming, men dette kan løses rent praktisk for de som ammer utover 6 mnd. Så jeg ser egentlig svært få argumenter for å ikke innføre denne ordningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...