Gå til innhold

30 dagers utfordring - Bli med å fjerne 465 eiendeler.


Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Er det noen som har lest boken til Marie Kondo? Jeg mener jeg leste en artikkel på nett hvor hun sa at klærne på kleshengerne skal henge mot høyre, stemmer det? Evt. hvorfor?

Artikkelen var på engelsk så jeg skjønte ikke alt.

Anonymkode: 90bed...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungen er på leirskole frem til torsdag, jeg tømmer og rydder rommet hennes, sorterer bort nok for en hel runde 3 tror jeg. 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 14.32, MarianneE skrev:

Ungen er på leirskole frem til torsdag, jeg tømmer og rydder rommet hennes, sorterer bort nok for en hel runde 3 tror jeg. 😂

Merket hun noe?😂

Anonymkode: 90bed...1fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merket hun noe?😂

Anonymkode: 90bed...1fa

Noe har hun sett er borte og sagt at er litt deilig å bli kvitt. Resten... Det hun ikke har oppdaget har hun ikke vondt av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runde2 Dag10:

Fra kjelleren har jeg tatt 10 potteskjulere. De i plast går i søpla, men de 6 i terrakotta (heter det ikke det?) Skal vaskes og leveres til bruktbutikken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Dag 1: 3 utslitte stolputer kastet.
Dag 2: Pantet 3 flasker.
Dag 3: 5 klesplagg levert til gjenbruk (på en kant av byen jeg sjelden er, og da passet det å kombinere dette med noe annet jeg skulle gjøre i nærheten).
Dag 4: Jeg tråkket flat 4 pappesker og puttet de i dunken til resirkulering. Innholdet (som var nyinnkjøpte varer) ble lagt på plass i skap.
Dag 5: 3 tomme pappesker kastet. 
Dag 6: Noen tomme pappesker + en sekk full av gammelt og slitt sengetøy som egentlig skulle klippes opp til kluter, forsvinner i dag ut fra mitt hjem 
Dag 7: 2 svære ubrukelige matter kastet + 4 flasker pantet + 3 klesplagg levert til gjenbruk.   
Dag 8:  1 stor pose klær levert til gjenbruk og en pose med ødelagte gjenstander kastet 

Dag 9: 1 stor pose klær (som ikke lengre passer til meg) levert til gjenbruk.

Dag 10: 10 klesplagg levert til gjenbruksbutikk

 

Dag 11: 15 klesplagg levert til gjenbruksbutikk :) 

Her går det fremdeles sakte men sikkert fremover, selv om det går mange dager mellom hver gang jeg gjør noen av oppgavene Fru Pigalopp

Anonymkode: 0fdf6...4a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 21: I dag har klesskapene til barna fått kjørt seg. Har solgt og gitt til Fretex 63 plagg 🙌🏻 Klær som er for små eller ikke brukes. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen håndskrevne dikt jeg skrev da jeg var liten, vonde dikt fra en vond tid. Og lurer på om jeg bør kvitte meg med dem etter de gjør meg trist og jeg er ferdig med fortiden. Men samtidig viser de veldig godt hvordan jeg hadde det og hvordan ting var, og at jeg fikk til etter som er bra. 

Så vet ikke om jeg skal kaste de, hva tenker dere?

Anonymkode: 90bed...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen håndskrevne dikt jeg skrev da jeg var liten, vonde dikt fra en vond tid. Og lurer på om jeg bør kvitte meg med dem etter de gjør meg trist og jeg er ferdig med fortiden. Men samtidig viser de veldig godt hvordan jeg hadde det og hvordan ting var, og at jeg fikk til etter som er bra. 

Så vet ikke om jeg skal kaste de, hva tenker dere?

Anonymkode: 90bed...1fa

Jeg personlig ville kvittet meg med dem. Som du sier, du er jo ferdig med den tiden og det er jo ingenting positivt med å holde fast i den vonde fortiden

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en lang pause på meg pga. mye besøk og litt lei rydding 😄

Men fortsetter nå med dag 27:

4 ytterjakker, 3 ullgensere, 5 par ullsokker, 3 hodeputer, 1 silketopp, hals i ull, stillongs, ullsjal og treningstights. Mesteparten av dette går til gjenbruk. 

1 luftrenser, 1 tørketrommel, 2 varmeovner, 3 lamper (kun lampene til gjenbruk). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til andre fine bøker å lese om temaet? Utenom Marie Kondo sine.

Anonymkode: 90bed...1fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 28: 

2 jakker, 3 gensere, 2 sommertopper, 3 bukser, 5 par sokker, 5 skjerf, 4 par pulsvanter og 4 luer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2019 den 4.34, AnonymBruker skrev:

1. Kaster dere små suvenirer fra div land/steder opp gjennom?

2. Hva gjør dere med ting dere har spart på fra dere var små? Hvor mye beholde?

3. Og til/fra Kort? 

4. Utgåtte pensumbøker? Og kladdebøker fra lavere trinn?

Ja det var noe av det jeg lurer på?😊

Anonymkode: 90bed...1fa

1. Tar kun vare på kjøleskapmagneter som suvenirer. Alt annet er fjernet da de ikke har hatt praktisk verdi, kun støvsamlere

2. Borte alt fra barndommen, utenom et album med bilder.

3. Alle kort er fjernet.

4. Utgåtte pensumbøker er fjernet, alle notatene likeså. Har noen fagbøker som er nyttige og som ikke går ut på dato.

 

På 2.5.2019 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Har dere kastet gamle selvangivelser?

Finnes det noen grunn for å spare på disse?

Anonymkode: 90bed...1fa

Har kun tatt vare på selve selvangivelsene fra flere år tilbake, fjernet all dokumentasjon. Har tatt vare på dokumentasjonen 5 år tilbake i tid. Det vil si at det hvert år vil bli fjernet dokumentasjon. Det tok litt tid, for jeg brant alt. Det låg dog hele tiden ved peisen, så peisa på ;)

Har tatt vare på selvangivelsene (nå skattemelding) for at det er gøy å se hvordan økonomien har endret seg med årene. Da til det bedre :)  Det er også nyttig å bruke for å lære ungene i huset (og elever på skolen da jeg er lærer) om skatt, inntekt og gjeld osv.

Anonymkode: 1693c...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.5.2019 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har tips til andre fine bøker å lese om temaet? Utenom Marie Kondo sine.

Anonymkode: 90bed...1fa

Ville enten gått på biblioteket (du kan sikkert søke i bøkene hjemmefra) eller sett youtubevidoer. Da for å slippe å ta inn noe mer i huset ;) Liker veldig godt ei irsk dame, kanalen hennes heter: How to get your shit together. https://www.youtube.com/channel/UCVayab-DPGQGRwnOe6CZrrw

Anonymkode: 1693c...3d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært aktiv her inne, men jeg har rydda. Rydda masse siden jul! For en befrielse! Har også tatt opp KonMari-metoden for klesskap. Det er så deilig å se i klesskapet, man ser alle plaggene, god oversikt over hva man faktisk har og bruker osv. Jeg kan til og med åpne skuffene, kun for å se alt som er så flott linet opp. Har holdt klærne slik i ett par måneder nå, og brettingen har blitt naturlig. Den tar litt lenger tid enn 'vanlig' bretting, men det holder hvertfall klesskapet ryddig over tid.

Har ikke gått slavisk til verks med metoden hennes da jeg ikke engang har visst hva jeg har hatt av saker, langt mindre hvor det har vært plassert. Men nå er alt plassert sammen i sine kategorier :)

 

Kom over denne tråden, og fikk litt inspirasjon igjen. Hadde to bokser i kjelleren med kjøkkensaker. Det var 6 en gang i tiden da. MEN, den ble redusert til kun 1. Fjernet noen gardiner som har vært i en hylle på vent, bort med de. Fikk fylt en halv søppelsekk. Jeg har nå 7 eller 8 tomme bokser (av den gjennomsiktige typen med lokk). Har merkelig nok tatt vare på dem med unnskyldnigen 'de kan jo få en funksjon'. Men tenker de nok også kommer til å bli gitt bort temmelig raskt. Skal ta en boks til hagen for å legge hageting. Målet er jo selvsagt å ikke fylle dem igjen! Aner ikke hvorfor slike gamle tanker fortsatt hang igjen! Merkelig hvor vanskelig det skal være å endre tankegangen sin!


Har siden ryddingen handlet veldig lite. Fikk dog dårlig samvittighet av å handle inn til barnebursdagen, da ting som med hensikt kun skulle bli brukt en gang... Det var siste gangen det ble gjort! Om ikke annet, så var det flere som feiret sammen.

Før ryddingen hadde jeg også en romdeler mellom stua og kjøkkenet. Den hadde hele 20 rom, ja den store typen. Hele den er borte. Mesteparten av innholdet er borte. 4 av de var dog til mat, så det er 'bare' flytta. Men er flink til å bruke opp maten slik at det ikke blir ødelagt. Har også en billy-bokhylle som begynner å bli temmelig tom. Det som er igjen, kan jeg plassere i en annen hylle. Så skal bokhyllen også bort :) Har boka til Marie Kondo, den skal jeg selge evt gi bort når jeg føler meg ferdig :)

Kjelleren var også overfylt, samme med rommet mitt. Alt dette er nå veldig oversiktig. Har til og med flere tomme hyller i klesskapet! Har plassert julegaver i en av dem. Fremdeles god plass. Og slikt skal det forbli. På sikt skal jeg flytte herfra, og da er behovet stort for at alle mine saker skal kunne plasseres i en bil.

Jeg vet hva som er hvor. Det å holde det ryddig er også så utrolig mye lettere nå. De få tingene man har, har sin faste plass. Jeg har blitt flink til å legge ting på plass så snart jeg er ferdig å bruke det. Husrengjøring går også lett som en fjert nå. Det er motiverende å vite at det er så fort gjort, ikke mye som må flyttes på for at det skal bli rent og pent. Har aldri vært glad i tørke støv, men nå tar jeg bare en støvklut og tar det rimelig fort jeg ser at det har kommet noe :)

Jeg er dog ikke ferdig. Har forbruksmateriell, som penner og konvolutter. Det kaster jeg ikke for det vet jeg jo at vil komme til nytte. Men de har fast plass, og jeg vet å ikke bringe mer inn i huset. Underlig hvor mye man har av slikt!

 

Også er det barneting... Ungen liker dårlig å fjerne saker (selv om hun ikke merker at jeg tar bort en ting i ny og ne). Men hun har fått beskjed om at hun vil ende opp med mindre klær nå når hun er på vei over i en ny størrelse. Og vi skal da kun handle klær i naturprodukter. Dem koster mer, men med færre plagg bør totalprisen være temmelig lik. De gamle/ for små klærne hennes blir donert. Hun liker også veldig godt at klærne er brette på den nye måten :)

 

Sorry for lengden på innlegget :)

Anonymkode: 1693c...3d3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Sorry for lengden på innlegget :)

Anonymkode: 1693c...3d3

Ikke noe å være sorry for, du er en inspirasjon! :smilyblomst:

Det er slik jeg også ser hjemmet for meg når jeg kommer i mål, når det enn blir! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva som er hvor. Det å holde det ryddig er også så utrolig mye lettere nå. De få tingene man har, har sin faste plass. Jeg har blitt flink til å legge ting på plass så snart jeg er ferdig å bruke det. Husrengjøring går også lett som en fjert nå. Det er motiverende å vite at det er så fort gjort, ikke mye som må flyttes på for at det skal bli rent og pent.

Dette er og en positiv effekt som jeg har hatt av all ryddingen! Utrolig deilig å gjøre rent uten å flytte på alt mulig. 

Anonymkode: 8afaf...cda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 12.50, Frida skrev:

Ikke noe å være sorry for, du er en inspirasjon! :smilyblomst:

Det er slik jeg også ser hjemmet for meg når jeg kommer i mål, når det enn blir! 

Takk skal du ha! Føler meg ikke helt som inspirasjon helt enda, har fortsatt en vei å gå. Den er dog lettere å trippe på enn tidligere 😊

Jeg sliter! Ungen i huset har bursdag snart. Tenkte at gaven skulle være noe nyttig og/eller holdbart. Altså ikke noe bruk-og-kast.

Hun nærmer seg alderen hvor de slutter å leke, hun har sykkel. Trampoline er ikke aktuelt da det er mange av det i området allerede. 

Tenkte en genser med en av hennes favoritt yputuberr, men er utsolgt i hennes størrelse. Hun får også en annen genser av onkelen sin. 

Hva skal man kjøpe i bursdagsgave? 

Vi er på ferie på datoen hennes. 

 

Den tidligere nevnte bokhyllen, er tømt. Men beholder den litt til. Flyttet den til det som blir kontorplass og har tatt leker i den. Dermed ble en annen beholder ledig, den blir gitt bort i morgen. Ja, litt nostalgi til billyen, har hatt den i nærmere 20 år 😂

Anonymkode: 1693c...3d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal du ha! Føler meg ikke helt som inspirasjon helt enda, har fortsatt en vei å gå. Den er dog lettere å trippe på enn tidligere 😊

Jeg sliter! Ungen i huset har bursdag snart. Tenkte at gaven skulle være noe nyttig og/eller holdbart. Altså ikke noe bruk-og-kast.

Hun nærmer seg alderen hvor de slutter å leke, hun har sykkel. Trampoline er ikke aktuelt da det er mange av det i området allerede. 

Tenkte en genser med en av hennes favoritt yputuberr, men er utsolgt i hennes størrelse. Hun får også en annen genser av onkelen sin. 

Hva skal man kjøpe i bursdagsgave? 

Vi er på ferie på datoen hennes. 

 

Den tidligere nevnte bokhyllen, er tømt. Men beholder den litt til. Flyttet den til det som blir kontorplass og har tatt leker i den. Dermed ble en annen beholder ledig, den blir gitt bort i morgen. Ja, litt nostalgi til billyen, har hatt den i nærmere 20 år 😂

Anonymkode: 1693c...3d3

Du har jo fått gjort fantastisk mye!  Jeg jubler over hver plass i hyller, skap etc. som blir ledig etter alt som forsvinner ut av huset. Men har innsett at vi har forferdelig mye av alt, så prosessen blir lang, det må jeg bare innfinne meg med.

Jeg blir også litt lei av å rydde innimellom og tar da pause til jeg får lyst og inspirasjon igjen. Og der kom du inn med innlegget ditt, jeg bare tenkte straks: "slik vil jeg ha det jeg også". Selv om jeg "jukser" med å ikke få ut ting hver dag, så blir det etterhvert. Jeg er nøye med at det jeg rydder skal ut av huset, ellers gjelder det ikke! Bilen er til tider stappfull før jeg får levert til gjenbruksbutikker, men det går fint. 

Har endel arvemøbler som vi beholder, selv om de ikke er de mest praktiske, men vi liker dem. 

En bieffekt av ryddesjauen er at vi har blitt veldig nøye med hva som kommer inn i huset, vil ikke fylle opp igjen overalt. . 

Har dessverre ikke tips til bursdagsgave, men du finner nok på noe lurt. Lykke til videre! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk skal du ha! Føler meg ikke helt som inspirasjon helt enda, har fortsatt en vei å gå. Den er dog lettere å trippe på enn tidligere 😊

Jeg sliter! Ungen i huset har bursdag snart. Tenkte at gaven skulle være noe nyttig og/eller holdbart. Altså ikke noe bruk-og-kast.

Hun nærmer seg alderen hvor de slutter å leke, hun har sykkel. Trampoline er ikke aktuelt da det er mange av det i området allerede. 

Tenkte en genser med en av hennes favoritt yputuberr, men er utsolgt i hennes størrelse. Hun får også en annen genser av onkelen sin. 

Hva skal man kjøpe i bursdagsgave? 

Vi er på ferie på datoen hennes. 

 

Den tidligere nevnte bokhyllen, er tømt. Men beholder den litt til. Flyttet den til det som blir kontorplass og har tatt leker i den. Dermed ble en annen beholder ledig, den blir gitt bort i morgen. Ja, litt nostalgi til billyen, har hatt den i nærmere 20 år 😂

Anonymkode: 1693c...3d3

Har hun noen hobbyer, trening etc hvor hun kan få utstyr?

Kinogavekort så hun kan ta med en venninne?

Et smykke?

Anonymkode: 90bed...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...