Gå til innhold

Kollega sa at jeg stinker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Esperanza98

Dette minner meg litt på noe som skjedde på ungdomsskolen. Jeg ble tatt ut på ganga og måtte snakke med en lærer. Ei jente i klassen mente jeg hadde dyttet henne i friminuttet. Så vi hadde et møte oss tre. Læreren spurte henne hvor det hadde skjedd, og jeg svarte at jeg ikke hadde vært på den siden av skolen en gang. Læreren sa dermed direkte til denne jenta at hun løy. Han visste at jeg var en ærlig person og at jeg faktisk hadde innrømmet det og bedt om unnskyldning om jeg faktisk hadde dyttet henne. Etter noen dager så innrømmet denne jenta at hun hadde gjort det bare for å slippe å gå til timen. 

Hun var ikke psykopat da, men veldig syk (sosial angst). Hun har blitt enda sykere enn hun var og jeg synes bare kjempe synd på henne. Utrolig trist at hun ikke ble fanget opp i systemet tidligere så hun kunne fått hjelp før det eskalerte. Stakkars jente. 😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trådstarter, det er lovlig å ta hemmelig lydopptak når du selv er med i samtalen. :) 

Både Dagbladet og e24 nevner det, og viser til straffeloven: med andre ord, det er mest sannsynlig til å stole på. Juridisk ABC ser også svært troverdig ut, iogmed at du har all mulig kontaktinfo o.l. på siden. Det er DALAN Advokatfirma som står bak, og du kan ta å Google de og selv se at eventuell personinformasjon samsvarer på de sidene. Jeg tviler på at et seriøst advokatfirma hadde tatt sjansen på å gi feil info i sånne saker.

Men i verste fall sitter du med bevis du ikke kan vise til noen, men du har det iallefall. (Hvis du får noe interessant på opptak, bør du spørre en eventelt advokat først for å få bekreftet at det er lovlig å ta opptak i en sånn situasjon du er i. Deretter kan du fortelle andre at du har tatt opptak.) Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å ta opp hver eneste lille samtale dere eventuelt har, bare i tilfelle. Så får du heller slette de som ikke er interessante i ettertid.

Det som kan være et problem er at du ikke rekker å sette på opptak på telefonen før hun begynner å snakke. Hvor fort klarer du å begynne å ta opp lyd, hvis kollegaen din skulle komme bort til deg og starte en samtale? Mon tro om det finnes noen apper der ute som du bare trenger å trykke på én knapp på, for at de skal begynne å starte? Men det må du kjenne litt på selv, TS. Kunne en liten lydopptaker være lettere og kjappere å skru på opptak på, enn en telefon?

Anonymkode: d3526...af5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS kan bli anmeldt. Noe å tenke på det. 

Anonymkode: 20681...485

Anmeldt ja, men det er tvilsomt at vedkommende vil komme noen vei. Det er først hvis TS begynner å publisere opptakene for offentligheten at det begynner å bli risikabelt. Hvis det bare er et privat opptak som aldri blir vist til noen så er vel spørsmålet stort sett bare om det vil tillates som bevis i en eventuell rettssak.

Så lenge TS ikke publiserer lyd- eller videoopptak så bør det være uproblematisk. Og spesielt hvis hun fanger noe avgjørende på opptaket. Da vil saken raskt kunne snus slik at det er psykopaten som ender opp med en anmeldelse mot seg og med opptaket som bevismateriale mot henne.

Men kan du gjøre rede for hvilket grunnlag (hvilke lovbestemmelser) du mener det er relevante for TS og som hun reelt sett kan ende opp med straffereaksjon for?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg lovte jeg skulle komme med en oppdatering. Jeg får unnskylde "rantingen" min i natt. Jeg hadde vært ute. Ellers så står jeg for det meste av det. Hvis man først skal anklage noen for å kødde med blotting, og voldtekt og alskens, og anklager meg for å krenke og mobbe så synes jeg man skal ha guts til å stå for meningene sine og begrunne dem.

På jobb: 

Jeg får allerede høyere puls får jeg har skrevet et ord. Sjefen tok meg og kollega inn på kontoret, verneombudet var der også. Ga uttrykk for at det var vanskelig siden vi ga motstridende historier. De tok saken på alvor, men de var usikker på hvem som var offeret og hvem som var ansvarlig. Håpte vi kunne snakke sammen og komme frem til en løsning som var god for alle. Det var mye som ikke ga mening. Kollegaen min inntok fra første sekund en sånn mine, sånn lene seg tilbake og se overbærende på, som at vi var kallet inn på rektors kontor og alle visste at det var jeg som hadde kasta steinen. Der sitter sjefen og sier at de er usikre, og hun bare antar at alle likevel er på hennes lag, og tror på henne. Jeg prøver å beholde den samme sinnsroen, hadde med meg en del i hodet det dere skrev her i lunsjen min i går. Prøvde å være helt rolig, og snakke godt for meg. Sa noe om hvor merkelig skulle det ikke være for meg å gå til sjefen for å lyve om en kollega. Alle er enige om det, og så sier kjerringa "Ja, det er merkelig, så klarer du å si hvorfor du gjorde det?". Holdt på å snappe. Når jeg tenker på det så er det liksom som sånn på film, der du sitter og ser på TV-en og skriker "herregud, gjennomskuer dere ikke henne!?" eller "NEI, ikke gjør det!", og jeg kjente det boblet inni meg med holdt fast i at å bli opprørt og krevende bare satt meg i et dårlig lys. Jeg sa at jeg aldri hadde gjort det. Jeg synes hele situasjonen var svært vanskelig, også det å ikke bli trodd. Kollega parerte med noe av det samme. Sjefen konstaterer det åpenbare at en av oss må lyve. Verneombudet prøver å røske opp i om det er noe uoppgjort mellom oss, og kollega sier neidaneida, hun har alltid hatt sansen for meg. (Nei!). Jeg sier ærlig at jeg aldri har følte meg likt av henne, at det har vært vanskelig å komme skikkelig inn i gruppa, men det siste halve året har det blitt mye bedre, og at denne sommeren følte jeg virkelig at jeg fikk nære kollegaer og at det kunne ha noe med at jeg og kollega var på forskjellige ferie-gruppe. Kollega sier "Å, er det fordi du ikke føler at jeg liker deg at du prøver å sette meg i dårlig lys?" hele tiden med den ... vet ikke hva jeg skal si ekle holdningen! Men må ikke de to andre se hvor hun lyver? Vi kommer ingen vei i samtalen. Og jeg sitter og vet helt ærlig ikke hvem av oss de tror på. Blablabla, de tar det på alvor og vil ha et arbeidsmiljø som er bra for oss begge, og ta tak i dette, men uten å vite hva som egentlig er saken så er det vanskelig å vite hva man skal gjøre, han håper at en av oss finner ut at dette er det ikke verdt og står frem med sannheten, blir brysk og sier en del om at dette overhodet ikke er ok. Det er jo bra. For jeg vet at han synes det hun gjorde er galt, men det er ikke sikkert han synes det for det er ikke sikkert han tror hun gjorde det. Er det ikke åpenbart at hun er den som har noe å vinne på det her, og ikke jeg med å finne opp en slik historie for å ta det opp med sjefen? Han foreslår at jeg kan få "slippe" et av de store prosjektene vi holder på med fremover, og heller gjøre noe annen jobb, hvis jeg synes det er bedre, takker nei til det. Sier at vi kan snakke en og en med verneombudet om vi vil og så tar vi nytt møte neste uke og ser om vi har "fått tenkt oss om". Så ja, det gikk ikke akkurat bra. 

Senere på dagen tok jeg en prat med kollegaen min i enerom. Tok opptak, prøvde sånn helt ydmykt å spørre hvorfor, sa at vi vet jo begge hva som faktisk har skjedd, og at jeg synes dette blir for dumt, hva hun ønsker å oppnå. Hun nektet. Var overstrømmende, omtenksom, skjønte ikke hvorfor jeg holdt opp denne løgnen i når det bare var oss. Håpte jeg hadde noen andre å snakke med, og at hva enn det var jeg sleit med så kunne det ikke være lett. Jeg blir så sint av å tenke på det. Og så når jeg snudde meg for å gå kløp hun meg. Serr hun kløp meg. Men det også nektet hun for. Jeg vet da faen hva som skjer jeg, det virker jo mest som at hun visste at jeg tok opptak. Bortkastet i alle fall. 

Men hva er end gamet hennes? Hva nå? Jeg har tenkt i alle fall og som dere sier jeg skal søren ikke trekke meg tilbake fra det sosiale, eller bli usikker på meg selv. Paranoian for om jeg lukter vondt har gitt seg. Jeg kjenner meg stressa, men også besluttsom, som en av dere sa jeg er ikke fanget i fellen hennes med mindre jeg lar meg selv være offer. Og jeg er jo offer, men jeg har ikke tenkt å la noen ødelegge livet mitt. Sykt langt skrevet, terapi nesten å skrive ut litt. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Herlighet for et mareritt!! Nå er det slik at folk har diskutert om dette er en seriøs tråd eller ikke, og det jeg lurer på er at du skriver i de første svara dine at du ikke drikker, men nå skriver du at du har vært ute? 🤔 Bare noe jeg stusset over!! Håper det ordner seg for deg hvis det er sant:)

Anonymkode: 93891...30c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet for et mareritt!! Nå er det slik at folk har diskutert om dette er en seriøs tråd eller ikke, og det jeg lurer på er at du skriver i de første svara dine at du ikke drikker, men nå skriver du at du har vært ute? 🤔 Bare noe jeg stusset over!! Håper det ordner seg for deg hvis det er sant:)

Anonymkode: 93891...30c

Kanskje dette gjorde at hun tok noen glass da vet du.

Anonymkode: d7249...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Anmeldt ja, men det er tvilsomt at vedkommende vil komme noen vei. Det er først hvis TS begynner å publisere opptakene for offentligheten at det begynner å bli risikabelt. Hvis det bare er et privat opptak som aldri blir vist til noen så er vel spørsmålet stort sett bare om det vil tillates som bevis i en eventuell rettssak.

Vil bare supplere her med å minne om at det i dag er relativt vanlig med dashcam i biler, syklister bruker kamera på hjelmen, osv. Alle har sett hårreisende manøvrer i trafikken publisert på youtube eller i nettavisene. Politiet liker det ikke, men reagerer ikke så lenge ikke personer kan identifiseres. Politiet og forsikringsselskaper aksepterer slike videoer som bevis for trafikkforseelser.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.9.2017 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Okei, kanskje dramatisk tittel men vet da søren hva jeg skal gjøre. 

Jeg er en ung kvinne, begynte nytt arbeidssted for halvannet år siden. Både kvinner og menn der. Kontorlandskap og en del fellesmøter, og "vandring" forbi hverandres arbeidssted og samarbeid så vi omgås hverandre relativt "nært". 

For litt siden tok en kollega "en prat" med meg. Hun holdt meg igjen etter et gruppemøte, lukket døren bak oss og ba meg sette meg ned. Grunnen til at jeg beskriver dette er for at dere skal se det for dere. Hun la virkelig opp til at nå skulle noe fortrolig skje. Jeg ble redd for at det var noe alvorlig med et familiemedlem eller ja, ble bekymret. Og så sier hun nesten ganske nøyaktig dette "Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette,  men det er noe som har plaget meg og flere andre en stund nå. Det er ingen fin måte å si det, men vi kan ikke ha det sånn her. Vet ikke om du sliter psykisk eller kanskje du ikke kjenner det selv men altså ja, jeg føler meg ekkel som sier det men noen måtte ta ansvar. Du stinker. Ja, altså jeg skulle sikkert sagt det finere, men du virkelig stinker og lukter skikkelig ille og det sjenerer skikkelig på kontoret. Vet ikke om du er klar over det ..." og fortsatte litt med hvorfor hun sa det og at hun ikke syns jeg skulle bli lei meg at det hadde sikkert en forklaring og hun foreslo at jeg kunne prøve en annen deodprant og whatnot, jeg sona etter hvert litt ut. Jeg så sikkert ut som en gullfisk på land. På spørsmål om det var noe de alle hadde snakket om sa hun at de absolutt ikke hadde baksnakke meg med at det hadde vært flere som utrykte seg. Jeg gikk hjem for dagen og tok en lang dusj og bare gråt. Jeg har følt meg så jævlig ekkel de siste dagene.  Synes det er ekkelt å gå på jobb. 

Men jeg har tenkt mye på dette. Og greia er at jeg vet faktisk ikke om jeg stinker likevel. Jeg vet at noen "ser seg blind" på sin egen lukt, men jeg dusjer stort sett hver dag, spiser sunt og trener, bruker ingen medisiner og vasker klærne mine det jeg vil si er regelmessig. Jeg merker jo av og til at jeg lukter svette, eller at "nå må denne på vask", men jeg har alltid tenkt at jeg har god hygiene og lukter ... godt? Om det går an å si det om seg selv. Og at jeg har god luktesans. 

Det jeg spør om er vel både er det mulig at jeg faktisk ikke lukter at jeg stinker? Hvordan finne det ut? (Jeg har tenkt på å spørre noen andre men jeg har ingen som er så nære at jeg et komfortabel med å spørre og trygg på å få et ærlig svar, besøker mine foreldre i november, men jeg kan ikke ha det sånn som dette så lenge.) 

Og så lurer jeg på hva jeg skal gjøre i forhold til jobb? Jeg får ikke sove om kvelden, gruer meg til å gå på jobb, og føler at jeg nærmest er blitt litt paranoid. Jeg trodde jeg var generelt godt likt. Men nå vet jeg ikke. Og så er det en frykt i meg for ... hva om hun har funnet på dette? 

Jeg vet ikke jeg, men jeg føler at jeg ikke blir ren. Og at jeg er ekkel. Er skikkelig redd for at alle bare tenker "å, der er hun som stinker". 

Anonymkode: 10506...b52

SYKEMELD DEG! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet for et mareritt!! Nå er det slik at folk har diskutert om dette er en seriøs tråd eller ikke, og det jeg lurer på er at du skriver i de første svara dine at du ikke drikker, men nå skriver du at du har vært ute? 🤔 Bare noe jeg stusset over!! Håper det ordner seg for deg hvis det er sant:)

Anonymkode: 93891...30c

Hei du! 

Jeg leste dette før i dag, og det ble skikkelig en vekker i grunn. Jeg skrev at jeg drikker ikke alkohol. For det er sånn jeg tenker om meg, men også i denne settingen fordi det kunne ikke være alkohol som påvirket lukten. Sist jeg drakk var i julen 2016, og før det lenge siden. Jeg pleier å gå ut, for å møte venner, være sosial, kanskje møte en kjekk fyr, ha det gøy, men jeg drikker ikke fordi jeg reagerer mye på det, og selv om det er fjas og gøy så blir det liksom ikke bra hvis jeg tar dårlige beslutninger, eller drar hjem og føler meg ræva og dagene etterpå. Så jeg har liksom besluttet at jeg drikker ikke, og det går helt fint. Og likevel så gjorde jeg det nå på fredag. Og det at du påpekte det ga meg som sagt en vekker, og jeg har tenkt mye på det og denne situasjonen i dag. Jeg tror ikke jeg er sterk nok til dette rett og slett. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig :) Ja, isolert sett så viser man jo selv psykopatisk oppførsel idet man visker trusler i noens øre. Men kunsten er å gjøre det på et tidspunkt og i situasjoner det ikke legges merke til av andre, dvs. slik at hun ikke kan gå tilbake til deres sjef og sladre, for da er det igjen hun som virker som den løgnaktige. Sagt med andre ord, det er litt snakk om å bruke hennes egne metoder mot seg selv. Men man må opptre rolig og iskaldt, for er hun psykopat så forstår hun muligens at det er det du gjør - bruker hennes metoder mot henne. Så ja, ta et oppgjør med deg selv og vurder om dette er drømmejobben, hvor lenge du planlegger å være der. 

End game kan være alt fra det mest uskyldige til det mest alvorlige, det vet faktisk bare hun. Alle som viser disse tendensene er ikke like ille, men man kjenner ikke hvert av disse enkeltmenneskenes motivasjon. End game kan være alt fra noe relativt uskyldig som at hun ønsker å bli anerkjent på jobben, til noe litt mer alvorlig som at hun ønsker å dominere på arbeidsplassen og helt til ytre deler spekteret der hun søker seg et offer å ødelegge. I aller, aller ytterste konsekvens, sett i lys av at hun kløp deg og dermed eskalerte konflikten til et fysisk nivå (for selv om klyping i seg selv kan virke uskyldig, så er det likevel en fysisk handling) så kan det ende med slosskamp for livet hvis det utarter seg helt. Og ja, selv om det kan virke ekstremt å si, så kan det ende med slosskamp der hun prøver å ta livet av deg, for er hun komplett ustabil vet man ikke hva hun kan finne på. Er du selv beredt til å skade eller i verste fall ta noens liv i selvforsvar? Jeg er klar over at dette er helt ekstreme betraktninger, men i slike situasjoner må man håpe på det beste og ta høyde for det aller verste som kan skje, og vurdere dette opp mot ens egen vurdering om jobben er verdt det eller ikke. 

At hun ikke deler av seg selv, men forsøker å passe på, hjelpe og ha omsorg for andre er en del av en slike personlighetstrekk. De skaper seg slik et godt (men falskt) bilde av seg selv blant alle andre uten å gjøre seg selv sårbar (holder man kortene tett mot brystet når det gjelder å dele informasjon om seg selv, så gir man heller ikke andre ammunisjon som kan bli brukt mot en selv), for til slutt å konsentrere sine destruktive krefter mot veldig få personer eller alle helst en enkeltperson om gangen. På den måten kan de fryse ut og isolere sitt offer, for når slike mennesker er godt likt av alle de andre, så står man alene med opplevelsene av de brutale sidene, noe som gjør det svært vanskelig å bli trodd av andre. 

Jo, å filme en annen person er kanskje ulovlig. Men poenget er ikke å bruke dette i en rettssal, kun noe som skal vises frem for å få leder og andre på sin side. Dette er nemlig en krig der den sterkestes rett gjelder. Hun har slik det fremstår i denne tråden begynt å posisjonere seg, og du må gjøre det samme om du skal fortsette i denne jobben. Når det gjelder lydopptak uten video, så har man lov til å ta opp dette så lenge man også selv er med i samtalen. 

Anonymkode: 8fda4...314

Hei igjen,

Jeg las også ditt innlegg tidligere i dag, og det du skriver skremmer meg noe forferdelig. Jeg tenkte først "herregud, denne personen har sett for mye krim på TV" eller at du overdrev og bare hauset opp. Tullball, tenkte jeg. Hvor mange drap skjer i Norge som ikke er mellom romantiske partnere, eller innad i familie liksom. Det er ikke mange. Og jeg kom til at joda, dette er nok sant, men det er mange ting før drap som er skadelig. Allerede har det gått inn på meg. Og jeg tenker jo fuck henne, nå skal jeg bare fortsette, legge dette helt til side og fokusere på de andre delene av livet mitt, være blid og hyggelig og gjøre en god jobb, men jeg vet ikke om jeg klarer. Nå har det bare gått litt over en uke siden hun kom til meg med dette, men jeg føler jeg tenker på det nesten hele tiden. I tillegg til at jeg siden jeg begynte i jobben har følt på at hun ikke liker meg og stadig kommer med små stikk (som jeg tidligere ikke har visst om var stikk eller bare ubetenksomhet), som jo er belastende. Nå føler jeg meg relativt sterk, men hvor lenge varer det? Hvorfor drakk jeg på fredag når jeg stort sett aldri pleier å drikke, det var ikke en spesiell anledning. 

Og jeg tror ikke jeg er i stand til å hviske trusler i noens øre, eller manipulere en situasjon eller være voldelig. Det er utelukket. Jeg vil ikke komme til å få det til. 

Men å begynne på bar bakke, det virker ikke som en mulighet det heller. Og det er ikke greit å la henne "vinne". Selv om jeg vet at hvis hun ødelegger livet mitt så taper jeg i alle fall. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, om jeg var deg ville jeg gått inn for å sosialisere mest mulig med kollegaene og vise dem at du er en hyggelig og ålreit person. Unngå å snakke om den gale dama til de andre overhodet, og når du blir nødt til å ha noe med henne å gjøre så bit tennene sammen og vær så søt og hyggelig som du bare klarer. Gi henne minst mulig å "ta" deg på, og unngå å være i enerom med henne så godt det lar seg gjøre. Lat som om hele saken er over for din del så ingen oppfatter det som om du holder konflikten gående. Da vil hun virke mindre troverdig om hun forsøker å stille deg i et dårlig lys.
Klem til deg.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun er truet av deg. Har dere en lik stilling? Kan du true hennes arbeidsplass på noen måte? Er du yngre? Eldre? Lengre eller bedre utdannelse? Har du mer ansvar? Bedre likt av sjef og kollegaer? Har du jobbet med noe spesielt? Er du penere? Slank og veltrent? Er du mer velstående og suksessfull? Stor, lykkelig familie? Har du barn? Har hun barn? Er det noe som gjør at hun kan være misunnelig eller føle seg "truet" av deg? Enig med han over her. Bli godt likt på arbeidsplassen. Det blir veldig vanskelig for henne å tålere. Vær også superduperhyggelig mot henne. Hun vil prøve seg igjen, og da er du forberedt. 

Anonymkode: 20f2a...b65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Kan du prate med han kollegaen din som lukta på deg og be om råd til hva han ville gjort? Fortelle han alt slik at han kan hjelpe deg å holde et lite øye om Miss Loco skulle finne på noe stunt. Altså ikke slik at han skal aktivisere seg på noe vis i denne saken. Hvis han vet så vil han jo vurdere henne og det hun sier annerledes, skulle hun gjøre forsøk på å sverte deg blandt kollegaer så kan han informere deg og evt gå videre med det til sjefen.

Det skal bare en person til for å ødelegge en hel arbeidsplass, ta vare på den. 

Denne konflikten mellom dere kan faktisk ødelegge for alle. 

Anonymkode: f940a...4b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her er jo bare meget spesielt! Sikker på at ingen fikk med seg at kollegaen trakk deg unna for en prat? Isåfall kan jo det hjelpe hvis en kollega kan si til din sjef "forresten jeg så at x og x gikk inn på kontoret og lukket døren etter seg forrige uke". Da vil jo også sjefen forstå at noe kan ha hendt bak lukkede dører, selv om ingen har hørt hva samtalen gikk i. 
Du bør også snakke med han kollegaen du spurte om du luktet. Han vil kunne fortelle din sjef at du kom til ham x dag og spurte om dette og hvorfor. Da stiller du sterkere. Hvorfor ellers skulle du spurt en kollega om det? Eller du kan fortelle din sjef at du gikk til din kollega for å spørre og be din sjef spørre ham om hva dere to pratet om. 

Sjefen bør forresten også ta seg en ordentlig prat med din kollega om måten hun snakket til deg på i etterkant av møtet. Det er ikke greit å snakke høyt om situasjonen med andre kollegaer rundt dere. Det er totalt respektløst uansett om du eller din kollega skulle ha rett i denne saken. (Selvsagt har du rett. Men sett i lys av at sjefen din ikke har konkludert enda). 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som en perfekt historie. Jeg kjenner det i dag, det er stille før stormen. Ting er faretruende normalt. Rolig. Det er så ubehagelig stille. Jeg håper jeg tar feil! 

Kollegaen min var ikke på jobb i dag, og jeg var lettet. En vanlig arbeidsdag, hurra! Ikke sant. Men det er så trykket og rar stemning. Det er mulig jeg innbiller meg det, men jeg tror ikke det. Folk var hyggelige som vanlig, men det var noe i luften, litt avvikende blikk, litt mindre humor. 

Jeg tenker hele tiden nå "du må bare begynne å tenke på å finne ny jobb", men det innebærer også å flytte, hvor skal jeg flytte, hva med laget, hva med vennene jeg har fått her, fikser jeg å bosette meg nytt sted enda en gang, kan jeg flytte tilbake dit jeg bodde før, der får jeg jo bare en jobb som i grunn ikke fører meg noen steder, kommer jeg til å være heldig og få en sjanse som jeg fikk her igjen, får jeg en god attest/referanse. Det er for mye! Jeg vil ikke tenke på det. Jeg vil bo her jeg bor, ha den jobben jeg har. Men jeg ser ikke for meg at dette er noe jeg kommer til å gå "seirende" ut av, eller til hvilken pris. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hun er truet av deg. Har dere en lik stilling? Kan du true hennes arbeidsplass på noen måte? Er du yngre? Eldre? Lengre eller bedre utdannelse? Har du mer ansvar? Bedre likt av sjef og kollegaer? Har du jobbet med noe spesielt? Er du penere? Slank og veltrent? Er du mer velstående og suksessfull? Stor, lykkelig familie? Har du barn? Har hun barn? Er det noe som gjør at hun kan være misunnelig eller føle seg "truet" av deg? Enig med han over her. Bli godt likt på arbeidsplassen. Det blir veldig vanskelig for henne å tålere. Vær også superduperhyggelig mot henne. Hun vil prøve seg igjen, og da er du forberedt. 

Anonymkode: 20f2a...b65

Vi har samme utdannelse, men ikke lik stilling, hun har jobbet her lenger, har sikkert en god del bedre lønn enn meg, mer ansvar, mer stas, høyere oppe. Jeg får enklere, kjedeligere jobber, jeg er jo ny, men det er jo likevel utfordrende for meg. Har flere ganger måtte gått til henne for veiledning, selv om jeg etter hvert har prøvd å gå til noen andre om jeg kan, og ikke er påfallende. Det er ingen sjanse for at jeg kunne utmerket meg så mye jobbmessig at jeg tok jobben hennes. Jeg kunne klatret, men ikke tatt hennes jobb. Jeg er ca. 7 år yngre. Jeg er ikke bedre likt av sjef og kollegaer, jeg har inntrykk av de liker meg nå (før dette), men tok en stund før jeg følte meg inni gruppa. Hun er godt likt. Omsorgsfull type, samtidig som "frekk" og gøyal. Jeg vil ikke si jeg er penere, begge er relativt slanke og begge trener. Jeg er kanskje mer energisk? Men det er flere andre kvinner her som jeg anser som penere enn henne (og dermed også meg). Jeg er ikke mer velstående og ikke mer suksessfull. Ingen av oss har barn. Jeg kan ikke forstå noen grunn til at hun skulle være truet av meg. 

Det gir bare ikke mening. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skriver at dere har endel fellestrekk; lik utdannelse, like pene, trener.. osv. Ingen har barn. Men at du kanskje er mer energisk. Dette kan være nok til at hun føler seg truet, ingenting er verre enn en som "ligner" på en selv og man føler tar over sin plass. Spesielt hvis du har mer energi, for da har du mer å gå på. 

Hadde du vært mer ulik, hadde du vært mindre "farlig" for henne.

Endret av Mattie16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sjalusi kan det jo muligens dreie seg om en mann på arbeidsplassen. Er hun singel?

Jeg synes ikke du skal gi deg og slutte på jobben. Prøv å distansere deg fra det og fokuser på jobben og de andre kollegene.

Anonymkode: db634...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte dette til en kompis som har jobbet med mye rart i psykiatrien, og han sa at kollegaen muligens ikke lyver, fordi hun ikke husker at hun har sagt det, dvs at hun ikke er helt frisk. Men den teorien faller til bakken når hun faktisk klyper deg! Hun er jo enda verre enn en som gjør og sier ting man senere glemmer! Dette er med fullt overlegg!! Sjangsen for at du er den eneste på arbeidsplassen som har vært utsatt for hennes triks er ganske liten hvis hun har jobbet der lenge, det kan være lurt å huske på.

Jeg håper virkelig du kommer ut av dette uten å måtte bytte jobb! Kan du jobbe der uten å forholde deg til henne? Jeg digger at du tok det opp med sjefen, denne dama er garantert vant til at folk ikke tar ting videre, hun er vant til å manipulere som hun vil, så BRA du tok til forsvar!! Når ting ikke kommer opp i lyset, så kan sånne folk gjøre hva søren de vil, og det er ikke greit! Uansett hvor mye folk tror på henne, så er et lite frø av mistanke sådd, så hun skal ikke gjøre mye for å drite seg ut i årene fremover! Bare hun prøver seg på noe bittelite med en av deres kolleger, så kommer hun til å avsløre seg!

Ikke la dama ødelegge karrieren din! Kanskje det beste er å legge det bak seg, men likevel være klar til å ta kjapt opptak? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg fortalte dette til en kompis som har jobbet med mye rart i psykiatrien, og han sa at kollegaen muligens ikke lyver, fordi hun ikke husker at hun har sagt det, dvs at hun ikke er helt frisk. Men den teorien faller til bakken når hun faktisk klyper deg! Hun er jo enda verre enn en som gjør og sier ting man senere glemmer! Dette er med fullt overlegg!! Sjangsen for at du er den eneste på arbeidsplassen som har vært utsatt for hennes triks er ganske liten hvis hun har jobbet der lenge, det kan være lurt å huske på.

Jeg håper virkelig du kommer ut av dette uten å måtte bytte jobb! Kan du jobbe der uten å forholde deg til henne? Jeg digger at du tok det opp med sjefen, denne dama er garantert vant til at folk ikke tar ting videre, hun er vant til å manipulere som hun vil, så BRA du tok til forsvar!! Når ting ikke kommer opp i lyset, så kan sånne folk gjøre hva søren de vil, og det er ikke greit! Uansett hvor mye folk tror på henne, så er et lite frø av mistanke sådd, så hun skal ikke gjøre mye for å drite seg ut i årene fremover! Bare hun prøver seg på noe bittelite med en av deres kolleger, så kommer hun til å avsløre seg!

Ikke la dama ødelegge karrieren din! Kanskje det beste er å legge det bak seg, men likevel være klar til å ta kjapt opptak? 

Jeg vil si at sannsynligheten heller ikke er direkte liten for at hun nå er den eneste denne kollegaen har et horn til. Dersom hun har sterke narsissistiske trekk eller er "fullblods" psykopat, så det ikke uvanlig at de ser seg ut et enkeltoffer om gangen samtidig som de gjøre seg selv spiselig og godt likt i andres øyne. Hvis kollegaen til TS er kald og kalkulerende, så regner hun med at TS går til ledelsen, og man må legge opp sitt eget spill i forhold til det. 

Anonymkode: 8fda4...314

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...