Gå til innhold

Kollega sa at jeg stinker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, MissPierce skrev:

Dette gikk akkurat sånn jeg trodde det skulle gå. At hun kom til å nekte, og bruke det mot deg. 

Ja. Jeg så noen skrev det. Vet ikke om det var deg. Tenkte på det selv også. Derfor jeg tok tenketid før jeg tok det til sjefen. Men jeg kunne ikke la være heller. Man kan liksom ikke regne med at folk er helt ... syke. Men hun gjorde det enkelt for seg selv mtp å nekte i ettertid. 

Dere vet sånne drømmer der ting bare er sånn nå må jeg våkne, jeg føler det er sånn. Syns ikke det er gode løsninger her. Jeg har tatt med lunsjen og spiser ute på en benk i dag liksom. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

OMG, hva er gæærnt med den dama?? Det er jo helt sykt å holde på sånn! Men, veldig bra at du sa ifra til sjefen. Og kanskje like så greit at hun lagde drama foran de andre. Kanskje hun har gjort noe tilsvarende mot en av de andre og at det kommer frem etter hvert? Eller at neste gang hun gjør noe, og forhåpentligvis får en klage, kan det begynne å bli litt mer tydelig for ledelsen og flere hvordan hun oppfører seg. Gi hun litt tid, så graver hun nok sin egen grav... Lykke til med ny venn da! :) 

Anonymkode: 02aa7...399

Ja. Jeg har tenkt mye på det og det er virkelig sykt. Hun må jo ha planlagt det. Det er ikke som en sleivete kommentar sagt i forbifarten liksom. Jeg har gått rett i fella. Det verste er at jeg ser at det er en scene, men siden hun er godheten selv vet jeg ikke om de andre ser det som drama. 

Takk for det! Trodde ikke man kunne bli så fornøyd med nye (tettere) vennskap i voksen alder. :P

13 timer siden, Cavia skrev:

For en merkelig dame, hun liker vel å herse og lage drama. Det med at hun lager en scene i åpent kontorlandskap( og det er det jo mange vitner til) er jo i seg selv ikke bra. Hun fulgte jo ikke instruksene til sjefen om å ta det mer privat.

Har du hørt om gaslighting?

Nå vet jeg ikke om intensjonen hennes er å prøve å gjøre deg gal, eller bare virke som et offer foran andre mens hun leker med sinnsroen din.

Nei, hvem vet hva hensikten har. Det klarer jeg ikke å finne ut. Det er ingen fare for at jeg tar jobben hennes liksom. Hun er godt likt og det er ikke som at jeg får mer oppmerksomhet sosialt fordi jeg er ung kvinne på arbeidsplassen liksom. For ja, jeg har vurdert "sjalusi". det henger ikke på greip. Vet ikke hva gaslight er, skal sjekke det etter jobb. Sjefen skulle være tilbake på kontoret etter lunsj. Føler jeg står overfor en "dom". 

12 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Herregud, dette er drøyt! Håper andre gjennomskuer kollegaen din. Anbefaler deg kun å snakke med sjefen/verneombud om dette, og ikke blande inn andre kolleger. Det virker mer troverdig. Hun kommer helt sikkert til å gå rundt å prate om dette, og da er det hun som taper på å være drama queen. 

Jeg tror det kan være lurt å kun snakke med dem ja. Vil ikke bli tatt for å liksom gå rundt og spre dritt bak ryggen på noen, setter bare meg i et dårlig lys. Men usikker på om hun gjør det heller. Hun har jo tydeligvis planlagt dette. Jeg kan bare trå feil. 

4 timer siden, canacas skrev:

Ah TS, denne kollegaen din skulle prøvd seg med meg! :raven: Jeg hadde lett tatt rotta på henne. Du må ikke være konfliktsky nå. Ta henne, men vær rolig og behersket og bruk ordforrådet ditt. Sett henne på plass! 

Jeg er ikke spesielt konfliktsky, men usikker på om å ta henne er en særlig god ide. Hun har "the upper hand" siden hun har jobbet her lenger og kjenner alle bedre og rollen hun har her. Skulle gjerne overlatt henne til deg. Mind-body-swap for en dag?  

Frykter at hvis jeg lager mer uro i båten får hun blod på tann og bruker det mot meg. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg så noen skrev det. Vet ikke om det var deg. Tenkte på det selv også. Derfor jeg tok tenketid før jeg tok det til sjefen. Men jeg kunne ikke la være heller. Man kan liksom ikke regne med at folk er helt ... syke. Men hun gjorde det enkelt for seg selv mtp å nekte i ettertid. 

Dere vet sånne drømmer der ting bare er sånn nå må jeg våkne, jeg føler det er sånn. Syns ikke det er gode løsninger her. Jeg har tatt med lunsjen og spiser ute på en benk i dag liksom. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Det var meg ja. 

Har vært borti sånne folk som henne før, så første tanken som slo meg dessverre. Hadde ei sånn i klassen på videregående. Tok tid før folk forsto hvor gal hun var. Men bobla hennes sprakk etter en stund. 

Du får bare ikke la henne spille deg mer. For hun er loco. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MissPierce skrev:

Det var meg ja. 

Har vært borti sånne folk som henne før, så første tanken som slo meg dessverre. Hadde ei sånn i klassen på videregående. Tok tid før folk forsto hvor gal hun var. Men bobla hennes sprakk etter en stund. 

Du får bare ikke la henne spille deg mer. For hun er loco. 

 

Hvordan? 

Sjefen er allerede innblandet. Og snodig stemning på jobb idag. Jeg har tabba meg ut, sitter fast i fella hennes. 

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke spesielt konfliktsky, men usikker på om å ta henne er en særlig god ide. Hun har "the upper hand" siden hun har jobbet her lenger og kjenner alle bedre og rollen hun har her. Skulle gjerne overlatt henne til deg. Mind-body-swap for en dag?  

Frykter at hvis jeg lager mer uro i båten får hun blod på tann og bruker det mot meg. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Det er ikke nødvendigvis bråkete jeg mener. Men du må tørre å svare henne, uten at du lyder sint/opprørt/frustrert. Les deg opp om hersketeknikker. Hun bruker elendige på deg, les deg opp og bruk noe mer innfløkt på henne. Du er nødt til å snu dette, slik at hun ikke sitter med makt over deg. Vis henne at du sannsynligvis er sterkere enn henne, psykisk (tråden viser litt det også, at du faktisk er det. Bruk det)

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan? 

Sjefen er allerede innblandet. Og snodig stemning på jobb idag. Jeg har tabba meg ut, sitter fast i fella hennes. 

Anonymkode: 10506...b52

Nei, du sitter kun fast i fella hennes om du velger å gjøre deg selv til et offer. Ikke tenk på det som har hendt, legg det helt til side, vær som før, ikke vis at dette har preget deg i det hele tatt. Og som nevnt over, må du diskutere med henne vær konstruktiv, bruk mye ord og mest av alt - vær behersket og rolig. Dette er en liten maktkamp, den kan du vinne.

Endret av Ingenting2
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting er kommet såpass langt, så lurer jeg på om jeg faktisk hadde gjort det til min "mission" å stille henne til veggs. Ha en båndopptaker på deg skjult (eller mobil hvis den har den funksjonen) og lure det ut av henne på tomannshånd.

 

Anonymkode: 79841...675

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å spørre denne dama på tomannshånd hva som foregår? Si at nå er du skikkelig forvirret for hun SA jo til deg at du stinker og at det var flere som mente det. Er dere på tomannshånd vet jo begge at det er sant og hun behøver ikke late som noe annet (selv om hun kanskje kommer til å gjøre det dersom hun er så sprø som hun høres ut). Selv om det kan være vanskelig, prøv å vær vennlig innstilt og åpen. Litt sånn "jeg mente ikke å skape trøbbel for deg, jeg ville bare ha innspill fra noen andre ettersom jeg ikke klarte å finne ut hva som eventuelt gjorde at jeg luktet. Jeg gikk til sjefen fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å snakke med alle andre om det" - bare for å se hva hun forsvarer seg med.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja: ta det opp på mobilen. Og ikke begynn å spis lunsj for deg selv - forstår det kan være vanskelig, men det øker jo sjansene for at det blir snakk om dette her bak ryggen din, og at kollegaene begynner å se på deg som sær og dermed får mer tiltro til denne dama enn til deg.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Men det er jo sånt som dette som gjør at jeg åpenbart tar det personlig. Klart jeg BRUKER deodorant og vasker klærne mine skikkelig! Bruker heller ikke hvitløk. Og pusser som alle andre normale voksne folk tennene mine. Når kollegaen min antar at jeg sliter psykisk og at jeg må prøve en annen deodorant føler jeg det virkelig går på mine evner til å være en skikkelig oppegående person. Jeg kler meg pent/skikkelig på jobb og ser da ikke uselt ut. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

Har du luktet i skoene dine? Kan være der lukten kommer fra. Noen deodoranter lukter svette, så bytt.

Anonymkode: 18810...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bib_84 Vet det ikke var sjakktrekk å spise lunsj for meg selv, da gir jeg etter. Orka bare ikke. Ser hva sjefen sier, kom nettopp igjen. Vurderer en sånn prat som du foreslår. Det er ikke ulovlig å ta opp?  

@canacas takk for tiltroen. Jeg tenkte på det å bare fortsette alt som før, late som ingenting overfor alle andre, drite i det hun har sagt og at hun prøver å ta meg. Men sannheten er jo at det preger meg og går inn på meg og skikkelig plager meg. Og også tanken på at sjefen tar hennes side, får se på det nå. Kan ingenting om hersketeknikker får lese meg opp i helgen. Hva mener du med å bruke mye ord? Hah, jeg tror kanskje du overvurderer meg. Og undervurderer henne. Det er så subtilt, alle tror hun er bare omsorgsfull og grei. Nesten så jeg tror på det selv. 

Anonymkode: 10506...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hun høres jo helt gæærn ut. Det fins dessverre sånne folk, som virker normale, men som lyver og jobber for å trykke andre ned.

Jeg har også hatt en kollega som jeg skjønte at løy om diverse, selv om det ikke var like ekstremt som dette. Jeg ble helt satt ut, men ble heldigvis trodd av sjefen, og han hadde også hatt en mistanke. Jeg konfronterte henne med løgnen, men hun nektet. Så min løsning ble å holde meg unna henne mest mulig, men kommentere litt skarpt når hun kom med løgner eller usakligheter i møter eller på tomannshånd. Jeg tror hvertfall hun har fått mer respekt for meg, for nå driver hun og smisker med meg og gir meg komplimenter og greier. Men jeg tror nok hun så på meg som en hun kunne kjøre over da jeg var ny, og at det med henne har vært et poeng å sette seg i respekt, og samtidig unngå henne når jeg kan.

Jeg håper du hvertfall ser klarere at hun er sprø og ikke lar seg skvise ut av det sosiale av dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@bib_84 Vet det ikke var sjakktrekk å spise lunsj for meg selv, da gir jeg etter. Orka bare ikke. Ser hva sjefen sier, kom nettopp igjen. Vurderer en sånn prat som du foreslår. Det er ikke ulovlig å ta opp?  

@canacas takk for tiltroen. Jeg tenkte på det å bare fortsette alt som før, late som ingenting overfor alle andre, drite i det hun har sagt og at hun prøver å ta meg. Men sannheten er jo at det preger meg og går inn på meg og skikkelig plager meg. Og også tanken på at sjefen tar hennes side, får se på det nå. Kan ingenting om hersketeknikker får lese meg opp i helgen. Hva mener du med å bruke mye ord? Hah, jeg tror kanskje du overvurderer meg. Og undervurderer henne. Det er så subtilt, alle tror hun er bare omsorgsfull og grei. Nesten så jeg tror på det selv. 

Anonymkode: 10506...b52

Det jeg mener, er kanskje litt vanskelig å vise til her på forumet, er å diskutere på en saklig og behersket måte. Ikke blåse opp eller komme med skjellsord, eller anklagelser. Aldri aldri aldri projiser over på den du diskuterer med, da taper du. Vær saklig og konstruktiv, og da trenger du et godt ordforråd. Når du forklarer eller beskriver, vær detaljert uten å snakke luft (hadde et møte i går med en som sannsynligvis fremstår som veldig flink fordi hun prater så mye og det høres jo unektelig smart ut, men så er det egentlig bare en masse svada og luft som ikke bidrar noe som helst. Slikt ser jeg rett gjennom. Hun likte ikke meg.). Jeg skulle så gjerne tatt en samtale med denne kollegaen din kjenner jeg..  Slike som henne spiser jeg til frokost. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236

Ts, jeg har selv opplevd at en kollega har vært ute etter å "ta meg". Jeg var ny i jobben, og aldri jobbet innen det yrket før. Denne kollegen fortalte meg en hel masse som er feil, ala: "hvis du banker på døren til den brukeren vil hen hate deg", "timeplanene stemmer aldri her", osv. Jeg var ekstravakt og sommervikar, så var ikke på dagtid alt for ofte. Når jeg jobbet dagtid med andre enn henne så spurte jeg jo en hel del spørsmål, for hvordan skal jeg vite rutiner når rutinene var feil i følge henne. 

Tok et halvt år før jeg begynte å trives på jobb, for jeg følte alle mislikte meg. Og 1 år før jeg fant ut at flere mislikte meg i starten fordi jeg spurte så mye. Og det har kommet frem at kollegen min, som heldigvis ikke jobber der lenger, var sjalu på meg når jeg starta og satte meg i et svært dårlig lys. Og de andre kollegene mine fant ut at jeg ikke var så ille like vel.

Har også kommet frem at det ikke er første gang ekskollegen min har gjort noe slik. Og hun var kjent for det, selv om hun var godt likt.

Endret av Bruker115236
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ei venninne som fortalte meg at "alle" snakket om meg og synes jeg var teit. Og så dro hun frem to navn, og jeg måtte selvsagt lov å ikke si noe. Dumsnill som jeg var, så trakk jeg meg unna de, og generelt alle andre, og holdt meg en stund kun til henne. Det var vel det som var planen. Og det virket en stund, så fant jeg ut at det ikke var sant. Godt det ordnet seg med deg, ts.

Anonymkode: b7fc3...33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overhodet ikke omtenksomt av kollegaen å "si fra". Selv om hun faktisk hadde luktet vondt. For kollegaen sa det på en særdeles stygg måte. Hadde det vært godt ment, så hadde hun sagt det på en fin måte, eller overlatt det til noen andre med sosial intelligens.

Anonymkode: b7fc3...33e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Cavia skrev:

For en merkelig dame, hun liker vel å herse og lage drama. Det med at hun lager en scene i åpent kontorlandskap( og det er det jo mange vitner til) er jo i seg selv ikke bra. Hun fulgte jo ikke instruksene til sjefen om å ta det mer privat.

Har du hørt om gaslighting?

Nå vet jeg ikke om intensjonen hennes er å prøve å gjøre deg gal, eller bare virke som et offer foran andre mens hun leker med sinnsroen din.

For meg var dette Angel av  Mugler. Det var en ekstremt populær en for noen år tilbake, og den lukter ille. Det er mange som elsker den, og mange som hater den. Og nei, det har ingenting med kroppskjemien min å gjøre, den stinker på papir og den stinker på andre.

For meg lukter Angel bare tungt av snop/sjokolade.  Men Alien fra Mugler derimot,  forferdelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Jeg ville heretter tatt fram telefonen og sagt "stopp, jeg vil bare ta opp det du sier" hver fang hun snakket til meg. Uten å gå mer i detalj. Jeg ville søren meg ikke trukket meg unna, men blitt enda bedre kjent med kollegaene mine. Gjort akkurat det motsatte av hva hun ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi et sammendrag? Klarer ikke lese meg igjennom så mange sider 😅 Har du vært hos legen? Har du snakket med hun kollegaen igjen etter at hun tok det opp? 

Anonymkode: 72d43...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...