Gå til innhold

Kollega sa at jeg stinker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Okei, kanskje dramatisk tittel men vet da søren hva jeg skal gjøre. 

Jeg er en ung kvinne, begynte nytt arbeidssted for halvannet år siden. Både kvinner og menn der. Kontorlandskap og en del fellesmøter, og "vandring" forbi hverandres arbeidssted og samarbeid så vi omgås hverandre relativt "nært". 

For litt siden tok en kollega "en prat" med meg. Hun holdt meg igjen etter et gruppemøte, lukket døren bak oss og ba meg sette meg ned. Grunnen til at jeg beskriver dette er for at dere skal se det for dere. Hun la virkelig opp til at nå skulle noe fortrolig skje. Jeg ble redd for at det var noe alvorlig med et familiemedlem eller ja, ble bekymret. Og så sier hun nesten ganske nøyaktig dette "Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette,  men det er noe som har plaget meg og flere andre en stund nå. Det er ingen fin måte å si det, men vi kan ikke ha det sånn her. Vet ikke om du sliter psykisk eller kanskje du ikke kjenner det selv men altså ja, jeg føler meg ekkel som sier det men noen måtte ta ansvar. Du stinker. Ja, altså jeg skulle sikkert sagt det finere, men du virkelig stinker og lukter skikkelig ille og det sjenerer skikkelig på kontoret. Vet ikke om du er klar over det ..." og fortsatte litt med hvorfor hun sa det og at hun ikke syns jeg skulle bli lei meg at det hadde sikkert en forklaring og hun foreslo at jeg kunne prøve en annen deodprant og whatnot, jeg sona etter hvert litt ut. Jeg så sikkert ut som en gullfisk på land. På spørsmål om det var noe de alle hadde snakket om sa hun at de absolutt ikke hadde baksnakke meg med at det hadde vært flere som utrykte seg. Jeg gikk hjem for dagen og tok en lang dusj og bare gråt. Jeg har følt meg så jævlig ekkel de siste dagene.  Synes det er ekkelt å gå på jobb. 

Men jeg har tenkt mye på dette. Og greia er at jeg vet faktisk ikke om jeg stinker likevel. Jeg vet at noen "ser seg blind" på sin egen lukt, men jeg dusjer stort sett hver dag, spiser sunt og trener, bruker ingen medisiner og vasker klærne mine det jeg vil si er regelmessig. Jeg merker jo av og til at jeg lukter svette, eller at "nå må denne på vask", men jeg har alltid tenkt at jeg har god hygiene og lukter ... godt? Om det går an å si det om seg selv. Og at jeg har god luktesans. 

Det jeg spør om er vel både er det mulig at jeg faktisk ikke lukter at jeg stinker? Hvordan finne det ut? (Jeg har tenkt på å spørre noen andre men jeg har ingen som er så nære at jeg et komfortabel med å spørre og trygg på å få et ærlig svar, besøker mine foreldre i november, men jeg kan ikke ha det sånn som dette så lenge.) 

Og så lurer jeg på hva jeg skal gjøre i forhold til jobb? Jeg får ikke sove om kvelden, gruer meg til å gå på jobb, og føler at jeg nærmest er blitt litt paranoid. Jeg trodde jeg var generelt godt likt. Men nå vet jeg ikke. Og så er det en frykt i meg for ... hva om hun har funnet på dette? 

Jeg vet ikke jeg, men jeg føler at jeg ikke blir ren. Og at jeg er ekkel. Er skikkelig redd for at alle bare tenker "å, der er hun som stinker". 

Anonymkode: 10506...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du skulle gå til legen og spørre ham/henne om du lukter? Og så evt spørre hva grunnen kan være? Jeg synes jeg har hørt at hvis man har diabetes kan man lukte vondt eller få dårlig ånde. Kan være jeg tar feil der altså. 

Skjønner godt at dette føles ukomfortabel for deg. Håper du finner ut av det og får selvtilliten tilbake 😊

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig løsning: Ha med klut, dusjsåpe og deodorant, og vask deg et par ganger i løpet av arbeidsdagen. Regner med at det er armhulene som er problemet, og det går jo fort å vaske dette. Ellers bør du bytte til en sterkere deodorant, en med mer aluminium. Jeg synes også du bør ta dette med legen. Kom etter en vanlig arbeidsdag, og hør hvor ille det er. Legen vil vite hva som må til utfra hvor mye du lukter. 

Jeg har også hørt at man kan bli blind på egen lukt, men jeg trodde ofte dette gjaldt folk som ikke brydde seg så mye og ikke var så bevisst. Det høres ikke ut som du er en av disse. Men, noen sliter dessverre veldig med svette uten noen logisk grunn. Det vil si at dusjing osv. ikke hjelper stort. Igjen, så synes jeg du bør snakke med legen. 

Anonymkode: 3477c...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Forstår reaksjonen din. Har noen råd til deg:

1. Dusj hver dag før jobb (om du ikke gjør det allerede). 

2. Skaff en skikkelig antiperspirant-deodorant på apoteket

3. Bruk en god tøymykner når du vasker klær og la klærne tørke seg helt tørre på et sted der de får luft. Skift klær hver dag.

Nå tar jeg det egentlig for gitt at du ikke røyker, for det lukter ille. Og at du ikke har bakteriell vaginose eller noe annet som kan gjøre at underlivet lukter. Hjelper ikke det ovenfor ville jeg gått til lege.

Hadde jeg vært deg ville jeg også bedt en nær venninne om hjelp til å vurdere lukten helt ærlig. 

Lykke til! Skjønner det var kjipt, men tusen ganger bedre å få vite enn ikke vite...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klem og sympati til deg! Dette hørtes ut som en kjip situasjon.. Synes også det å gå til legen var et godt forslag. De kan hjelpe deg hvis det er noe medisinsk, og dessuten har jo leger også luktesans og kan fortelle deg det hvis det faktisk ikke stemmer!

Hvis dette er noe den dama bare har funnet på er det jo utrolig ondsinnet. Men du må først og fremst finne ut om det stemmer eller ikke, og hva eventuelt grunnen kan være.

Anonymkode: 89708...889

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen din ville ikke at du skulle ta det personlig og du reagerer med å ta det kjempepersonlig.. prøv heller å begynne å bruke deo/bytt deo du bruker. Skyllemiddel i klær, puss tenner og ikke spis så mye hvitløk eller annen mat som setter lukt. Og ikke ta det som at hun hater deg, hun hjelper deg jo ved å si ifra! 

Anonymkode: 23aa1...88d

Men det er jo sånt som dette som gjør at jeg åpenbart tar det personlig. Klart jeg BRUKER deodorant og vasker klærne mine skikkelig! Bruker heller ikke hvitløk. Og pusser som alle andre normale voksne folk tennene mine. Når kollegaen min antar at jeg sliter psykisk og at jeg må prøve en annen deodorant føler jeg det virkelig går på mine evner til å være en skikkelig oppegående person. Jeg kler meg pent/skikkelig på jobb og ser da ikke uselt ut. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på lavkarbo  og havner i ketose vil det gi en litt stram lukt som du nok ikke merker selv. Både pust //åndelege og svette kan bli preget av det. Vet jo ikke om det er tilfellet altså, men verdt å nevne. 

 

Ellers skjønner jeg godt at du ble veldig lei deg o g at det må ha vært enormt ubehagelig. Samtidig forstår jeg veldig godt kollegaen din også, det var neppe lett for henne heller... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du samme genser om igjen eller vasker du mellom hver gang? Du skriver at du dusjer hver dag. Det er jo bra. Ikke bruk samme tøy om igjen. Armhulelukt setter seg i klærne selv om du vasker det. Må bare kaste de klærne og kjøpe nytt.

Anonymkode: 058af...aa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du overvektig? Jeg har nå blitt overvektig, og kjenner at jeg svetter utrolig mye. Jeg svetter i hodebunnen, på ryggen og brystet. Vil tro at lukt skiller seg ut også her. Jeg kjenner selv at det lukter surt fra hodebunnen min i nakken... Spesielt hvis håret er nyvasket og får lufttørke... Jeg har også kjent dårlig lukt fra svette på brystet ned mot mellom brystene. Når sambo kommer hjem fra jobb (han har en meget fysisk anstrengende jobb), så lukter det av ryggen hans.... Han må rett i dusjen :) Vet ikke om noe av dette er relatert til deg, men ville bare gi litt tips :) 

Anonymkode: b150f...dbc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lill3My skrev:

Om du går på lavkarbo  og havner i ketose vil det gi en litt stram lukt som du nok ikke merker selv. Både pust //åndelege og svette kan bli preget av det. Vet jo ikke om det er tilfellet altså, men verdt å nevne. 

 

Ellers skjønner jeg godt at du ble veldig lei deg o g at det må ha vært enormt ubehagelig. Samtidig forstår jeg veldig godt kollegaen din også, det var neppe lett for henne heller... 

Hun kunne jo begynt med faktisk å ikke si at jeg "stinker", tror faktisk det hadde gjort hele forskjellen. I tillegg til at jeg skjønner ikke dette med at man ikke kjenner det selv. Jeg har jo luktesans? Kjenner lukt om mat er dårlig. Kjenner lukt om jeg lukter svette etter trening. Kjenner lukten av deodoranten. Jeg skjønner det ikke helt. Og er redd for at hun gjør dette som en slags syk greie... I tillegg til at det føles fælt å fortsette å møte opp på et arbeidssted der jeg har fått beskjed om at de har baksnakket meg. Er det ikke mer naturlig at sjefen tar dette f.eks? 

Ketose passer ikke. 

TS

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen dyr hjemme? For de kan lukte og smitte over på deg, uten at du selv merker det. Eller har du mye gass i magen? Det er det eneste jeg kan tenke meg som kan gi lukt (utenom det andre har foreslått). Sender deg en god klem! Og anbefaler en deo på apoteket som jeg tror heter Stop24 eller noe sånt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt sent, men jeg ville spurt kollegaen som sa det om hva personen mente med å stinke. Som i svette? Sure klær? Etc? 

Er det klærne er det sånn som skjer. Kanskje maskina trenger en rens el noe slikt. Er det svette så er det jo litt mere personlig. Men er til det beste om man får vite det før enn etter, så slipper man synes det er ekkelt i andre situasjoner. Tipper du kanskje hadde kjent det selv da. Svettelukt kjennes. 

Melker om det er fordi du spiser krydret mat eller hvitløk. 

Det kan være så mange grunner, så personen kunne jo vært litt mere spesifikk for å hjelpe deg. Du skriver heller ikke om du er mann eller dame. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at kollegaen din driver et stygt og kynisk spill med deg? At hun vil sitte deg ut av spill?

 

Jeg har hatt en kollega som har luktet ille, sånn skikkelig ille. Lederen på arbeidsplassen tok det opp med kollegaen. Aldri om noen andre hadde gjort det, det er bare ufint og slemt.

Anonymkode: d38e9...8b0

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cringe! Dette høres ut som en ekstremt ubehagelig situasjon.Om du dusjer daglig og ellers har hygienen på stell så virker det merkelig. Men konstant svettelukt er faktisk veldig tydelig, jeg merker det ekstremt godt selv om andre svetter i nærheten. Eller mente hun at parfymen eller deoen din lukter ille, eller påpekte hun ar det var kroppslukten?

Anonymkode: f0a4f...41e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må faktisk skryte av din kollega og si at hun tok det på en bra måte. Hun annonserte det ikke foran hele arbeidsplassen men tok det med deg privat. Det er det ikke alle som gjør, og det kunne ha blitt mye mer ubehagelig. 

Gå til legen, noe er galt. Sliter du med utflod og at dette kan være noe av årsaken til lukt? 

Anonymkode: d4adb...074

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Kanskje du skulle gå til legen og spørre ham/henne om du lukter? Og så evt spørre hva grunnen kan være? Jeg synes jeg har hørt at hvis man har diabetes kan man lukte vondt eller få dårlig ånde. Kan være jeg tar feil der altså. 

Skjønner godt at dette føles ukomfortabel for deg. Håper du finner ut av det og får selvtilliten tilbake 😊

Dette var veldig god løsning. Enten kan han avkrefte det eller så er det noe galt med meg, for hygienen er det ikke noe feil med. Herlighet for en ting å gå til legen med men dette går virkelig inn på meg. Jeg blir helt sånn "kjenner jeg ikke selv at jeg lukter!?" samtidig som jeg er redd for at hun finner det på. 

Takk for fint svar!

Anonymkode: 10506...b52

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip situasjon, skjønner at du tar det personlig og du har helt normal god hygiene. Passer du på å ha rene klær hver dag? Bytt deodorant til en antiperspirant, feks Clarins eller biotherm sin.

Anonymkode: ad69f...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur til fastlegen, og eksempelvis droppet dusjen den morgenen og bare tatt en kattevask. Om du lukter sterkt, så vil ikke det døyves av en kjapp vask. Jeg ville også tatt med et par plagg som var brukt en dag(klærne fra dagen før), uten å ha blitt vasket. Om det lukter ille selv uten at man putter nesen under armene, ja da vet du at det lukter mer enn normalt. 

Så må du be om en brutalt ærlig tilbakemelding, slik at dere eventuelt kan gå videre med problemet.

Om fastlegen sier at du ikke lukter, så bør du ta dette opp med en tillitsvalgt eller sjefen og igjen be om en tilbakemelding som er helt ærlig. Om ikke sjefen har merket noe selv, og den tillitsvalgte oppriktig heller ikke merker noe, så må jo dette tas opp med den ansatte.

Jeg har hatt venner som har hatt enkelte i kollokviegrupper som lukter ille, og tatt det opp med dem. Da gikk den vedkommende ett hjem og dusjet(skamfull og flau) - men når hun kom tilbake hadde hun jo ikke byttet tøy. HUn forstod nok rett og slett ikke personlig hygiene.

Jeg har eksempelvis en venninne som ofte har dårlig ånde(og jeg har aldri sagt ifra), mens jeg selv svettet utrolig mye under armene en periode pga overdosering av medisiner. Men jeg vasket meg flere ganger om dagen, og hadde med ekstra skift på jobb. Og jeg fikk beskjed av samboer :P Og merket det veldig godt selv. Mannen har også kommentert på en ny kollega, at hun lukter ganske mye uten at hun ser ustelt ut - så han skjønner ikke helt sammenhengen. 

Poenget mitt er; du må faktisk be flere om brutalt ærlig tilbakemelding - og eventuelt gå til legen. Om ingenting er unormalt må denne kollegaen få beskjed av ledelsen om at slikt faktisk ikke går an å gjøre.

Anonymkode: 916cd...f8c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...