Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal ta meg en tur på Bæreglede butikken i dag. Har planer om å bruke bæresjal. Får håpe vi får det til og at babyen liker det. Men jeg synes det er både praktisk og koselig ut. Men det er litt knotete å komme seg dit, så det er litt sånn dørstokkmil. Må bytte buss et par ganger osv.  Så lurer på om jeg bare skal bestille på nett og få levert hit..Så kan jeg heller ta en dagstur dit når baby kommer hvis jeg ikke får det til skikkelig. Har jo sett på videoer hvordan man skal knyte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at sykemeldingen hjelper, @Omo! :) Høres ut som en god løsning å avspasere fredagen og heller jobben den inn etter permisjonen. Merker at det å være fleksibel blir vanskeligere når man er gravid ja. 

Vi har kjøpt stavmikser som går an å feste til en større "beholder". Tenker å bruke den. Ellers har vi egentlig en veldig god blender som vi bruker til smoothies, men da kan man ikke lage like mye om gangen. Evt kan jeg sjekke ut om det går an å kjøpe en større beholdere til den, for den moser maten ganske godt. Smoothies skal jeg iallefall lage selv, istedenfor å kjøpe de dyre posene på butikken. Har tenkt å kjøpe sånne: 

0045042_doddlebags-gjenbrukbare-smoothieposer-10stk.jpeg

Disse kan vel forsåvidt brukes til å oppbevare f.eks grønnsakspuré og slikt i også, så jeg tror de kommer til å bli mye brukt :) Greit å lage en stor beholdning en dag, og fryse ned og ta med på tur når man trenger. Vil tro de tiner ganske kjapt. 

Spennende med bæresjal da! Det virker veldig behaglig. Ble det nettshopping? :)
Her falt valget på ergobaby adapt, fordi jeg tror at jeg og mannen kommer til å bruke timesvis på å ta av og på sjal.. :fnise:Kommer nok til å bruke vogna for det meste, men når vi er på hytta f.eks så er det ikke alle plasser det er like lett å ha med vogn dersom vi vil gå litt i terreng eller steder med mye trapper, så da blir nok bæreselen grei å ha. Det blir nok en bæremeis også etterhvert slik at mannen kan ta med mini på fjellturer. Det er så rart å tenke tilbake på alle gangene han har bært niesene våre i bæremeis, og neste gang blir det jenta vår! :hjerter: 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, de posene så smarte ut! Jeg har tidligere laget ispinner av smoothie til meg selv, så jeg er vant med masseproduksjon av smoothie i mange smaker. Så jeg må kanskje også kjøpe noen sånne poser. Men det er leeeenge til enda :ler: Du får minne meg/oss på de der når det blir aktuelt :) 

Jeg tenkte at jeg skulle tørrtrene på sjalet mange ganger før babyen kommer, så jeg vet hvordan jeg skal få det på. Det ser jo ganske enkelt ut på de videoene jeg har sett. Men vi får nå se når jeg faktisk skal prøve. Det blir nettshopping. Men jeg har ikke bestemt meg for farge enda, så jeg venter litt :P  Skal høre med samboern hvilken farge han vil ha og, for han må jo bruke den litt han og. Han vil sikkert ikke ha lilla. Tenker at jeg kan bruke sjal en del inne også jeg. Så kan babyen sove på meg/samboern mens vi driver med noe annet. Få litt ekstra nærhet og varme. Også har jeg lest at de liker å kjenne lukta av mor og høre hjerteslagene, for det er de vant til, så de roer seg godt. Vogna kommer nok til å bli mest brukt ute tror jeg ja. Men vi får nå se. Umulig å planlegge. 

Hvis vi bruker sjalet mye så kan jeg jo kjøpe flere i flere farger så det blir som et plagg for meg og som kan varieres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager sånne smoothieispinner selv også, det er kjempepraktisk! :D 

Ja, jeg tenkte ikke å kjøpe de posene ennå heller. Nok av utgifter nå, det får vente til babyen begynner å spise. Når det faller naturlig å begynne å kjøpe de smoothieposene fra butikk så kommer jeg nok til å huske å heller bestille slike. Skal minne deg/dere på det når den tid kommer :D 

Vanskelig med fargevalg ja! Ååh det høres så koslig ut å bruke det inne også! Og det med lukt og hjerteslag er jo logisk ja! Og tarmlyder :ler: Får se når baby kommer, om hun er av den typen som må bæres rundt på hele tiden, for det var visst jeg de første månedene. Da spørs det om vi også prøver oss med sjal. Håper dere blir enige om farge! :)

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært helt elendig på å henge med her inne, men nå har jeg lest meg opp. Jeg skal skjerpe meg, det er jo så koselig! 

Jeg tar gjerne i mot tips til sjal/sele dersom noen finner ut eller kan noe smart om det. Jeg lurer på om en del seler kan bli veldig varme i sommer? Vi har hund, og det er dårlige trillemuligheter der vi bor, så bæretøy er nok smart. Jeg syns det ser litt vanskelig ut jeg! Men nå trengte jeg en del forsøk før jeg lærte å kneppe en helt vanlig omslagsbody også da :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett masse på bæreglede.no  der har de instruksjonsvideoer og artikler og masse sånn. Og hvilke seler og sjal som anbefales til hvilken alder/vekt. 

1 time siden, Illy skrev:

Jeg har vært helt elendig på å henge med her inne, men nå har jeg lest meg opp. Jeg skal skjerpe meg, det er jo så koselig! 

Jeg tar gjerne i mot tips til sjal/sele dersom noen finner ut eller kan noe smart om det. Jeg lurer på om en del seler kan bli veldig varme i sommer? Vi har hund, og det er dårlige trillemuligheter der vi bor, så bæretøy er nok smart. Jeg syns det ser litt vanskelig ut jeg! Men nå trengte jeg en del forsøk før jeg lærte å kneppe en helt vanlig omslagsbody også da :sjenert: 

Jeg tenkte å kjøpe Aldoria elastisk sjal. Det går å bruke fra nyfødt til ca 5 mnd. Jeg synes bæresele ser litt klumpete ut. Og husker en venninne fikk ergobaby i babyshower og hun sleit med å få på den og :ler: jeg tror vi bare må øve før babyen kommer og er krakilsk, så vi ikke blir stressa og ikke får til. Minst en gang om dagen fra permisjon starter kanskje? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Omo skrev:

Her er direkte link til der det står om bæring og alder

https://www.bereglede.no/baeretoy-etter-alder/ 

Ta en titt på Kunnskapsbasen der også. Masse nyttig informasjon :) 

Her var det mye nyttig, ja! Takk :) Øve en gang om dagen høres ut som en god plan. Først knipeøvelser, så knytte sjal :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Illy skrev:

Her var det mye nyttig, ja! Takk :) Øve en gang om dagen høres ut som en god plan. Først knipeøvelser, så knytte sjal :fnise:

jaaa, det var de der knipeøvelsene ja... :sjenert:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut spørsmål, men.. Er det flere som tisser noen få dråper når de nyser? 🙈 Har blitt flinkere til å gjøre knipeøvelser etter at det begynte, vil ikke ha det sånn videre akkurat.. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om litt av hvert. :yvonne:

Jeg slet med neseblod hele livet, og tok til slutt og fikk etset noen av blodårene eller noe inni nesen. Etter det er jeg blitt snufsete, og nyser mange ganger om dagen (ingen overdrivelse dessverre). Så jeg hadde allerede noen uhell med en dråpe eller tre før jeg kunne skylde på baby i magen. :fnise: Men merker at det kan være mer og oftere nå.. Og verre skal det visst bli, jo nærmere fødsel man er! 

Tror jeg leste at man er sånn cirka normal igjen ett år etter fødsel.. :laugh: Med tanke på akkurat det der i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på å bli normal igjen om ca 15 mnd da :ler: 

Rart hvordan det å være gravid kan være så deilig å få oppleve, samtidig som det er så mange plager relatert til det. Når folk spør om jeg er lei av å være gravid siden jeg ikke klarer så mye pga bekkenet, så sier jeg at jeg ser egentlig ikke sammenhengen mellom graviditeten og bekkenløsningen. Graviditeten i seg selv er bare koselig. Bekkenløsningen, halsbrannen og alle andre plager ser jeg liksom på som noe helt annet, som at det ikke er relatert til graviditeten (selv om det faktisk KUN er der pga graviditeten) :PGlad jeg klarer å skille det litt da, tror det gjør det litt lettere å takle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror bekkenbunnsmuskulaturen min var ganske sterk. Jeg sier var, for nå har jeg jo ikke trent siden oktober eller noe. Men når jeg trente, så trente jeg poledancing/polesport. Og nesten alt vi gjør der er skikkelig tungt og man må være veldig sterk i core og lår, og når jeg nå gjør noen av de tingene vi gjør for å teste så gjør jeg knipeøvelser samtidig. De musklene henger liksom veldig sammen med bevegelser og sånt man gjør i pole. F.eks å henge opp ned ved bare å knipe sammen låra rundt stangen. Så jeg tror egentlig at jeg har vært litt heldig sånn sett.. Men nå har jeg jo ikke en muskel igjen i kroppen etter å ha strandet på sofaen. Så knipeøvelser er nok på sin plass for å prøve å opprettholde og forebygge ja. Jeg hadde jo så lyst til å fortsette å trene hele svangerskapet også, for det var så gøy, men har jo ikke hatt noe energi til det :(  Blir så misunnelig når jeg får snapper fra treningsvenninnene mine. Og det spørs vel om jeg kommer i gang igjen i permisjon og. Må jo begynne helt på start igjen for å trene opp styrken for å klare noe som helst av det jeg klarte før. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får "kjeft" av samboern :sjenert: Jeg må spise bedre sier han... når han ikke er hjemme til middag (jobber mye kveld), så blir det som regel noe lettvint på meg i stedenfor noe skikkelig. Jeg orker liksom ikke å styre med å lage middag når jeg er alene og litt sliten og sånn. Men appen sa i dag at kalsium, jern og vitamin C var viktig fremover nå. Så jeg får prøve å drikker litt mer melk og spise mer yoghurt osv. Er ikke så flink til det. Teller melkesjokolade? 

Også er det så liten plass til mat i magen nå, så jeg blir så fort mett. Klarer liksom ikke å spise så mye. Men blir sulten fort igjen da. Og da blir det mye snacks-ing. Er jo egentlig veldig glad i grønnsaker, men det er litt tiltak for øyeblikket. Kanelbollene i frysern er mye mindre tiltak å putte i mikron. 

Men jeg har skikkelig eple-craving for tiden da. Synes røde fiji-epler er helt himmelske. Så det blir en del eplespising. Kom på at en venninne hadde også dilla på epler når hun var rundt 29 uker :ler: Kanskje det er vanlig?

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at du har vært nødt til å legge treningen litt på hylla. Du får se hva du har overskudd til når baby kommer. Men man må nok begynne litt tilbake på scratch når man har vært så lenge ute av trening ja. 

Rart hvor mye de mannfolka plutselig blander seg i blant annet kostholdet når de innser at ungen deres er inni oss og spiser det samme som oss :ler: Skjønner at det er litt tiltak å ordne noe skikkelig mat når man bare skal lage middag til seg selv. Men f.eks havregrøt (jeg synes det er best på havremel) eller stekt egg er vel av de litt sunnere enkle middagene man kan lage. 

Prøver å få i meg en rå gulrot noen dager i uken. Det er jo egentlig ganske raskt å skrelle den og skylle den, og evt pakke den i plast om man skal en plass. Og om jeg spiser skive med leverpostei så slenger jeg på litt gul paprika. Da får jeg i meg både jern og C-vitamin samtidig. Epler høres veldig godt ut! Har ikke det i hus nå, men fikk litt cravings på det nå når du nevner det :P Kanskje jeg må en tur innom søndagsbutikken og kjøpe eple, leverpostei og gul paprika, siden jeg tømte kjøleskapet for det i dag tidlig.. hmm. 

Kjenner igjen det med liten plass i magen!! Føler jeg må spise hele tiden, fordi jeg ikke klarer så store porsjoner. Og jeg var egentlig ganske småspist fra før også, så nå er det ennå verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulrøtter er godt... Kanskje jeg skal kjøpe en pose i morgen. Ellers er jeg veldig glad i paprika, så det hender jeg bare spiser en hel paprika som snacks også. Men i det siste har det vært mer kanelboller enn paprika :ler:  Men på jobb spiser jeg mye leverpostei og makrell i tomat til lunsj da. Og spiser ofte kaviar. Det spiste jeg nesten aldri før. 

Jeg har lest her få forumet at man må ha enkel enhåndsmat tilgjengelig til barselperioden når man ammer også.. Har lurt på hva det kan være.. For vi har miniatyrfryser i kjøleskapet, så det er ikke plass til all verden i den.

Ja, samboern er liksom ganske lite involvert i babytøy og hva som skjer i svangerskapet osv, men maten skal han blandet seg opp i :ler:  Er jo greit at han er engasjert i noe da hvertfall.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt på det med enkel mat til barselperioden jeg også, men kommer ikke på så mye. Tenker å lage meg en "ammeboks" med det man trenger innen rekkevidde når man ammer, og å ha noe enkel mat liggende i den, men da må det være mat som er holdbar en stund da :P F.eks banan, muslibarer, nøtter osv. Og vann!

Her sender jeg bilde med oppdatering av preglife-appen til han hver mandag når jeg går inn i en ny uke. Men han søker ikke opp slik informasjon selv akkurat. Men han leser det jeg sender da. Når man kommer hjem fra jobb de dagene så kan han si "Nå suger hun på tommelen sin sikkert!" eller "Du bør ta en lur dersom du har sovet lite i natt" fordi det har stått det i appen. Ellers er det jeg som ordner det meste av babyutstyr, babyklær osv, men så har jeg sånt å gjøre på også. Og når jeg først finner ut f.eks hvilken babycall vi skal ha, så SKAL vi ha den. Så da kommer jeg med alle argumenter, og han har ikke lest seg opp på babycall i det hele tatt så da sier han seg alltid enig med meg :fnise: Så jeg er kanskje ikke så inkluderende i det, fordi jeg finner frem ting før han aner at det er noe vi trenger engang. 

Endret av strawberry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle si til han at jeg blir skikkelig glad hvis han uoppfordret kommer hjem med et eller annet til babyen. Klær, dill dall eller hva det måtte være. Om det så skulle være veldig upraktisk eller at jeg ikke synes det er noe fint, så gjør ikke det noe. 

Jeg har jo snart bursdag, så da kan det hende han klarer å legge sammen de to ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@strawberry jeg har også samme problemet. I tillegg kan det komme litt mer enn noen få dråper når jeg kaster opp :sjenert: Om ikke annet så minner det meg i hvert fall på å ikke slurve med knipeøvelsene. Jeg har en app for formålet og et mål om tre kniperunder hver dag. Men fullt så flink klarer jeg ikke å være. Jeg skiller på plagene og graviditeten jeg også. Voksende mage og spark fra babyen, det er graviditeten, og det andre er bare teite plager.

@Omo det er jo kalsium i melkesjokolade :biggrin: Du er heldig som liker hel, rå paprika da. Det er jo supersunt. Jeg blir litt kvalm bare av tanken. I ugravid tilstand er paprika ganske godt, men nå må jeg plukke den ut av salaten. Her vil mannen at jeg skal spise kjøtt, fordi jeg har fått lav blodprosent. Kjøtt er ikke noe mer kvalmevennlig enn paprika, så jeg er ikke veldig begeistret. Men det er koselig når de passer på babyene og oss også da! Jeg har hørt om mange som må ha epler. Hos meg er det appelsiner for tiden, etter en heftig mangoperiode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...