Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mi svømte litt i 50 da hun ble født, så vi måtte ha en del i den størrelsen :) Tipper hun brukte 50 i 4-6 uker, og så 56 i ca to måneder. Hun var både en gulpe- og sprutbæsjebaby, så det gikk en del klær i løpet av en dag :rolleyes: Nå er hun over 2.5 år og bruker fremdeles størrelse 86 (1-1.5 år) og 92 (1.5-2 år), så hun har i grunn vært litt liten hele veien til tross for at moren er kjempehøy. Men når du har noen plagg i 50 og mange i 56 bør det jo være greit uten at dere slipper å styrte på butikken umiddelbart, og finner dere ut at dere trenger mer er det jo bare å gå og kjøpe - eller gjøre som oss, trykke på et par ting på internettet så klærne kommer helt av seg selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, miore skrev:

Mi svømte litt i 50 da hun ble født, så vi måtte ha en del i den størrelsen :) Tipper hun brukte 50 i 4-6 uker, og så 56 i ca to måneder. Hun var både en gulpe- og sprutbæsjebaby, så det gikk en del klær i løpet av en dag :rolleyes: Nå er hun over 2.5 år og bruker fremdeles størrelse 86 (1-1.5 år) og 92 (1.5-2 år), så hun har i grunn vært litt liten hele veien til tross for at moren er kjempehøy. Men når du har noen plagg i 50 og mange i 56 bør det jo være greit uten at dere slipper å styrte på butikken umiddelbart, og finner dere ut at dere trenger mer er det jo bare å gå og kjøpe - eller gjøre som oss, trykke på et par ting på internettet så klærne kommer helt av seg selv.

Ja, det var det jeg tenkte også, at man kan jo brette opp armene og beina på 56 hvis det er for stort, og hvis det blir for stort ellers så får vi enten netthandle eller så sender jeg samboern ut på tokt hvis jeg ikke er i form selv. 

Hvor lang var din da hun ble født?
Jeg tror jeg selv var 52cm (3400gr) hvis jeg husker rett, samboern har ikke peiling på seg selv. Vet ikke om det har noe å si på babystr da.

Skrevet

58 minutter siden, Omo skrev:

Ja, det var det jeg tenkte også, at man kan jo brette opp armene og beina på 56 hvis det er for stort, og hvis det blir for stort ellers så får vi enten netthandle eller så sender jeg samboern ut på tokt hvis jeg ikke er i form selv. 

Hvor lang var din da hun ble født?
Jeg tror jeg selv var 52cm (3400gr) hvis jeg husker rett, samboern har ikke peiling på seg selv. Vet ikke om det har noe å si på babystr da.

Hun var 48 og ca 2800, så liten helt fra starten av. Jeg var like kort men 4 kg :fnise: men begynte å strekke meg nesten umiddelbart, og har vært over snittet høy siden. Mannen aner ikke, mulig menn bare ikke hører etter når det gjelder sånne ting. Alle damene i hans familie er bittesmå, så datteren slekter nok på dem :) 

Skrevet
4 timer siden, miore skrev:

Hun var 48 og ca 2800, så liten helt fra starten av. Jeg var like kort men 4 kg :fnise: men begynte å strekke meg nesten umiddelbart, og har vært over snittet høy siden. Mannen aner ikke, mulig menn bare ikke hører etter når det gjelder sånne ting. Alle damene i hans familie er bittesmå, så datteren slekter nok på dem :) 

Liten flis hun da. Selv om det sikkert ikke kjentes sånn ut i kampens hete :P 
Jeg skal få mannen til å spørre moren sin hvor stor han var. Også må jeg høre med mamma om jeg husker riktig på meg selv også :P Selv om det ikke trenger å bety noe for str på vår baby.

I morgen skal jeg på svangerskapskontroll igjen. Hun skulle sette av en time sa hun, og vi skal snakke om amming. Sist gang fikk jeg en bok om amming som jeg kunne lese i, men jeg har ikke fått surret meg til det enda... :roll: Jeg er spent på symfysemål og protein i urinen. Hadde 1+ sist gang. Mamma hadde sv.forgiftning og det er jo arvelig, så vi skulle være ekstra obs på det. Blodtrykket mitt har vært lavt hele veien da. Tipper det er det enda. Er nok ingen fare for det enda, men er deilig at de følger det opp ekstra så jeg ikke trenger å være bekymret for det. 

Hun snakket også om sist gang at vi kunne booke oss på fødselsforberedende kurs denne gangen. Så da skal vi vel det også. Sikkert ikke dumt. Samboern har ikke akkurat lest seg opp noe, så greit at han også får litt info om hva han kan forvente. Håper de har på engelsk på helsestasjonen, for der var det gratis. De har engelske kurs på sykehuset, men da må vi betale.

I dag er jeg 28+0 - tredje trimester er startet. :sjokkert:  Andre trimester gikk veldig fort føler jeg nå. Første gikk kjeeeempesakte. Tror siste kommer til å gå fort også.. kanskje frem til siste måneden. Jeg er ikke helt klar for baby enda da. Det er fortsatt litt fjernt. Burde vel gå opp for meg snart at alt dette som skjer inni magen faktisk skal på utsiden. 

Skrevet

Vært litt stille fra meg nå føles det ut som, har vært opptatt med å sove og å stalke Omo på snapchat. :laugh:

Med tanke på klær var planen våres å kjøpe to-tre av hver type plagg i størrelse 56-62-68 (jeg skal føde på overtid, og få en stor baby. Så vi trenger ikke størrelse 50:P). Som i og for seg gikk greit nok, helt til vi tilfeldigvis fikk kjøpt litt klær brukt. 

iOtblHk.jpg

Den ene hyllen som er stapp full? Ja, det er størrelse 56, bare body.. :sjenert: Jeg tror jeg skrev om da vi handlet dette i tråden, men vi er ganske sikre på å ha nok klær i den størrelsen i det minste. :fnise:

Så greit at du får satt av ekstra tid, det har jeg lyst på også! Hadde protein (1+) i urinen min tidligere i svangerskapet, men det gikk heldigvis over. Er veldig betryggende at de følger godt med. Fødselskurset vi skal på koster penger, men "bare" noe over tusenlappen, og for oss som er førstegangsfødende som ikke engang vet hvor på sykehuset vi skal føde synes vi det er veldig verdt det. 

Tredje trimester er skummelt. Det er først nå jeg har startet å innse at jeg faktisk må føde ut dette greiene jeg har groende i meg, og at etterpå skal jeg liksom ta vare på det..

Skrevet

Alt var fint med meg og baby på kontrollen :) Jeg følger kurven på symfysemålet, blodtrykket var lavt, ingen protein i urinen og blodprosenten var fin. 

Haha, ser dere har fått fyllt opp litt i babyhylla ja :ler: Det er litt sånn vanskelig når man planlegger å ikke kjøpe for mye, også dukker det opp etter eller annet. Eller man glemmer at man har ditt eller datt også plutselig så har man masse. 

Du har planlagt overtid og stor baby @Tonio? :fnise:  Jeg har også planlagt litt overtid. Samboern har veldig veldig mye å gjøre på jobben i begynnelsen av mai, så det er skikkelig dårlig timing om jeg føder da. Det er da han drar inn mesteparten av omsetningen for hele året. Så jeg håper at jeg venter til etter pinse. 

Jeg gruer meg skikkelig til å komme hjem fra sykehuset jeg. Til at vi må klare oss selv og ikke har noen å spørre om hjelp. Det tror jeg blir skikkelig skummelt. Og kommer til å føle meg så hjelpesløs. 

Skrevet

Mamma gikk overtid tre uker med sin første, og da kom den ut fordi hun ble satt i gang. Og selve igangsettingen tok to dager. Alle tre barna hun har født har vært på overtid og ganske store, spesielt jeg. Så da tenker jeg at jeg får være innstilt på å være tålmodig. :fnise: Termin er 4. og jeg håper den er ute senest 16., men så lenge det ikke blir en 17. mai baby skal jeg være glad altså. :laugh:

Gruer meg også til å komme hjem, nå har jeg svigermor under ti minutter unna med bil, og foreldre som bor under en kilometer unna. Men likevel..

Skrevet
1 minutt siden, Tonio skrev:

Mamma gikk overtid tre uker med sin første, og da kom den ut fordi hun ble satt i gang. Og selve igangsettingen tok to dager. Alle tre barna hun har født har vært på overtid og ganske store, spesielt jeg. Så da tenker jeg at jeg får være innstilt på å være tålmodig. :fnise: Termin er 4. og jeg håper den er ute senest 16., men så lenge det ikke blir en 17. mai baby skal jeg være glad altså. :laugh:

Gruer meg også til å komme hjem, nå har jeg svigermor under ti minutter unna med bil, og foreldre som bor under en kilometer unna. Men likevel..

Ahh, både mamma og mormor fødte noen dager før termin, så jeg bør vel være forberedt litt i forkant egentlig. Kanskje vi føder samme dag, siden min termin er 16. :ler: Kansje vi møtes på sykehuset den 14. :P (uten at jeg husker om vi er i samme by da :P ) Jeg håper også å styre unna 17.mai. 

Skrevet

Tror forresten frøkna i magen liker å vise seg frem. Begge ganger hos jordmor har hun sparket masse når hun skal måle symfysen :ler: Så magen bølger og spretter. I dag hadde hun ikke beveget seg på mange mange timer, og i det jeg la meg ned på benken så bare måtte hun sparke fra seg litt. 

Skrevet
1 time siden, Tonio skrev:

Hehe, jeg var sikker på å gå maks på overtid siden jeg og alle søsknene mine ble født maks på overtid og jeg i tillegg måtte settes i gang. Men det er tydeligvis ikke bare bestemt av arv, for min snupp kom mer enn to uker før termindato ;) Jeg var sikker på at det var falsk alarm frem til det hadde gått pinlig lang tid! Denne gangen har jeg termin 11. mai og lurer på om det blir april- eller maibaby ut av det :ler: 

Skrevet (endret)

Må visst se litt mer over klærne jeg også. Så vet vi hva vi evt må ha mer av dersom vi ikke får i gave. Har endt opp med å kjøpe altfor mange bodyer i str 50 med et uhell, var sikker på at de siste 2 jeg kjøpte var 56, men rev av lappen før jeg så at jeg hadde visst tatt 50 :P Så får håpe hun får brukt det en stund, at hun ikke hopper helt over den. Har på følelsen at hun kommer litt før tiden, men det trodde også venninna mi når hun var gravid, og hun måtte settes i gang nesten 2 uker på overtid. Så jeg tenker vi bare får se hva vi trenger mer av når babyen kommer. 

Skal ikke på noe fødselsforberedende kurs, men har så smått begynt å forberede mannen på hva som skal skje. Jeg har jo snakket med venninner og lest meg opp endel, men han har ikke like mye kontroll over hvordan en fødsel starter f.eks. Spurte han hvordan han tror en fødsel starter, og svaret var "Vannet går?". At vannet ikke alltid går før rett før babyen kommer, eller at hos noen må vannet tas, skjønte ikke han helt, det var jo helt imot alt han har trodd/"visst" til nå :P Det er tydeligvis ikke sånt mannfolk snakker om sammen, slik som oss damer som ser på fødeavdelingen og deler erfaringer :fnise:

Når jeg leste at @Omo nå er 28+0 og i tredje trimester ble jeg litt småstressa, for jeg er 27+0 i dag! Andre trimester har egentlig gått sinnsykt fort! Føler jeg er i uke 20 ennå egentlig, men det er jo faktisk en goood stund siden. Jeg har begynt å pakke fødebagen såvidt, men har også pakkelisten noenlunde klar og tilgjengelig for mannen dersom det er han som må pakke i all hast.

Ellers er jeg spent på legetimen i morgen, om legen er enig i 100% sykemelding eller om han mener jeg bør prøve å få tilrettelagt mer med arbeidsgiver. Når jeg valgte på eget initiativ å prøve 5% så visste jeg jo ikke hva jeg gikk til, og ser jo nå at det ikke er bra for meg. Det var jo ikke legen som pushet på om det heller, det var jo jeg som ville prøve, så jeg tror han kommer til å forstå meg. Men jeg vil bare få morgendagen overstått egentlig, hater å gå og ikke vite hva som skjer fremover :(

Endret av strawberry
Skrevet (endret)

Stalker du Omo på snapchat, @Tonio ? :fnise: 

Endret av strawberry
Skrevet

Ja, vi er nok mye mer opplyste enn disse mannfolka. Hører litt her og der, surfer på forum osv. Mennene regner vel bare med at vi har kontroll :ler: jeg lurer fælt på hvordan samboeren takler fødsel. Jeg sa i går at han får holde seg i hodehøyde under fødsel og får ikke lov å se der nede. Og da ble han lettet, for det hadde han hvertfall ikke lyst til :fnise: 

synes også at uke 20 var her om dagen. Litt rart egentlig. 

Jeg og tonio har hverandre på snap :ninja: 

i morgen skal jeg sende inn permisjons søknaden min. Må bare på chat å dobbeltsjekke at jeg forstår det gradert permisjon skjemaet rett før jeg sender, ellers hadde jeg sendt i ettermiddag. 

Skrevet

Enig i at mannen får holde seg på hodehøyde! Tror nok også at han blir veldig glad for å slippe å se hva som skjer der nede :fnise:

Åååja, da skjønner jeg litt mer ja :P Trodde det var spionasje på gang, at noen hadde funnet ut hvem du var uten at du selv hadde sagt det.. :fnise: Er så rart å skrive så mye med dere her, men ikke ane hvem dere egentlig er, man blir jo litt nysgjerrig. 

Stort steg å få sendt inn permisjonssøknaden da! :D 

Skrevet

Haha, ja. Vi har hverandre. :fnise:

Jeg trodde også at vannet måtte gå, men har visst bedre i en del år nå da.. :sjenert: Tror jeg også har nevnt for mannen at han kan godt bare stå der oppe, har lest om menn som ikke er så gira på kos lengre etter å se ett hode gå igjennom.

Var det i dag du var hos legen @strawberry? Du skrev i morgen ved midnatt, så ble litt usikker. :laugh:

I dag var jeg i det minste på ultralyd (vekstkontroll), baby i magen veier rundt 1500 gram nå! :sjokkbla: Fikk beskjed om at jeg må ta vaginal ultralyd neste gang mtp om morkaken er i veien for vaginal fødsel eller ikke. Hun trodde den var bra nok plassert, men for å være sikker..

Skrevet

18 minutter siden, Tonio skrev:

Haha, ja. Vi har hverandre. :fnise:

Jeg trodde også at vannet måtte gå, men har visst bedre i en del år nå da.. :sjenert: Tror jeg også har nevnt for mannen at han kan godt bare stå der oppe, har lest om menn som ikke er så gira på kos lengre etter å se ett hode gå igjennom.

Var det i dag du var hos legen @strawberry? Du skrev i morgen ved midnatt, så ble litt usikker. :laugh:

I dag var jeg i det minste på ultralyd (vekstkontroll), baby i magen veier rundt 1500 gram nå! :sjokkbla: Fikk beskjed om at jeg må ta vaginal ultralyd neste gang mtp om morkaken er i veien for vaginal fødsel eller ikke. Hun trodde den var bra nok plassert, men for å være sikker..

Stod alt bra til ellers med babyen da? Hvor tung skal babyen være på 30 uker? Den skal jo være 1200 gram på 28 uker hvis jeg husker rett, så da er vel 1500 omtrent sånn det skal være? 

Hadde du foranliggende morkake på OUL? Eller var den bak også har den flytta seg? Ble du sjekket pga morkaken? Burde man sjekke hvor morkaka er? :sjokkert: 

7 timer siden, strawberry skrev:

Enig i at mannen får holde seg på hodehøyde! Tror nok også at han blir veldig glad for å slippe å se hva som skjer der nede :fnise:

Åååja, da skjønner jeg litt mer ja :P Trodde det var spionasje på gang, at noen hadde funnet ut hvem du var uten at du selv hadde sagt det.. :fnise: Er så rart å skrive så mye med dere her, men ikke ane hvem dere egentlig er, man blir jo litt nysgjerrig. 

Stort steg å få sendt inn permisjonssøknaden da! :D 

Tonio la ut snap'en sin i dagboka, så da la jeg henne til :ler: Er litt artig å se behind the scenes også :P 

Permisjonssøknad sendt inn i dag! 
Og en venninne spurte meg nettopp om jeg hadde tenkt på å gå til fotograf å ta sånne gravidbilder... Men det har jeg ikke tenkt på. Hadde jo vært gøy å ha noen bilder med magen på, men jeg er så ukomfortabel med å leke modell.... Har dere tenkt på det?

Skrevet (endret)

Kan ærlig innrømme at om det var mennene som skulle føde, så hadde jeg ikke hatt så lyst å være vitne til hva som skjer "der nede" under fødselen jeg heller.. Ånei nå fikk jeg for meg noen fæle bilder, huff!! Scarred for life.. 

Ja, legetimen var i dag! Det gikk heldigvis veldig bra! Legen var enig  med meg, om at jobb ikke er riktig dersom det tar så mye av kreftene mine. At jeg må kunne bruke det lille overskuddet jeg har til å passe psyken også i dette. Jeg har vel ikke sagt det her tidligere, men jeg har gått gjennom endel de siste 2 årene, noe legen min heldigvis kjenner godt til siden han har vært fastlegen min gjennom hele greia og fulgt meg opp ganske tett. Så han vil jeg skal prøve å komme meg litt ut dersom jeg har overskudd til det, og ta vare på meg selv nå fremover for å unngå å gå i kjelleren. Så han skrev utfyllende på sykemeldingen til nav at tilrettelegging var forsøkt, men at han ikke ser på gradert sykemelding videre som forsvarlig. Kjente skuldrene slapp litt da, at dette føltes helt riktig, så nå er jeg veldig lettet! :) Jeg tyr lett til tårene fra før av, og er nå hormonell i tillegg, så nå sitter jeg her og griner.. :rolleyes::fnise:

Åååh da spørs det om jeg også må snike litt i dagboken!! Men da avslører jeg jo også hele identiteten min, siden jeg har et ganske avslørende navn på grunn av at sammensetningen av fornavn og mellomnavn er veeeldig sjelden (eneste med den sammensetningen i Norge tror jeg). Men så utleverer jeg meg vel såpass mye her fra før at det spiller vel ingen rolle egentlig.. :fnise:

Wow Tonio! Tenk at babyene er sååå store da! Altså jeg skjønner det ikke jeg. Når jeg kjenner spark på begge sider samtidig så begynner jeg av og til å lure på om der er tvillinger, selv om 3 ultralyder har vist at der er bare ei :P Ellers stilte @Omo alle spørsmålene jeg også satt her med. 

Har ikke tenkt å ta gravidbilder hos fotograf. Tenker at jeg kommer nok ikke til å bruke de noe heller, vil heller bruke de pengene på å ta familiebilde etterhvert. Vil gjerne ha noen helt enkle bilder av meg med magen, men tror isåfall at jeg spør ei venninne om å være fotograf. Da blir det ikke like kleint som med en ukjent fotograf tror jeg. 

Endret av strawberry
Skrevet

Ellers stod alt bra til ja. Baby lå med ryggen i veien og ville ikke ligge i ro, så hun slet litt med å måle. :fnise: Er på +2%, så 1500 er tydeligvis ganske spot on for 30+0. :Nikke: 24+2 viste vekten til baby 680 gram, så har skjedd en del på seks uker. :sjokkbla: Er jo nesten 150 gram økning i uka!

Morkaken min var bak på OUL, men ganske langt nede. Det er visst ikke uvanlig, men greit å sjekke senere når livmoren er større. Blir sjekket fordi jeg er overvektig, men tror jeg ville fått ultralyd mtp morkaken uansett. Etter det jeg har forstått får alle sjekket hvor morkaken ligger på OUL, og hører man ikke noe så er den greit plassert. :tongue:

Så bra at søknad er sendt inn og legetime gikk bra!

Vil ikke ta bilder mer enn det mannen har tatt fra siden, orker ikke sånt pes selv.. Synes det var ille nok å ta bryllupsbilder.

Skrevet

Ja, er kanskje best å bare høre med en venninne... Eller bare ta de sidebildene selv. Aner jo ikke hva jeg skal bruke de til. Skal jo ikke henge opp på veggen akkurat. 

Så bra at legen din var enig og støttende @strawberry :) 
Jeg var også litt sånn usikker på om jeg turte å legge til @Tonio :ler: For da viser jeg jo hvem jeg er :sjokkert: Men jeg tenkte, det er jo bare til en bruker da, ikke til hele verden. Du får si fra hvis du tør du og Strawberry ;) 

Morkaken min lå visst bak sa de, så da er det sikkert ikke noe å tenke på for meg da. 

Jeg mener jeg har lest at babyen skal legge på seg 250 gram i uka fra uke 26 eller 27 eller noe sånt. Så nå kommer vi til å vokse masse på slutten vi også.  Sjefen kommenterte i dag at hun synes jeg hadde fått større mage bare siden i går :fnise: Jeg ser det ikke så godt selv sånn fra dag til dag, men plutselig ser jeg at nå har magen blitt større. Men jeg hører jo hele tiden at jeg er så liten fra alle. Men jeg har funnet ut hvorfor tror jeg. For jeg har alltid hatt veldig svai rygg. Korsryggen har vært skikkelig svai, og jeg har hatt masse vondter pga det hele livet. Men nå er den faktisk rettet seg opp ganske så mye, så jeg får nok en del av magen litt "innover mot ryggen" vil jeg tro. Og jeg har mye mindre ryggsmerter enn før graviditeten også, så jeg tror de løsnende ligamentene har gjort meg godt. 

Skrevet
22 timer siden, miore skrev:

Hehe, jeg var sikker på å gå maks på overtid siden jeg og alle søsknene mine ble født maks på overtid og jeg i tillegg måtte settes i gang. Men det er tydeligvis ikke bare bestemt av arv, for min snupp kom mer enn to uker før termindato ;) Jeg var sikker på at det var falsk alarm frem til det hadde gått pinlig lang tid! Denne gangen har jeg termin 11. mai og lurer på om det blir april- eller maibaby ut av det :ler: 

Jeg må innrømme at hver gang jeg ser du sier noe, blir jeg litt starstruck. :flau:Og når det er direkte til meg så føler jeg at det må være ett bra svar, så ender det med at jeg ikke tørr å si noe som helst. :fnise: Synes du alltid skriver så lange og forklarende poster om IVF/lignende..

Maange har advart meg om at jeg ikke bør ta det for gitt om at det blir overtid, men nå har jeg bestemt at det blir det! Og baby får bare ha med det å høre på mammaen sin. :opplyser:

---

@Omo, jeg vet ikke hvordan du så ut før, og har jo ikke sett stort underveis. Men jeg synes du har fin mage. :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...