Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg tar sjangsen på snapchat jeg. Send meg en pm dersom du vil legge meg  til @Omo :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Oi, her har det skjedd masse! :) 

Jeg har foranliggende morkake, men den lå ikke over åpningen. Har ikke hørt noe om den kan flytte seg over? Noen av dere som vet? 

Var hos legen i dag i forbindelse med sykemeldingen. Fortalte om kynnerne som har kommet og som er veldig plagsomme. Fikk til svar at det var like greit at jeg var sykemeldt så jeg fikk tatt det med ro. :) 

Fikk også brev fra nav. De har oppfølgingssamtaler etter 6 mnd med sykemelding, men de så ikke noe behov for det denne gangen. Kan ikke si meg mer enig :fnise:

nå er jeg under 100 dager fra termin! Fin minepæl å passere :) måtte søke opp babyer som var født i uke 27. Viste mannen bilde og han ble litt satt ut. Er så rart å tenke på at hun i magen er så stor! 

Skrevet

Jeg har null og nada peiling på morkaker. Jeg trodde de fløt rundt inni der jeg :ler:  Og jeg har egentlig trodd siden jeg var barn selv at navelstrengen til babyen sitter fast i innsiden av navelen til moren. Sånn som barn tenker. Jeg var pinlig voksen før det gikk opp for meg at den ikke gikk fra navel til navel :fnise: 

Jeg fortalte også om den dagen jeg hadde skikkelig masse kynnere til jordmoren, og hun sa at hvis det skjer igjen så må jeg ringe føden, og at det var et godt tegn på at jeg måtte roe ned. Dette var jo en dag jeg hadde en skikkelig møkkadag på jobb mtp stress og mas og jeg jobbet litt lenge. Så det var nok pga det. 

Godt at NAV er litt fornuftige også, ikke bare firkanta på regler og ser at de ikke MÅ ha disse oppfølgingssamtalene. :jepp: 

Nå tror jeg at jeg skal google babyer født i uke 28... 

Skrevet

Om det er til en trøst, så trodde jeg morkaka lå rundt babyen? Nå sa de at den lå foran som en pute? 

kynnere er noe herk. Jordmor sa hun syns de startet tidlig, men er visst vanlig å få de tidligere når man har født før. Jeg får de når jeg stresser og når jeg skal levere rampen i barnehagen eller legge han. Spesielt når han ikke er enig med meg :riste: noe som er ganske ofte om dagen :dry: 

Skrevet

Jeg får kynnere når jeg går til bussen (laaang trapp opp), og litt sånn vilkårlig gjennom kvelden + etter det har vært mye spark. Og når jeg legger meg ned/reiser meg opp. 

Skrevet

Lurt å ta det med ro dersom du har mye kynnere @Fanteria! :) Og så bra at nav droppet møte. Er veldig spent på om nav blander seg her også etterhvert, eller om legen klarte å presisere nok i sykemeldingen at det ikke er noe poeng i. 

Det er så rart å se babyer født i den uken man selv er i. Det får meg til å lure på hvor det kan være plass til tarmene mine nå for tiden, dersom en så stor baby er inni magen min?! Både babyen og tarmene må jo ligge helt sammentrykt.. :fnise:

Og det der med navel til navel har jeg også tenkt tidligere. Jeg tror morkaken er festet til livmor"veggen", men aner ikke om det er riktig? Men siden de ikke kontrollerer om den er i veien for åpningen etter UL i uke 17-19 så tenker jeg at den kan vel ikke flytte seg så veldig mye? Min er foranliggende, litt på venstresiden. 

Skrevet
1 time siden, Tonio skrev:

Jeg må innrømme at hver gang jeg ser du sier noe, blir jeg litt starstruck. :flau:Og når det er direkte til meg så føler jeg at det må være ett bra svar, så ender det med at jeg ikke tørr å si noe som helst. :fnise: Synes du alltid skriver så lange og forklarende poster om IVF/lignende..

Maange har advart meg om at jeg ikke bør ta det for gitt om at det blir overtid, men nå har jeg bestemt at det blir det! Og baby får bare ha med det å høre på mammaen sin. :opplyser:

Haha, jeg driver ikke og setter karakter på svarene jeg får, altså :ler: Jeg har jo vært i lure på alt-situasjonen når det gjelder IVF før, og etter ørti forsøk og utrolig mye lesing av vitenskaplige studier og sånt synes jeg liksom at jeg må "gi litt tilbake" til forumet om jeg dumper innom en post der de spør om noe jeg an svare på ;) 

Jeg tror det er like greit å regne med at man skal gå på overtid, for da blir kanskje ikke ventetiden på slutten så utrolig lang! Jeg har jo sett at mange holder på å gå på veggen på slutten, spesielt når de bikker termindato, men noen i god tid før også. Hvis man er bombesikker på å gå maks på overtid (slik jeg også var) slipper man i alle fall mye unødvendig frustrasjon, selv om fødsel kan komme i overkant brått på :fnise: 

Skrevet

Jeg har ingen planer om å gå på overtid. Hu her skal ut så fort som fy ETTER 19. mai. For da skal jeg i bryllup og spise meg sprekkferdig på god mat og kaker! :jolie:

Skrevet

Oi.. nå googlet jeg babyer født i uke 28. De er jo helt ferdige ordentlig babyer jo! :sjokkert: 

Skrevet

Tror jeg kommer til å få litt sjokk under fødselen jeg. Når de viser frem babyen og sier at den var inni meg, kommer jeg til å brånekte :fnise: Får håpe at økende mage i ukene fremover kan endre det :P 

Skrevet
44 minutter siden, Omo skrev:

Oi.. nå googlet jeg babyer født i uke 28. De er jo helt ferdige ordentlig babyer jo! :sjokkert: 

I know! Det er så sprøtt å tenke på at de helst skal ligge inni magen i 10uker+! 

Og ikke minst at det er er ferdig, lite menneske som dytter på innsiden av magen :Nikke:

Skrevet

Det er skikkelig surrealistisk. Selv om det liksom ikke er det samtidig :ler: 

For nå er babyen bare en sånn abstrakt greie som skjer en gang i fremtiden :P Håper det går opp for meg noen dager før fødsel :ler: 

Skrevet
3 timer siden, Fanteria skrev:

Jeg har foranliggende morkake, men den lå ikke over åpningen. Har ikke hørt noe om den kan flytte seg over? Noen av dere som vet? 

Slik fikk jeg det forklart av jordmor (med forbehold om at jeg husker feil eller ble forklart feil:fnise:):

Morkaken er festet med en gang den er laget i livmoren (altså med en gang det befruktede egget er på rett sted). På dette tidspunktet er jo livmoren våres veldig liten, og selv om det ser ut som den er langt nede (altså dekker der baby skal ut) så er ikke det nødvendigvis farlig. Etterhvert som livmoren vokser så blir morkaken relativt mindre, i den forstand at det er bedre plass der og den derfor tar mindre plass. Selv i uke 20, eller 30, kan det se ut som morkaken ligger i veien uten at den faktisk vil gjøre det ved fødsel.

Eksempel:

Ta og lag ett kulepennmerke på en ballong (før du blåser den opp). Det ser kanskje ut som den er ett sted, men når du blåser den opp er det som om merket flytter seg. Kulepennmerket er på samme sted, men nå som ballongen har nådd faktisk størrelse ser det ut som den er flyttet. Slik kan det være med morkaken også, man tror den er i veien, og man kan si den flytter seg. Men den skal være "grodd fast" i livmorveggen hele veien på samme sted. Så om man ikke har så den er nærme fødekanalen på OUL er det ingen grunn til å sjekke igjen senere.

Ifølge jordmoren min var det rundt 95% av de som hadde "litt lav morkake" på OUL helt innafor til å føde vaginalt innen man sjekket rundt uke 34-36.

Jeg har også trodd at navle til navle er en ting. :fnise: Og at det som ligger inne i oss nå faktisk ser ut som en baby. :sjokkbla: Var kjemperart på ultralyden i dag og se en munn som åpnet og lukket seg.

Tror forresten det er bra jeg er gift, for fikk litt girlcrush på Strawberry når jeg fikk snapp. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Takk for forklarende og godt svar @Tonio :) vil helst unngå KS. Bare tanken gir meg grøsninger...

Skrevet
10 timer siden, Tonio skrev:

Tror forresten det er bra jeg er gift, for fikk litt girlcrush på Strawberry når jeg fikk snapp. :sjenert:

Hahahaahha !!!  :ler: Jeg kan trøste deg med at Strawberry uansett er forlovet :fnise: 

Takk for forklarende svar om morkaken! Da var det omtrent sånn som jeg så for meg. For det er vel det de er redd for ved fall, at morkaken skal løsne fra livmoren. 

Skrevet

Da skjønte jeg mer av morkakegreiene jeg og :jepp: 

Jeg har lest i disse appene at man kan kjenne babyen hikke. Men det tror jeg ikke at jeg har kjent. Hvordan kjennes det ut egentlig?

Skrevet

Jeg har hørt at hikking kjennes ut som leamus, men ikke merket noe slikt selv..

Skrevet

Jeg har kjent noe dirring innimellom, men babyen kan da umulig hikke 10 hikk på 3 sekunder, så jeg har tenkt at det er hurtigboksing eller noe. :klo: men gudene vet. 

Skrevet

Hikking her føles som regelmessige, små dunk. :) Veldig morsomt når man kjenner de kommer i takt :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...