Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

I natt opplevde jeg skikkelig tak med ligamentsmerter etter ett dobesøk. :ohmy: Trodde egentlig det var over nå, at det var kun i starten av svangerskapet. Aner ikke hvor jeg har det fra, så var vel bare innbilning. :PHadde ikke savnet den smerten i det minste, så kan veldig gjerne holde seg unna altså. :laugh:

På jobben i dag fikk jeg vite at vaktlister er satt opp fremover, med unntak av de under tre ukene som er igjen før permisjonen min starter. Det var rart, snart er vaktene mine frem til permisjon notert opp.. Bare seks nattevakter igjen (og x antall dagvakter). Så er det permisjon.. :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kjennes også hikkingen som regelmessige små dunk, egentlig akkurat som når vi hikker, bare litt hyppigere, svakere og på helt feil sted ;) Min hikker gjerne flere ganger om dagen, hver eneste dag. Det gjorde forrige også, hun hikket en del etter at hun kom ut også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjenner jeg også hikke av og til. Det er egentlig som bittesmå spark/dunk, som er rytmiske. Varer ikke så lenge her da. 

Ellers er mini aktiv omtrent hele døgnet her også @Tonio (så du skrev det i dagboken). Rekker aldri å bekymre meg for om der er liv iallefall, det er trøsten :fnise: Nå prøver jeg også å legge meg tidlig om kvelden slik at jeg rekker å sovne før hun har kveldstrim rundt kl 23-24. Da er det umulig å få sove. Her en natt holdt hun meg våken nesten hele natten, tror jeg sov maks en halvtime sammenhengende! Og når jeg endelig sov godt så begynner mannen å synge "afrikanske sanger" i søvne. Jeg sov som en stein natta etterpå da, var sikkert så sliten etter natta før.

Og magen begynner å bli stooor nå altså! Føler den har vokst seg dobbelt så stor bare den siste uken. Nei, jeg er ikke forstoppet :ler: Mannen begynner å legge mer og mer merke til magen også, det er veldig koslig, selv om det gjerne er "Hei bolla" eller "Oi, du begynner å bli stor". Nå høres det jo ut som han er frekk, men han sier det på en koslig måte altså! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Fanteria skrev:

Hikking her føles som regelmessige, små dunk. :) Veldig morsomt når man kjenner de kommer i takt :) 

 

Hmm.. da skal jeg kjenne etter mer om jeg kjenner noe sånt. Tror ikke jeg har kjent det foreløpig.

6 timer siden, Tonio skrev:

I natt opplevde jeg skikkelig tak med ligamentsmerter etter ett dobesøk. :ohmy: Trodde egentlig det var over nå, at det var kun i starten av svangerskapet. Aner ikke hvor jeg har det fra, så var vel bare innbilning. :PHadde ikke savnet den smerten i det minste, så kan veldig gjerne holde seg unna altså. :laugh:

På jobben i dag fikk jeg vite at vaktlister er satt opp fremover, med unntak av de under tre ukene som er igjen før permisjonen min starter. Det var rart, snart er vaktene mine frem til permisjon notert opp.. Bare seks nattevakter igjen (og x antall dagvakter). Så er det permisjon.. :sjokkbla:

Det blir plutselig veldig virkelig! Vi har snakket om det på jobb også, at den lønnskjøringen jeg gjorde nå er den nest siste på den kunden. Det er bare marslønningen igjen, for jeg er i permisjon på aprilkjøringen :sjokkert: 

4 timer siden, miore skrev:

Her kjennes også hikkingen som regelmessige små dunk, egentlig akkurat som når vi hikker, bare litt hyppigere, svakere og på helt feil sted ;) Min hikker gjerne flere ganger om dagen, hver eneste dag. Det gjorde forrige også, hun hikket en del etter at hun kom ut også. 

Hmm.. kanskje jeg har en ikke-hikker. Eller kanskje jeg ikke har lagt merke til det. 

2 timer siden, strawberry skrev:

Her kjenner jeg også hikke av og til. Det er egentlig som bittesmå spark/dunk, som er rytmiske. Varer ikke så lenge her da. 

Ellers er mini aktiv omtrent hele døgnet her også @Tonio (så du skrev det i dagboken). Rekker aldri å bekymre meg for om der er liv iallefall, det er trøsten :fnise: Nå prøver jeg også å legge meg tidlig om kvelden slik at jeg rekker å sovne før hun har kveldstrim rundt kl 23-24. Da er det umulig å få sove. Her en natt holdt hun meg våken nesten hele natten, tror jeg sov maks en halvtime sammenhengende! Og når jeg endelig sov godt så begynner mannen å synge "afrikanske sanger" i søvne. Jeg sov som en stein natta etterpå da, var sikkert så sliten etter natta før.

Og magen begynner å bli stooor nå altså! Føler den har vokst seg dobbelt så stor bare den siste uken. Nei, jeg er ikke forstoppet :ler: Mannen begynner å legge mer og mer merke til magen også, det er veldig koslig, selv om det gjerne er "Hei bolla" eller "Oi, du begynner å bli stor". Nå høres det jo ut som han er frekk, men han sier det på en koslig måte altså! :fnise: 

:skratte:  Våkne av afrikansk sang på natta da!! Jeg våknet av at samboern hørtes ut som en ugle som hadde hengt seg opp her en natt. "hoooooooooooooooooooooo" :klo:  

Min er også veldig aktiv, men jeg sover heldigvis gjennom det. Samboern har kjent det når jeg sover. Men jeg tror hun sover en del om natta og. for når jeg våkner og må tisse vekker jeg henne tror jeg. 

Jeg synes også at magen min ble omtrent dobbelt så stor forrige uke. Jeg har fått kallenavnene bump-head, preggis, bumpie og fatty av samboern :P Er jo bedre enn da han kalte meg pimple-head i over en måned etter jeg hadde én kvise :ler:  Høres ut som en kjærlig mann gjør han ikke :P Han sier det på koselig måte her og. Vi erter hverandre ganske mye. Jeg kaller han fatty tilbake også og spør om han kjenner spark fra foodbabyen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omo Ja, afrikansk sang er eneste forklaringen jeg har på de lydene  han lagde, jeg holdt på å le meg ihjel. Vurderte å ta frem mobilen for å ta opptak, men han sluttet før jeg rakk det. Om han fortsetter slik så tror jeg at jeg må finne en app med sånn opptaker. Skal sies at han er en veldig "aktiv" drømmer eller hva man kan kalle det. En natt drømte han at det kom en skurk etter han, og så våkna jeg av en knyttneve midt i trynet. Han våkna av at jeg ropte "AU!" og hadde tårer i øynene.. Så vi har funnet ut at det er like greit at "bb hug me"-puta ligger mellom oss og beskytter meg nå :fnise: Blir nok ikke noe samsoving på baby for å si det slik! Hun skal ligge trygt på min side av sengen :P 

Tror nok at disse mannfolka også går igjennom litt for tiden siden de oppfører seg så rart i søvne.  

52 minutter siden, Omo skrev:

Jeg kaller han fatty tilbake også og spør om han kjenner spark fra foodbabyen sin. 

:skratte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min samboer er også veldig aktiv om natta, så det blir ikke samsoving her heller. Det tør jeg ikke. Jeg våkner stadig vekk av at jeg får en pute over ansiktet. Og her for litt siden våkna jeg av at hele senga rista og han spratt frem og tilbake. Drømte visst at han spilte fotball og kompisen hans scoret, så han feiret målet. Jeg er heldig som sover lett :rolleyes:  Men i det minste snorker han ikke. Han er så stille når han ikke prater eller drømmer at jeg noen ganger må kjenne etter om han puster. 

Jeg tror jaggu babyen min hikket nå i stad rett etter jeg skrev at hun ikke gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde noe kjempeubehaglig nå! Ble plutselig svimmel, kvalm og varm, følte jeg ville besvime. Turte ikke reise meg, men fikk heldigvis ropt på samboeren som satt på kontoret, så jeg fikk følge inn på senga på kontoret. Ble bedre av å legge meg ned på siden heldigvis, og er nå mest lei av å ligge her og høre på at han sitter og gamer 😅 Glad jeg ikke var alene. Håper det ikke skjer flere ganger, og iallefall ikke når han er på jobb! Har spist, så det kan ikke være lavt blodsukker. Kanskje jeg har drukket litt for lite. Eller kanskje jeg burde få sjekket jernnivået, men føler at jeg tråkker ned legekontoret for tiden 🙈 Kan se det an litt, skal til jordmor neste uke. Kan ta litt ekstra jern frem til da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha vært blodtrykksfall kanskje? Hadde ikke du lavt blodtrykk? 

Jeg fikk noe lignende på vei hjem fra ferien hvor jeg holdt på å besvime. Men jeg er «vant» til det. Jeg tror hormoner utløser plutselige blodtrykksfall hos meg, for jeg opplevde det samme ganske ofte i puberteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lavt blodtrykk og var endel svimmel rundt uke 15, men det har ellers vært normalt. Og det føltes veldig annerledes nå enn da, men kan jo ha vært det også. Lå bakoverlent, men ikke flatt. Er kvalm ennå :( Begynner jo å tenke på svangerskapsforgiftning osv med en gang 🙈 Får ringe legekontoret i morgen tidlig dersom det ikke går over. 

Stemmer det ja, det var du som hadde det på flyplassen! Satser på at det bare er mini som liker å sparke på litt blodårer osv 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir vanligvis bedre etter rundt 30 min med hvile, vann og litt mat. Hvis du ikke blir bedre utover kvelden, natta kan det kanskje vært lurt å ringe føden å høre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver innpå ritzkjeks med kremost nå. Mulig jeg har fått i meg litt lite salt. Våget meg ut av kontoret også 😅 Har ingen ødemer eller noe heldigvis (svangerskapsforgiftning). Alt vi skal tåle som mannfolka slipper! Synes ikke noe synd på at han tar omtrent alt husarbeid osv nå, han slipper iallefall alle plagene 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det jeg hadde en gang, som legen min mente var blodtrykksfall og blodsukkerfall samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk som spør @Omo! :)

Det gikk heldigvis over etter hvile, mat og drikke. Var litt sliten etterpå, men er nå i helt fin form igjen :) Så har nok vært et anfall som blodtrykksfall og/eller lavt blodsukker. Det kjentes egentlig litt ut som begge deler samtidig ja! Litt rart siden jeg hadde spist ikke så lenge før, men blodsukkeret mitt er litt på styr  for tiden tror jeg. Mamma har jo diabetes, og hun hadde et ekstra blodsukkerapparat liggende hjemme som jeg skal få låne slik at jeg får sjekket det av og til. Må bare vente til jeg får møtt henne en dag. Greit å vite hvor godt jeg tåler f.eks å spise en sjokolade, eller i slike tilfeller, hvor lavt blodsukkeret er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært sykemeldt 20% nå og synes det fungerer veldig bra å jobbe 6 timer i stedenfor 7,5. Merker stor forskjell på formen og jeg føler meg ikke så sliten lenger. Har sendt melding til legen og spurt om forlengelse i mars. 

Men så er det sånn da til neste uke. At jeg skal i begravelse på fredag. Så jeg lurer veldig på om jeg skal jobbe 7,5 timer mandag til torsdag og bruke sykemeldingstimene mine på fredag og ha fri da til å gå i begravelse. Eller om jeg kommer til å bli veldig sliten igjen da, og at det da virker mot sin hensikt. Eller om jeg skal jobbe 6 timers dager og bruke en feriedag på fredag. Men jeg sparer jo feriedagene mine til å bruke til å forlenge permisjonen med nøye planlagt regnestykke. Eller om jeg skal avspassere på fredag, men da må jeg jo igjen jobbe lengre dager og da blir jeg jo utslitt igjen... 

Det er kanskje lurest å ta en feriedag på fredag. For jeg kan jo jobbe inn den dagen når jeg er tilbake på jobb etter permisjon når jeg skal jobbe 1 dag i uka. Så kan jeg jo jobbe 9 timers dager eller noe et par ganger, så har jeg jo tjent inn en dag. Evt jobbe 2 dager en av ukene.

Det er moren til venninne som skal begraves, så jeg får ikke velferdspermisjon siden det ikke er min familie. 

Har også meldt oss på fødselsforberedende kurs 8.mars kl 12.30, så da må jeg jo også gå tidlig fra jobb.. så jeg får vel sjonglere sykemeldingstimene mine så det passer den uka kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare bare det og skulle sjonglere private ting sammen med jobb når man er gravid nei. :vetikke: Og ikke like lett å hente seg inn heller. Kjedelig med ett kurs på dagtid på en torsdag i tillegg, gjør det ikke lettere å legge kabalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, Tonio skrev:

Det er ikke bare bare det og skulle sjonglere private ting sammen med jobb når man er gravid nei. :vetikke: Og ikke like lett å hente seg inn heller. Kjedelig med ett kurs på dagtid på en torsdag i tillegg, gjør det ikke lettere å legge kabalen. 

Nei, hadde vært mer praktisk om det var etter kl 15 for det er hvertfall sånn at de fleste klarer å få gått littegrann tidligere for å rekke.  Jeg får vel dra tidig på jobb den dagen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette langt frem i tid men.. :fnise: Både jeg og mannen ønsker å prøve å lage mest mulig baby/barnemat! :spise: Vi har derfor tenkt at vi vil kjøpe en "skikkelig" blender/stavmikser. Er det noen andre her som har tenkt noe på slikt eller har erfaringer? :klo: Vi har en smoothiemaskin av billig type og en stavmikser av enda billigere type. Selv det å knuse is eller lage pure med dem er en tapt sak, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt vagt på det samme. At dersom jeg har tid og overskudd til det så vil jeg også lage mat til barnet. Mamma måtte lage alt til meg, for jeg var allergisk mot mye som barn. Samboeren er veldig opptatt av naturlig og sunn mat også, så han vil nok også lage litt tipper jeg. 

Jeg har en god stavmikser. Den er svart :ler: kan sjekke merket etterpå, ligger fortsatt i senga. Også har jeg blender med glasskolbe som hvertfall har vært god til å lage suppe og smoothie i. Vil tro at kanskje foodprosessor er bedre å lage i en blender, for da kan man lage mer på en gang og fryse ned. Vet det finnes egne babymat maskiner og, men det tror jeg bare er dyre maskiner som egentlig gjør det samme som stavmikser/blender/foodprossessor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er det jeg har https://www.wilfa.no/product/kjokken/stavmikser/miks-hakk/ 

Kom forresten over dette på facebook for en stund siden, og synes det hørtes veldig smart ut. (men hva vet jeg som uerfaren førstegangsmor :ler:

26166218_319203715249840_13885490598855927021270_327530491083829_28808317438978226952057_327530481083830_340165226249669

Sitat
Trollungen Barnemat er en ny, norsk økologisk barnematserie.
Den består av 2 produktserier:
1) Trollungens Smaksporsjoner for barnets tilvenningsfase fra kun brystmelk til vanlig mat. For barn fra 4 mnd og fra 6 mnd. Her tilbyr vi pureer av rene råvarer man vil introdusere for barnet, 50 gram mat per beger. Maten er helt uten tilsetningstoffer, og tilsatt 1 dråpe økologisk rapsolje per beger. De selges i pakninger med 4 begre per stykk, med ulike varer i hvert beger.
2) Trollungens Plukk & Mix. For barna fra 8 mnd, fra 10 mnd, fra 1-2 år og 3-6 år selges også maten i 4-pakninger med ulike varer i hvert beger men deles fra denne alderen inn etter næringskilde, som et nyskapende Plukk & Mix konsept.
Det er da 3 typer pakninger; 1 med proteinkilder som kjøtt, fisk etc, 1 med karbohydratkilder som potet, søtpotet etc. og 1 med grønnsaker.
Foreldrene setter selv sammen måltider ved å kombinere valgfrie begre fra hver sjaktel og setter sammen middagsmåltider. F eks kylling fra proteinesken, potetmos fra karbohydratesken og broccoli fra grønnsaksesken en dag, den neste kan du velge laks, gulrot og byggryn – sunn middagsmåltider på 1-2- 3! Plukk ut hvilke matvarer du vil kombinere – varm opp – server!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...