Gå til innhold

Flytter du deg på fly hvis et barn og en forelder ikke får sitte sammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, når ikke flyselskapet tar ansvar, kan man lukke øynene med god samvittighet. Da er man liksom fri for skyld selv.

Anonymkode: 3afc6...8ad

Hvilken skyld?

Det tok en stund før jeg skjønte at jeg måtte betale for å få det setet jeg ville ha. Da jeg begynte med min årlige sydentur ble jeg alltid plassert ved midtgang hvis jeg ikke forhåndsbestilte. Siden da har jeg alltid valg og betalt for sete. 

I 99 % av tilfellene vil barn og foreldre bli plassert sammen. Ikke ideelt der alle får sitte på samme rad og med vindussete for barnet, men samlet enten på samme rad over midtgang, eller to rader bak hverandre. Til og med flyselskap vet at barn ikke bør sitte alene uten en foresatt ved sin side.

Jeg har aldri opplevd at et barn blir plassert et helt annet sted enn sin voksne ledsager. Aldri. De jeg ikke flytter meg for er sutrekopper som ikke vil betale for vindusplass, men mener deres barn har "rett på" den plassen siden det er et barn. Jeg flytter meg jeg til et bedre sete, på forespørsel fra flyvertskapet. Jeg flytter meg ikke fordi dakkar barnet ikke fikk sitte med vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er utrolig hardt å lese at så mange ikke ville flyttet seg dersom et lite barn ble sittende alene uten foreldre. Det er jo ikke barnets feil at foreldrene enten har glemt seg eller spekulert i dette! Ja, man kan godt si at noen foreldre gambler med dette, men det kan jo også være at de har misforstått og trodde de ville få sitte sammen. Jeg flyr så sjelden at jeg nok fort kunne gluppet på noe sånt, siden jeg alltid har fått sitte sammen med de jeg har sjekket inn sammen med. Hva skal man gjøre da? La en 3-åring sitte og gråte alene mens mor sitter et helt annet sted i flyet?

Men, jeg skjønner jo at man ikke er så lysten på et midt-sete dersom man har betalt spesifikt for et vindussete. Men da ville jeg tatt opp det med betjeningen og spurt om det fantes en løsning på dette, sånn at du kunne bytte uten å bli sittende på en dårlig plass. Men om det ikke lot seg løse, hadde jeg gladelig byttet for at et barn ikke skulle sitte alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

... og dersom uhellet skulle være ute og det blir nødvendig med oksygen, evakuering osv. så ville jeg hjulpet mine medpassasjerer uansett hvem de var og hvor gammel de var. Tross alt kan det jo være at et barn i følge med en voksen likevel trenger hjelp da den voksne av ulike grunner kan være ute av stand til å gi den hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det er utrolig hardt å lese at så mange ikke ville flyttet seg dersom et lite barn ble sittende alene uten foreldre. Det er jo ikke barnets feil at foreldrene enten har glemt seg eller spekulert i dette! Ja, man kan godt si at noen foreldre gambler med dette, men det kan jo også være at de har misforstått og trodde de ville få sitte sammen. Jeg flyr så sjelden at jeg nok fort kunne gluppet på noe sånt, siden jeg alltid har fått sitte sammen med de jeg har sjekket inn sammen med. Hva skal man gjøre da? La en 3-åring sitte og gråte alene mens mor sitter et helt annet sted i flyet?

Men, jeg skjønner jo at man ikke er så lysten på et midt-sete dersom man har betalt spesifikt for et vindussete. Men da ville jeg tatt opp det med betjeningen og spurt om det fantes en løsning på dette, sånn at du kunne bytte uten å bli sittende på en dårlig plass. Men om det ikke lot seg løse, hadde jeg gladelig byttet for at et barn ikke skulle sitte alene.

At barn sitter alene er en konstruert problemstilling, dette har jeg aldri sett. ALDRI! Og jeg flyr en del. Flyselskaper er ikke idioter - de skjønner selvsagt at et barn under en viss alder må sitte ved sin ledsager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det er utrolig hardt å lese at så mange ikke ville flyttet seg dersom et lite barn ble sittende alene uten foreldre. Det er jo ikke barnets feil at foreldrene enten har glemt seg eller spekulert i dette! Ja, man kan godt si at noen foreldre gambler med dette, men det kan jo også være at de har misforstått og trodde de ville få sitte sammen. Jeg flyr så sjelden at jeg nok fort kunne gluppet på noe sånt, siden jeg alltid har fått sitte sammen med de jeg har sjekket inn sammen med. Hva skal man gjøre da? La en 3-åring sitte og gråte alene mens mor sitter et helt annet sted i flyet?

Men, jeg skjønner jo at man ikke er så lysten på et midt-sete dersom man har betalt spesifikt for et vindussete. Men da ville jeg tatt opp det med betjeningen og spurt om det fantes en løsning på dette, sånn at du kunne bytte uten å bli sittende på en dårlig plass. Men om det ikke lot seg løse, hadde jeg gladelig byttet for at et barn ikke skulle sitte alene.

Jeg flytter meg om jeg sitter alene, men ikke om jeg har reservert sete sammen med noen andre i et reisefølge, og det tror jeg faktisk "de fleste" gjør. Derfor ordner det seg. Og det som er så himla irriterende er jo at noen spekulerer i dette. De stakkars foreldrene som faktisk ikke tenkte over dette er det vel ingen som irriterer seg over, men det er faktisk familier som med viten og vilje går inn for å spare disse kronene, det er vel det som gjør at man får en steil holdning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

At barn sitter alene er en konstruert problemstilling, dette har jeg aldri sett. ALDRI! Og jeg flyr en del. Flyselskaper er ikke idioter - de skjønner selvsagt at et barn under en viss alder må sitte ved sin ledsager.

Enig. Problemstillingen er vel som oftest at de blir delt i to og to, og at det er ikke akseptabelt. Barna må jo ha vindusplass, far og mor må få sitte sammen osv. Da sitter jeg akkurat der jeg sitter. 

 

Skulle det en dag hende at mor og lille-Per havner på hver sin side av flyet er det garantert noen som velvillig flytter seg. Kanskje til og med jeg, jeg har tross alt flyttet meg for å få nok folk i en ende av flyet; alt for en gratis kaffe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at når man har barn som er for unge til å sitte uten foreldre på fly, så reserverer man seter sammen. Idioti å ikke gjøre det. Jeg reserverer alltid flysete og hadde likt dårlig å måtte flytte meg. Spesielt hvis jeg hadde fått sete på 1 rad som er luksus i forhold til de andre plassene hvor det er trangt og man slipper at de foran vipper sete ned i fanget mitt. Har aldri opplevd dette, så vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort. Gadde jeg sagt ja, så hadde det sittet langt inne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Blondie65 skrev:

At barn sitter alene er en konstruert problemstilling, dette har jeg aldri sett. ALDRI! Og jeg flyr en del. Flyselskaper er ikke idioter - de skjønner selvsagt at et barn under en viss alder må sitte ved sin ledsager.

Jeg er enig i at dette høres konstruert ut, og jeg tar for gitt at de ansatte finner en løsning når småbarn og foreldre er splittet. Derfor stusser jeg litt på hele tråden, men jeg ser samtidig at mange sier de aldri ville flyttet seg i en slik (mulig konstruert) situasjon, og jeg syns det er litt ille. At en hel familie vil sitte sammen, DVs at hvert barn allerede sitter sammen med en forelder er jo noe helt annet. Da hadde jeg ikke uten videre flyttet meg heller, for det er jo ikke tvingende nødvendig at en familie på fire sitter sammen.

58 minutter siden, Sugemerke skrev:

Jeg flytter meg om jeg sitter alene, men ikke om jeg har reservert sete sammen med noen andre i et reisefølge, og det tror jeg faktisk "de fleste" gjør. Derfor ordner det seg. Og det som er så himla irriterende er jo at noen spekulerer i dette. De stakkars foreldrene som faktisk ikke tenkte over dette er det vel ingen som irriterer seg over, men det er faktisk familier som med viten og vilje går inn for å spare disse kronene, det er vel det som gjør at man får en steil holdning. 

Men hvordan vet man hvem som spekulerer i dette og ikke? Og som jeg spurte i dag; hvilken rolle spiller det for barnet hva som var foreldrenes intensjoner?

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og barna våre havnet i en slik situasjon sist vi fløy. Pga at vi flyr med små barn, er vi nøye på å sjekke inn med en gang innsjekking åpner, slik at vi får plass ved siden av hverandre. Min mann hadde også nå ordnet med sitteplasser sammen helt frem til hjemflyplassen (en mellomlanding).

Flyet på del 1 av turen ble forsinket, og da de ladet, sprang vi for å rekke fly nummer 2. Da vi kom dit, hadde flypersonalet endret på setesammensettingen i flyet, og de fikk helt nye plasser, nye boardingkort. Dette har jeg opplevd ofte i det siste, så det er ikke så uvanlig. Da de kom inn på flyet, var det bare enkeltseter igjen, her og der. Minstemann på 5 år begynte å gråte da han forsto at han ikke fikk sitte sammen med pappa. Min mann spurte forsiktig mannen i sete ved siden av om han kunne bytte. Nei, det var denne personen HELT uinteressert i. For han hadde tatt akkurat dette setet da han sjekket inn. Da sto min mann der med en sjuåring med blanke øyne som måtte sette seg ved siden av fremmede, og en hikstende femåring, og INGEN hjelp fra de kabinansatte. Til slutt var det en ung jente (tenåring) som tilbød seg å bytte, slik at mannen min og minstemann fikk sitte sammen. Men det hadde vært en meget ubehagelig slutt på ferien.

Anonymkode: 8468a...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugemerke skrev:

Mens de som er så grådige at de ikke kjøper seteplass, men likevel ønsker å sitte samme, de tenker på hva?

Ja, for vi må jo ta utgangspunkt i at de som ikke kjøper seteplass selvfølgelig er grådige, ikke sant? At det kan være 100 andre grunner ignorerer vi fullstendig, slik at vi kan sitte med vår selvpåtatte, gode samvittighet om at vi har iallefall fått det vi betalte for. Som selvfølgelig er det viktigste når man er 100% egoist.

Anonymkode: 3afc6...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Jeg er enig i at dette høres konstruert ut, og jeg tar for gitt at de ansatte finner en løsning når småbarn og foreldre er splittet. Derfor stusser jeg litt på hele tråden, men jeg ser samtidig at mange sier de aldri ville flyttet seg i en slik (mulig konstruert) situasjon, og jeg syns det er litt ille. At en hel familie vil sitte sammen, DVs at hvert barn allerede sitter sammen med en forelder er jo noe helt annet. Da hadde jeg ikke uten videre flyttet meg heller, for det er jo ikke tvingende nødvendig at en familie på fire sitter sammen.

Men hvordan vet man hvem som spekulerer i dette og ikke? Og som jeg spurte i dag; hvilken rolle spiller det for barnet hva som var foreldrenes intensjoner?

Nettopp. Men si dette til egoene, som om det hjelper.

Anonymkode: 3afc6...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugemerke skrev:

Jeg flytter meg om jeg sitter alene, men ikke om jeg har reservert sete sammen med noen andre i et reisefølge, og det tror jeg faktisk "de fleste" gjør. Derfor ordner det seg. Og det som er så himla irriterende er jo at noen spekulerer i dette. De stakkars foreldrene som faktisk ikke tenkte over dette er det vel ingen som irriterer seg over, men det er faktisk familier som med viten og vilje går inn for å spare disse kronene, det er vel det som gjør at man får en steil holdning. 

 

2 timer siden, Sugemerke skrev:

Enig. Problemstillingen er vel som oftest at de blir delt i to og to, og at det er ikke akseptabelt. Barna må jo ha vindusplass, far og mor må få sitte sammen osv. Da sitter jeg akkurat der jeg sitter. 

 

Skulle det en dag hende at mor og lille-Per havner på hver sin side av flyet er det garantert noen som velvillig flytter seg. Kanskje til og med jeg, jeg har tross alt flyttet meg for å få nok folk i en ende av flyet; alt for en gratis kaffe. ;)

På seg selv kjenner man andre, ser jeg.

Anonymkode: 3afc6...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min og barna våre havnet i en slik situasjon sist vi fløy. Pga at vi flyr med små barn, er vi nøye på å sjekke inn med en gang innsjekking åpner, slik at vi får plass ved siden av hverandre. Min mann hadde også nå ordnet med sitteplasser sammen helt frem til hjemflyplassen (en mellomlanding).

Flyet på del 1 av turen ble forsinket, og da de ladet, sprang vi for å rekke fly nummer 2. Da vi kom dit, hadde flypersonalet endret på setesammensettingen i flyet, og de fikk helt nye plasser, nye boardingkort. Dette har jeg opplevd ofte i det siste, så det er ikke så uvanlig. Da de kom inn på flyet, var det bare enkeltseter igjen, her og der. Minstemann på 5 år begynte å gråte da han forsto at han ikke fikk sitte sammen med pappa. Min mann spurte forsiktig mannen i sete ved siden av om han kunne bytte. Nei, det var denne personen HELT uinteressert i. For han hadde tatt akkurat dette setet da han sjekket inn. Da sto min mann der med en sjuåring med blanke øyne som måtte sette seg ved siden av fremmede, og en hikstende femåring, og INGEN hjelp fra de kabinansatte. Til slutt var det en ung jente (tenåring) som tilbød seg å bytte, slik at mannen min og minstemann fikk sitte sammen. Men det hadde vært en meget ubehagelig slutt på ferien.

Anonymkode: 8468a...c9d

Minner om at barn fra 5-årsalderen reiser alene på fly. Jeg synes at du overdriver når du skisserer situasjonen (med mindre barnet har spesielle behov). Det beste er jo å gjøre barna trygg i en slik situasjon når man vet at dette kan skje på bakgrunn av tidligere opplevelser og hvis det ikke var mulig å reservere setene. 

Anonymkode: e8447...54a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Vil man sitte sammen reserverer man sete. 

Betaler de meg nellomlegget, så kan jeg flytte meg ja. Elkers er det en grunn til at jeg reserverer sete der jeg gjør, og ville ikke flyttet meg på grunn av deres egoisme på en lengre flyreise. 

Anonymkode: 9aadc...c07

 

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har flyskrekk så meg får du ikke flyttet, med mindre de flytter mannen min også. Jeg betaler og reserverer plass sammen med ham. 
Jeg har flydd med barn før, og jeg passer selvfølgelig på å at vi alle har fått sete sammen. Man kan virkelig ikke basere seg på at andre skal gi i fra seg plassene når man selv ikke har brydd seg om å reservere på forhånd.

 

Anonymkode: 7d2ed...8f7

Noen ganger er det ikke mulig fordi billettene ble bestilt når flyet var nesten fullbooket. Og at man bestiller sent kan komme av flere grunner. 

Jeg ville flyttet meg om det var snakk om er mindre barn, og det ikke betydde at jeg måtte la barnet mitt sitte alene. 

Anonymkode: 0fd09...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Hadde jeg hatt med meg min egen sønn ville jeg holdt på plassen min. Men hadde jeg reist alene/med bare voksne hadde jeg nok flyttet meg. Synes ungens opplevelse av turen er viktigere enn min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet. Sånn er det å være en del av samfunnet. Kan ikke vinne over andre hver gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det gjør jeg ikke. Som mange andre her sier; jeg reserverer den plassen jeg vil ha nettopp fordi det er den plassen jeg vil ha. 

Om foreldrene ikke evner å gjøre det samme; synd for dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Chibi skrev:

Jeg måtte bytte plass en gang jeg...
Eller, jeg kom ombord i flyet og noen satt allerede på det setet jeg skulle ha.. Spurte personen om hun hadde satt seg riktig, og det hadde hun...
Vel..
Gikk til vertinnen og spurte "Hva gjør jeg nå? Hvor skal jeg sitte?"
Ble bare plassert på første klasse jeg :skratte:  Var en 9timers flyreise, så det var jo greit x)
 

Samme skjedde meg. Kom til plassen min, og der satt mor med baby som var litt urolig. Dette var en tur på 10 timer eller noe så jeg tenkte mitt, men så kom flyvertinnen og ba meg bli med. Fikk flytte til business class. Kan si at jeg var glad da, og sikkert mor med baby også siden hun fikk bedre plass.

Skjedde faktisk en annen gang også at jeg ble flyttet på en sånn lang tur. Ganske greit da. Gjorde ikke meg noe å flytte en klasse opp med to(eller 3?husker ikke) seter for meg selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådens tema så kommer det helt an på alder på barnet. En 10-åring klarer helt fint å sitte uten mamma eller pappa rett ved siden av, men om det var en 5-åring så ville jeg nok ha flyttet meg. Det er uansett bedre for meg også, for da slipper jeg foreldre som kommer bort og må ordne diverse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...