Gå til innhold

Flytter du deg på fly hvis et barn og en forelder ikke får sitte sammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Mass skrev:

Men altså... kanskje man går ut i fra at man havner sammen når man bestiller sammen? Har aldri opplevd å bli sittende helt alene og langt vekke fra reisefølget jeg bestilte sammen med. Bestiller jeg alene i forkant eller etterkant av de andre så er det jo en annen sak. 

Kommer helt an på når du sjekker inn. Hvis det er ledige seter i nærheten av hverandre, så vil maskinen velge at dere sitter ved siden av hverandre. Hvis det derimot er kun f.eks. midtseter igjen, så kan det hende at du får 15B, mens den du reiser med får 16D. Så dersom småbarnsfamilien ikke har reservert seter, og er blant de siste som sjekker inn på fulle fly, så kommer de ikke til å få sitte sammen.

Anonymkode: 3dfa7...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har forresten aldri betalt for et spesielt sete når vi har reist som familie, det gjelder Ryanair, Wizzair og sydenfly da. Alltid blitt plassert sammen likevel. Er forberedt på at de splitter sånn at vi ikke alle blir sittende sammen og det er jo helt ok, hvis det skjer.

 

Anonymkode: 95b8c...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid flyttet meg med glede hvis det kommer en forelder med et barn for at de skal få sitte sammen. :) 

Nå er jo ting litt annerledes da jeg selv har et barn jeg vil sitte med, men jeg hadde aldri bestilt flybilletter uten at jeg visste vi fikk sitte med hverandre... Hadde sikkert gått fint for sønnen min men jeg hater å fly så jeg trenger distraksjoner og ingenting er bedre enn sønnen min på slikt.:fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hvis de tilbyr meg komplimentary drinker for det.

Med mindre det er amerikanske flyselskap. Da later jeg som om jeg kun snakker tysk. Idiotene skjønte ikke at vodka smaker best med vodka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, amativeReflection said:

Kun hvis de tilbyr meg komplimentary drinker for det.

 

Har det skjedd?

Anonymkode: e0f4c...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på når du sjekker inn. Hvis det er ledige seter i nærheten av hverandre, så vil maskinen velge at dere sitter ved siden av hverandre. Hvis det derimot er kun f.eks. midtseter igjen, så kan det hende at du får 15B, mens den du reiser med får 16D. Så dersom småbarnsfamilien ikke har reservert seter, og er blant de siste som sjekker inn på fulle fly, så kommer de ikke til å få sitte sammen.

Anonymkode: 3dfa7...4eb

Ja, sånn ja, det er jo helt klart. Så note to self er å enten reservere eller være tidlig ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Hvis jeg reiser alene er jeg ikke vanskelig.
Om barnet er under en viss alder, synes jeg det er bedre å bytte enn å passe på andres barn.
Har barnet et behov for å sitte med foreldren sin pga. flyskrekk, diagnoser ol. så ville jeg også flyttet meg. Jeg kan godt være et romslig medmenneske, selv om jeg sitter på flyet :) 
Jeg har reist mye og har aldri opplevd dette som problem, annet enn på Ryanair fly. og da var det voksne mennesker det gjaldt.

Reiser jeg med ungene, ville jeg sagt nei. Siden de forsatt er i den alderen at de trenger å bli fulgt opp av meg. Det samme med mannen min, siden han har angst og ikke orker å sitte ved siden av fremmende.

Når vi er ute å reiser  bruker vi tid på å reservere seter, hvis vi må betale så gjør vi det. Og vi reserverer innen tidsfristen.

Jeg har allikevel opplevd at det har skjedd feil i reservasjonene, og at andre har fått utdelt samme seter som oss. Fordi vi er så tidlig ute, har det alltid løst seg i vår favør, da vi har booket setene lenge før de andre og har papirene på det. 
Så at det har blitt rot, trenger ikke være foreldrenes feil..


 

Anonymkode: 67fdb...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker seriøst som om mange ikke er klar over mulighetene som finnes til å velge plass. Hos noen flyselskaper alt ved bookingen, hos de fleste ved nettinsjekk, og i resterende tilfeller på innsjekkingsautomat eller spørre i skranken. Jeg har aldri opplevd å få et uønsket sete etter at alle de alternativene er prøvd. Men jeg hører stadig folk si ting som "åh, fikk du plass så langt fram, du er jamen heldig!" Eller folk som sukker over at de ikke fikk vindusplass. Ut fra min lange erfaring med reiser vil jeg si det ordner seg i 99% av tilfellene hvis man ikke kommer snublende til skranken idet det stenger, uten å ha tenkt tanken på å ordne det før.

Anonymkode: 6726c...7ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Hvis jeg reiser alene er jeg ikke vanskelig.
Om barnet er under en viss alder, synes jeg det er bedre å bytte enn å passe på andres barn.
Har barnet et behov for å sitte med foreldren sin pga. flyskrekk, diagnoser ol. så ville jeg også flyttet meg. Jeg kan godt være et romslig medmenneske, selv om jeg sitter på flyet :) 
Jeg har reist mye og har aldri opplevd dette som problem, annet enn på Ryanair fly. og da var det voksne mennesker det gjaldt.

Reiser jeg med ungene, ville jeg sagt nei. Siden de forsatt er i den alderen at de trenger å bli fulgt opp av meg. Det samme med mannen min, siden han har angst og ikke orker å sitte ved siden av fremmende.

Når vi er ute å reiser  bruker vi tid på å reservere seter, hvis vi må betale så gjør vi det. Og vi reserverer innen tidsfristen.

Jeg har allikevel opplevd at det har skjedd feil i reservasjonene, og at andre har fått utdelt samme seter som oss. Fordi vi er så tidlig ute, har det alltid løst seg i vår favør, da vi har booket setene lenge før de andre og har papirene på det. 
Så at det har blitt rot, trenger ikke være foreldrenes feil..


 

Anonymkode: 67fdb...2c3

Det er jo helt ekstremt ansvarsløst å ikke sørge for at man sitter ved siden av barnet sitt som har spesielle behov. Generelt sett oppfatter jeg foreldre med barn med spesielle behov som svært opptatt av passe på at alt ligger godt til rette for en flytur, og jeg hadde blitt sjokkert dersom jeg var vitne til at de ikke hadde gjort det. 

Anonymkode: e8447...54a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om å bytte til et likeverdig sete kan jeg godt bytte, men forventes det at jeg skal bytte til et midtsete eller et sete langt bak så nekter jeg. Jeg reiser oftest turer som innebærer flybytte og da vil jeg helst sitte langt fram for å kunne komme raskt ut om det er forsinkelser. Kan heller ikke fordra å sitte inneklemt mellom ukjente mennesker så jeg reserverer enten midtgang eller vindusplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Ikke om jeg reiser i et følge der vi har reservert seter. Reiser jeg alene kan jeg vurdere det om jeg får et bedre sete eller foreksempel gratis kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det om jeg hadde blitt spurt. Greit nok at det er foreldrenes oppgave å forhåndsbestille plasser eller stå først i køen, men det er jo barnet det går verst utover om man sier nei. Så om man sier nei for å "straffe" foreldrene for at de ikke gjorde jobben sin i forkant, må man tenke på at det i så fall er et barn som blir sittende alene. 

Endret av Hattifnatten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde selvsagt flyttet meg. Hva slags ego verden er det vi lever i ?

Anonymkode: 7ee33...1e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja jeg hadde selvsagt flyttet meg. Hva slags ego verden er det vi lever i ?

Anonymkode: 7ee33...1e1

En ego verden der jeg betaler for et spesielt sete mens andre spekulerer i å få slippe å betale pga andres godvilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Men noen ganger kan man faktisk ha forhåndsreservert og likevel oppleve å bli tildelt helt andre plasser ved innsjekk! Opplevde det i sommer da vi reiste charter. Ungen og jeg fikk plass på to forskjellige rader.. Lite festlig å måtte vente på å få plasser sammen. 

Dessuten har forelder ansvaret for barnas sikkerhet om bord. Skulle oksygenmaske behøves bør forelder være den som sitter ved siden av ungen. Eller er du villig til å overta sikkerhetsansvaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reserverer seter da jeg er nødt til å sitte ved siden av mannen min pga. flyskrekk. Dersom jeg hadde blitt bedt om å flytte meg hadde jeg altså svart nei. Småbarnsforeldre kan også reservere seter, på lik linje med alle andre (jeg er selv småbarnsforelder, bare så det er nevnt)

Anonymkode: 4bacd...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Men noen ganger kan man faktisk ha forhåndsreservert og likevel oppleve å bli tildelt helt andre plasser ved innsjekk! Opplevde det i sommer da vi reiste charter. Ungen og jeg fikk plass på to forskjellige rader.. Lite festlig å måtte vente på å få plasser sammen. 

Dessuten har forelder ansvaret for barnas sikkerhet om bord. Skulle oksygenmaske behøves bør forelder være den som sitter ved siden av ungen. Eller er du villig til å overta sikkerhetsansvaret? 

Jeg ville nok latt ungen dauet mens jeg prøvde å finne ut hvordan man kan drikke med oksygenmaske på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg betaler og reserverer alltid sete på forhånd. Det er ikke mitt problem at forelder og barn ikke har gjort dette. Hvis det er viktig å sitte sammen bør man sørge for å gjøre dette på forhånd.

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg hadde selvsagt flyttet meg. Hva slags ego verden er det vi lever i ?

Anonymkode: 7ee33...1e1

Såpass ego verden at mange av oss synes ikke det er festlig å være på en 9 timers flytur uten å sitte med de man reiser med... Men som du ser av svarene så flytter de fleste alenereiserne på seg, så det mest naturlige er vel å heller henvende seg til de enn de som reserverer seter med reisefølge? 

Pdd har dette aldri vært en problemstilling jeg har vært oppi. Men har opplevd at folk har måtte bli splittet fra reisefølge fordi en person som trenger mer enn et sete trenger store deler av deres sete og. 

 

Anonymkode: 9f63a...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...