Gå til innhold

Er muslimene de nye jødene?


Norre

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Jolene skrev:

Nei, muslimene er på ingen måte de nye jødene. Hvor mange ganger gjennom historien har du hørt om jøder være terrorister og drepe uskyldige kontra muslimer? Dessuten velger man ikke å være jøde, det er et man er født jøde. Muslimer velger å være muslim, da dette er en tro. Islam er ikke fredens religion, da hadde det ikke vært så mange som er terrorister eller is-sympatisører. Da hadde ikke mange muslimer feiret terrorangrep i verden, eller solgt kvinner av "feil" religion som sex-slaver. Ei heller hadde mennesker blitt drept for å være homoseksuelle. Den dagen muslimer rydder opp i egne rekker, og faktisk tar avstand fra mye av sitt barbari, og de fortsatt blir møtt med skepsis - da skal jeg si meg enig med HI. Per nå, ser det ikke ut som det er i dag...

Dessuten er kristne de som blir forfulgt per i dag, sammen med jøder.

Siste først: Ja, jeg har fått dokumentasjon her i tråden på at kristne og jøder har det verre enn noengang. Dette bekrefter min bekymring over den økte polariseringen blant verdens folk.

Det virker som du anser islamistene som representative for muslimene. Jeg har tidligere i tråden her brukt resonnementet "Alle kristne er pedofile, fordi katolske prester puler barn". Er de kristne pedofile? Liker de kristne homosex?

Beklager hvis jeg misforstår deg, men det du skriver virker faktisk ganske fordømmende mot muslimer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Og så? Jeg har da ikke sagt at resten ikke er muslimer, men at man må skille mellom islamister og de muslimene som ikke er islamister. 

Hvis det var dette du ønsket å få fram kunne du lett ha formidlet dette budskapet mye tydeligere.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Hvis det var dette du ønsket å få fram kunne du formidlet dette budskapet mye tydeligere.

Du snakker jo som at man ikke kan skille de andre fordi de også er muslimer. Bare det at islamisme i seg selv er en underkategori betyr at muslimer ikke er noen homogen gruppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mari Y skrev:

Nettopp, det hele problemet bunner ofte i 'gruppe- tenking'. Noen hater gjerne også begge deler, muslimer så vel som jøder. Men for noen er verden så enkel som svart/hvitt. Det at kanskje mange muslimer hater jøder tar ikke bort at holdningene man finner til muslimer der ute er minst like dårlige. Ikke alle muslimer hater jøder, og ikke alle jøder hater muslimer, heller, selv om man finner ganske grove eksempler på jødehat i noen muslimske miljøer. 

Kanskje en avsporing, kanskje ikke: Dersom man plasserte en gruppe ekstremister, en fra hver religion, på en øde øy - hvordan ville det ha gått...? 🤔🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Du snakker jo som at man ikke kan skille de andre fordi de også er muslimer. Bare det at islamisme i seg selv er en underkategori betyr at muslimer ikke er noen homogen gruppe. 

Du er ganske skrivedyktig og besitter åpenbart en god del kunnskaper. Men du har litt å gå på å bli flinkere til å unngå legge til rette for å ende opp i diskusjoner hvor man snakker forbi hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Norre skrev:

Siste først: Ja, jeg har fått dokumentasjon her i tråden på at kristne og jøder har det verre enn noengang. Dette bekrefter min bekymring over den økte polariseringen blant verdens folk.

Det virker som du anser islamistene som representative for muslimene. Jeg har tidligere i tråden her brukt resonnementet "Alle kristne er pedofile, fordi katolske prester puler barn". Er de kristne pedofile? Liker de kristne homosex?

Beklager hvis jeg misforstår deg, men det du skriver virker faktisk ganske fordømmende mot muslimer. 

Godt beskrevet, dessuten handler det vel ikke så mye om hva enkeltmennesker har gjort, men at man lager kollektive syndebukker. Er ikke så enkelt som 'jødene er_, muslimene er_'. Bare det i seg selv er å sette 'merkelapper'. Det finnes helt sikkert en og annen jøde der ute, også, som er drittsekk. Hele gruppen av jøder definerer jo ikke denne ene personen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Norre skrev:

Kanskje en avsporing, kanskje ikke: Dersom man plasserte en gruppe ekstremister, en fra hver religion, på en øde øy - hvordan ville det ha gått...? 🤔🙂

Selvfølgelig ikke så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Du er ganske skrivedyktig og besitter åpenbart en god del kunnskaper. Men du har litt å gå på å bli flinkere til å unngå legge til rette for å ende opp i diskusjoner hvor man snakker forbi hverandre.

Tja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mari Y skrev:

Selvfølgelig ikke så bra. 

Jeg mener altså en hypotetisk situasjon der de var nødt til å prate sammen og samarbeide for å overleve. La oss deretter bytte ut den øde øya med jordkloden. En slags øde øy i det store intet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Klossmajor skrev:

Man kan egentlig ikke helt skille muslimer fra islamister av den enkle årsak at islamister danner en underkategori av kategorien muslimer. Alle islamister er muslimer, men alle muslimer er ikke islamister. Det hele vanskeliggjøres ytterligere av at mange muslimer med islamistiske holdninger ikke selv anser seg som islamister. Det har jeg selv opplevd.

Det er et poeng! 👍🏻 

Men er du enig eller uenig i at kristne og jøder fortsatt får det stadig verre, på grunn av muslimene/islamistene? Og i så fall: Er den økende mistroen mot muslimer da rettmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 21.03, Kath H. skrev:

Det er rett og slett feil. Vi hadde mye mer terror i vesten da det herjet grupper fra Irland, Spania, Russland, Tsjetsjenia. All terror på norsk jord har vært fra høyreekstreme. Det meste av terror i Sverige er det høyreekstreme som står for. Faktisk er muslimer den religiøse gruppen som er mest rammet av terror nå! Det er bare det, at ingen setter flagg på facebook-profilen sin når det drepes flere titalls i land som Afghanistan eller Iran. Norsk media er heller ikke særlig interessert i å rapportere om disse tilfellene.

IRA og ETA har stort sett bare operert henholdsvis på de britiske øyer og i Spania. Aksjonene deres har stort sett ikke hatt høyest mulig dødelighet som formål, slik de islamistiske terroraksjonene i Europa og Vesten for øvrig har hatt de siste tiårene. Vesten har vel ikke akkurat vært plaget av terrorgrupper fra Russland og Tsjetsjenia. Russland er det europeiske landet som i størst grad har vært truet av islamistisk terror de siste tiårene og særlig har da trusslene vært nettopp islamistiske tsjetsjenere. Tsjetsjenia er tross alt det største islamistreiret i Europa.

Riktignok har terroraksjonene på norsk jord stort sett vært av høyreekstrem karakter. Men ikke alle. Det har vært flere aksjoner som ikke umiddelbart vil falle inn under høyreekstremisme. F.eks Granatmannen som aldri ble tatt, attentatforsøket mot William Nygaard, drapet på Ahmed Bouchikhi, flykapringsforsøket i Nordland i 2004, brannbomben mot utstillingen Thanks Yanks.

I den grad muslimer er den religiøse gruppen som er mest rammet av terror nå, forekommer det utenfor Vesten. En del av disse terrorangrepene i Midtøsten er nok også stridende grupper som bruker selvmordsbombing i krigføring mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, lurings skrev:

Hvem er det som hater jøder i dag, tror du?

Nazistene, blant annet. Og de hater muslimene i samme slengen. Og andre som ikke er "vestlige".

ikke alle muslimer hater jøder - som vel var det du hintet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Man kan fint være ateist og jøde.

Kan du vise meg noen dokumentasjon på at jøder er en genetisk rase? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mari Y skrev:

De som hater jøder, trenger ikke tilhøre en spesiell 'kategori' mennesker. Og det er uansett ikke en del av poenget mitt. Hele poenget er at man kan finne likheter mellom muslimhat og jødehat, ikke hvem som hater hva. 

Enig 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Norre skrev:

Kan du vise meg noen dokumentasjon på at jøder er en genetisk rase? 

Jøder utgjør en etnoreligiøs gruppe. Religionen oppstod som kjent blant befolkningen i Levanten. Religionstilhørighet går gjerne i arv og som følge er det en idé om et felles opphav. Antisemittisme som idé baserer seg også på en oppfatning om at jøder har et felles genetisk opphav. Ideen om jøders felles genetiske slektskap faller i økende grad bort, og ettersom mange av de som identifiserer seg som jøder heller ikke egentlig har noen reell religiøs overbevisning, reduseres jødisk identitet i økende grad til kun et trosfellesskap. Når jødisk identitet går i retning av å ikke lenger være en identitet man er låst fast i fra fødselen av på bakgrunn av ens genetikk, blir indoktrinering i form av omskjæring av guttebarn desto viktigere for å forhindre frafall. Derfor kjemper konservative jøder som Ervin Kohn med nebb og klør for å opprettholde den inhumane, forhistoriske uskikken omskjæring av spedbarn er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Klossmajor skrev:

Jøder utgjør en etnoreligiøs gruppe. Religionen oppstod som kjent blant befolkningen i Levanten. Religionstilhørighet går gjerne i arv og som følge er det en idé om et felles opphav. Antisemittisme som idé baserer seg også på en oppfatning om at jøder har et felles genetisk opphav. Ideen om jøders felles genetiske slektskap faller i økende grad bort, og ettersom mange av de som identifiserer seg som jøder heller ikke egentlig har noen reell religiøs overbevisning, reduseres jødisk identitet i økende grad til kun et trosfellesskap. Når jødisk identitet går i retning av å ikke lenger være en identitet man er låst fast i fra fødselen av på bakgrunn av ens genetikk, blir indoktrinering i form av omskjæring av guttebarn desto viktigere for å forhindre frafall. Derfor kjemper konservative jøder som Ervin Kohn med nebb og klør for å opprettholde den inhumane, forhistoriske uskikken omskjæring av spedbarn er.

Nettopp! Det finnes ikke et "jøde-gen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, Norre skrev:

Det er et poeng! 👍🏻 

Men er du enig eller uenig i at kristne og jøder fortsatt får det stadig verre, på grunn av muslimene/islamistene? Og i så fall: Er den økende mistroen mot muslimer da rettmessig?

Du legger litt opp til overforenkling her, men jeg vil hevde det er et rettmessig grunnlag her i Norge for generell mistro mot muslimer. Uansett hvor innvandring måtte komme fra fører det på sikt ikke noe godt med seg at vi får større grupper som oppfører seg som diasporagrupper. Når en del attpåtil står i opposisjon til storsamfunnet er det nødt til å føre til trøbbel før eller siden.

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Norre skrev:

Nettopp! Det finnes ikke et "jøde-gen".

I den grad man kan hevde at det finnes et "jøde-gen" er det nok en ganske snever andel av verdens jøder som bærer på det. Om så skulle være tilfelle ville et sånt "jøde-gen" være båret i fellesskap med mange ikke-jødiske også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norre skrev:

Siste først: Ja, jeg har fått dokumentasjon her i tråden på at kristne og jøder har det verre enn noengang. Dette bekrefter min bekymring over den økte polariseringen blant verdens folk.

Det virker som du anser islamistene som representative for muslimene. Jeg har tidligere i tråden her brukt resonnementet "Alle kristne er pedofile, fordi katolske prester puler barn". Er de kristne pedofile? Liker de kristne homosex?

Beklager hvis jeg misforstår deg, men det du skriver virker faktisk ganske fordømmende mot muslimer. 

Se på majoriteten av terrorangrep i Vesten de siste årene: ikke alle muslimer er terrorister, men majoriteten av terrorister er muslimer.
IS feirer terrorangrep i Manchester
Historien om Yazidi
12 land som vil straffe deg for å være homofil - flesteparten er muslimske
Voldtekter i Køln
Terrorangrep i Barcelona

Så jeg beklager dersom jeg virker fordømmende, men muslimer har rett og slett en del å rydde opp i. Gi meg gjerne linker fra nyere tid som viser en systematisk terror fra en religiøs gruppe?

I det minste åpner kristendommen opp for at noen er homofile, hvor man i Midt-Østen blir drept for å være nettopp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Du legger litt opp til overforenkling her, men jeg vil hevde det er et rettmessig grunnlag her i Norge for generell mistro mot muslimer. Uansett hvor innvandring måtte komme fra fører det på sikt ikke noe godt med seg at vi får større grupper som oppfører seg som diasporagrupper. Når en del attpåtil står i opposisjon til storsamfunnet er det nødt til å føre til trøbbel.

Ser det perspektivet. 👍🏻 Jeg er irritert, forbauset og skremt over at folk flykter fra land som ikke fungerer til et land som fungerer - og forlanger å få det som de hadde det i hjemlandet. Det er jo meningsløst! 😕

Det er imidlertid også en del som aksepterer og tilpasser seg, nettopp fordi de forstår at dette er nødvendig og fornuftig.

For min del kan religiøse gjerne kjøpe bygninger og praktisere religionen sin der. Jeg mener forøvrig at mennesker bør se hverandres ansikter, av flere årsaker. Hva folk spiser og synger er meg knekkende likegyldig, men å forandre skolerutiner, arbeidsantrekk og uniformer eller menyen på sykehjem for eksempel, kan ikke aksepteres.

Et annet medlem her på KG, med brukernavnet "Omarel", har vist meg en moderat og fornuftig tilnærming til islam. Man følger lover og skikker i det landet man er. Dette beviser og understreker at flere faktisk ikke er så ytterliggående som media ofte fremstiller det. Ghettotendensene f.eks i Oslo, med parallelsamfunn, er bekymringsverdig.

Jeg har inntrykk av at Vesten mistenker alle muslimer for å være ytterliggående. Dette medfører en økende mistro, som bekreftes for hvert terrorangrep og halalkrav som kommer i media. Ytterlighetene blir tolket som allment for muslimer generelt. Akkurat som jødene ble ansett som manipulerende, griske svindlere som konspirerte i det skjulte. Derav spørsmålet mitt innledningsvis. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...