Gå til innhold

Er muslimene de nye jødene?


Norre

Anbefalte innlegg

5 timer siden, jabx skrev:

Det var du som nevnte motstand mot Israel.

Antisionisme er jødehat, som jeg allerede har forklart. Det finnes ingen annen grunn til å ønske å diskriminere jødene.

Hvis du hadde lest tråden ville du sett at jeg refererte til et tidligere innlegg da jeg nevnte Israel.

Og at du ikke klarer å skille på motstand mot Israel og hat mot jøder som gruppe, forteller meg bare at du er enkel og snever i tankegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, jabx skrev:

Og jeg har forklart at hun driter seg ut.

Du har uttrykt at du er uenig med Erna.

Dine forklaringer og begrunnelser er et sammensurium av islamofobi og rare resonnementer som alltid munner ut i anklager og beskyldninger om jødehat. Jeg mener den bablingen ble greit parkert da vi diskuterte i en annen tråd her. La oss derfor, i denne tråden og om dette temaet, slå fast at du ikke tror muslimene vil bli de "nye jødene", og så har du sagt ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, WubWub skrev:

Selv store statlige aktører er skyldig i å diskriminere jøder. 

 

Med musikk og greier.

Tror aller først at jeg bør si at jeg ikke støtter forfølgelse, undertrykkelse eller fordrivelse av noen på grunn av tro alene. Jeg støtter altså ikke diskriminering av jøder fordi de er jøder. Jeg støtter altså heller ikke de islamske statene som gjør dette mot jøder eller andre grupper (kvinner, homser, annerledestroende). Hvis noen her på KG har fått et inntrykk av at jeg er en slags forsvarer eller forkjemper for islam, er det feil. Jeg er, enkelt sagt, motstander av religion generelt, fordi det låser relasjonen mellom mennesker i "vi og de andre". Dermed har vi havnet her vi er i dag. Så det er sagt.

Jeg benekter ikke at muslimer begår mye faenskap. Muslimer begår faenskap daglig - mot jøder. Og det er galt! 

I denne tråden, og med spørsmålet mitt i overskriften, ville jeg imidlertid ta opp GENERALISERINGEN, POLARISERINGEN og FORENKLINGEN som øker voldsomt i dagens samfunn. Altfor mange mister oversikten over jødER og jødENE eller muslimER og muslimENE. Altså individ og gruppe. 

I denne tråden har vi fått ulike synspunkter og argumentasjon både for og i mot konturene av et fremtidig "muslimholocaust". Personlig føler jeg fremdeles at likhetstrekkene mellom historiens jødehat og dagens muslimskepsis er tilstede, ulmende i den vestlige befolkningen. 

Jeg vil altså ikke åpne grenseportene på vidt gap og innføre tung sharia i Norge. Det jeg vil, er at folk løfter blikket og ser helheten - ikke bare sitt eget, svette navlelo. Bare slik kan vi forhindre at historien gjentar seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2017 den 8.25, Norre skrev:

Og at du ikke klarer å skille på motstand mot Israel og hat mot jøder som gruppe, forteller meg bare at du er enkel og snever i tankegangen. 

Det handler ikke om å ikke klare, men om hvordan det er i praksis. Motstand mot Israel innebærer diskriminering av jøder, som nødvendigvis må være basert på hat mot gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2017 den 8.34, Norre skrev:

Du har uttrykt at du er uenig med Erna.

Dine forklaringer og begrunnelser er et sammensurium av islamofobi og rare resonnementer som alltid munner ut i anklager og beskyldninger om jødehat. Jeg mener den bablingen ble greit parkert da vi diskuterte i en annen tråd her. La oss derfor, i denne tråden og om dette temaet, slå fast at du ikke tror muslimene vil bli de "nye jødene", og så har du sagt ditt. 

Hva mener du med islamofobi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Det handler ikke om å ikke klare, men om hvordan det er i praksis. Motstand mot Israel innebærer diskriminering av jøder, som nødvendigvis må være basert på hat mot gruppen.

Det kan være diverse årsaker til å utvise motstand mot Israel. Det trenger absolutt ikke innebære forskjellsbehandling av jøder. Men man har jo en god del som later til å være voldsomt mye mer kritiske til Israel enn stort sett alle andre stater. Å være langt mer kritisk til Israel enn noen av de andre statene i nabolaget der nede, vil jeg hevde er en klar indikasjon på jødehat. Det er liten grunn til å være mer kritisk til Israel enn dets nabostater. Heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, jabx skrev:

Det handler ikke om å ikke klare, men om hvordan det er i praksis. Motstand mot Israel innebærer diskriminering av jøder, som nødvendigvis må være basert på hat mot gruppen.

Hvilken grunn i verden skulle jeg ha for å "HATE jøder"??? Jeg kjenner ingen jøder, ingen jøder har gjort meg vondt og jeg opplever heller ikke at jødene er noe verre enn andre verdensborgere. Jeg er i den sammenhengen helt likegyldig til om folk er jøder eller noe annet.

Israel er fortsatt ikke temaet i denne tråden. Gjentar bare kort at det går an å skille mellom Israel, jøder som gruppe og mennesker som individer.

Motstand mot automatisk medlemskap i Statskirken er ikke det samme som å hate kristne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jabx skrev:

Hva mener du med islamofobi?

Jeg velger å bruke "islamofob" utifra samme argumentasjonstype som du kaller meg "jødehater".

Jeg kunne valgt "muslimhater", men velger å ikke gå så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Klossmajor skrev:

Det kan være diverse årsaker til å utvise motstand mot Israel. Det trenger absolutt ikke innebære forskjellsbehandling av jøder. Men man har jo en god del som later til å være voldsomt mye mer kritiske til Israel enn stort sett alle andre stater. Å være langt mer kritisk til Israel enn noen av de andre statene i nabolaget der nede, vil jeg hevde er en klar indikasjon på jødehat. Det er liten grunn til å være mer kritisk til Israel enn dets nabostater. Heller tvert imot.

Denne tråden handler ikke om Israel-Palestina. Jeg er ikke jødehater. Jeg støtter ikke islamisme eller terror i noen form. Jeg støtter ikke brudd på menneskerettigheter i noen religions navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kristne er de nye jødene. Trodde alle noenlunde opplyste visste det, ts ;)

Anonymkode: 976ed...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Klossmajor skrev:

Det kan være diverse årsaker til å utvise motstand mot Israel. Det trenger absolutt ikke innebære forskjellsbehandling av jøder. Men man har jo en god del som later til å være voldsomt mye mer kritiske til Israel enn stort sett alle andre stater. Å være langt mer kritisk til Israel enn noen av de andre statene i nabolaget der nede, vil jeg hevde er en klar indikasjon på jødehat. Det er liten grunn til å være mer kritisk til Israel enn dets nabostater. Heller tvert imot.

Hvilke saklige grunner er det til å være motstander av Israel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Norre skrev:

Hvilken grunn i verden skulle jeg ha for å "HATE jøder"??? Jeg kjenner ingen jøder, ingen jøder har gjort meg vondt og jeg opplever heller ikke at jødene er noe verre enn andre verdensborgere. Jeg er i den sammenhengen helt likegyldig til om folk er jøder eller noe annet.

Israel er fortsatt ikke temaet i denne tråden. Gjentar bare kort at det går an å skille mellom Israel, jøder som gruppe og mennesker som individer.

Motstand mot automatisk medlemskap i Statskirken er ikke det samme som å hate kristne mennesker.

Jeg vet ikke hvorfor du hater jøder, men når du er motstander av Israel så er det nettopp jødehat som ligger i bunn.

Motstand mot automatisk medlemskap i statskirken kan ikke sammenlignes med motstand mot Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Norre skrev:

Jeg velger å bruke "islamofob" utifra samme argumentasjonstype som du kaller meg "jødehater".

Jeg kunne valgt "muslimhater", men velger å ikke gå så langt.

Jeg har begrunnet hvorfor jeg omtaler det som jødehat. Du klarer derimot ikke å begrunne hvorfor du bruker begrepet "islamofob". Det er garantert fordi jeg for eksempel har vært tydelig på at også kristendommen er en ekspansjonistisk religion, så jeg forskjellsbehandler ikke kristendommen og islam på usaklig grunnlag. Du forskjellsbehandler derimot Israel/jødene og araberne i Palestina på usaklig (rasistisk) grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, jabx skrev:

Hvilke saklige grunner er det til å være motstander av Israel da?

Hele ideen om en jødisk stat opprettet på et territorie hvor jøder var i kraftig mindretall da man startet prosessen kan man stille spørsmålstegn ved. Hvordan store grupper av jøder har blitt gitt israelsk statsborgerskap til tross for liten eller ingen tilknytning til landet i utgangspunktet. Behandlingen araberne i Israel kan man stille spørsmålstegn ved. Man kan stille spørsmålstegn ved om mye av deres maktbruk har vært overdreven. Det meste tyder på at Israel var sentrale i konstruksjonen av Stuxnet, sammen med amerikanerne. Man kan stille spørsmålstegn ved Stuxnet. Anklagene om antisemittisme i hytt og pine kan man ofte stille spørsmålstegn ved. Henrettelser utført på fremmed jord av israelske agenter, som f.eks tilsynelatende uskyldige Ahmed Bouchikhi på Lillehammer. Men alle disse spørsmålstegnene vil lede til diskusjoner hvor man kan diske opp med argumenter i favør av Israel såvel som i disfavør. Bildet er som regel ikke så svart/hvitt, men det er ingen grunn til å la Israel slippe billigere fra kritikk enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er selvdølgelig ikke interessert i noe kompromiss. De er bare interessert i videre ekspansjon, og de har stormakter som USA og Storbritannia i ryggen. Hele området er i praksis på vei til å bli spist opp av jøder. Folket på Gazastripen og Vestbredden har blitt utsatt for kulturelt folkemord. 

Det er egentlig ganske  ironisk. Forsøkene på å fikse "jøde-problemet" etter den andre verdenskrig, har i årenes løp skapt ett helt nytt "jøde-problem" dog med ett helt annet folk. De har blitt ett statsløst, jaget og fredløst folk! nærmest ett stort gjenferd i deres eget land. Forfulgt av grenseløs brutalitet, og de har blitt tvunget til å overleve på andres nåde.            

Gjennom Israel sine mange militære seier og overtramp, så har denne staten samtidig lagt grunnlaget for deres egen moralske falitt. 

Anonymkode: a1cef...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Klossmajor skrev:

Hele ideen om en jødisk stat opprettet på et territorie hvor jøder var i kraftig mindretall da man startet prosessen kan man stille spørsmålstegn ved.

Egentlig ikke, siden jødene hadde bodd der i alle år. De europeiske jødene hadde både en historisk, biologisk, kulturell og religiøs knytning til området. Hvis det er et område i hele verden jødene hører hjemme så er det Palestina.

Du glemmer også at Palestina var svært tynt befolket. Det var enorme områder med land som sto tomme. Disse tok de jødiske migrantene i bruk.

Sitat

Hvordan store grupper av jøder har blitt gitt israelsk statsborgerskap til tross for liten eller ingen tilknytning til landet i utgangspunktet.

Når Israel er en jødisk stat der målet er å samle verdens jøder så er det naturlig at jøder nettopp får israelsk statsborgerskap når de ønsker det.

Sitat

Behandlingen araberne i Israel kan man stille spørsmålstegn ved.

Arabere i Israel har det mye bedre enn arabere i landene rundt. De har rettigheter som andre arabere bare kan drømme om. Arabisk er til og med et offisielt språk i Israel.

Sitat

Man kan stille spørsmålstegn ved om mye av deres maktbruk har vært overdreven. Det meste tyder på at Israel var sentrale i konstruksjonen av Stuxnet, sammen med amerikanerne. Man kan stille spørsmålstegn ved Stuxnet. Anklagene om antisemittisme i hytt og pine kan man ofte stille spørsmålstegn ved. Henrettelser utført på fremmed jord av israelske agenter, som f.eks tilsynelatende uskyldige Ahmed Bouchikhi på Lillehammer. Men alle disse spørsmålstegnene vil lede til diskusjoner hvor man kan diske opp med argumenter i favør av Israel såvel som i disfavør. Bildet er som regel ikke så svart/hvitt, men det er ingen grunn til å la Israel slippe billigere fra kritikk enn andre.

Det meste av det du skriver har altså ingenting med motstand av Israel som sådan, men om eventuelle metoder.

La Israel slippe billigere? Kødder du? Jødehatet gjør nettopp at Israel får mye mer kritikk enn alle andre. I FN har Israel flere resolusjoner mot seg enn alle andre stater i verden kombinert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Israel er selvdølgelig ikke interessert i noe kompromiss. De er bare interessert i videre ekspansjon, og de har stormakter som USA og Storbritannia i ryggen. Hele området er i praksis på vei til å bli spist opp av jøder. Folket på Gazastripen og Vestbredden har blitt utsatt for kulturelt folkemord.

Hvis Israel bare er interessert i videre ekspansjon, hvorfor ga de fra seg Gazastripen i 2005 og trakk seg helt ut samtidig som de kastet alle israelske statsborgere ut med tvang?

Sitat

Det er egentlig ganske  ironisk. Forsøkene på å fikse "jøde-problemet" etter den andre verdenskrig, har i årenes løp skapt ett helt nytt "jøde-problem" dog med ett helt annet folk. De har blitt ett statsløst, jaget og fredløst folk! nærmest ett stort gjenferd i deres eget land. Forfulgt av grenseløs brutalitet, og de har blitt tvunget til å overleve på andres nåde.            

Hvem har blitt statsløse og jaget? Snakker du om de opp mot en millioner jøder som ble etnisk renset fra arabiske land i 1948?

Sitat

Gjennom Israel sine mange militære seier og overtramp, så har denne staten samtidig lagt grunnlaget for deres egen moralske falitt.

Israels militære operasjoner er langt mer skånsomme enn andre staters. Det var rekordlav andel drepte sivile under forrige Gazakrig, for eksempel. Selv norske styrker i utlandet dreper flere sivile enn IDF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2017 den 8.29, jabx skrev:

Jeg vet ikke hvorfor du hater jøder, men når du er motstander av Israel så er det nettopp jødehat som ligger i bunn.

Nåh, det er vel ikke helt riktig? Jeg har mye til overs for jøder, og synes det er på sin plass at de som folkeslag og nasjon fikk oppreising i form av en egen stat. At det betyr at jeg må synes det er uproblematisk at man overkjørte andre folkeslag og plasserte jødene midt blant de, er bare tull og tøys.

Selvfølgelig ble det problematisk! Det kunne tilmed et barn ha forutsett!

Opprettelsen av staten Israel er imperialisme på et nytt nivå. Ikke at jeg vet om en bedre måte å gjøre det på, men det var da uansett grenseløst naivt å tro at det kunne fungere...

Anonymkode: 12068...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 13.25, WubWub skrev:

Nei. Kristne er de "nye jødene". Kristendommen er den mest forfulgte og diskriminerte religionen på verdensbasis. Diskriminering og forfølgelse av muslimer og jøder kommer ikke engang i nærheten av de overgrepene kristne blir utsatt for. 

Tror nok du har rett i det.

Likevel, det er vel ofte en pakt mellom kristne og jøder, om ikke annet, så i hvertfall fra de kristnes side, som regner jøder som Guds utvalgte folk og en forløper for de kristne.

Anonymkode: 12068...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2017 den 8.24, AnonymBruker skrev:

Nei, de kristne er de nye jødene. Trodde alle noenlunde opplyste visste det, ts ;)

Anonymkode: 976ed...a75

Du mener at muslimene forfølger kristne i muslimske land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...