Gå til innhold

Er muslimene de nye jødene?


Norre

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jødene hadde hatt terror og et verdensdekkende kalifat på agendaen så hadde de nok fått like mye hets.

Anonymkode: e035d...866

Nå forveksler du muslimer med islamister. 

Vet du noe særlig om historien? Mitt spørsmål er i så fall om den er iferd med å gjenta seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.8.2017 den 11.18, Norre skrev:

Jødene har i historien blitt mistrodd, sett ned på og forfulgt. Noen vil nok hevde at dette pågår fremdeles, men jeg synes det er betraktelig mye mer hets mot islam og muslimer nå for tiden.

Er muslimene i ferd med å få samme dårlige betingelser som jødene har hatt?

De blir mistenkeliggjort på en lignende måte, tør jeg si. På en annen side er mange jøder fortsatt forfulgt. Antisemittisme døde ikke hen etter 2 Verdenskrig. Synes det også ser ut som at mange muslimer har dårlige holdninger til jøder, heldigvis gjelder det ikke alle. Ser dog at det er en parallell som går igjen. Jødehat blir ofte kalt for det eldste hatet, om jeg ikke tar feil. Synd at mennesker skal være så fulle av hat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Norre skrev:

Nå forveksler du muslimer med islamister. 

Vet du noe særlig om historien? Mitt spørsmål er i så fall om den er iferd med å gjenta seg.

Det er dette som er så typisk; burde egentlig ikke være så vanskelig å skille mellom islamister og muslimer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

De blir mistenkeliggjort på en lignende måte, tør jeg si. På en annen side er mange jøder fortsatt forfulgt. Antisemittisme døde ikke hen etter 2 Verdenskrig. Synes det også ser ut som at mange muslimer har dårlige holdninger til jøder, heldigvis gjelder det ikke alle. Ser dog at det er en parallell som går igjen. Jødehat blir ofte kalt for det eldste hatet, om jeg ikke tar feil. Synd at mennesker skal være så fulle av hat. 

"Bokens folk" har alltid vært i konflikt med hverandre. Muslimer, kristne og jøder krangler og kriger med hverandre, samt innad i forgreininger av sin egen religion. Alle tre prediker fred og nestekjærlighet...

Ifølge noen her i tråden øker presset mot jøder og kristne også, i tillegg til muslimene. Det vitner om økt polarisering på alle fronter. (og nei, jeg svelger ikke alt jeg får høre)

Glad for at du ser mistenkeliggjøringen mot muslimer som en homogen gruppe. Jeg har et bestemt inntrykk av at noe stort og vondt ulmer under overflaten. Er historien iferd med å gjenta seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er dette som er så typisk; burde egentlig ikke være så vanskelig å skille mellom islamister og muslimer. 

Men det er tendensen. 

I et sånt perspektiv blir jo alle grusomme: Kristne mennesker er pedofile, fordi katolske prester puler barn.

Jeg er oppriktig bekymret over forenklingen og fordummingen vi ser overalt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Norre skrev:

Men det er tendensen. 

I et sånt perspektiv blir jo alle grusomme: Kristne mennesker er pedofile, fordi katolske prester puler barn.

Jeg er oppriktig bekymret over forenklingen og fordummingen vi ser overalt!

Ser den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.8.2017 den 15.07, Mari Y skrev:

Det er dette som er så typisk; burde egentlig ikke være så vanskelig å skille mellom islamister og muslimer. 

Man kan egentlig ikke helt skille muslimer fra islamister av den enkle årsak at islamister danner en underkategori av kategorien muslimer. Alle islamister er muslimer, men alle muslimer er ikke islamister. Det hele vanskeliggjøres ytterligere av at mange muslimer med islamistiske holdninger ikke selv anser seg som islamister. Det har jeg selv opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 22.37, Kath H. skrev:

Prøv å google terror i Spania og London på 80 - tallet.

Nesten alle angrepene på 80-tallet utført av ETA i Spania og IRA i England var rettet mot militære, politi og politikere. Mål om å drepe flest mulig sivile har ikke vært deres kjennetegn. Statsmakten har vært deres mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2017 den 15.05, Mari Y skrev:

De blir mistenkeliggjort på en lignende måte, tør jeg si. På en annen side er mange jøder fortsatt forfulgt. Antisemittisme døde ikke hen etter 2 Verdenskrig. Synes det også ser ut som at mange muslimer har dårlige holdninger til jøder, heldigvis gjelder det ikke alle. Ser dog at det er en parallell som går igjen. Jødehat blir ofte kalt for det eldste hatet, om jeg ikke tar feil. Synd at mennesker skal være så fulle av hat. 

Hvem er det som hater jøder i dag, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 11.18, Norre skrev:

Jødene har i historien blitt mistrodd, sett ned på og forfulgt. Noen vil nok hevde at dette pågår fremdeles, men jeg synes det er betraktelig mye mer hets mot islam og muslimer nå for tiden.

Er muslimene i ferd med å få samme dårlige betingelser som jødene har hatt?

Nei, muslimene er på ingen måte de nye jødene. Hvor mange ganger gjennom historien har du hørt om jøder være terrorister og drepe uskyldige kontra muslimer? Dessuten velger man ikke å være jøde, det er et man er født jøde. Muslimer velger å være muslim, da dette er en tro. Islam er ikke fredens religion, da hadde det ikke vært så mange som er terrorister eller is-sympatisører. Da hadde ikke mange muslimer feiret terrorangrep i verden, eller solgt kvinner av "feil" religion som sex-slaver. Ei heller hadde mennesker blitt drept for å være homoseksuelle. Den dagen muslimer rydder opp i egne rekker, og faktisk tar avstand fra mye av sitt barbari, og de fortsatt blir møtt med skepsis - da skal jeg si meg enig med HI. Per nå, ser det ikke ut som det er i dag...

Dessuten er kristne de som blir forfulgt per i dag, sammen med jøder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, muslimene er på ingen måte de nye jødene. Hvor mange ganger gjennom historien har du hørt om jøder være terrorister og drepe uskyldige kontra muslimer? Dessuten velger man ikke å være jøde, det er et man er født jøde. Muslimer velger å være muslim, da dette er en tro. Islam er ikke fredens religion, da hadde det ikke vært så mange som er terrorister eller is-sympatisører. Da hadde ikke mange muslimer feiret terrorangrep i verden, eller solgt kvinner av "feil" religion som sex-slaver. Ei heller hadde mennesker blitt drept for å være homoseksuelle. Den dagen muslimer rydder opp i egne rekker, og faktisk tar avstand fra mye av sitt barbari, og de fortsatt blir møtt med skepsis - da skal jeg si meg enig med HI. Per nå, ser det ikke ut som det er i dag...

Dessuten er kristne de som blir forfulgt per i dag, sammen med jøder.

Det stemmer det. De kristne er snart fordrevet fra midt østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 14.07, Elseby13 skrev:

Jøder er en religiøs gruppe, ikke et folkeslag. Kunnskapsløsheten i denne tråden er sjokkerende.

Man kan fint være ateist og jøde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Klossmajor skrev:

Man kan egentlig ikke helt skille muslimer fra islamister av den enkle årsak at islamister danner en underkategori av kategorien muslimer. Alle islamister er muslimer, men alle muslimer er ikke islamister. Det hele vanskeliggjøres ytterligere av at mange muslimer med islamistiske holdninger ikke selv anser seg som islamister. Det har jeg selv opplevd.

Du beviser jo bare det ved begrepet 'underkategori'. Det er en underkategori innenfor verdens 1.5 milliarder muslimer. Samme om de definerer seg selv som det eller ikke. Det er holdningene som har noe å si for om hvorvidt de kan kalles islamister eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lurings skrev:

Hvem er det som hater jøder i dag, tror du?

De som hater jøder, trenger ikke tilhøre en spesiell 'kategori' mennesker. Og det er uansett ikke en del av poenget mitt. Hele poenget er at man kan finne likheter mellom muslimhat og jødehat, ikke hvem som hater hva. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mari Y skrev:

Du beviser jo bare det ved begrepet 'underkategori'. Det er en underkategori innenfor verdens 1.5 milliarder muslimer. Samme om de definerer seg selv som det eller ikke. Det er holdningene som har noe å si for om hvorvidt de kan kalles islamister eller ikke. 

Responsen din er ganske uklar. Den henger ikke så veldig godt sammen med utspillet ditt om at det egentlig ikke burde være så vanskelig å skille mellom islamister og muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.8.2017 den 15.16, Norre skrev:

"Bokens folk" har alltid vært i konflikt med hverandre. Muslimer, kristne og jøder krangler og kriger med hverandre, samt innad i forgreininger av sin egen religion. Alle tre prediker fred og nestekjærlighet...

Ifølge noen her i tråden øker presset mot jøder og kristne også, i tillegg til muslimene. Det vitner om økt polarisering på alle fronter. (og nei, jeg svelger ikke alt jeg får høre)

Glad for at du ser mistenkeliggjøringen mot muslimer som en homogen gruppe. Jeg har et bestemt inntrykk av at noe stort og vondt ulmer under overflaten. Er historien iferd med å gjenta seg?

Nettopp, det hele problemet bunner ofte i 'gruppe- tenking'. Noen hater gjerne også begge deler, muslimer så vel som jøder. Men for noen er verden så enkel som svart/hvitt. Det at kanskje mange muslimer hater jøder tar ikke bort at holdningene man finner til muslimer der ute er minst like dårlige. Ikke alle muslimer hater jøder, og ikke alle jøder hater muslimer, heller, selv om man finner ganske grove eksempler på jødehat i noen muslimske miljøer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Klossmajor skrev:

Responsen din er ganske uklar. Den henger ikke så veldig godt sammen med utspillet ditt om at det egentlig ikke burde være så vanskelig å skille mellom islamister og muslimer.

Det er akkurat det den gjør. Sitat 'underkategori'. Ergo gjør den egentlig ikke så mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Det er akkurat det den gjør. Sitat 'underkategori'. Ergo gjør den egentlig ikke så mye annet. 

Underkategori er bare en ytterligere inndeling. To andre underkategorier av muslimer er sunni og sjia. På samme måte kan verken sunni eller sjia skilles ut fra kategorien muslimer. Det er også bare en ytterligere inndeling for å presisere ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Klossmajor skrev:

Underkategori er bare en ytterligere inndeling. To andre underkategorier av muslimer er sunni og sjia. På samme måte kan verken sunni eller sjia skilles ut fra kategorien muslimer. Det er også bare en ytterligere inndeling for å presisere ytterligere.

Og så? Jeg har da ikke sagt at resten ikke er muslimer, men at man må skille mellom islamister og de muslimene som ikke er islamister. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...