Gå til innhold

Hvorfor er norske kristne så opptatt av å støtte jødiske Israel?


Anbefalte innlegg

12 timer siden, jabx skrev:

Det er skammelig hvor uredelig det er. Når har jeg sagt at Wikipedia er løgn? Det var jeg som henviste deg dit, for helvete.

Hva er poenget med å lyve så jævlig? Det er jo åpenbart at du har bestemt deg på forhånd hva du skal mene, og derfor ignorerer alt som er til fordel for Israel. Det inkluderer også faktainformasjon du har fått fra meg og andre, og som du glatt ignorerer når du gjentar påstander du har fått vite er feil.

Med andre ord klarer du ikke å lese saksfakta, men har bestemt deg for å demonisere MIFF fordi de ikke er rasister og jødehatere.

Så hvorfor prøver du å latterliggjøre de som ikke prøver å demonisere Israel, når det viser seg at vi har fakta på vår side?

Israel og jøder er tett knyttet sammen. Israel utsettes for hat nettopp fordi det er en jødisk stat.

Jeg er ateist og anti-teist.

Forøvrig har du fått svar på spørsmålet ditt flere ganger, men du gidder jo ikke å ta til deg det folk skriver.

Hei igjen, jabx! 🙂 Grunnen til at jeg påstår at Israel eser og tar mer enn de opprinnelig fikk, kan leses på Wikipedia. Alle klippene under er hentet derfra. Flertallet av internasjonale institusjoner anerkjenner ikke Israels utvidelser. Jeg mener forøvrig fremdeles at å gjenopprette en stat på bakgrunn av stater som tidligere har eksistert, er feil. Tenk om noen plutselig bestemte at alle landegrenser og nasjoner skulle settes tilbake slik de var i f.eks år 0...?

Planen ble godkjent av FNs hovedforsamling med 33 stemmer mot 13, med 10 nøytrale. For å ta høyde for stor innvandring etter jødeforfølgelsene i Europa og holocaust, ble Sionister tildelt 56% av Palestina-området mens araberne fikk 43% og resten (1%) var internasjonal sone.

Da krigen sluttet i juni 1949 i en endelig våpenhvile, hadde Israel tatt nye områder, slik at de hadde et sammenhengende land.

De syriske styrkene holdt sitt brohode på Golanhøyden og IDF fikk ikke syrerne bort derfra før i seksdagerskrigen i 1967. Hele Galilea var på israelske hender.[59]

Like etter krigen begynte Israel å etablere jødiske bosetninger på områder de hadde okkupert. Disse bosetningene økte betraktelig i løpet av de neste tiårene og har flere ganger blitt fordømt internasjonalt.

En lang rekke av internasjonale organisasjoner, inkludert FNs sikkerhetsrådDen internasjonale domstolenDen europeiske unionAmnesty International og Human Rights Watch mfl. har karaktisert bosetningen som brudd på internasjonal rett. Israelog ADL er uenige.

Etter seksdagerskrigen kom hele byen under israelsk kontroll, og i 1980 ble Øst-Jerusalem annektert av Israel gjennom Jerusalem-loven.[2] Dette er imidlertid ikke internasjonalt anerkjent

Jerusalem er nasjonens selvproklamerte hovedstad,[1]men ingen land anerkjenner dette, og med få unntak har de lagt ambassadene sine til Tel Aviv.[7]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎10‎.‎08‎.‎2017 den 13.51, Norre skrev:

Hei igjen, jabx! 🙂 Grunnen til at jeg påstår at Israel eser og tar mer enn de opprinnelig fikk, kan leses på Wikipedia. Alle klippene under er hentet derfra. Flertallet av internasjonale institusjoner anerkjenner ikke Israels utvidelser. Jeg mener forøvrig fremdeles at å gjenopprette en stat på bakgrunn av stater som tidligere har eksistert, er feil. Tenk om noen plutselig bestemte at alle landegrenser og nasjoner skulle settes tilbake slik de var i f.eks år 0...?

Planen ble godkjent av FNs hovedforsamling med 33 stemmer mot 13, med 10 nøytrale. For å ta høyde for stor innvandring etter jødeforfølgelsene i Europa og holocaust, ble Sionister tildelt 56% av Palestina-området mens araberne fikk 43% og resten (1%) var internasjonal sone.

Da krigen sluttet i juni 1949 i en endelig våpenhvile, hadde Israel tatt nye områder, slik at de hadde et sammenhengende land.

De syriske styrkene holdt sitt brohode på Golanhøyden og IDF fikk ikke syrerne bort derfra før i seksdagerskrigen i 1967. Hele Galilea var på israelske hender.[59]

Like etter krigen begynte Israel å etablere jødiske bosetninger på områder de hadde okkupert. Disse bosetningene økte betraktelig i løpet av de neste tiårene og har flere ganger blitt fordømt internasjonalt.

En lang rekke av internasjonale organisasjoner, inkludert FNs sikkerhetsrådDen internasjonale domstolenDen europeiske unionAmnesty International og Human Rights Watch mfl. har karaktisert bosetningen som brudd på internasjonal rett. Israelog ADL er uenige.

Etter seksdagerskrigen kom hele byen under israelsk kontroll, og i 1980 ble Øst-Jerusalem annektert av Israel gjennom Jerusalem-loven.[2] Dette er imidlertid ikke internasjonalt anerkjent

Jerusalem er nasjonens selvproklamerte hovedstad,[1]men ingen land anerkjenner dette, og med få unntak har de lagt ambassadene sine til Tel Aviv.[7]

Jeg er glad for at du ser at det blir absurd å kreve at grenser bør legges tilbake til tidligere tiders. Å åpne opp for et Palestina som aldri har eksistert, blir også helt absurd. Rettsoppgjøret i San Remo etter 1vk sier det skal være tett jødisk bosetting på Vestbredden. Og er faktisk gjeldende folkerett. Vit at araberne som bor i Israel er de araberne som har de beste friheter i hele Midtøsten, og nyter godt av religiøse, politiske, legningsmessige, kjønnsmessige og en rekke andre friheter. 

Norge definerte forøvrig uten internasjonale råd,  at Oslo og ikke Bergen er norsk hovedstad. Mener du det er kriminelt også. 

 

 

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, debatant skrev:

Jeg er glad for at du ser at det blir absurd å kreve at grenser bør legges tilbake til tidligere tiders. Å åpne opp for etDa spesielt til et Palestina som aldri har eksistert. Rettsoppgjøret i San Remo etter 1vk sier det skal være tett jødisk bosetting på Vestbredden. Og er faktisk gjeldende folkerett. Vit at araberne som bor i Israel er de araberne som har de beste friheter i hele Midtøsten, og nyter godt av religiøse, politiske, legningsmessige, kjønnsmessige og en rekke andre friheter. 

Norge definerte forøvrig uten internasjonale råd,  at Oslo og ikke Bergen er norsk hovedstad. Mener du det er kriminelt også. 

 

 

Er det sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, omarel skrev:

Er det sant?

Absolutt. Det blir ikke akkurat godt formidlet i NRK, og andre norske mediehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Absolutt. Det blir ikke akkurat godt formidlet i NRK, og andre norske mediehus.

😊.... ingen kommentar.... kanskje det okkuperte folk lidelser er bare "fake news"?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødene er Guds folk og Israel er Guds land, ingen folkeslag er greiere enn jøder. Tenk hvor mye de har måttet gå igjennom i tiden som har vært, ikke bare før men også tiden idag så blir de plaget og ordet jøde har blitt et banneord. 

Alle nabolandene til israel hater de, de må leve hver dag og hvert sekund i frykt for å bli angrepet av terrorister. Se bare på de på Gazastripen, det er kun en ting de har i hue og det er å utslette staten Israel. Israel hadde ikke hatt noe problem å utslettet Gazastripen og tatt tilbake landet de har hatt tidligere, men istedenfor det så hjelper de Gaza og får bare terror tilbake som takk for hjelpen! 

Se på de andre landene rundt Israel, der er det full kaos med borgerkrig og annet elendighet, landene ødelegger seg selv mens israel har det helt fantastisk med seg selv, de oppsøker fred mens nabolandene oppsøker krig OG elendighet.

om ikke lenge kommer alle nabolandene til Israel til å angripe nettopp Israel for deretter å bli knust til pinneved. Etter det kommer Israel til å leve trykt og få tilbake alt landet de eide på den tiden Jesus var nede på jorden. 

Israel er et fantastisk land som kun ønsker fred og vennskap.

 

er selv ikke kristen PR dags dato men er mye nærmere kristendom nå enn for et års tid siden. Hvis man tenker på det lille landet Israel nå har så skulle de ikke hatt nubbesjans til å overlevd der nede uten Gud.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, omarel skrev:

😊.... ingen kommentar.... kanskje det okkuperte folk lidelser er bare "fake news"?

Hele Midtøsten ble tegnet i San Remo. I så fall er hele Midtøsten "okkupert" . Det er noe med å være redelig i bruken av begreper.....

Vestbredden har aldri vært okkupert slik vi har brukt ordet i Norge i 100 vis av år.

Kypros, Ukraina, Vest-Sahara og Tibet er i motsetning okkupert. Hvor er din sympati ovenfor innbyggerne der??

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kristne mener at jødisk kontroll av jerusalem er det beste alternativtet inntil de selv tar makten ved det siste korstog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Hele Midtøsten ble tegnet i San Remo. I så fall er hele Midtøsten "okkupert" . Det er noe med å være redelig i bruken av begreper.....

Vestbredden har aldri vært okkupert slik vi har brukt ordet i Norge i 100 vis av år.

Kypros, Ukraina, Vest-Sahara og Tibet er i motsetning okkupert. Hvor er din sympati ovenfor innbyggerne der??

Er dette tråd om Kypros, Ukraina, Vest-Sahara og Tibet?

Skjønner ikke hva dette har med spørsmålet. Du fornekter palestinsk lidelse og jeg spør om det er "fake news", men du svarer med  å hente noe som ikke har med denne tråden å gjøre. Du svarer heller ikke på spørsmålet.

Er  det palestinere rapporterer om; rasisme, trakassering, segregering, tortur, diskriminering, drap og okkupasjon fake news? 

Enkelt spørsmål😉

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Er dette tråd om Kypros, Ukraina, Vest-Sahara og Tibet?

Skjønner ikke hva dette har med spørsmålet. Du fornekter palestinsk lidelse og jeg spør om det er "fake news", men du svarer med  å hente noe som ikke har med denne tråden å gjøre. Du svarer heller ikke på spørsmålet.

Er palestinere rapporterer om rasisme, trakassering, segregering, tortur, diskriminering, drap og okkupasjon og du fornekter det, derfor spør jeg deg om det er fake news? 

Enkelt spørsmål😉

Vel, når du lyver om okkupasjoner, viste jeg til hva okkupasjon er for noe. Kanskje du en dag lærer norsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, debatant skrev:

Vel, når du lyver om okkupasjoner, viste jeg til hva okkupasjon er for noe. Kanskje du en dag lærer norsk..

Så det er ikke okkupasjon?

Setter stor pris på hvis du kan korrigere meg med rene fakta😉

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, omarel skrev:

Så det er ikke okkupasjon?

absolutt ikke. De ble gitt landet av England, så av Folkeforbundet og til sist FN.

Vestbredden var for øvrig okkupert av Jordan fram til 1967. Hvor var "palestinerene" da?

 

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, debatant skrev:

absolutt ikke. De ble gitt landet av England, så av Folkeforbundet og til sist FN.

Men hvis det ikke er akseptert av palestinerne, er ikke det okkupasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, omarel skrev:

Men hvis det ikke er akseptert av palestinerne, er ikke det okkupasjon?

De lokale araberne har aldri eid Vestbredden så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, debatant skrev:

De lokale araberne har aldri eid Vestbredden så vidt jeg vet.

Hva med milioner av palestinere som har blitt kastet ut av sine hjem og fremdelses kan risikere å bli kastet av sine hjem i bare fordi de ikke er jøder?

Hva med millioner av palestinske flyktninger som fremdeles har husnøklene til hjemmene de ble kastet fra og som nå er tvunget til å leve i flyktningleirene, hvor tror du de kommer i fra? Er det også fake news?

Hva med alle bøndene og grunneiere som har blitt fratatt sine eiendommer? Er det også fake news?

Da har du mye å lære om lokal og regional historie i Palestina, ikke sluk alt av fabrikerte historier som spres av okkupasjonsmakten Israel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omarel skrev:

Hva med milioner av palestinere som har blitt kastet ut av sine hjem og fremdelses kan risikere å bli kastet av sine hjem i bare fordi de ikke er jøder?

Ærlig talt! Tenker du på de som ble oppmuntret av araberne eller de som angrep fredelige jøder? Skam deg!

Når flyktningstatusen går i arv fortjener de ikke bedre enn å bli kalt flyktninger. Jeg er for øvrig en flyktning fra Arendal :)

Finnes det juridiske krav burde de avgjøres i retten. Akkurat som hundretusener jøder flyktet fra sine eiendommer i den arabiske verden.

Jeg lærer gjerne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, debatant skrev:

Ærlig talt! Tenker du på de som ble oppmuntret av araberne eller de som angrep fredelige jøder? Skam deg!

Når flyktningstatusen går i arv fortjener de ikke bedre enn å bli kalt flyktninger. Jeg er for øvrig en flyktning fra Arendal :)

Finnes det juridiske krav burde de avgjøres i retten. Akkurat som hundretusener jøder flyktet fra sine eiendommer i den arabiske verden.

Jeg lærer gjerne.

 

 

🖒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, debatant skrev:

Jeg er glad for at du ser at det blir absurd å kreve at grenser bør legges tilbake til tidligere tiders. Å åpne opp for et Palestina som aldri har eksistert, blir også helt absurd. Rettsoppgjøret i San Remo etter 1vk sier det skal være tett jødisk bosetting på Vestbredden. Og er faktisk gjeldende folkerett. Vit at araberne som bor i Israel er de araberne som har de beste friheter i hele Midtøsten, og nyter godt av religiøse, politiske, legningsmessige, kjønnsmessige og en rekke andre friheter. 

Norge definerte forøvrig uten internasjonale råd,  at Oslo og ikke Bergen er norsk hovedstad. Mener du det er kriminelt også. 

 

 

Vi er enige om "at det får være grenser for grensesetting"! 😉😁👍🏻

Jeg må lese om San Remo, for det kan jeg lite om. Vet også lite om Bergen/Oslo. 🙂

Hva tenker du bør gjøres angående Palestina, da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Villmark skrev:

Jødene er Guds folk og Israel er Guds land, ingen folkeslag er greiere enn jøder. Tenk hvor mye de har måttet gå igjennom i tiden som har vært, ikke bare før men også tiden idag så blir de plaget og ordet jøde har blitt et banneord. 

Alle nabolandene til israel hater de, de må leve hver dag og hvert sekund i frykt for å bli angrepet av terrorister. Se bare på de på Gazastripen, det er kun en ting de har i hue og det er å utslette staten Israel. Israel hadde ikke hatt noe problem å utslettet Gazastripen og tatt tilbake landet de har hatt tidligere, men istedenfor det så hjelper de Gaza og får bare terror tilbake som takk for hjelpen! 

Se på de andre landene rundt Israel, der er det full kaos med borgerkrig og annet elendighet, landene ødelegger seg selv mens israel har det helt fantastisk med seg selv, de oppsøker fred mens nabolandene oppsøker krig OG elendighet.

om ikke lenge kommer alle nabolandene til Israel til å angripe nettopp Israel for deretter å bli knust til pinneved. Etter det kommer Israel til å leve trykt og få tilbake alt landet de eide på den tiden Jesus var nede på jorden. 

Israel er et fantastisk land som kun ønsker fred og vennskap.

 

er selv ikke kristen PR dags dato men er mye nærmere kristendom nå enn for et års tid siden. Hvis man tenker på det lille landet Israel nå har så skulle de ikke hatt nubbesjans til å overlevd der nede uten Gud.

 

Har du lest tråden i gjennom fra begynnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, debatant skrev:

Hele Midtøsten ble tegnet i San Remo. I så fall er hele Midtøsten "okkupert" . Det er noe med å være redelig i bruken av begreper.....

Vestbredden har aldri vært okkupert slik vi har brukt ordet i Norge i 100 vis av år.

Kypros, Ukraina, Vest-Sahara og Tibet er i motsetning okkupert. Hvor er din sympati ovenfor innbyggerne der??

Siste først: Jeg er imot all okkupasjon og synes synd på folk som bor i okkuperte land.

Et spørsmål litt på siden: Hva hadde skjedd hvis folkene i området hadde fått bestemme selv...? Altså at Verden ikke hadde tatt avgjørelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...