Gå til innhold

Hvorfor er norske kristne så opptatt av å støtte jødiske Israel?


Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Norre skrev:

Så mennesker kan ikke gi jødene Israel? Er det bare Gud som kan gjøre det, mener du?

Ut ifra jødisk teologisk ortodoksisk perspektiv så har ikke jødene rett til å være i det hellige land før den jødiske Mesias kommer. Dette er på bakgrunn av de hellige jødiske skrifter.

Hva gjelder Jerusalem så er det et hellig land for jøder, muslimer og kristne. Jeg kan derfor ikke uttale meg om kristendommen eller jødendommen, men det jeg vet er at Gud tidligere har pålagt israels barn å gå inn i det hellige land. Ut ifra det så kan man forstå at enkelte områder i jorden,  har Gud gitt utvalgte folk. Vi muslimer har det arabiske halvøy og Jerusalem (Aksa moskeen). Men dette feltet har jeg helt ærlig ikke satt meg mye inn i.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Sphere skrev:

Fine kilder, men da har du vært usedvanlig selektiv i hva du la fram her. All den informasjonen jeg kom med står også der. 

Det blir spekulasjoner, men så presset jødene var, hjalp utvilsomt opprettelsen av egen stat. Mange som flyktet fra Europa fordi de fryktet fremtiden sin der. Og selvfølgelig har det å ha en egen stat hjulpet jøder rundt omkring i hele verden. Hvem ville ellers tale deres sak? 

Var egentlig ikke meningen å være selektiv, men i og med at jeg er I MOT Israels "væremåte" i dag, var det vel noe info som festet seg bedre enn resten. Jeg må pusse brillene og lese mer! 👍🏻😉

Men tilbake til start: Hvorfor har vi f.eks MIFF i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, omarel skrev:

Ut ifra jødisk teologisk ortodoksisk perspektiv så har ikke jødene rett til å være i det hellige land før den jødiske Mesias kommer. Dette er på bakgrunn av de hellige jødiske skrifter.

Hva gjelder Jerusalem så er det et hellig land for jøder, muslimer og kristne. Jeg kan derfor ikke uttale meg om kristendommen eller jødendommen, men det jeg vet er at Gud tidligere har pålagt israels barn å gå inn i det hellige land. Ut ifra det så kan man forstå at enkelte områder i jorden,  har Gud gitt utvalgte folk. Vi muslimer har det arabiske halvøy og Jerusalem (Aksa moskeen). Men dette feltet har jeg helt ærlig ikke satt meg mye inn i.  

Rare greier... 🤔 Men f.eks jeg, som er en "troende agnostiker", jeg kan bare gå å dø uten nåde...? 😥 Jeg VIL skjønne det som dere skjønner, men jeg KLARER ikke?! 😳

Har menneskene gått seg vill i sine egne navler? Hvor mye kommer egentlig fra Gud og hvor mye er funnet på etterpå av maktsyke perspektivløse mennesker? Alle kan jo ikke ha "rett" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Norre skrev:

Var egentlig ikke meningen å være selektiv, men i og med at jeg er I MOT Israels "væremåte" i dag, var det vel noe info som festet seg bedre enn resten. Jeg må pusse brillene og lese mer! 👍🏻😉

Men tilbake til start: Hvorfor har vi f.eks MIFF i Norge?

MIFF taler jødenes sak der andre tier. De jobber feks hardt med å endre retorikken til nyhetsbyråer som konsekvent nekter å kalle det terrorangrep når jøder blir drept. De serverer positive nyheter fra Israel der internasjonal presse ofte holder kjeft. De nyanserer bildet vi har av Israel. Noen ganger går enkelte medlemmer for langt etter min smak, men det er jo slik i alle organisasjoner. Noen klarer ikke holde hodet kaldt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Norre skrev:

Rare greier... 🤔 Men f.eks jeg, som er en "troende agnostiker", jeg kan bare gå å dø uten nåde...? 😥 Jeg VIL skjønne det som dere skjønner, men jeg KLARER ikke?! 😳

Har menneskene gått seg vill i sine egne navler? Hvor mye kommer egentlig fra Gud og hvor mye er funnet på etterpå av maktsyke perspektivløse mennesker? Alle kan jo ikke ha "rett" her?

Du behøver ikke å be til Gud, Allah, Herren, Elah, Ilah, Jesus, Den hellige ånd, Shiva eller noen andre. 

Du kan si: hvis det er en Skaper av alt dette her, så veiled meg for jeg ser deg ikke. Hvis meg Dine tegn som mitt hjerte kan tolke, øye kan se og mitt hode kan forstå og fornuft kan akseptere. Hvis du ber oppriktig og iherdig er jeg sikker på at du vil få tegn.

Det er feil av meg å kalle deg til min tro eller at andre tilkaller deg til sin tro. Det vi kan gjøre er å opplyse deg og valget er ditt, alene og alene.  

Endret av omarel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kristne i Norge støtter staten israel og de er for omskjæring for eksempel fordi de ønsker seg et samfunn der religion bestemmer og har større vekt en rasjonelle argumenter når lover skal lages. 

Anonymkode: 407f8...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.8.2017 den 18.49, Norre skrev:

De skal vel bare "vekk", da? De tror jo feil... 🤔

Ikke alle Palestinere er muslimer. Både Ramallah og Betlehem "kristne byer". Sorry, en liten digresjon fra spørsmålet.

Jeg oppfatter det slik at enkelte konservative kristne mener at jøder er Guds utvalgte folk og at de skal vende tilbake til Samaria, Judea og Galilea. Altså at de har rett på, ikke bare det landområdet de ble gitt i 1947 eller tok i 1967, men hele dagens Israel og Palestina.

Nå finnes det faktisk både kristne og jøder som er uenige i dette da. De får kanskje ikke like mye medieoppmerksomhet som de mer ekstreme meningsmotstanderne. Sjekk ut Jewish Voice for Peace f.eks. Det finnes også ultra-ortodokse jøder som er anti-sionistiske. Altså imot ideen om en egen jødisk stat. Igjen, det kommer ned til tolkning av religion.

Skjønner at du lurer. Det er en ekstremt kompleks konflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Norre skrev:

Ja, ifølge kristendommen. Men jødene tror jo ikke på Jesus? Hvorfor er da kristne så støttende til jødene?

Jesus er i det nye testamentet. Både jøder og kristne tror på det gamle testamentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Sphere skrev:

MIFF taler jødenes sak der andre tier. De jobber feks hardt med å endre retorikken til nyhetsbyråer som konsekvent nekter å kalle det terrorangrep når jøder blir drept. De serverer positive nyheter fra Israel der internasjonal presse ofte holder kjeft. De nyanserer bildet vi har av Israel. Noen ganger går enkelte medlemmer for langt etter min smak, men det er jo slik i alle organisasjoner. Noen klarer ikke holde hodet kaldt. 

🙂

Så pressen er imot Israel mens regjeringen er for? Hvorfor er pressen i mot Israel?

Så tilbake til det jeg egentlig lurer på, men ennå ikke har fått et tilfredsstillende svar på: Hvorfor er disse KRISTNE menneskene så opptatt av å støtte JØDER, som ikke anerkjenner kristendommen...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Apis skrev:

Fordi noen kristne tror at Jødene er guds utvalgte folk eller hans eiendoms folk har en rolle i det som bibelen beskriver som endetiden, når alle jøder er samlet i Israel da er Jesus gjenkomst nær http://www.dagen.no/Meninger/israel/Vi-står-for-DFEFs-syn-på-Israel-og-endetiden-220683

Hvorfor konverterer da ikke de kristne til jødedom? De kristne er altså IKKE utvalgt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Zooey skrev:

Jesus er i det nye testamentet. Både jøder og kristne tror på det gamle testamentet. 

Det vet jeg. Men hvorfor konverterer da ikke de kristne til jødedommen? Kristne er vel ikke et utvalgt folk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Norre skrev:

Det vet jeg. Men hvorfor konverterer da ikke de kristne til jødedommen? Kristne er vel ikke et utvalgt folk?

Fordi kristne tror på det nye testamentet. De tror at Jesus er Guds sønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Norre skrev:

Hvorfor konverterer da ikke de kristne til jødedom? De kristne er altså IKKE utvalgt?

Fordi det er de kristne som får evig liv og frelse, men først må landet Israel som jødenes eget land gjenoppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Zooey skrev:

 

Skjønner at du lurer. Det er en ekstremt kompleks konflikt.

Leste hele innlegget ditt, men forkortet sitatet for at ikke tråden skal bli et helsike å scrolle i. 😉

Har fått vite her i tråden i kveld, faktisk, det du sier om "jøder mot Israel". Dette visste jeg ikke. Visste heller ikke det du forteller, at ikke alle palestinere er muslimer. Takk for ny interessant innsikt! 👍🏻🙂

Så... Hvem bodde i området FØR jødene da? Har disse i så fall lov å gjøre hevd også? Hvor langt tilbake gjelder hevd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de tror Jesus skal komme tilbake når jødene har tatt over Jerusalem.

Anonymkode: d4106...679

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Zooey skrev:

Fordi kristne tror på det nye testamentet. De tror at Jesus er Guds sønn. 

Men jødene sier jo at kristne TROR FEIL?? Hvis jødene har rett, har jo de kristne feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Apis skrev:

Fordi det er de kristne som får evig liv og frelse, men først må landet Israel som jødenes eget land gjenoppstå?

Så BÅDE jøder og kristne kommer til Paradiset og alle andre til Helvetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...