Gå til innhold

Hvorfor er norske kristne så opptatt av å støtte jødiske Israel?


Anbefalte innlegg

10 timer siden, Apis skrev:

Men ikke mer fordømt at en av attentat mennene ble statsminister i to omganger på 80 og 90 tallet 

Jada, og terroristen Nelson Mandela ble også statsleder. Men det er bare galt når det er jøder, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, jabx skrev:

Hvilken politikk?

Han er en løgner og en falskner, og bør ignoreres.

Javel? Du har selvsagt all rett til å mene det, men da forventer jeg at du kommer med en kritikk som er backet opp med en litt mer begrunnet argumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Nei, palestinerne bodde ikke i hele Palestina. Tvert imot var Palestina svært tynt befolket da den jødiske innvandringen startet.

Og jødene ønsket å bo i Palestina fordi de har både historiske, kulturelle, religiøse og genetiske bånd til stedet.

Dette er helt feil. Det var araberne som startet krigen også i 1967. Israel ble tvunget til å okkupere områder som følge av at de ble angrepet.

Israel har ikke noe valg. Når de prøver å trekke seg tilbake blir bare angrepene fra araberne enda mer intense. Husk at de opphevet okkupasjonen av Gaza i 2005 og tvangsflyttet alle jøder fra området. Likevel var det eneste som skjedde at araberne benyttet muligheten til å angripe enda mer.

Løgn og bedrag. Israel har ingen planer om å fjerne palestinerne. De ønsker bare å leve i fred og ro, og ikke minst trygghet.

Alt snakk om apartheid og etnisk rensing er ren propaganda og basert på jødehat og rasisme mot jøder.

Jeg visste veldig lite fra før. Leste Norske Leksikon, Wikipedia og en "FN-side", pluss et par jeg ikke husker navnet på. Det jeg skrev, sto på disse sidene. Jeg vet at saken er kompleks og omfattende, og at jeg må lese MYE mer for å forstå mer - selvfølgelig.🙂

Men du mener altså at det jeg fant og leste på førstesøket, er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Aggresjon? Israel forsvarer seg mot terroristene.

Mitt inntrykk er at Israel skyter spurv med kanoner. Men, som sagt, jeg vet bare det mediene presenterer, pluss det lille jeg nylig leste selv, så om du kan fortelle meg hvordan du ser på saken, vil det berike mitt innsyn i elendigheten. (ikke sarkastisk ment) 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Jesus var jøde og kommer fra jødenes land som er: Israel

Anonymkode: e6935...472

Men jødene anerkjenner jo verken Jesus eller kristendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Religiøse tullinger, med andre ord. De hater nok at Israel er en sekulær stat.

Men var ikke religionen en grunnleggende årsak til at de fikk landet i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, jabx skrev:

Hvilken væremåte? Det Israel gjør er å forsvare seg mot arabernes stadige angrep.

Min oppfatning er at de eser og erobrer og undertrykker. At de melker sine oldeforeldres lidelser for å få makt. Men igjen; Jeg er åpen for annen informasjon. 🙂

Er muligens litt på skrå å blande inn tyskernes okkupasjon av Norge, men tyskerne forsvarte seg vel også mot norske terrorister den gang? At det kommer an på ståsted og perspektiv, mener jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2017 den 20.47, Norre skrev:

Ja, ifølge kristendommen. Men jødene tror jo ikke på Jesus? Hvorfor er da kristne så støttende til jødene?

Fordi etableringen av Israel er Guds vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Zooey skrev:

Javel? Du har selvsagt all rett til å mene det, men da forventer jeg at du kommer med en kritikk som er backet opp med en litt mer begrunnet argumentasjon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Finkelstein#Controversies

Han er en Israel-hater som konsekvent sprer dritt om Israel. Han benekter fakta og virkelighet og historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Norre skrev:

Jeg visste veldig lite fra før. Leste Norske Leksikon, Wikipedia og en "FN-side", pluss et par jeg ikke husker navnet på. Det jeg skrev, sto på disse sidene. Jeg vet at saken er kompleks og omfattende, og at jeg må lese MYE mer for å forstå mer - selvfølgelig.🙂

Men du mener altså at det jeg fant og leste på førstesøket, er feil?

Ja, for du utelater viktig informasjon som er til Israels fordel. Du er "formet" av løgnene mot Israel og har derfor "Israel er onde" som utgangspunkt. Derfor trekker du også dette ut av det du leser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Norre skrev:

Mitt inntrykk er at Israel skyter spurv med kanoner. Men, som sagt, jeg vet bare det mediene presenterer, pluss det lille jeg nylig leste selv, så om du kan fortelle meg hvordan du ser på saken, vil det berike mitt innsyn i elendigheten. (ikke sarkastisk ment) 🙂

Faktum er at Israel er meget tilbakeholdne. Før siste Gaza-krig satt Israel og tok imot jævlig mye dritt i form av raketter mot egne sivile før de til slutt fikk nok og måtte gjøre noe. Tror du en norsk regjering som ikke gjorde en dritt mens det regnet raketter over sivile nordmenn ville overlevd neste valg? Neppe. Men man forventer at Israel skal godta hva som helst?

Og under Gaza-krigen var de sivile tapene meget lave sammenlignet med andre kriger - inkludert der norske styrker har deltatt. Hamas' egne tall viste at kvinner og barn var kraftig underrepresentert blant de døde. Unge menn i stridsdyktig alder var derimot kraftig overrepresentert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Norre skrev:

Men var ikke religionen en grunnleggende årsak til at de fikk landet i utgangspunktet?

Zionistbevegelsen var sekulær, og bestod i stor grad av sosialister (altså ateister). Israel ble grunnlagt av rent sekulære årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Norre skrev:

Min oppfatning er at de eser og erobrer og undertrykker. At de melker sine oldeforeldres lidelser for å få makt. Men igjen; Jeg er åpen for annen informasjon. 🙂

Er muligens litt på skrå å blande inn tyskernes okkupasjon av Norge, men tyskerne forsvarte seg vel også mot norske terrorister den gang? At det kommer an på ståsted og perspektiv, mener jeg?

Erobret og undertrykket de allierte styrkene Tyskland da de okkuperte landet under andre verdenskrig? Ja, i følge din logikk gjorde de det.

Tyskerne er som palestinerne: De var den angripende, aggressive part. Det var araberne som angrep jødene først, og jødene ble tvunget til å forsvare seg. Det var araberne som prøvde å ta over Israel.

Israel ble tvunget til å okkupere Vestbredden, Gaza og Golanhøydene fordi de ble angrepet. Israel ønsket ikke engang å røre Vestbredden i utgangspunktet, men ble tvunget til å invadere da angrepene derfra ikke stoppet.

Eser? Under 3% av arealet på Vestbredden består av jødiske bosetninger, og det er vel ikke etablert noen nye bosetninger siden 90-tallet. Israel opphevet okkupasjonen av Gaza i 2005. Da ble også alle israelske borgere tvangsutkastet fra Gaza av israelske myndigheter.

Det skulle vise seg at å ende okkupasjonen av Gaza var en stor feil. Man skulle tro at araberne ble glade, men de tolket det bare som et tegn på svakhet, og det ble en kraftig økning i antall angrep på Israel. Israel har altså lært: Ingen okkupasjon må ende før palestinerne er 100% passivisert. Det beste ville kanskje være å tømme de palestinske områdene for våpen og sette inn internasjonale styrker for å passe på at de holder seg i skinnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, jabx skrev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Finkelstein#Controversies

Han er en Israel-hater som konsekvent sprer dritt om Israel. Han benekter fakta og virkelighet og historie.

Kan du være litt mer konkret? Hva har han løyet om? Hva benekter han? Jeg lurer genuint her, for jeg oppfatter ham som veldig oppriktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Zooey skrev:

Kan du være litt mer konkret? Hva har han løyet om? Hva benekter han? Jeg lurer genuint her, for jeg oppfatter ham som veldig oppriktig. 

Han er oppriktig i sitt grenseløse hat mot demokratiet Israel. Og løgnaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, jabx skrev:

Han er oppriktig i sitt grenseløse hat mot demokratiet Israel. Og løgnaktighet.

Har lest alle svarene dine, jabx. 🙂

Ifølge deg forsvarer altså Israel seg mot palestinerne. Kort oppsummert. 

Du sier at palestinerne er som tyskerne under 2.v.k.. Det synes jeg høres rart ut, fordi det er jo Israel som er okkupasjonsmakten. Landområdet Israel ble gitt til jødene, av verdenssamfunnet, etter 2.v.k.. Så har de dessverre, mot sin vilje, blitt nødt til å okkupere flere områder for å beskytte seg mot palestinernes terroristvirksomhet. For meg virker saken åpenbar: Palestinerne er forbanna for at Israel ble plantet midt i landet deres. Jeg mener det var helt urimelig å "gi" jødene et land på grunnlag av at forfedrene deres bodde der for lenge siden. I 1947 bodde palestinerne der.

Hvor mye kaos ville det ikke blitt dersom alle skulle begynt å kreve landområder fordi forfedrene bodde der for 1000, 2000 eller 10.000 år siden? Det er jo absurd!

Du sier jeg er formet av løgnpropaganda, og det er selvsagt mulig. Men foreløpig virker løgnargumentene sterkere enn dine "riktige" argumenter. Beklager, jabx...

Gi meg gjerne mer informasjon, så får jeg et bedre bilde. Jeg liker å lære! 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, jabx skrev:

Faktum er at Israel er meget tilbakeholdne. Før siste Gaza-krig satt Israel og tok imot jævlig mye dritt i form av raketter mot egne sivile før de til slutt fikk nok og måtte gjøre noe. Tror du en norsk regjering som ikke gjorde en dritt mens det regnet raketter over sivile nordmenn ville overlevd neste valg? Neppe. Men man forventer at Israel skal godta hva som helst?

Og under Gaza-krigen var de sivile tapene meget lave sammenlignet med andre kriger - inkludert der norske styrker har deltatt. Hamas' egne tall viste at kvinner og barn var kraftig underrepresentert blant de døde. Unge menn i stridsdyktig alder var derimot kraftig overrepresentert.

Du biter på israelsk propaganda der de dekker for at de fortsatt okkupere land og tar bort fokuset ved å skylde på selvforsvar.

Anonymkode: 395aa...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Norre skrev:

Har lest alle svarene dine, jabx. 🙂

Ifølge deg forsvarer altså Israel seg mot palestinerne. Kort oppsummert. 

Du sier at palestinerne er som tyskerne under 2.v.k.. Det synes jeg høres rart ut, fordi det er jo Israel som er okkupasjonsmakten. Landområdet Israel ble gitt til jødene, av verdenssamfunnet, etter 2.v.k.. Så har de dessverre, mot sin vilje, blitt nødt til å okkupere flere områder for å beskytte seg mot palestinernes terroristvirksomhet. For meg virker saken åpenbar: Palestinerne er forbanna for at Israel ble plantet midt i landet deres. Jeg mener det var helt urimelig å "gi" jødene et land på grunnlag av at forfedrene deres bodde der for lenge siden. I 1947 bodde palestinerne der.

Hvor mye kaos ville det ikke blitt dersom alle skulle begynt å kreve landområder fordi forfedrene bodde der for 1000, 2000 eller 10.000 år siden? Det er jo absurd!

Du sier jeg er formet av løgnpropaganda, og det er selvsagt mulig. Men foreløpig virker løgnargumentene sterkere enn dine "riktige" argumenter. Beklager, jabx...

Gi meg gjerne mer informasjon, så får jeg et bedre bilde. Jeg liker å lære! 👍🏻🙂

Den største feilslutningen man kan gjøre i denne konflikten er å si at det hovedsakelig handler om landområder. Hatet mot jødene har vart i tusener av år. Romerne, Ottomanerne, you name it. For å se hvor sterkt hatet er, er det bare å se hvor mange jøder som finnes i nabolandene. Fordrevet, forsøkt tvunget til konvertering, fratatt alle eiendeler. Uten Israel, hva skulle disse menneskene gjort? Det hadde vært helt hinsides å gi jødene et eget land et annet sted enn der de har hatt historisk tilknytning opp igjennom tusener av år. Og dette området var dengang helt annerledes enn det er den dag i dag. Det var relativt øde, og lite fruktbart. Israel har gjort underverker med landet sitt. Palestina kunne også sett annerledes ut om de hadde prioritert eget folk foran terrortunneler, raketter, og lønning av terrorister og deres familier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Norre skrev:

Har lest alle svarene dine, jabx. 🙂

Ifølge deg forsvarer altså Israel seg mot palestinerne. Kort oppsummert. 

Du sier at palestinerne er som tyskerne under 2.v.k.. Det synes jeg høres rart ut, fordi det er jo Israel som er okkupasjonsmakten. Landområdet Israel ble gitt til jødene, av verdenssamfunnet, etter 2.v.k.. Så har de dessverre, mot sin vilje, blitt nødt til å okkupere flere områder for å beskytte seg mot palestinernes terroristvirksomhet. For meg virker saken åpenbar: Palestinerne er forbanna for at Israel ble plantet midt i landet deres. Jeg mener det var helt urimelig å "gi" jødene et land på grunnlag av at forfedrene deres bodde der for lenge siden. I 1947 bodde palestinerne der.

Hvor mye kaos ville det ikke blitt dersom alle skulle begynt å kreve landområder fordi forfedrene bodde der for 1000, 2000 eller 10.000 år siden? Det er jo absurd!

Du sier jeg er formet av løgnpropaganda, og det er selvsagt mulig. Men foreløpig virker løgnargumentene sterkere enn dine "riktige" argumenter. Beklager, jabx...

Gi meg gjerne mer informasjon, så får jeg et bedre bilde. Jeg liker å lære! 👍🏻🙂

Det har aldri eksistert et Palestina som er okkupert. Sannheten er at palestiner var et skjellsord på jøder under 2vk. Videre har det bodd jøder i Israel de siste 4000 år, så en viss krav på landet må de jo ha på landet jødene et oppkalt etter (Judea). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Norre skrev:

Har lest alle svarene dine, jabx. 🙂

Ifølge deg forsvarer altså Israel seg mot palestinerne. Kort oppsummert. Du sier at palestinerne er som tyskerne under 2.v.k.. Det synes jeg høres rart ut, fordi det er jo Israel som er okkupasjonsmakten. Landområdet Israel ble gitt til jødene, av verdenssamfunnet, etter 2.v.k.. Så har de dessverre, mot sin vilje, blitt nødt til å okkupere flere områder for å beskytte seg mot palestinernes terroristvirksomhet.

Ja, palestinerne er som tyskerne fordi de er den angripende/aggressive part. Israel er okkupasjonsmakt på samme måte som de allierte var okkupasjonsmakter da de okkuperte Tyskland mot slutten av andre verdenskrig. Den aggressive ble altså okkupert da, og blir det i dag.

Hvilke "flere" områder har de okkupert? Vestbredden, Gaza og Golanhøydene ble okkupert i 1967 som følge av at Israel ble angrepet.

Sitat

For meg virker saken åpenbar: Palestinerne er forbanna for at Israel ble plantet midt i landet deres. Jeg mener det var helt urimelig å "gi" jødene et land på grunnlag av at forfedrene deres bodde der for lenge siden. I 1947 bodde palestinerne der.

Landet deres? Palestina (som helhet) tilhørte ikke palestinerne, og har aldri vært noen selvstendig stat. Palestina var under britisk administrasjon etter at britene tok over fra de tidligere eierne, osmanerne, da de ble beseiret under første verdenskrig.

Befolkningen i Palestina hadde altså aldri hatt noe selvstyre. De har aldri hatt noe rett til å bestemme over hele området.

Det har også alltid bodd jøder i Palestina, og de palestinske jødene er tilknyttet de europeiske jødene som immigrerte.

Videre, så slo de jødiske immigrantene seg ned i områder der det ikke var noen fra før, eller de kjøpte opp land fra andre. Husk at da den jødiske innvandringen startet så var Palestina svært tynt befolket.

Så når vi nå har slått fast at lokalbefolkningen faktisk ikke eide hele Palestina, og jødene tilegnet seg land helt lovlig i området, hvorfor skulle de ikke få en egen stat når britene først bestemte seg for å gi området selvstyre? Araberne fikk jo enorme områder da de ble tildelt Jordan, så totalt sett skulle jødene få en forsvinnende liten del av Palestina.

Det er ren rasisme å mene at araberne skulle få alt og jødene ingenting. Spesielt når man vet at dersom jødene hadde blitt tvunget til å leve under arabisk terror, så hadde vi fått et Holocaust del 2.

Sitat

Hvor mye kaos ville det ikke blitt dersom alle skulle begynt å kreve landområder fordi forfedrene bodde der for 1000, 2000 eller 10.000 år siden? Det er jo absurd!

Men det var jo ikke det som skjedde i det hele tatt. Jødene kunne ikke kreve noe som helst. Men da de hadde muligheten til det, så migrerte mange jøder til Palestina fordi jøder faktisk her en historisk, kulturelt, religiøst og biologisk tilknytning til området.

Sitat

Du sier jeg er formet av løgnpropaganda, og det er selvsagt mulig. Men foreløpig virker løgnargumentene sterkere enn dine "riktige" argumenter. Beklager, jabx...

Da forkaster du fakta bevisst, noe som er en vanlig forsvarsmekanisme.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...