Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

Amming ble visst ikke barebare. Hun vil ikke suge! :sukk:Hun tar ett sug eller tre, så dytter hun vekk og suger på tungen i stedet. 

Har prøvd to størrelser skjold og hva de kaller smokk. Ellers blir jeg håndmelka nå så gir vi fra beger og skje. Først prøver vi suging så bytter vi over. 

Råmelk sier de det er mer enn nok av, 10ml virker lite for meg men de er fornøyde her på sykehuset. Åtte faste tider har vi nå hvor vi prøver, med andre ord rundt åtte timer dagen. Håper det går seg til snart. Jeg vil så gjerne amme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, så dumt at det ikke funker så lett med ammingen. Trøsten er vel at det er vel ikke så uvanlig å slite med det de første dagene. Håper det går seg til snart! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette er blitt det typiske spørsmålet du kommer til å få fra mange, men kan det være stramt tungebånd? Er visst mye vanligere enn man tror og kan gjøre det vanskelig for baby å få skikkelig tak!  Dessverre er det veldig få som har kunnskap nok til å se om det er stramt.. Men trenger jo ikke være det heller da! 

Skjønner godt du vil amme og jeg har troen på at dere får det til etterhvert! Håper du får masse god hjelp :) Også håper jeg dere koser dere masse med lille gullet deres ❤️ Hva synes pappaen? Er han forelsket? 😁 Er dere på barselhotellet? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med amming med førstemann.. kom frem til at tungebåndet var for stramt, så det ble klippet.. og da fikk hun bedre tak 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på om det er stramt tungebånd, men hun vil ikke prøve å suge ofte engang. Pupp er ikke så gøy som jeg forventet. :fnise: Denne runden prøvde vi ikke lenge, siden det er natt. Men nå hadde hun endelig sin første våte bleie! 25 minutter gikk det med og da håndmelket vi 10ml nok en gang.

Koser oss masse, hun er jo så skjønn. Nybakte pappaen har alt byttet ut bakgrunnsbildet av meg til Minsten, og han virker til å trives godt i nye rollen. Vi er på barselavdelingen på sykehuset, samme seng som vannet mitt gikk i. :yvonne:

Merker jeg får lyst til å be de klippe båndet. :PBarnepleierne ser ut til å mene hun er kvalm etter fødsel fortsatt (svelge fostervann).

Fikk i tillegg vite at ductus arteriosus ikke var lukket ennå, dum som jeg er googlet jeg. Er visst ikke uvanlig å ha problemer med å suge da. Legen skal lytte igjen på mandag, håper den har lukket seg innen da. 

Ah, andre natt med baby og jeg tror jeg alt har tusen nye grå hår. :laugh: Nå skal jeg se om jeg får sovet litt mer før neste runde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser om det er stramt tungebånd hvis tungen er litt hjerteformet. I tillegg kan man se det tydelig når hun gråter, at tungen ikke kommer tilstrekkelig ut :)

Jeg ville derimot ha stolt på barnepleieren, som er der og som ser situasjonen ;) FRYKTELIG normalt det du beskriver med litt starttrøbbel med amming. Men vet du? Dette kommer til å ordne seg! ❤️ Så prøv å senk skuldrene, og fortsett å øv. Minsten må lære seg å suge skikkelig, det er ikke sånn at babyer vet hvordan de dier med en gang de blir født, utrolig nok må de lære det.

Men ikke tenk alle mulig ting det kan være enda. Hvis hun har svelget mye fostervann og er kvalm, så er det helt normalt at hun ikke er interessert i puppen akkurat nå. Men vær trygg på at dette kommer til å ordne seg ❤️

Lykke til, og kos dere i hverandres selskap. Det må være så utrolig fin følelse å bli kjent med den lille krabaten 😍 Det tar nok også tid, ser jeg for meg. Å bli ordentlig kjent på alle signaler og alt som foregår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjedelig at dere strever med ammingen - men de færreste får vel det til med en gang? Både mor og barn må jo lære seg teknikken. Hvis hun i tillegg er kvalm, forstår jeg at hun ikke er kjempeinteressert :) Hun får jo i seg råmelk på andre måter, så hun lider ingen nød ❤

Kan tenke meg at grå hår finner veien frem i denne nye situasjonen, ja :ler: Når skal/vil/må dere dra hjem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støttende ord. :yvonne:

Nå har jeg prøvd pumping for første gang. Hun vil rett og slett ikke prøve seg på puppen. Vil bare sove døgnet rundt. Selv bleieskift våkner hun knapt til for. 

Det er blitt veldig travelt her på sykehuset nå, det kom inn ei for å dele rom med meg. Men hun ville heller dra hjem enn å dele rom, hun var annengangs og følte hun hadde kontroll. Mannen hennes rakk knapt å dra hjemmefra før hun ble flyttet til ett dagrom så jeg fikk en ny å dele rom med... 

Angående når jeg skal dra hjem har det vært mye snakk om det. Det var snakk om i dag frem til barnelegen sa jeg måtte bli til mandag for ny kontroll av bilyden jeg nevnte. Så har det vært snakk om at jeg må bli til tirsdag pga ammingen. Nå som jeg har startet å pumpe er jeg usikker på hva som skjer. Men til i morgen blir jeg i det minste. 

Pumping er noe jeg virkelig ikke ønsker å måtte gjøre daglig, det var jo det jeg skulle gjøre når jeg startet å jobbe igjen, ikke fra fødsel.. Men nå er det altså snakk om smokk og flaske for lille jenta våres. Gjør vondt i hjertet. Jeg vil gi henne pupp!

Hun hadde gått ned 250 gram på disse to dagene, og hørselstesten var bra. 

Savner å gå gravid, det var så mye enklere da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg magefølelsen din! Synes du det føles feil å gi flaske, så ikke gi det. Det går fortsatt an å gi med kopp mens dere fortsetter å øve på amming foreksempel 😊 Amming var utrolig viktig for meg. Min også sleit en del i starten. Fikk ikke skikkelig tak og bare sovnet, så de trodde det kanskje var gulsot. Han fikk med kopp helt til det bare satt. 

Sikkert lurt å være der til dere har kommet fram til noe rundt ammingen, ja. Men dritkjipt å dele rom, da! Synes det var verst av alt 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel se hva som skjer, nå har det skjedd litt på disse timene som har gått!

Hun nye som kom ville heller ikke dele rom. Så ble nok en gang alene. :laugh:

Merker at jeg har mye hormoner i gang! Lå i senga etter innlegget og gråt, og melka rant overalt. Spurte til slutt om nytt laken var jo gule flekker over alt.

Ny barnepleier på eftasvakta i dag var ikke enig i å gi melk hver tredje time uansett. Så ny slagplan ble lagt. Jeg skulle ligge med Minsten inntil meg en halvtime, mindre hvis hun viste tegn til å ville suge. Deretter ringe etter hjelp. Vi tok det en time senere siden vektnedgang var lav og hun virket i god form. 

Denne gangen ville hun prøve å suge! Etter litt prøvde vi med brystskjold igjen, og hun greide å hekte seg på. Til og med svelge litt. :nordvesta: I tillegg pumpet jeg meg for andre gang. Fikk ut hele 35ml totalt på ti minutter per pupp. :fnise: Hun var stapp mett etter de 15ml hun hadde fått tre timer tidligere og det lille hun tok selv, så da ble det melk på kjøl. 

Runde to på samme måte ble nettopp tatt, og igjen viste frøkna interesse. :rodmer: Fikk i seg bittelitt uten skjold! Puppen hun ikke lekte med sprutet bokstavelig talt så vi prøvde bytte side når skjoldet kom. Hun sugde bra, men med disse hengepuppene jeg har får jeg null oversikt og Minsten får pupp i nesa. Vi skulle derfor prøve sittende, men da var hun fornøyd med dagen. Melka hun hadde fått i skjoldet ble blandet med litt av melka fra pumpingen, så ble jeg satt til å pumpe igjen mens hun fikk mat fra beger. Fremgang! Selv om det fortsatt er ett stykke å gå..

Mannen er utrolig skjønn oppi alt dette, og hjelper til med å stappe pupp i munnen hennes, gni i håndflaten og det som er. 

Neste runde er om to timer, da er det vaktskifte. Spent på hvordan det blir. Det virker som nattevaktene er mer få det gjort fortest mulig, så kan dagvakt og eftasvakta ta resten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt var alt svart igjen. Jeg sverger en dag på barsel er like lang som en måned "i virkeligheten". Ammingen gikk elendig i natt, og hun som skulle mate Minsten prøvde å gi fra flaske og det nesten 50ml!!  Fikk henne til å bytte til beger og da bare helte hun ett fult glass alt på en gang så hun gulpet opp.. og sa jeg ikke trengte bytte bleie på henne selv om jeg sa hun hadde bæsjet.. at hun bare skulle sove så jeg kunne pumpe og få sove. EBarnepleieren var opptatt, fant i stad ut at hun var opptatt med min venninne som fødte så nå er vi alle ferdige med å gå gravid! :nordvesta: Greide ikke pumpe mer enn maks 20ml heller. Endte opp med å gråte nesten helt til neste amming.

Barnepleier tilbudte å ta henne med ut og mate, og at hun kunne ha henne til vi skulle stå opp. Takket ja til matedelen, fikk vite hun knapt var sulten.. rart det der.

Men i dag våknet hun opp før alarmen, og sugde både med og uten skjold! Etter litt fikk jeg hjelp med ordentlig feste, og hun drakk seg mett på ene puppen. Orket ikke mer. :rodmer: Begge puppene rant helt sykt mens vi drev på, så glad jeg har lagt beskyttelse i senga. Greide å pumpe 50ml etterpå, så det var godt.

Nå venter jeg på barnelegen med tanke på hjertelyden, og sånn at jeg endelig kan spise før vi sover litt til. Akkurat nå er alt skjønt, men for fem timer siden var alt forferdelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy for en dårlig behandling dere fikk på natt! :opplyser: 
Er du medlem av Ammehjelpsgruppen på facebook? Den kan jeg varmt anbefale :hjerte: 
Har du fått opplæring i hamburgergrep og teknikk for å få baby til å gape og ta riktig sugetak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Fy for en dårlig behandling dere fikk på natt! :opplyser: 
Er du medlem av Ammehjelpsgruppen på facebook? Den kan jeg varmt anbefale :hjerte: 
Har du fått opplæring i hamburgergrep og teknikk for å få baby til å gape og ta riktig sugetak?

Ja, ikke fornøyd med natta. Prøvde å bli medlem i natt. :)

Har ikke fått opplæring i ammerelaterte ting annet enn gni i hånda for å få henne til å suge. Og putt vorta midt i på pumpen for at det skal bli rett tak når jeg pumper.. 

Har lest om slikt da.:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelyden var forøvrig fin. Fikk mettet Minsten med kun en pupp og kun det nå. Fikk beskjed om å ikke pumpe, så det renner i ett sett fra den ubrukte puppen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Minsten spist seg mett (eller i det minste så sovner hun og vil ikke ha mer) på pupp alene, det vil si sist gang hun fikk mat som ikke var direkte fra pupp var i natt da jeg lå i senga og hylgråt. 

Blir jo litt usikker på om hun får nok, for det er ikke det beste feste hun tar og slikt.. Men hun virker jo fornøyd, samtidig gikk det fem timer mellom mating nå. Virker for sjeldent, men greide ikke vekke henne heller. Hun sover så tungt! Hun hadde gått opp i vekt fra i går, og det er jo også noe (men det var jo med matinntak ikke direkte fra pupp).

Valgte derfor å dra hjem, og er nå trygt hjemme. Kjemperart å være her med Minsten, føles som jeg hadde vært borte hjemmenfra i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra du har fått henne på puppen:) jeg er ingen ammehjelper men bare følg med på våte bleier! Og ikke minst kjenn etter på magefølelsen. Magesekken på de små er kjempeliten enda så jeg er sikker på hun får i seg nok fra deg:) det er hvertfall deilig å være hjemme i kjente omgivelser,da slapper man jo gjerne mer av og!!:) masse lykke til med ammingen altså!👌👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å ha reist hjem, selv om det selvfølgelig er betryggende å være på sykehuset. Tror uansett at dere klarer dere fint hjemme nå! Hun har jo fått spist seg mett på pupp, og de orker ikke veldig mye når de er så små! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så skjønne, er så herlig å komme hit og lese hva dere sier. :rodmer:

I natt (dag tidlig) ville hun ikke sove med mindre hun lå på meg/inntil meg. Så rakk å mate henne to ganger og skifte bleie to ganger, før jeg vekte mannen og ba han ta over så jeg fikk vasket meg og slappet av litt. Såklart sovnet hun med en gang mannen tok i henne, mirakelhender. :dry:

Ellers i dag har hun spist ofte, noen ganger rundt 90 minutter mellom, men ikke lenge. Det tar ikke lange stunden før hun våkner, og nesten uansett hva jeg gjør så greier jeg knapt å få noen lyd fra henne. Merker også at hun har veldig lite sug på knoppen, så vurderer å prøve ammeskjold.. Er litt sårt startet å bli. Har også startet å prøve å se om jeg kan få henne lagt til i en annen stilling enn liggende, men enn så lenge vil hun kun hekte seg på når jeg ligger.

Vi gikk vår første tur ute i dag! Bare 100 meter knapt, men vi tenkte som så at vi kan jo starte i det små. Vi begge synes det er skummelt å gå ute, og hvis hun plutselig blir sulten kan jeg jo ikke bare legge meg ned på bakken heller. :PI tillegg tok vi håndavtrykk og fotavtrykk, det var ikke bare bare.. Men tenkte det var koselig å ha mens hun fortsatt var så bitteliten.

Har jo 50 ml morsmelk liggende i kjøleskapet som bare er holdbar ett par dager til, har vurdert å gi henne det i tillegg for å være sikker på at hun blir mett. :klo: Ellers blir det jo bare kastet.

 

Innså i går kveld at nå er jeg faktisk gammel, ungdomstiden er over. Ble en del tårer, og kvalm. Det er så skummelt det her, er jeg virkelig en mamma? Hvordan kan jeg være det? Det er jo bare noen år siden jeg var russ. Hvor fort vil det da gå før jeg plutselig har barnebarn? Og blir pensjonist også videre.. Åh, som jeg skulle ønske jeg var ung igjen. Samtidig har jeg verdens skjønneste mann og nydeligste datter, jeg ville ikke byttet ut de for noe som helst. Livet er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sist har vi gått ute to ganger, en gang for å kjøpe kebab og en gang på nærbutikken. Det gikk bra. :nordvesta:Føler at ammingen går sakte, men sikkert til. Hun liker ikke å ha mye i munnen av gangen, men jeg passer på å smøre med purelan og håndpumper litt i vasken for å løse opp der hun ikke har helt tak. Husker ikke om jeg har sagt det, men nå har det seg jo sånn at når jeg går rundt drypper det fra begge to. Ammeinnleggene jeg hadde som skulle vare en dag er gjennomvåte innen Minsten vil ha mat igjen. 

På dagtid prøver jeg å legge henne til mens jeg sitter, og strever litt med det før jeg legger meg ned så hun får spist seg mett. Det er bare den stillingen hun virkelig liker. I dag er første gangen jeg føler hun fikk tak sittende, men det tok ikke lang tid før hun var lei. 

Sliter med å huske å spise og drikke selv, er så opptatt av å tenke på jenta vår. :rodmer: Er redd for at hun ikke spiser nok, siden hun enten sover, blir skiftet på eller spiser. Derfor tok vi etter en bæsjebleie og amming og noterte ammetid, bæsjebleier og tissebleier for ett døgn. Vi nådde 9 bæsj, 8 tiss (kan ha vært mer, og at vi bare ikke så det) og 9 amminger. Hvis en amming ble avbrutt av bleiebytte telte vi det som en halv amming. Snitt på 15 minutter hver amming, som føles litt lite. Om nettene går det nesten fire timer før hun våkner for mat, så vi får sove godt i det minste. :P

Nå nettopp har vi vært gjennom det lengste hun har vært våken noensinne sammenhengende! 3,5 timer uten å sove. Amme, bæsje, amme, gulpe, amme, tisse, amme, bæsje, kose litt med pappa, bæsje, amme, kose litt med mamma, amme. Nå føles for første gang siden fødselen puppene nesten flate ut, og tomme. Merker at det er ganske godt, og gjør at mammahjertet er blitt litt lettere. I morgen kommer jordmor for å veie, er så spent. Har hun gått opp? Og nok i tilfelle? Det virker jo som hun spiser godt endelig, selv om taket er elendig. Hun har til og med hatt amminger nå i dag som ikke endte med at hun sovnet! Det å ha en slapp baby å kose med når hun har ferdig diet er ganske kos. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...