Gå til innhold

Hvorfor ignorerer kristne alt det grusomme som står i bibelen`?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7/31/2017 den 21.36, LuxLucet skrev:

Har aldri sagt den støtter begrepet treenighet, men prinsippet som protestanter kaller Guddommen eller The Godhead, bestående av Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, og disse er Én. 

Og er ikke det er treenigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 7/31/2017 den 21.32, LuxLucet skrev:

Det er sant at alle har fri vilje og kan følge den religionen de selv måtte ønske. Men dette betyr ikke at islam er en religion fra Herren (den kristne Herren). Islam blir profetert om i Bibelen i forbindelse med dens framvekst, men ikke som en sann religion eller en velsignelse fra Herren. Det blir også profetert om islam i endetiden som vi befinner oss i nå, men heller ikke her blir den omtalt som en religion fra Jesus. 

Hvor i Bibelen fremkommer det at Paulus lyver og snakker motstridende i forhold til Guds Ord?

Husk at bibeltro kristne forholder deg kun til Bibelen, og Bibelen alene. Bibelen sier at Jesus er Ordet og at Han er Gud, slik som sitert tidligere. I Joh 17:5 sier Jesus "Og nå, Far, herliggjør Meg hos Deg Selv med den herlighet som Jeg hadde hos Deg før verden ble til". Jesus Selv erklærte Seg som Gud, og sier at Han var hos Faderen før vår verden ble til.

Kristne som ikke tror på Jesus er ikke kristne. Jesus er selve midtpunktet i kristendommen. At noen påstår Maria var Guds eller Jesu kone er selvfølgelig feil. Bibelen har forutsagt at mange vil falle fra troen, og dette ser vi blant annet gjennom disse som nedgraderer Herren og går bort ifra bibeltroen. 

 

Så hvordan forklarer du dette verset?

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 12.11, LuxLucet skrev:

Ang. 5.Mosebok
Beklager, men dette tolker du ikke riktig. Det er aldri snakk om en araber. Teksten handler om Messias (Kristus) og falske profeter. I tillegg, slik du siterte «en Profet (stor P) som Herren din Gud oppreise for deg fra din midte, fra dine brødre.» Hans brødre er ikke arabere.

 

Her er du en jødisk rabbiner (Tovia Singer) som sier at den nærmeste Moses er Profeten Mohammad, men han forkaster islam pga kilafat etter Mohammads død. Selv om jeg uenig med ham, så er faktisk arabere (Ismaels æt) ved Profeten Mohammad nærmere Moses. Dette verset referer ikke til Jesu i det hele tatt slik du tolker det. 

Link

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, omarel skrev:

(..)

 

Jo for såvidt, jeg mente bare å påpeke at begrepet ikke finnes i Bibelen.

Ang. sitatet du viste til: Dette er et nydelig sitat mange liberale kristne enten unngår eller mistolker. Versene stadfester at Jesus kom for å oppfylle Loven (De Ti Bud) og ikke oppheve dem (slik altfor mange kristne tror). Til tross for at det står så klart at Jesus ikke kom for å oppheve, klarer allikevel mange kristne å lure seg selv til å tro det motsatte. De siste versene du siterte handler om hvor umulig det er for at Loven skal forgå (v 18), og at de som lærer andre mennesker å bryte og oppheve budene, skal bli ansett som de minste. I forbindelse med at det står "minste i himmelriket", så tror noen kristne at så lenge dem kommer til himmelen, så er det det samme om de blir ansett som de minste. Men sannheten er at ingen som bryter loven vil komme til himmelen. Til kontrast sier Jesus at de som holder budene og lærer andre det samme skal bli ansett som store.

Helt til slutt nevner Jesus rettferdighet. Fariseerne og de skriftlærde (altså jødene) tenkte om seg selv at de var hellige og rettferdige, og at de hadde fortjent himmelriket siden de holdt de gamle lovene til punkt og prikke. Men i sin hovmodige og kyniske holding ble deres kjærlighet kald, og de villedet seg fra ritualenes sanne hensikt og symbolikk. Jesus omtalte dem som hyklere med det rette - de påstod å kjenne skriftene, men de var på mange måter enda lenger unna Gud enn hedningene. Deres såkalte helligholdelse av seremoniene var av ingen betydning. Poenget til Jesus i det siste verset er at ingen mennesker kan bli frelst ved sin egen rettferdighet fordi ingen av oss har rettferdighet- bare Jesus alene siden Han aldri syndet. 

Ang. det siste du skrev: Ikke glem det jeg har nevnt tidligere- jødene tok ikke imot Jesus som Messias, og slik er det også den dag i dag. De forkaster mye av det som står i NT, om ikke hele. De forholder seg til de gamle skikker til tross for at forhenget som skilte mellom Det Hellige og Det Aller Herligste i tempelet raknet da Jesus døde på korset (Matt 27:51; 2.Mos 26:31) - fra det tidspunkter gjaldt ikke de gamle seremonier. Siden jødene (jeg mener ikke alle naturligvis) ikke godtok Jesu offer og ikke ville ikle seg Jesu Rettferdighet, så er det heller ingen overraskelse at jøder ikke tolker og ser at det er Jesus som blir profetert om i 5. Mosebok.

Håper dette ga noe mer lys over dine spørsmål. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2017 den 21.32, LuxLucet skrev:

Kristne som ikke tror på Jesus er ikke kristne. Jesus er selve midtpunktet i kristendommen.

Det er selvfølgelig riktig. Men hva betyr det "å tro på Jesus"? Og hvordan kan denne troen endre menneskets destinasjon fra død til liv?

På 2.8.2017 den 9.33, omarel skrev:

Så hvordan forklarer du dette verset?

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Veldig godt spørsmål! Hva mener du det betyr at Jesus kom for å oppfylle loven, og gjorde han det, og i så fall, hvordan?

Hva betyr dette for oss i dag, og hva er visten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Horten Market skrev:

Det er selvfølgelig riktig. Men hva betyr det "å tro på Jesus"? Og hvordan kan denne troen endre menneskets destinasjon fra død til liv?

Veldig godt spørsmål! Hva mener du det betyr at Jesus kom for å oppfylle loven, og gjorde han det, og i så fall, hvordan?

Hva betyr dette for oss i dag, og hva er visten?

Ved å tro at Jesus er messias og at han døde for våre synder, beseiret døden, stod opp fra de døde og for opp til himmelen mottar du åndsdåpen og blir frelst gjennom Jesus. Når Jesus igjen viser seg i himmelen for oss rykker Han bort de som har del i Hans legeme til deres plass i himmelen. Dette skjer før den store trengselen og før dommen. 

Jesus er den messias som er proffetert siden Gud lovet at slangen en dag skulle knuses av Adams slekt. Han er fri for synd og oppfyller proffetien som er skrevet i toraen/GT/loven. Ved å død og stå opp igjen gjennom Hans legeme blir også vi rettferdiggjort. 

Det er viktig å merke at ikke før Paulus får åpenbart mysteriet som hadde vært skjult hadde ikke verken jødene eller de kristne den samme forståelse for hva Jesu død virkelig betydde. Peter profeterte riket, Paulus nåden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Horten Market skrev:

Det er selvfølgelig riktig. Men hva betyr det "å tro på Jesus"? Og hvordan kan denne troen endre menneskets destinasjon fra død til liv?

Veldig godt spørsmål! Hva mener du det betyr at Jesus kom for å oppfylle loven, og gjorde han det, og i så fall, hvordan?

Hva betyr dette for oss i dag, og hva er visten?

Jeg mener at Jesus oppfylte Faderens lov til punkt og prikke. Han levde slik han ble instruert av Faderen og formanet jødene ihht Faderens påbud og forbud.

For kristne i dag betyr det at de de i prinsippet skulle leve i tråd med jødendommens 613 bud og i tråd med Jesu lære. Jeg ser også at kristen ikke ettelever noen av dem i det hele tatt.

Eksempel;

Lørdag som helligdag, omskjæring, ikke spise svineskjøtt, overholde fastsatte rituelle bønner slik som jødene og muslimer, overholde ren monoteisme, eksteskapsloven og avstå fra samleie utenfor ekteskap, slakte med Guds navn og leve etter Toraen er noe av de jødiske påbud/lov som var gitt av Gud/Faderen slik kristne omtaler Gud, den Ene og alene.

Dette forkastet Paulus og derfor mener jeg at samtlige som har kommet med noe som strider mot Shama/trosbekjennelsen og ikke lever Guds lov som var gitt Moses ogJesus, fred være over dem, er antikrist. Dette gjelder også alle som har lagt noe annet i Jesus munn enn det han sa.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 3.34, AnonymBruker skrev:

Alle gjør det ikke, men mange gjør det.

Anonymkode: 62770...389

Hvilke mange? 

Har du vært på gudstjeneste eller møte? Mitt inntrykk er at de vanskelige delene i Bibelen blir nøye og seriøst tatt opp. 

Men det er nok ikke de delene av Bibelen de kristne først og fremst never i omgang med ikke-troende. Selvfølgelig ikke. Ikke for å skjule noe, men fordi det ikke er det sentrale og viktige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Ved å tro at Jesus er messias og at han døde for våre synder, beseiret døden, stod opp fra de døde og for opp til himmelen mottar du åndsdåpen og blir frelst gjennom Jesus. Når Jesus igjen viser seg i himmelen for oss rykker Han bort de som har del i Hans legeme til deres plass i himmelen. Dette skjer før den store trengselen og før dommen. 

Jesus er den messias som er proffetert siden Gud lovet at slangen en dag skulle knuses av Adams slekt. Han er fri for synd og oppfyller proffetien som er skrevet i toraen/GT/loven. Ved å død og stå opp igjen gjennom Hans legeme blir også vi rettferdiggjort.

Men hva er det vi egentlig tror på når sier vi tror på Jesus? At han er den han utga seg for å være, ja. Men hva betyr nå det?

Selv for en ateist må historien om Jesus fortone seg mildt sagt utrolig (ikke rart de ikke tror ;) ). Den eksistensen (Gud) som har skapt alt,universet og alle naturlover, allvitende og allmektig, Han stiger ned fra sin trone og blir et simpelt menneske. Dette gjør Gud for at disse simple menneskene ikke skal dø, til tross for at de stort sett er ulydige og gjør ugagn. Hva forteller dette om Gud?

Dette vitner om en kjærlighet så stor at det ikke er mulig å fatte i sin bredde og dybde. Det er denne kjærligheten vi tror på når vi tror på Jesus.

Sitat

Det er viktig å merke at ikke før Paulus får åpenbart mysteriet som hadde vært skjult hadde ikke verken jødene eller de kristne den samme forståelse for hva Jesu død virkelig betydde. Peter profeterte riket, Paulus nåden. 

Er du dispensjonalist? Det kan være et riktig tolknigsbidrag, men en annen måte å tolke dette på, er at forståelsen av hva Riket betydde, kom først med Paulus. Men dette er nok en altfor detaljert debatt til at det har interesse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Horten Market skrev:

Men hva er det vi egentlig tror på når sier vi tror på Jesus? At han er den han utga seg for å være, ja. Men hva betyr nå det?

Selv for en ateist må historien om Jesus fortone seg mildt sagt utrolig (ikke rart de ikke tror ;) ). Den eksistensen (Gud) som har skapt alt,universet og alle naturlover, allvitende og allmektig, Han stiger ned fra sin trone og blir et simpelt menneske. Dette gjør Gud for at disse simple menneskene ikke skal dø, til tross for at de stort sett er ulydige og gjør ugagn. Hva forteller dette om Gud?

Dette vitner om en kjærlighet så stor at det ikke er mulig å fatte i sin bredde og dybde. Det er denne kjærligheten vi tror på når vi tror på Jesus.

Er du dispensjonalist? Det kan være et riktig tolknigsbidrag, men en annen måte å tolke dette på, er at forståelsen av hva Riket betydde, kom først med Paulus. Men dette er nok en altfor detaljert debatt til at det har interesse her.

Gud kjærlighet er uendelig stor for oss uverdige syndige mennesker,  på ett vis ligner den på en forelders ubetingede kjærlighet til sitt barn. 

Er mid-acts disp i mangel på et bedre ord ja , eller kristen som jeg selv liker å si:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Horten Market skrev:

Men hva er det vi egentlig tror på når sier vi tror på Jesus? At han er den han utga seg for å være, ja. Men hva betyr nå det?

Selv for en ateist må historien om Jesus fortone seg mildt sagt utrolig (ikke rart de ikke tror ;) ). Den eksistensen (Gud) som har skapt alt,universet og alle naturlover, allvitende og allmektig, Han stiger ned fra sin trone og blir et simpelt menneske. Dette gjør Gud for at disse simple menneskene ikke skal dø, til tross for at de stort sett er ulydige og gjør ugagn. Hva forteller dette om Gud?

Dette vitner om en kjærlighet så stor at det ikke er mulig å fatte i sin bredde og dybde. Det er denne kjærligheten vi tror på når vi tror på Jesus.

Er du dispensjonalist? Det kan være et riktig tolknigsbidrag, men en annen måte å tolke dette på, er at forståelsen av hva Riket betydde, kom først med Paulus. Men dette er nok en altfor detaljert debatt til at det har interesse her.

Hvorfor må Jesus stige ned som menneske, bare for å tilgi og ta våre syndet?

Er tilgivelse så komplisert enn kjærlighet?

Man tilgir med det indre, ikke med kjøtt og blod!

Hvis vi kan tilgi så lett og ikke Gud, så sier Paulus lære at Gud ikke er fullkommen?! Dette mener jeg er vranglæren Paulus har påført kristendommen og ødelat Messias lære.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, omarel skrev:

Hvorfor må Jesus stige ned som menneske, bare for å tilgi og ta våre syndet?

Er tilgivelse så komplisert enn kjærlighet?

Man tilgir med det indre, ikke med kjøtt og blod!

Hvis vi kan tilgi så lett og ikke Gud, så sier Paulus lære at Gud ikke er fullkommen?! Dette mener jeg er vranglæren Paulus har påført kristendommen og ødelat Messias lære.

Jesus døde for oppfyllte loven, levde uten synd, døde for oss, beseiret døden og stod opp igjen og for opp til himmelen så vi kan få muligheten til å bli rettferdiggjort for Gud. Dette ved at vår tro på Ham gir del i Hans legeme og dør gjennom Ham. Et menneske kan ikke leve et syndfritt liv, men Jesus levde fri for synd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Jesus døde for oppfyllte loven, levde uten synd, døde for oss, beseiret døden og stod opp igjen og for opp til himmelen så vi kan få muligheten til å bli rettferdiggjort for Gud. Dette ved at vår tro på Ham gir del i Hans legeme og dør gjennom Ham. Et menneske kan ikke leve et syndfritt liv, men Jesus levde fri for synd. 

Enig i dette: levde for å oppfylle loven og  levde uten synd.

Hvorfor skal vi bli rettferdiggjort forran Gud? Er Gud så svak at Han ikke klarer å rettferdiggjøre oss alene og direkte? Må det skje indirekte? 

Helt enig at Jesus levde syndefritt og likeså gjorde alle de Gud har sendt som Abraham, Moses Jesus og andre av Guds utvalgte utsendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.8.2017 den 20.26, omarel skrev:

Jeg mener at Jesus oppfylte Faderens lov til punkt og prikke. Han levde slik han ble instruert av Faderen og formanet jødene ihht Faderens påbud og forbud.

For kristne i dag betyr det at de de i prinsippet skulle leve i tråd med jødendommens 613 bud og i tråd med Jesu lære. Jeg ser også at kristen ikke ettelever noen av dem i det hele tatt.

Hva om loven som Jesus oppfylte, den loven som ikke skulle forgå, er en annen lov enn den som kom med bud og forskrifter, den som Paulus sa ble korsfestet med Jesus?

De ti bud står i en særstilling i det at den ble gitt direkte av Gud som skrev den på stentavler. Alle andre lover, påbud og forordninger er indirekte gitt.

Jesus oppfylte loven både ved å holde den, og ved å være det endelige offerlam. Derfor trenger ikke vi å ofre lenger.

Loven var bare en midlertidig forordning for å holde synden i tømme, inntil Gud skrev loven på våre hjerter. Nå er vi omskåret på hjertene, og trenger dermed ikke omskjæring på lemmene. Hva betyr det?

Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. Det vi trenger er dermed kjærlighet til andre. Lovens bokstav forteller bare hva kjærlighetens resultat er. Det er mulig å late som om du har kjærlighet ved å holde loven. Det er den gamle pakten med jødene, å late som. Det nye med Jesus er at lovens gjerninger kommer av kjærlighet.

Ingen lover fra den gamle pakt gjelder for kristne, for kristne har Jesu kjærlighet i seg, og oppfyller dermed loven med kjærlighet.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 9.05, omarel skrev:

Hvorfor må Jesus stige ned som menneske, bare for å tilgi og ta våre syndet?

Er tilgivelse så komplisert enn kjærlighet?

Man tilgir med det indre, ikke med kjøtt og blod!

Hvis vi kan tilgi så lett og ikke Gud, så sier Paulus lære at Gud ikke er fullkommen?! Dette mener jeg er vranglæren Paulus har påført kristendommen og ødelat Messias lære.

Du gjør rett i å stille slike spørsmål. Dette er helt sentralt i den kristne tro, men få kan gi gode svar, merkelig nok. Kanskje fordi få har våget å stille spørsmålene så direkte, dermed har vi ikke fundert nok og tilegnet oss den kunnskapen vi trenger.

Et svar kan ligge i hva kjærlighet er. Vi vet at kjærlighet gir en god følelse. Men det er ikke følelsene som er kjærligheten. Kjærlighet vises gjennom handlinger. Gud skapte. Det var godt. Så kjærlighet er en handling, men først er kjærlighet et motiv for handlingen, og til slutt et resultat av handlingen.

Tilgivelse er kjærlighet. Siden kjærlighet er handling, må også tilgivelse være en handling. Ikke bare en tanke eller ord. Tilgivelse må vises i handling.

Hva er det å tilgi? Siden lovens sum er kjærlighet, så er lovbrudd, og dermed vår synd, at vi ikke har kjærlighet. Hvis Gud gir oss av sin kjærlighet, så har Han både tilgitt oss, og samtidig gjort oss i stand til å ikke synde mer, fordi vi da har kjærligheten som kreves. Ikke slik at troende med ett blir feilfrie, men kornet er sådd, og det spirer bare vi stoler på arbeidet Jesus har gjort. Prøver vi å gjøre noe selv for å holde loven, stanser veksten av Guds kjærlighet i oss. Dette kan virke som et paradoks, men er det aller viktigste punktet å forstå i den kristne tro.

Dette gir en liten smak av storheten i Guds frelsesplan som Satan ikke kunne forutse. Han trodde at ved å drepe Jesus ble Gud truet og planen lagt i grus. Isteden var det nettopp planen at Satans ondskap ble vendt til det gode. Ingen har større kjærlighet enn den som setter sitt liv til for en annen, sa Jesus. Så viste han Guds kjærlighet ved å gi sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 08/03/2017 den 16.04, Horten Market skrev:

Det er selvfølgelig riktig. Men hva betyr det "å tro på Jesus"? Og hvordan kan denne troen endre menneskets destinasjon fra død til liv?

Et spørsmål som mange kristne burde blitt opplyst om. Er det nok å bare tro at Han er til? Tydeligvis ikke, for "også demonene tror - og skjelver!" (jak 2:19). Satan og hans falne medsvorne vet at Herren finnes, men det frelser ikke dem. Likeledes frelser heller ikke dette et menneske som bare overfladisk tror. 

"Ved Herrens frykt vender en seg bort fra det onde" (Høys 16:6), og hva er ondskap? Synd. Og synd er lovbrudd (1. Joh 3:4). Herren sier at "hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud.(Joh 14:15). Dette presiserer Herren på nytt litt senere: "Den som har Mine bud og holder dem, han er den som elsker Meg"(Joh 14:21). Jesus snakker selvfølgelig om tibudsloven, som også blir kalt for kjærlighetens lov.

I forbindelse med å tro på Jesus sier Han "Den som tror på Meg, han skal gjøre de gjerningene Jeg gjør. Han skal gjøre større gjerninger enn disse"(Joh 14:12). Hvilke gjerninger gjorde Jesus utenom miraklene? Han hold Sin Fars bud (Joh 15:10).

Så det er helt klart utifra Bibelen: å tro på Jesus er ikke bare å tro at Han er til, men å vandre slik Han gjorde og holde budene i den hensikt å strebe etter å ikke synde fordi man elsker Herren. Og dersom vi skulle synde, noe som vil skje, er det tilgivelse i Hans navn. "Vær ordets gjørere, og ikke bare hørere som bedrar seg selv"(Jak 1:22). Man holder ikke budene for å tilegne seg rettferdighet og tilgivelse. Det er umulig, og da er det ikke lenger av nåde tilgivelsen blir gitt. Man holder Jesu ord og følger Han fordi man er frelst og i tro har mottatt Hans rettferdighet, slik at når denne pågående undersøkende dom er ferdig, så står de sanne Jesu etterfølgere som om de aldri hadde syndet, og de blir ansett som verdige til himmelriket som venter dem når Jesus kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Det står ikke så mye grusomt i bibelen syns jeg. Er salmer grusomt f.eks?

Anonymkode: 71e84...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du har lest Bibelen så nøye :) Det er en gammel pakt og en ny pakt i Bibelen - den gamle er nokså brutal for å si det mildt og er på linje med det vi i vestlige sammenhenger fordømmer Islam for. Endringen skjer når Jesus kommer med en ny pakt som baserer seg på ren kjærlighet til både til din neste og din fiende <3

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sofiemyr skrev:

Tror nok ikke du har lest Bibelen så nøye :) Det er en gammel pakt og en ny pakt i Bibelen - den gamle er nokså brutal for å si det mildt og er på linje med det vi i vestlige sammenhenger fordømmer Islam for. Endringen skjer når Jesus kommer med en ny pakt som baserer seg på ren kjærlighet til både til din neste og din fiende <3

Så de 10-bud gjelder liksom ikke lengre ?

I såfall så henter du noe fra denne brutale delen mens du utelater det andre. 
F.eks du beholder de 10 bud, mens det er mange andre (ikke like hyggelige) som du da ikke vil vedkjenne deg.

Hvorfor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Midgard skrev:

Så de 10-bud gjelder liksom ikke lengre ?

De ti bud ble gitt til jødene. Kristne og hedninger (i bibelsk forstand er du hedning hvis du ikke er jøde) har aldri vært underlagt moseloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...