Gå til innhold

Hvorfor ignorerer kristne alt det grusomme som står i bibelen`?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, debatant skrev:

Jesus er Gud, det er i alle fall hva Han hevder.

Det Paulus hevder mener du! Og ifølge Guds ord har Jesus(fred og velsignelse være over ham) aldri hevdet det, selv om det har blitt satt i munnen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, omarel skrev:

Det Paulus hevder mener du! Og ifølge Guds ord har Jesus(fred og velsignelse være over ham) aldri hevdet det, selv om det har blitt satt i munnen hans.

Nå lyver du. Det er ingen annen måte å si det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, debatant skrev:

Nå lyver du. Det er ingen annen måte å si det på. 

Dette er ingen løyn, Gud vil spørre Jesus i dommedagen om han har sagt til folk at de skal ta han og hans mor som guder og han vil nekte og si at han ikke har sagt annet enn det Du (Gud) har sagt at jeg skal si.

Les Guds ord!

"But the Messiah said, ‘O Children of Israel, worship God, my Lord and your Lord.’" (Quran 5:72)

"and We made her and her son a sign for all peoples." (Quran 21:91)

"The Messiah, son of Mary, was no other than a messenger; messengers before him had indeed passed away." (Quran 5:75)

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, LuxLucet skrev:

Da beklager jeg den misforståelsen.

Jeg må også kommentere noe av det du skriver. Du skriver at du "vet at (..)" osv, men det er dessverre noe som er feil. Jeg skal ikke nevne alle, men jeg kommenterer det viktigste:

- At det har vært flere dogmer skyldes av at "antikristen" har vært virksom og forsøkt å forvirre mennesker ved å endre på Guds ord. Det er riktig at det har vært forskjellige dogmer, jeg ville bare underbygge noe av årsaken til hvorfor.

- Også det Gamle Testamentet er Guds Ord, og verken GT eller NT er inspirert av mennesker, men av Gud gjennom Den Hellige Ånd. Mennesker skrev bøkene, ja, men de fant ikke på ting selv. Ingen menneskelig forstand ville klart å skrevet på en slik måte uten guddommelig inspirasjon. Om GT ikke er en del av Guds Ord, så må man samtidig forkaste mange profetier, kjennetegnene som identifiserer Antikrist, og vi ville ikke kunne forstå Åpenbaringen siden "Daniel's bok" er dens parrallelbok.

- At du vet at kildene til tekstene som utgjør evangeliene ikke har blitt kontrollert. stusser jeg over. Det er oppriktige gudfryktige mennesker som har studert dette og sett et mønster som danner et familietre. Evangeliene er ikke satt sammen tilfeldig, og de tidligere gudfryktige menn som satt sammen skriftene og Bibelen "kontrollerte" at ikke noe ubibelsk skulle komme med. Derfor ble bl.a apokryfene forkastet (men "selvfølgelig" akseptert av visse kirkesamfunn). Man kan derfor si at evangeliene er blitt "kontrollert og verifisert", slik du sier de ikke har blitt. Når det er sagt så har ikke Guds Ord behov for å bli kontrollert av menneskelige institusjoner. Alle som leser Bibelen med et oppriktig søkende hjerte vil se hvordan Bibelen er inspirert av Gud og hvordan den overgår alle andre bøker på denne jorden.

- Jesus er Gud, ikke en profet. Jesus kom ikke med et eget evangelium. Om du hadde lest og ønsket å forstått GT, så ser du sammenhengen og at GT peker på Jesus. Du ser også at det er Jesus som taler til profetene.

- Ingen del i kristendommen tillatter "vold i ord". Men det er derimot forskjell på å fortelle om syndproblemet, advare om følgene av å fortsette i synd, og om hva som ikke er i henhold til Guds Ord. Det er den kristnes plikt å forsvare Guds Ord i den grad han kan.

Om du ser på kirkens forfølgelse i den mørke tidsalder, så husk at denne maktfaktoren på ingen måte representerte Gud og sann kristendom. Kirken drepte mange tusenvis av kristne, og således vises det like klart som dagen at denne kirken verken representerer Jesus eller har gjort noe i "Guds navn", selv om øverstehodet i kirken kallers seg for Kristi stedsfortreder.

Det er synd at sann kristendom er svekket og ødelagt av andre som har utgitt seg for  å være Jesu etterfølgere. Allikevel er dette en av de beste metodene Satan har brukt for å vende folk bort fra kristendommen idet han tilegner Jesus de egenskaper som Satan selv står for.

Når jeg skriver Guds ord, så mener jeg at det er Gud som har sagt ordene og at ordene er skrevet ordrett  og oppbevart i sin opprinnelige form. Hvis du skrver om Gud, så skriver du med inspirasjon fra Gud og det du vet om Gud. Skaperverket og vår tilstedeværelse, Jesus som levde, hva han sa og hva han gjorde er en inspirasjon for oss alle, men det betyr ikke at det man skriver er Guds ord. Det er det jeg mener om det nye testamentet. Når det er sagt så fornekter jeg ikke at det finnes elementer der  som kan refereres til både Herren og Jesus, men å kalle at alt som står i bibelen er Guds ord er feil.

Toraen i sin opprinnelige form er Gud, det benekter jeg heller ikke, og jeg ser at jeg formulerte meg noe feil og har rettet på det, så det beklager jeg.

Det kan nok hende at den ble verifisert og kontrollert, men hvorfor er Paulus lære tatt med når han verken snakke med Jesus eller omgikk han? Det reagerer jeg sterkt på, uansett om man sier at peter har gått god for han eller noen andre så mener jeg at det Paulus har kommet med strider i mot alt det Jesus har sagt og lært. Det gjør at i mitt hode at Paulus autumatisk kan sammenlignes med antikrist.

Paulus var en intelligent jøde som jaktet på kristne og en dag så sier han at han så Jesus og det har gjort at han skal ha forandret seg. Jeg mener at det eneste Paulus gjorde var å endre strategi, der formålet var å forandre Jesus lære.

Jeg tror at Gud har informert om Jesus i GT, det er ingen annet nasjon som har fått så mange sendebud og profeter enn jødene, og det skyldes at de ofte gjorde opprør mot Gud, og det var årsaken til at Jesus ble sendt til dem. De forandret både lover og var vrange mot Herren. 

Men i GT så har også Moses, fred være med han, sagt at det skal komme en profet som er araber. Både Bekka(Mekka) og Medina er nevnt og det er grunnen til at jødene var i medina, da de ventet på en arabisk profet.

Les femte mosebok 18: 15

En profet skal stå fram 
15 En profet som meg vil Herren din Gud la stå fram hos deg, en av dine landsmenn. Ham skal dere høre på. 16 Det var dette du ba Herren din Gud om ved Horeb den dagen dere var samlet: «La meg aldri mer høre Herren min Guds røst eller se denne veldige ilden; for da kommer jeg til å dø.» 
   
 17 Da sa Herren til meg: De har rett i det de sier. 18 Jeg vil la det stå fram en profet som deg, en av deres landsmenn. Jeg vil legge mine ord i hans munn, og han skal forkynne for dem alt det jeg pålegger ham. 19 Den som ikke hører på de ord han taler i mitt navn, vil jeg kreve til regnskap. 20 Men våger en profet å tale i mitt navn, med ord som jeg ikke har pålagt ham, eller taler han i andre guders navn, da skal den profeten dø. 21 Det kan hende at du sier i ditt hjerte: «Hvordan vet vi at et ord ikke kommer fra Herren?» 22 Hvis profeten taler i Herrens navn, men det han forkynner, ikke skjer og ordet ikke går i oppfyllelse, da er dette et ord som ikke kommer fra Herren. Profeten har talt det egenrådig. Du skal ikke være redd for ham!

Er ikke 22 dette islamske lover som har gått i oppfyllelse?

Hvis profeten taler i Herrens navn, men det han forkynner, ikke skjer og ordet ikke går i oppfyllelse, da er dette et ord som ikke kommer fra Herren. Profeten har talt det egenrådig. Du skal ikke være redd for ham!

Profeten i følge moseboken skulle heller ikke være jøde!

Moses dør

34: 10 Aldri igjen sto det fram i Israel en profet som Moses, som Herren ga seg til kjenne for, ansikt til ansikt. 11 Husk alle de tegn og under Herren sendte ham for å gjøre i Egypt, med farao og alle hans tjenere og hele hans land. 12 Og husk den sterke hånden og alle de store og skremmende gjerningene som Moses gjorde for øynene på hele Israel.

 

Til slutt, så er jeg helt ening i det du skriver i de to siste avsnittene, det virkelig synd det kirken har gjort, men som sagt de er mennesker som har blitt slukt opp av makt, og deres hjerter har blitt tatt over av satanen som har gjort at de har drept uskyldige liv. Det er ingen ting vi kan gjøre med det. Gud vil dømme i dommens dag og der vil all rettferd skje.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omarel skrev:

(..).

Hvordan vet du at de som skrev evangeliene ikke skrev ordrett etter slik Den Hellige Ånd (som også er Gud) sa?

Ang. Paulus
Hvorvidt Paulus møtte Gud mens Han vandret på jorden, står det veldig lite om i Bibelen. Det er derimot noen indikasjoner på at han sannsynligvis hørte, eller i det minste var i nærheten av Gud før Han ble korsfestet, blant annet at han var i Jerusalem som Jesus ofte besøkte. Uansett skal jeg ikke dvele ved antagelser, men heller gå over til noe mer styrkende. I 2.Kor. 5:16 får vi et lite hint om at Paulus  hadde kjennskap med Jesus – «selv om vi har kjent Kristus etter kjødet, kjenner vi Ham ikke lenger på denne måten». Allikevel kan dette være en vag indikasjon på om han faktisk kjente Jesus i denne forstand før Han ble drept.
Det er derimot ikke tvil om at Paulus møtte Jesus etter at Han var tatt opp til himmelen. Herren snakket med Han, og det var slik Paulus fikk sitt kall (Apg.9:3-6). Jesus snakket med Paulus, og Han sa blant annet «Reis deg opp og gå inn i Damaskus, og der skal du bli fortalt alt det som er bestemt at du skal gjøre» (Apg. 22:10). Jesus fortalte altså Paulus hva han skulle gjøre. Senere sier Paulus noe mer om sitt syn og hva Jesus sa: «For Jeg har åpenbart Meg for deg med den hensikt å gjøre deg til tjener og vitne, både om det du har sett og om det Jeg ennå skal åpenbare for deg» (Apg.26:16). Det fremkommer helt tydelig at Jesus instruerte Paulus, og Han sier også om det Han ennå skal åpenbare for han. Paulus fikk i oppgave å «åpne øynene deres så de vender seg fra mørke til lys og fra Satans makt til Gud, så de kan få syndens forlatelse og en arv blant dem som er helliget ved troen på Meg.» (v.18). Paulus kunne ikke gjøre dette uten hjelp fra Jesus.

Uansett, så er det flere i Bibelen som aldri møtte Jesus personlig, men som allikevel har vært med å nedskrevet Guds Ord – gjennom Den Hellige Ånd. Et krav om at det kun er de ord som er talt av Jesus personlig til en annen, er å anse som Guds ord er bare menneskeskapt av kritikere og motstandere. Hvordan man vet at hele Bibelen er Guds ord, er fordi evangeliene harmonerer med hverandre til tross for at mange av forfatterne levde på forskjellige tider og aldri møtte hverandre.

Paulus endret aldri Jesu lære, tvert imot så forklaret han den. Paulus har ikke sagt noe som ikke er i henhold til resten av Guds ord.
Grunnen til at Jesus kom til jødene, var fordi de var det eneste folket som ikke fullt ut hadde forkastet Ham, men fortsatt tilba den sanne Gud. At jødene var ulydige til tross for sin velsignelse er det ikke tvil om. Nettopp derfor ble de straffet gang på gang.

Ang. 5.Mosebok
Beklager, men dette tolker du ikke riktig. Det er aldri snakk om en araber. Teksten handler om Messias (Kristus) og falske profeter. I tillegg, slik du siterte «en Profet (stor P) som Herren din Gud oppreise for deg fra din midte, fra dine brødre.» Hans brødre er ikke arabere.

Vers 22 handler også om falske profeter.
Kapittel 34:10 sier bare at det aldri mer har stått fram en profet som Moses, «som Herren kjente åsyn til åsyn.» Dette betyr ikke at en araber skulle bli neste profet.

Husk at islam og kristendom ikke er forenelig med hverandre. At Herren skulle oppreise en profet som ikke skulle tale i henhold til Hans vitnesbyrd er ikke mulig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, LuxLucet skrev:

Hvordan vet du at de som skrev evangeliene ikke skrev ordrett etter slik Den Hellige Ånd (som også er Gud) sa?

Ang. Paulus
Hvorvidt Paulus møtte Gud mens Han vandret på jorden, står det veldig lite om i Bibelen. Det er derimot noen indikasjoner på at han sannsynligvis hørte, eller i det minste var i nærheten av Gud før Han ble korsfestet, blant annet at han var i Jerusalem som Jesus ofte besøkte. Uansett skal jeg ikke dvele ved antagelser, men heller gå over til noe mer styrkende. I 2.Kor. 5:16 får vi et lite hint om at Paulus  hadde kjennskap med Jesus – «selv om vi har kjent Kristus etter kjødet, kjenner vi Ham ikke lenger på denne måten». Allikevel kan dette være en vag indikasjon på om han faktisk kjente Jesus i denne forstand før Han ble drept.
Det er derimot ikke tvil om at Paulus møtte Jesus etter at Han var tatt opp til himmelen. Herren snakket med Han, og det var slik Paulus fikk sitt kall (Apg.9:3-6). Jesus snakket med Paulus, og Han sa blant annet «Reis deg opp og gå inn i Damaskus, og der skal du bli fortalt alt det som er bestemt at du skal gjøre» (Apg. 22:10). Jesus fortalte altså Paulus hva han skulle gjøre. Senere sier Paulus noe mer om sitt syn og hva Jesus sa: «For Jeg har åpenbart Meg for deg med den hensikt å gjøre deg til tjener og vitne, både om det du har sett og om det Jeg ennå skal åpenbare for deg» (Apg.26:16). Det fremkommer helt tydelig at Jesus instruerte Paulus, og Han sier også om det Han ennå skal åpenbare for han. Paulus fikk i oppgave å «åpne øynene deres så de vender seg fra mørke til lys og fra Satans makt til Gud, så de kan få syndens forlatelse og en arv blant dem som er helliget ved troen på Meg.» (v.18). Paulus kunne ikke gjøre dette uten hjelp fra Jesus.

Uansett, så er det flere i Bibelen som aldri møtte Jesus personlig, men som allikevel har vært med å nedskrevet Guds Ord – gjennom Den Hellige Ånd. Et krav om at det kun er de ord som er talt av Jesus personlig til en annen, er å anse som Guds ord er bare menneskeskapt av kritikere og motstandere. Hvordan man vet at hele Bibelen er Guds ord, er fordi evangeliene harmonerer med hverandre til tross for at mange av forfatterne levde på forskjellige tider og aldri møtte hverandre.

Paulus endret aldri Jesu lære, tvert imot så forklaret han den. Paulus har ikke sagt noe som ikke er i henhold til resten av Guds ord.
Grunnen til at Jesus kom til jødene, var fordi de var det eneste folket som ikke fullt ut hadde forkastet Ham, men fortsatt tilba den sanne Gud. At jødene var ulydige til tross for sin velsignelse er det ikke tvil om. Nettopp derfor ble de straffet gang på gang.

Ang. 5.Mosebok
Beklager, men dette tolker du ikke riktig. Det er aldri snakk om en araber. Teksten handler om Messias (Kristus) og falske profeter. I tillegg, slik du siterte «en Profet (stor P) som Herren din Gud oppreise for deg fra din midte, fra dine brødre.» Hans brødre er ikke arabere.

Vers 22 handler også om falske profeter.
Kapittel 34:10 sier bare at det aldri mer har stått fram en profet som Moses, «som Herren kjente åsyn til åsyn.» Dette betyr ikke at en araber skulle bli neste profet.

Husk at islam og kristendom ikke er forenelig med hverandre. At Herren skulle oppreise en profet som ikke skulle tale i henhold til Hans vitnesbyrd er ikke mulig.
 

Fordi det strider mot  det Jesus sa om Gud. Jeg tror at Paulus innoverte kristendommen og sa ting som ikke kommer fra Jesus og skyldte på at Jesus har sagt noe Jesus ikke har sagt. Husk at i to hundre år, var ikke treenigheten noe sentralt i kristendommen.

Du referer til apostlenes gjerninger, og da sprør jeg, hvem skrev apostlenes gjerninger?

Ang 5. mosebok så referer Moses til en som ikke er israeler/jøde. Jesus var israeler gjennom hans mor.

Den mest troverdige vitne i hele Bibelen er det vår master Jesus, fred være over ham sa, at han kom for å åpenbare Den sanne Gud til oss.

Jesus som født jøde, var pålagt å følge budene som definerer relasjonen til Gud alene. Dette kommer fram i den jødiske trossbekjennelsen, Shema: "(Herren) er vår Gud, Adonai er én» Med andre ord Han er En. Ikke to og ikke tre. Dette vedkjente Jesus da han fulge trossbekjennelsen i alle aspekter ved livet sitt. Hvis man sier noe annet så betyr det at Jesus, fred og velsignelse være med han, taler med to tunger måtte Gud forby. 

Jesus levde av å tjene En Gud, En Herre! Da han etterlevde Shema som oppriktig tjener av Gud!

Så sier Gud i femte mosebok:    

39 Se nå, jeg er Han!
          Det finnes ingen annen gud enn jeg.

og i første kongebok 8:60 sier Gud:

Da skal alle folkeslag på jorden vite at Herren er Gud, han og ingen annen. 

Dette er akkurat som Guds ord i koranen: 

"Si: «Han er (Al)lah, Én. (1) (Al)lah Gavneren, (2) ikke føder og ikke født,(3) og ikke er det Hans like.(4)"  (Koranen) 112: 1-4. 

Dette verset fra Koranen og Shema bruker samme ord som beskriver Gud, det er ordet, ahad/ehad som betyr en/1/alane. Denne unikheten er fundamental prinsipp hos Jesus og som man finner om og om igjen i de jødiske skriftene. 

Bibelen
(Jesaja 43:11) Jeg, jeg er Herren, det finnes ingen annen frelser enn jeg.

Jeg mener at alt som strider i mot budet om at man ikke skal tilbe annen enn En Gud, ikke stammer fra Jesus. Og derfor, skak ikke aksepteres av kristne. 

Jesu kunne ikke motsi Gud, da han var jødisk i tro, og Gud kunne ikke motsi seg seg selv, ved å holde noe tilbake og ikke fortelle den fulle sannhet ovenfor Moses for deretter å si noe annet til Jesus og noe annet til Paulus!

Den største syndeneren er Paulus og derfor er jeg sterkt overbevist om at det er han som har ført og motarbeidet Jesus Kristus gjennom å føre kristne bak lyset. 

De første kristne har aldri sagt at Jesus var Gud,  hvorfor skal man akseptere noe annet!?

Jeg frykter for dere i dommedag da dere gjør en stor synd, flerguderi! 

Problemet her er at det ikke er Roma som har konverter til kristendommen, men kristendommens som har konvertert til Roma.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 12.26, omarel skrev:

(..)

Du kan tro det, men du har ikke noe bibelsk grunnlag for å ha rett, det er kun en påstand. Paulus kom ikke med en ny teologi, dette ser vi gjennom hele konteksten, og bøkene opp mot hverandre.

Jeg er redd du misforstår konseptet av «Én». Gud Faderen, Gud Sønnen og Den Hellige Ånd er ett i tanke, sinn og handling - slik er de Én. Ikke glem at vi mennesker vil aldri fullt ut forstå Guddommen så lenge denne jorden eksisterer. Treenigheten er et katolsk begrep som ikke finnes i Bibelen, men allikevel er prinsippet riktig - at disse Tre er Én. Dette leser vi allerede i Bibelens begynnelse med ordet "Elohim", en flertallsbetegnelse på Gud. Det var derfor ikke Paulus som fant opp teorien om "treenigheten".

Beklager, men dine kilder er ikke rette. Jesus sa «Jeg og Faderen, Vi er ett» (Joh.10:30). Her ser du at Jesus aldri vedkjente seg at Han ikke også er Gud.
Ja,selvfølgelig levde Jesus for å tjene Faderen alene. Han kom som et eksempel for oss. Slik Han overlot seg til Faderens kjærlighet og omsorg, slik skal vi overlate oss til Hans (Jesus) kjærlighet og omsorg.

Du har rett i at man ikke skal tilbe andre enn Gud, men vit at sitatet fra Jesaja er om Jesus. Jesus er Herren, og det er Han alene vi skal tilbe slik at når vi har gitt vårt liv i Herrens hender, akseptert Han som Konge, omvendt oss fra synd og lever et liv i Kristus, så kan vi stå oppreist i dommen - ikledd Jesu rettferdighet, og blitt tilgitt våre synder.

Paulus var en synder, og likeledes er du så vell som jeg. Paulus omvendte seg og han ble en av de største Jesu etterfølgere. Alle mennesker har syndet, og allikevel er menneskene tiltrodd oppgaven om å spre evangeliet. Om du mener Paulus er en løgner, så vis til noe han sier som er motstridene i  forhold til det Jesus har sagt, så skal jeg forsøke å hjelpe deg.

Hvem er de første kristne? For det var nemlig ikke jødene. Adam og Eva var ikke jøder, heller ikke deres barn, og heller ikke Abraham – han var ikke blitt omskåret da Herren tilregnet ham rettferdig på grunn av troen. Husk at Jesus er Ordet som var hos Gud, og som er Gud, og det var ved Ham alle ting ble skapt (Joh.1:1-3). De første kristne tilba Jesus, så spørsmålet blir heller hvorfor jødene aksepterte å tilbe noe annet. Svaret er fordi de ikke gjenkjente Jesus som sin Herre fordi de hadde andre forventninger. Så jo, de første kristne tilba absolutt Jesus.

Flerguderi? Du ser dette fra et islamsk synspunkt, og da kan du ikke forvente at du har rett og alle kristne reformatorer tar feil. Hensikten til islam er å undergrave og nedgradere Jesus som Gud, noe som også kommer fram i det du skriver. Hva er det du ønsker å oppnå med dette? At vi skal konverteres til islam og tilbe Allah? Aldri i livet! Jeg mener ikke å være respektløs mot deg, men du skriver som om alle de kristne tar feil og du har rett, men igjen – du, og dere, ser dette fra din/deres religions synspunkt. Du kan heller ikke forvente å finne kristne sannheter i Koranen, det er helt absurd siden disse to strider mot hverandre. En hindu går ikke til Bibelen for å finne ut sannheten som sin gud.

Endret av LuxLucet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle religiøse gjør det. De plukker ut de fine tingene og ignorerer resten, det er faktisk de ekstreme som er "ekte" kristne/muslimer.

Anonymkode: 31798...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2017 den 8.48, AnonymBruker skrev:

Alle religiøse gjør det. De plukker ut de fine tingene og ignorerer resten, det er faktisk de ekstreme som er "ekte" kristne/muslimer.

Anonymkode: 31798...df0

Og du generaliserer ikke selv med en slik påstand? 

Når det gjelder treenigheten og hvorvidt Jesus er Gud eller ikke så er det hundrevis av skriftsteder som viser at han IKKE er det mot noen få som indikerer at han kan være det. Do the math! Når et samspill er perfekt sier man at man er som "ett" - man er enige i alt. Det betyr ikke det samme som at man er en og samme person...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Det har vel noe å gjøre med at kristendommen er en religion som fornyer seg og tilpasser seg tiden, kanskje. Da er det meningsløst å dvele ved gamle grusomheter man har kjempet seg forbi, og som ikke praktiseres lenger. Noe ingen ønsker tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2017 den 14.02, LuxLucet skrev:

(..)

For det første så må jeg klargjøre en ting, og det er at alle mennesker har fri vilje til å velge den religion de vil. Men siden Islam er den siste religionen fra Herren så er enhver form for flerguderi en av de største utilgivelige syndene.

Fra et historisk perspektiv så tok ikke treenigheten sin definitive form før etter fire hundre år. Jesus var del av den strikte monoteismen da han bevitnet shama (jødisk trossbekjennelse):  

"(Herren) er vår Gud, Adonai er én»

I femte mosebok sier Gud:

Se nå, jeg er Han! Det finnes ingen annen gud enn Jeg.

I koranen sier Gud:

Vantro er de som har sagt: «Gud, det er Messias, Marias sønn!» Men Messia sa: «Dere Israels barn, tilbe Gud, min Herre og deres Herre.» Sannelig, for den som gir noen plass ved Guds side, har Gud forbudt paradiset, og herberge er Ilden! For urettere er det ingen hjelpere.( 5:72)

Vantro er de som har sagt: «Gud er den tredje av tre.» Det er ingen gud unntatt én Gud! Hvis de ikke opphører med det de sier, så vil en smertelig straff berøre de vantro blant dem.( 5:73)

Skulle de ikke heller vende seg til Gud og be om Hans tilgivelse? Gud er tilgivende, nåderik. (5:74)

Messias, Marias sønn, var kun et sendebud, sendebudene var gått bort før ham, og hans mor var en rettferdig kvinne, begge spiste mat. Se, hvordan Vi klargjør tegn for dem, så se hvor de avleder hen!( 5:75)

Si: «Tilber dere istedenfor Gud noe som verken kan skade eller nytte dere? Og Gud er Den hørende, Den allvitende.»(5:76)

Si: «Dere skriftens folk, overdriv ikke i deres religion hinsides sannheten. Følg ikke forestillinger til et folk som før har fart vill, og har ført mange vill, og som er langt borte fra den rette veien!»(5:77)

Grunnen til at jeg har tatt med vers fra koranen er for å vise at Gud anser det som stor synd å si at Gud er tre guder (Gud, Jesus og Den hellig ånd) som utgjør en Gud.

Du skriver at menneske ikke vil forstå Guddommen, hva mener du med det? Setter stor pris på hvis du utdyper det.

At Elohim er flertall er en sannhet med modifikasjoner. Elah er entallet, og om Elhoim er entall eller flertall så kommer det ann på strukturen i setningen, for det avgjør betydningen av grunnbokstavenes betydning, om det blir Elohim (flertall) eller Elah (entall).

Det er sant at du og jeg, begge er mennesker som gjør daglige beviste og ubeviste synder, men det finnes store og mindre synder. Man har synder som tilgis, og synder som aldri kan tilgis. Det Paulus gjorde var å synde mot Guds ord ved å vrenge på lovene Jesus kom med og det Gud påla jødene.

Gud tilgir aldri noen å forandre Hans ord, og det som gjør Paulus til den største synder er at han var en av de største til å forandre Guds ord og Jesus lære. Han får straff for det han gjorde og straffen til alle som har fulgt han fram til dommedag. Hver bokstav han førte med pennen vil være mot han. Måtte Gud beskytte oss mot ilden 

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Paulus løy i forhold til Guds lov om om selve Gud, det er det ikke noe tvil om. Når Gud og Jesus sier noe, og Paulus sier noe annet som ikke stemmer med verken Gud eller Jesus lære så er det sabotering av Guds lov, det sammenligner jeg med løyn om Gud. Det er enkelt etter min mening.

Abraham var hengiven til Gud, det samme var Adam og Eva (til tross for at Adam og Eva syndet i felleskap). I arabisk vil det si å være muslim når man som hengir seg til Gud, og det var Adam, Eva, Abraham, Moses og Jesus. 

Noah, Solomon, David, Abraham, Moses, Jesus og Mohammad alle hadde sine lover gitt av Gud. Hvem som hadde lov om omgjæring eller ikke vet bare Gud. Men å si at ordet er Jesus er feil og kreativ tenkning som strider mot Guds lov og natur. Hvis Gud vil noe så sier Han: «bli!» og det blir. Det er Guds Vilje som bestemmer hva Han vil skape, enten det er med ord eller ej. Det er vi mennesker som gjør Gud komplisert når vi uttaler oss uten veiledning fra Gud, helliget være Hans navn og være. En ting er sikkert. Ingen er som Ham. Jesus er skapt, den hellige ånd er Guds ånd som Han gir til den Han vil, slik Han ga den til Jesus fred og velsignelse  være over han.

Jødene ville ikke akseptere Jesus på samme måte som dem ikke ville akseptere Muhammad. Muhammad ventet de på i Medina, ut ifra beskrivelsen som ligger i deres skrifter, men allikevel fornektet de Mohammad og Jesus Fred og Guds hilsen være over dem.

Jeg mener at jødene gjenkjente både Jesus og Mohammad. Jesus utførte mirakler, og han var født uten far, mirakuløst og han kunne gi liv til de døde. De kjente han og hans troverdighet gjennom hele hans oppvekst, hva mer trenger man?

Mohammad gjenkjente de, men de vill at profeten ikke skulle være araber, etterkommer av deres fetter Ismael.

Å velge religion er en frihet, og man skal aldri tvinge religion på noen. Jeg forventer heller ikke at kristne skal bli muslimer (hengi seg totalt til Gud), eller hinduer skal bli kristne. Alle velger sin liv etter døden. 

Jeg vet om kristne som ikke ser på Jesus som Guds sønn og det er det som er mitt poeng. Det å sette andre guddommer ved Gud er i utilgivelig synd både i jødedom og Islam. Derfor mener jeg det er feil av kristne å si at Gud har en sønn, og den hellige ånd eller at Maria er Guds kone.

Til slutt så vet jeg at du har respekt for meg og jeg har respekt for deg og alle kristne, derfor beklager jeg hvis du føler deg såret utifra det jeg har skrevet. Jeg er ikke i mot Jesus da jeg anser at han er sendt av Gud. Å være mot Jesus er nok til å kategorisere meg som fornekter (hedensk i kristen terminologi) og ikke muslim.

Det jeg skriver og forholder meg til, er det jeg anser som Guds ord. Noe av det kan være kanskje sterk kost, men det er ikke for å såre eller henge noen ut, men for å sette ting i perspektiv.

Lærer mye av deg om kristendommen, så det setter jeg pris på. Fortsett det gode arbeidet du gjør på forumet!:-)

Fred være over deg.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2017 den 14.02, LuxLucet skrev:

Du kan tro det, men du har ikke noe bibelsk grunnlag for å ha rett, det er kun en påstand. Paulus kom ikke med en ny teologi, dette ser vi gjennom hele konteksten, og bøkene opp mot hverandre.

Jeg er redd du misforstår konseptet av «Én». Gud Faderen, Gud Sønnen og Den Hellige Ånd er ett i tanke, sinn og handling - slik er de Én. Ikke glem at vi mennesker vil aldri fullt ut forstå Guddommen så lenge denne jorden eksisterer. Treenigheten er et katolsk begrep som ikke finnes i Bibelen, men allikevel er prinsippet riktig - at disse Tre er Én. Dette leser vi allerede i Bibelens begynnelse med ordet "Elohim", en flertallsbetegnelse på Gud. Det var derfor ikke Paulus som fant opp teorien om "treenigheten".

Beklager, men dine kilder er ikke rette. Jesus sa «Jeg og Faderen, Vi er ett» (Joh.10:30). Her ser du at Jesus aldri vedkjente seg at Han ikke også er Gud.
Ja,selvfølgelig levde Jesus for å tjene Faderen alene. Han kom som et eksempel for oss. Slik Han overlot seg til Faderens kjærlighet og omsorg, slik skal vi overlate oss til Hans (Jesus) kjærlighet og omsorg.

Du har rett i at man ikke skal tilbe andre enn Gud, men vit at sitatet fra Jesaja er om Jesus. Jesus er Herren, og det er Han alene vi skal tilbe slik at når vi har gitt vårt liv i Herrens hender, akseptert Han som Konge, omvendt oss fra synd og lever et liv i Kristus, så kan vi stå oppreist i dommen - ikledd Jesu rettferdighet, og blitt tilgitt våre synder.

Paulus var en synder, og likeledes er du så vell som jeg. Paulus omvendte seg og han ble en av de største Jesu etterfølgere. Alle mennesker har syndet, og allikevel er menneskene tiltrodd oppgaven om å spre evangeliet. Om du mener Paulus er en løgner, så vis til noe han sier som er motstridene i  forhold til det Jesus har sagt, så skal jeg forsøke å hjelpe deg.

Hvem er de første kristne? For det var nemlig ikke jødene. Adam og Eva var ikke jøder, heller ikke deres barn, og heller ikke Abraham – han var ikke blitt omskåret da Herren tilregnet ham rettferdig på grunn av troen. Husk at Jesus er Ordet som var hos Gud, og som er Gud, og det var ved Ham alle ting ble skapt (Joh.1:1-3). De første kristne tilba Jesus, så spørsmålet blir heller hvorfor jødene aksepterte å tilbe noe annet. Svaret er fordi de ikke gjenkjente Jesus som sin Herre fordi de hadde andre forventninger. Så jo, de første kristne tilba absolutt Jesus.

Flerguderi? Du ser dette fra et islamsk synspunkt, og da kan du ikke forvente at du har rett og alle kristne reformatorer tar feil. Hensikten til islam er å undergrave og nedgradere Jesus som Gud, noe som også kommer fram i det du skriver. Hva er det du ønsker å oppnå med dette? At vi skal konverteres til islam og tilbe Allah? Aldri i livet! Jeg mener ikke å være respektløs mot deg, men du skriver som om alle de kristne tar feil og du har rett, men igjen – du, og dere, ser dette fra din/deres religions synspunkt. Du kan heller ikke forvente å finne kristne sannheter i Koranen, det er helt absurd siden disse to strider mot hverandre. En hindu går ikke til Bibelen for å finne ut sannheten som sin gud.

Bibelen støtter ikke treenighetslæren mer enn Koranen gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, sofiemyr skrev:

Bibelen støtter ikke treenighetslæren mer enn Koranen gjør

Så hvis Bibelen ikke gjør det, hvorfor følger kristne treenigheten?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, omarel skrev:

Så hvis Bibelen ikke gjør det, hvorfor følger kristne treenigheten?!

Morsomt at du spør :) Med fare for å kaste en hel del bensin på bålet forklarer jeg det kort her men kan utdype med fyldige bibelsitat (men slike poster blir som regel laaaange og kjedelige for hvermansen)

Fordi de følger ikke Bibelen, de følger sin "kirke" med de tilknyttede trosbekjennelser som er lagd nettopp slik mange ateister påpeker for å underbygge sin egen tro - eller cherrypicking som det kalles. Bibelen selv sier at dette kom til å skje og ville eskalere voldsomt etterhvert. Det nærmeste du kommer den opprinnelige kristendommen som du finner i NT og praktisert i det første århundret er Syvendedags Adventister og Jehovas Vitner - hvorvidt man er enige i hva de tror på er en annen sak...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Jesus selv sa jo at han kommer ikke for å bringe fred, MEN KRIG!

Anonymkode: ac022...303

Det gjorde han ikke. Hvorfor lyver du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.7.2017 den 13.37, omarel skrev:

For det første så må jeg klargjøre en ting, og det er at alle mennesker har fri vilje til å velge den religion de vil. Men siden Islam er den siste religionen fra Herren så er enhver form for flerguderi en av de største utilgivelige syndene.

Fra et historisk perspektiv så tok ikke treenigheten sin definitive form før etter fire hundre år. Jesus var del av den strikte monoteismen da han bevitnet shama (jødisk trossbekjennelse):  

"(Herren) er vår Gud, Adonai er én»

I femte mosebok sier Gud:

Se nå, jeg er Han! Det finnes ingen annen gud enn Jeg.

I koranen sier Gud:

Vantro er de som har sagt: «Gud, det er Messias, Marias sønn!» Men Messia sa: «Dere Israels barn, tilbe Gud, min Herre og deres Herre.» Sannelig, for den som gir noen plass ved Guds side, har Gud forbudt paradiset, og herberge er Ilden! For urettere er det ingen hjelpere.( 5:72)

Vantro er de som har sagt: «Gud er den tredje av tre.» Det er ingen gud unntatt én Gud! Hvis de ikke opphører med det de sier, så vil en smertelig straff berøre de vantro blant dem.( 5:73)

Skulle de ikke heller vende seg til Gud og be om Hans tilgivelse? Gud er tilgivende, nåderik. (5:74)

Messias, Marias sønn, var kun et sendebud, sendebudene var gått bort før ham, og hans mor var en rettferdig kvinne, begge spiste mat. Se, hvordan Vi klargjør tegn for dem, så se hvor de avleder hen!( 5:75)

Si: «Tilber dere istedenfor Gud noe som verken kan skade eller nytte dere? Og Gud er Den hørende, Den allvitende.»(5:76)

Si: «Dere skriftens folk, overdriv ikke i deres religion hinsides sannheten. Følg ikke forestillinger til et folk som før har fart vill, og har ført mange vill, og som er langt borte fra den rette veien!»(5:77)

Grunnen til at jeg har tatt med vers fra koranen er for å vise at Gud anser det som stor synd å si at Gud er tre guder (Gud, Jesus og Den hellig ånd) som utgjør en Gud.

Du skriver at menneske ikke vil forstå Guddommen, hva mener du med det? Setter stor pris på hvis du utdyper det.

At Elohim er flertall er en sannhet med modifikasjoner. Elah er entallet, og om Elhoim er entall eller flertall så kommer det ann på strukturen i setningen, for det avgjør betydningen av grunnbokstavenes betydning, om det blir Elohim (flertall) eller Elah (entall).

Det er sant at du og jeg, begge er mennesker som gjør daglige beviste og ubeviste synder, men det finnes store og mindre synder. Man har synder som tilgis, og synder som aldri kan tilgis. Det Paulus gjorde var å synde mot Guds ord ved å vrenge på lovene Jesus kom med og det Gud påla jødene.

Gud tilgir aldri noen å forandre Hans ord, og det som gjør Paulus til den største synder er at han var en av de største til å forandre Guds ord og Jesus lære. Han får straff for det han gjorde og straffen til alle som har fulgt han fram til dommedag. Hver bokstav han førte med pennen vil være mot han. Måtte Gud beskytte oss mot ilden 

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

Paulus løy i forhold til Guds lov om om selve Gud, det er det ikke noe tvil om. Når Gud og Jesus sier noe, og Paulus sier noe annet som ikke stemmer med verken Gud eller Jesus lære så er det sabotering av Guds lov, det sammenligner jeg med løyn om Gud. Det er enkelt etter min mening.

Abraham var hengiven til Gud, det samme var Adam og Eva (til tross for at Adam og Eva syndet i felleskap). I arabisk vil det si å være muslim når man som hengir seg til Gud, og det var Adam, Eva, Abraham, Moses og Jesus. 

Noah, Solomon, David, Abraham, Moses, Jesus og Mohammad alle hadde sine lover gitt av Gud. Hvem som hadde lov om omgjæring eller ikke vet bare Gud. Men å si at ordet er Jesus er feil og kreativ tenkning som strider mot Guds lov og natur. Hvis Gud vil noe så sier Han: «bli!» og det blir. Det er Guds Vilje som bestemmer hva Han vil skape, enten det er med ord eller ej. Det er vi mennesker som gjør Gud komplisert når vi uttaler oss uten veiledning fra Gud, helliget være Hans navn og være. En ting er sikkert. Ingen er som Ham. Jesus er skapt, den hellige ånd er Guds ånd som Han gir til den Han vil, slik Han ga den til Jesus fred og velsignelse  være over han.

Jødene ville ikke akseptere Jesus på samme måte som dem ikke ville akseptere Muhammad. Muhammad ventet de på i Medina, ut ifra beskrivelsen som ligger i deres skrifter, men allikevel fornektet de Mohammad og Jesus Fred og Guds hilsen være over dem.

Jeg mener at jødene gjenkjente både Jesus og Mohammad. Jesus utførte mirakler, og han var født uten far, mirakuløst og han kunne gi liv til de døde. De kjente han og hans troverdighet gjennom hele hans oppvekst, hva mer trenger man?

Mohammad gjenkjente de, men de vill at profeten ikke skulle være araber, etterkommer av deres fetter Ismael.

Å velge religion er en frihet, og man skal aldri tvinge religion på noen. Jeg forventer heller ikke at kristne skal bli muslimer (hengi seg totalt til Gud), eller hinduer skal bli kristne. Alle velger sin liv etter døden. 

Jeg vet om kristne som ikke ser på Jesus som Guds sønn og det er det som er mitt poeng. Det å sette andre guddommer ved Gud er i utilgivelig synd både i jødedom og Islam. Derfor mener jeg det er feil av kristne å si at Gud har en sønn, og den hellige ånd eller at Maria er Guds kone.

Til slutt så vet jeg at du har respekt for meg og jeg har respekt for deg og alle kristne, derfor beklager jeg hvis du føler deg såret utifra det jeg har skrevet. Jeg er ikke i mot Jesus da jeg anser at han er sendt av Gud. Å være mot Jesus er nok til å kategorisere meg som fornekter (hedensk i kristen terminologi) og ikke muslim.

Det jeg skriver og forholder meg til, er det jeg anser som Guds ord. Noe av det kan være kanskje sterk kost, men det er ikke for å såre eller henge noen ut, men for å sette ting i perspektiv.

Lærer mye av deg om kristendommen, så det setter jeg pris på. Fortsett det gode arbeidet du gjør på forumet!:-)

Fred være over deg.

 

Repertoaret over begreper du ikke har peiling på er ganske fascinerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Det gjorde han ikke. Hvorfor lyver du? 

Det er feil å si at noen lyver, når man forstår noe feil. Du kan være vis og klok hvis du sier at ordet krig, må ses i sammenheng med hele verset, og da er ikke meningen i form av krig med våpen, men krig i ord mellom de som tror og ikke tror....

Jeg trodde også at det betydde krig i ordets forstand, men tok feil, jeg forstod betydningen etter at noen andre forklarte det til meg:-). Noen andre var ikke deg:-), men en vis kristen medlem som du burde lære av!

Du må ta deg kurs i å debatere debatant, du vinner mye på det:-)

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 13.37, omarel skrev:

(..)

 

Det er sant at alle har fri vilje og kan følge den religionen de selv måtte ønske. Men dette betyr ikke at islam er en religion fra Herren (den kristne Herren). Islam blir profetert om i Bibelen i forbindelse med dens framvekst, men ikke som en sann religion eller en velsignelse fra Herren. Det blir også profetert om islam i endetiden som vi befinner oss i nå, men heller ikke her blir den omtalt som en religion fra Jesus. 

Hvor i Bibelen fremkommer det at Paulus lyver og snakker motstridende i forhold til Guds Ord?

Husk at bibeltro kristne forholder deg kun til Bibelen, og Bibelen alene. Bibelen sier at Jesus er Ordet og at Han er Gud, slik som sitert tidligere. I Joh 17:5 sier Jesus "Og nå, Far, herliggjør Meg hos Deg Selv med den herlighet som Jeg hadde hos Deg før verden ble til". Jesus Selv erklærte Seg som Gud, og sier at Han var hos Faderen før vår verden ble til.

Kristne som ikke tror på Jesus er ikke kristne. Jesus er selve midtpunktet i kristendommen. At noen påstår Maria var Guds eller Jesu kone er selvfølgelig feil. Bibelen har forutsagt at mange vil falle fra troen, og dette ser vi blant annet gjennom disse som nedgraderer Herren og går bort ifra bibeltroen. 

 

Endret av LuxLucet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 13.47, sofiemyr skrev:

Bibelen støtter ikke treenighetslæren mer enn Koranen gjør

Har aldri sagt den støtter begrepet treenighet, men prinsippet som protestanter kaller Guddommen eller The Godhead, bestående av Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, og disse er Én. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...