Gå til innhold

Hvorfor ignorerer kristne alt det grusomme som står i bibelen`?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, LuxLucet skrev:

At du i det hele tatt spør om hva som er galt med loven (de ti bud), viser at du har dypere innsikt enn mange andre, og at du ikke har forherdet ditt hjerte fra Guds lys. Når noen påstår at en lov som utfolder seg i nestekjærlighet, slik de ti bud gjør, er ond og syndig, så sier det mer om deres hjerter og at de ikke forstår hva kjærlighet er. 

Er det ondt å kreve å tilbe den ene sanne Gud som er kjærlighet, som beskytter og gir liv? Nei.
Er det ondt å kreve at man ikke skal tilbe utskårne bilder som verken lever eller gjør noe nytte, og som ikke gjør noe når du roper på hjelp? Nei.
Er det ondt å kreve at man ikke skal misbruke Herrens navn og ødelegge kristenhetens omdømme fordi falske kristne ikke følger Herren slik Han har befalt? Nei.
Er det ondt å holde den sanne hviledagen hellig til ære for Gud fordi det er et minnesmerke og et segl på Guds folk? Nei.
Er det ondt å hedre og vise respekt for sine foreldre? Nei.
Er det ondt å ikke drepe? Nei.
Er det ondt å ikke drive hor? Nei.
Er det ondt å ikke stjele? Nei.
Er det ondt å ikke lyve? Nei.
Er det ondt å ikke begjære andres eiendeler, andres koner m.m? Nei.

Allikevel sies det at loven er ond og at den må bli kastet bort..

 

 

Det du sier er nærmere min fornuft og mitt hjerte. 

Jeg tenker at hvis vi ikke skal kunne følge Gud i det Han påbyr og forbyr så er ikke troen, kjærligheten og tilbedelse fullkommen.

Synd er som svarte dråper som drypper  i et rent glass vann. Jo mer vi synder jo mer urent blir hjertet. Den eneste måten å få renset glasset på, er å angre oppriktig for å få tilgivelse fra Gud. Det vil si at hvis man angrer og oppriktig, vender hen i mot Gud, og gjør godt i form av godhet med gjerninger, kjærlighet, barmhjertighet eller å frede med hjertet, så renses hjertet, sjelen og selvet. Derfor er det viktig etter min mening å følge Gud, ikke bare med hjerte (kjærlighet/fred), men også gjennom gjerninger ihht. Guds lov og bud.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutes ago, LuxLucet said:

Når noen påstår at en lov som utfolder seg i nestekjærlighet, slik de ti bud gjør, er ond og syndig

Men det er det da ingen som gjør? Kanskje noen innen LaVey-satanisme som vektlegger nytelse og egoisme, men da er det vel helst som en reaksjon på at kristne gir andre ufortjent kjærlighet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Men det er det da ingen som gjør? Kanskje noen innen LaVey-satanisme som vektlegger nytelse og egoisme, men da er det vel helst som en reaksjon på at kristne gir andre ufortjent kjærlighet osv.

Jeg går ikke til direkte og personlige angrep på noen, men du sier selv at loven er ond når du sier at ved å se på loven, så synder man mer, og at kristne ikke trenger å akte den. Jeg har forstått det slik at vi begge er enige om at kjærlighet kommer først, og som følge av kjærlighet til Gud vil man gjøre det gode.
Du og jeg har to vidt forskjellige syn på de ti bud, og jeg ønsker ikke å hamre mer over deg. Du er overbevist av din tolkning, og jeg vet ikke hva mer jeg skal si for å vise deg at kjærlighetsloven er like gjeldene i dag som da mennesket ble skapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, linsejesus skrev:

Men det er det da ingen som gjør? Kanskje noen innen LaVey-satanisme som vektlegger nytelse og egoisme, men da er det vel helst som en reaksjon på at kristne gir andre ufortjent kjærlighet osv.

Må si at at luxLucet har et syn som bygger på åndelig hengivenhet, mens din tolkning er mer frigjort fra åndelighet hengivenhet, med unntak av kjærlighet.

Den eneste måten for dere å avgjøre dette på er å fremlegge deres referanser kategorisk ved hverandre og bli enige om budskapet før dere konkluderer.

Tror dere vektlegger ulike ting.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, omarel skrev:

Det du sier er nærmere min fornuft og mitt hjerte. 

Jeg tenker at hvis vi ikke skal kunne følge Gud i det Han påbyr og forbyr så er ikke troen, kjærligheten og tilbedelse fullkommen.

Helt riktig, "for slik som legemet er dødt uten ånd, slik er også troen død uten gjerninger." (Jak. 2:26)

25 minutter siden, omarel skrev:

Synd er som svarte dråper som drypper  i et rent glass vann. Jo mer vi synder jo mer urent blir hjertet. Den eneste måten å få renset glasset på, er å angre oppriktig for å få tilgivelse fra Gud. Det vil si at hvis man angrer og oppriktig, vender hen i mot Gud, og gjør godt i form av godhet med gjerninger, kjærlighet, barmhjertighet eller å frede med hjertet, så renses hjertet, sjelen og selvet. Derfor er det viktig etter min mening å følge Gud, ikke bare med hjerte (kjærlighet/fred), men også gjennom gjerninger ihht. Guds lov og bud.

Et kort ord for det du nevner med å angre og oppriktig vende til Gud, og gjøre godt - omvendelse.
Og på grunn av sin tilgivelse fra Gud, vil man i kjærlighet til Ham strebe etter å gjøre det som er godt- ikke fordi gjerninger gir frelse, men på grunn av sann og oppriktig tilbedelse og omvendelse.
Til tross for at du er muslim, så refser og ydmyker du mange kristne som ikke vil la seg høre om sann omvendelse og gi slipp på det onde. Og sannelig, deres skam er som fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, LuxLucet skrev:

Helt riktig, "for slik som legemet er dødt uten ånd, slik er også troen død uten gjerninger." (Jak. 2:26)

Et kort ord for det du nevner med å angre og oppriktig vende til Gud, og gjøre godt - omvendelse.
Og på grunn av sin tilgivelse fra Gud, vil man i kjærlighet til Ham strebe etter å gjøre det som er godt- ikke fordi gjerninger gir frelse, men på grunn av sann og oppriktig tilbedelse og omvendelse.
Til tross for at du er muslim, så refser og ydmyker du mange kristne som ikke vil la seg høre om sann omvendelse og gi slipp på det onde. Og sannelig, deres skam er som fortjent.

Det eneste som skiller oss er et strek, verken mer eller mindre!

Kunne ikke vært mer enig. Hver ord du sier er Sant!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, LuxLucet said:

Jeg går ikke til direkte og personlige angrep på noen, men du sier selv at loven er ond når du sier at ved å se på loven, så synder man mer, og at kristne ikke trenger å akte den. Jeg har forstått det slik at vi begge er enige om at kjærlighet kommer først, og som følge av kjærlighet til Gud vil man gjøre det gode.
Du og jeg har to vidt forskjellige syn på de ti bud, og jeg ønsker ikke å hamre mer over deg. Du er overbevist av din tolkning, og jeg vet ikke hva mer jeg skal si for å vise deg at kjærlighetsloven er like gjeldene i dag som da mennesket ble skapt. 

Det er ikke jeg som sier at syndens kraft er budet, det er Paulus. Hvordan tolker du dette han sier om loven og synden?

Rom 4
7 For synden har ikke lenger noen rett over den som er død.  8 Er vi døde med Kristus, tror vi også at vi skal leve med ham.  9 Vi vet at når Kristus er oppreist fra de døde, så dør han ikke mer, for døden har ikke lenger makt over ham. 10 Gjennom sin død gjorde han opp med synden, én gang for alle. Det liv han lever, er et liv for Gud.11 På samme måte skal dere regne dere som døde for synden, men som levende for Gud i Kristus Jesus.

12 La altså ikke synden herske i deres dødelige legeme, så dere følger dets lyster.13 Og still ikke lemmene til rådighet for synden, som våpen for urett. Men still dere selv til tjeneste for Gud, så dere bruker lemmene for ham, som våpen for det som er rett. Dere var jo døde og har fått liv. 14 Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden

Det er altså frihet fra loven som gjør deg fri fra synden.

Rom 6
7Dere kjenner loven, brødre, og vet at den bestemmer over et menneske bare så lenge det lever.  2 En gift kvinne er etter loven bundet til sin mann så lenge han lever. Men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne.  3 Så lenge mannen lever, gjelder hun som ekteskapsbryter hvis hun gifter seg med en annen. Men dersom mannen dør, er hun fri fra loven og bryter ikke ekteskapet om hun gifter seg med en annen.  4 Slik er det også med dere, brødre. Fordi Kristus døde, er også dere døde og står ikke under loven; dere tilhører en annen, han som stod opp fra de døde, og vi skal bære frukt for Gud.  5 Så lenge vi var i vår syndige natur, ble syndene og lidenskapene vakt til live av loven og virket i lemmene våre, så vi gjorde det som fører til død.  6 Men nå er vi løst fra loven, fordi vi er døde fra loven som bandt oss. Vi tjener Gud i et nytt liv, i Ånden, og ikke som før etter bokstaven.
    

Rom 7
Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke ha visst av synden. Jeg ville ikke ha visst hva begjær er, dersom loven ikke sa: Du skal ikke begjære.  8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, for uten lov er synden død.  9 Jeg levde en gang uten lov. Da budet kom, fikk synden liv,10 men jeg døde. Slik viste det seg at det som skulle gi liv, førte til død for meg.11 For synden benyttet seg av budet og bedrog og drepte meg med det. 12 Så er da loven hellig, og budet er hellig, rett og godt. 13 Men er da det som er godt, blitt til død for meg? Slett ikke! Det var synden som gjorde det. Den brukte det gode til å føre meg i døden, og slik skulle det bli klart hvordan synden virkelig er. Gjennom budet skulle synden bli over all måte syndig.

Her forklarer Paulus samspillet mellom loven og synden, og hvorfor loven ble gitt. Den ble altså ikke gitt for å gjøre noen rettferdig, men for at hele verden skulle stå skyldig. Loven er hellig og god, og nettopp derfor fører den til fordømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LuxLucet skrev:

Helt riktig, "for slik som legemet er dødt uten ånd, slik er også troen død uten gjerninger." (Jak. 2:26)

Et kort ord for det du nevner med å angre og oppriktig vende til Gud, og gjøre godt - omvendelse.
Og på grunn av sin tilgivelse fra Gud, vil man i kjærlighet til Ham strebe etter å gjøre det som er godt- ikke fordi gjerninger gir frelse, men på grunn av sann og oppriktig tilbedelse og omvendelse.
Til tross for at du er muslim, så refser og ydmyker du mange kristne som ikke vil la seg høre om sann omvendelse og gi slipp på det onde. Og sannelig, deres skam er som fortjent.

Det du kaller det onde kaller vi i vår teologi for fristelser og jordlivet.

Valget for en som tror på Gud, uansett definisjon, står mellom to ting(Kan referes til med kilde): det jordslige liv  eller det evige liv. Derfor tror jeg at mange innenfor våre religioner sliter med å løsrive seg fra dette livet. De som blir oppslukt av fristelser som det gode liv har å tilby kan ha vanskeligheter med å med å finne seg i tilbedelse og gjøremål som behager Herren. Desto vanskelig blir der når man drukner(symbolsk) i jordens liv, man kan da enten fornekte eller være troende, men svak.

Derfor er det ikke lett for noen av partene. Noen blir for ekstreme og andre før liberale. Balansen er vanskelig og heldigvis er dere enige om en ting, Kjærligheten.

Har foresten lært mye av dere som har vært med i denne debatten. Husk godhet til hverandre og fin en positiv unnskyldning til deres søsken i tro. Den beste rettelse av hverandre er derfor veiledning med det som godt er.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Det er ikke jeg som sier at syndens kraft er budet, det er Paulus. Hvordan tolker du dette han sier om loven og synden?

Rom 4
7 For synden har ikke lenger noen rett over den som er død.  8 Er vi døde med Kristus, tror vi også at vi skal leve med ham.  9 Vi vet at når Kristus er oppreist fra de døde, så dør han ikke mer, for døden har ikke lenger makt over ham. 10 Gjennom sin død gjorde han opp med synden, én gang for alle. Det liv han lever, er et liv for Gud.11 På samme måte skal dere regne dere som døde for synden, men som levende for Gud i Kristus Jesus.

12 La altså ikke synden herske i deres dødelige legeme, så dere følger dets lyster.13 Og still ikke lemmene til rådighet for synden, som våpen for urett. Men still dere selv til tjeneste for Gud, så dere bruker lemmene for ham, som våpen for det som er rett. Dere var jo døde og har fått liv. 14 Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden

Det er altså frihet fra loven som gjør deg fri fra synden.

Rom 6
7Dere kjenner loven, brødre, og vet at den bestemmer over et menneske bare så lenge det lever.  2 En gift kvinne er etter loven bundet til sin mann så lenge han lever. Men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne.  3 Så lenge mannen lever, gjelder hun som ekteskapsbryter hvis hun gifter seg med en annen. Men dersom mannen dør, er hun fri fra loven og bryter ikke ekteskapet om hun gifter seg med en annen.  4 Slik er det også med dere, brødre. Fordi Kristus døde, er også dere døde og står ikke under loven; dere tilhører en annen, han som stod opp fra de døde, og vi skal bære frukt for Gud.  5 Så lenge vi var i vår syndige natur, ble syndene og lidenskapene vakt til live av loven og virket i lemmene våre, så vi gjorde det som fører til død.  6 Men nå er vi løst fra loven, fordi vi er døde fra loven som bandt oss. Vi tjener Gud i et nytt liv, i Ånden, og ikke som før etter bokstaven.
    

Rom 7
Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke ha visst av synden. Jeg ville ikke ha visst hva begjær er, dersom loven ikke sa: Du skal ikke begjære.  8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, for uten lov er synden død.  9 Jeg levde en gang uten lov. Da budet kom, fikk synden liv,10 men jeg døde. Slik viste det seg at det som skulle gi liv, førte til død for meg.11 For synden benyttet seg av budet og bedrog og drepte meg med det. 12 Så er da loven hellig, og budet er hellig, rett og godt. 13 Men er da det som er godt, blitt til død for meg? Slett ikke! Det var synden som gjorde det. Den brukte det gode til å føre meg i døden, og slik skulle det bli klart hvordan synden virkelig er. Gjennom budet skulle synden bli over all måte syndig.

Her forklarer Paulus samspillet mellom loven og synden, og hvorfor loven ble gitt. Den ble altså ikke gitt for å gjøre noen rettferdig, men for at hele verden skulle stå skyldig. Loven er hellig og god, og nettopp derfor fører den til fordømmelse.

Skal ikke blande meg i deres diskusjon da dere vet best i forhold til hverandre, men det du henviser til tolker jeg som en absolutt løsrivelse av loven fra Gud.

Når det et sagt så er jeg helt uenig i Paulus tolkning av loven og derfor er jeg helt i mot alt som Paulus har kommet med.

Med all respekt for dere kristne og med all respekt for Jesus(slik dere ser på han), Gud er min vitne, så mener jeg at Paulus har ødelagt kristendommen  fordi hans budskap er mot Jesus lære. Dette er fra et islamsk teologisk perspektiv. 

Uansett hva du kommer med linjejesus, og jeg forstår dine referanser, så heller jeg mot luxlucet, det er fordi det er det som er det mest fornuftige og riktige med tanke på Guds bud og lære til menneskeheten, siden tidenes morgen.

Tilbedelsens natur er å adlyde, følge og ære Gud i tro og handling, derfor er det naturlige å følge de ti bud, som er en rettesnor for den svake, den sterke i tro, den som famler i mørke, den som er i villrede og den som er sterk i tro.

Hvor mange kriminelle, prostituerte, mordere mm. Bærer religiøse symboler uten nytte. De begår urett mot seg selv og andre fordi de ser kun på kjærlighet i Gud, men holder ikke Hans bud hellig. Derfor mener jeg at Guds bud, uansett form, er en del av en religion og skal etterleves til ære for Ham. Å gå imot Guds bud, uansett form, er i mitt muslimske hode, synd.

Du må ikke glemme at Gud ikke pålegger deg noe, som ikke vil gavne menneskeheten. Defor er den største æren å tilskrive adlydelsen til Gud i tillegg til troen. Det er langt bedre og større enn å løsrive seg fra Guds lov. Når det er sagt så forstår jeg hvorfor du velger å løsrive deg fra loven. Det er på bakgrunn av dine henvisninger til Paulus.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, LuxLucet skrev:


Og på grunn av sin tilgivelse fra Gud, vil man i kjærlighet til Ham strebe etter å gjøre det som er godt- ikke fordi gjerninger gir frelse, men på grunn av sann og oppriktig tilbedelse og omvendelse.

Skulle tro at dette kom fra en muslim. Som jeg har sagt, det er kun en strek som skiller oss.

Hvorfor gjør jeg godt, hvorfor ber jeg, hvorfor kjemper jeg mot å la meg falle for synd og drukne i fristelser, og  hvorfor ærer jeg Gud i æresfraser og æresfrykt?

Jo, fordi jeg søker Guds behag som følge av at jeg elsker Gud og ser fram til Hans møte i det neste evige liv.

Lovens og budenes frukt for den som ser, tenker og reflekter og atter ser, tenker og reflekterer for å handle deretter, er fred og ro i sinn og sjel i dette og neste liv.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, linsejesus skrev:

Men det er det da ingen som gjør? Kanskje noen innen LaVey-satanisme som vektlegger nytelse og egoisme, men da er det vel helst som en reaksjon på at kristne gir andre ufortjent kjærlighet osv.

Vektlegger nytelse og egoisme. Ateisme, heter det. Det er synonymt med satanisme.

Anonymkode: 13416...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vektlegger nytelse og egoisme. Ateisme, heter det. Det er synonymt med satanisme.

Anonymkode: 13416...b56

Det er menneskelig å vektlegge nytelse og egoisme ut ifra hva man finner godt og fornuftig. Man kan være religiøs eller ikke religiøs og samtidig vektlegge en eller begge delene. At LaVey-satanisme har valgt å sette det som en del av religionen er bare et valgt de har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, omarel said:

Du må ikke glemme at Gud ikke pålegger deg noe, som ikke vil gavne menneskeheten. Defor er den største æren å tilskrive adlydelsen til Gud i tillegg til troen. Det er langt bedre og større enn å løsrive seg fra Guds lov. Når det er sagt så forstår jeg hvorfor du velger å løsrive deg fra loven. Det er på bakgrunn av dine henvisninger til Paulus.

Det som gjør evangeliet så radikalt, og som så vidt jeg vet ikke deles av noen andre religioner, er rettferdiggjørelse ved tro. Det er ikke at man klarer å oppføre seg godt nok, eller at Gud benåder synderen eller ser mellom fingrene på det som er galt. Det handler heller ikke om å ha et ønske om å klare å bli god nok for Gud. Evangeliet er at Gud selv har rettferdiggjort mennesket, at et menneske kan være 100% rettferdig og hellig, og det er 100% Guds verk fra begynnelse til slutt.

Det handler altså ikke om å forbedre seg, endre livsstil, klare å følge visse regler, ha de rette intensjoner, men å simpelthen ta imot Guds egen rettferdighet. Egentlig er den kristne Gud den strengeste Gud som kan tenkes, for mens man i de fleste religioner kan bli god nok for Gud ved å gjøre ditt og ofre datt, sier evangeliet at nei, uansett hva du gjør vil du aldri komme i nærheten av å bli god nok for Gud. Kun ett menneske har vært god nok, og det er hans rettferdighet - Jesus selv - som ER den troendes rettferdighet. Med andre ord, spør du en troende hva hans rettferdighet og hellighet består av, er ikke svaret at "jeg tror, pluss at jeg oppfører meg bra" eller "jeg tror, pluss at livsstilen min er god nok." Nei, svaret er ganske enkelt: Kristus.

Dette radikale og enkle evangeliet blir nesten alltid blandet opp med bud og krav som kommer i tillegg. Joda, man må tro, meeeeen man må også oppføre seg i tråd med a b og c. Joda, frelsen er ved tro og nåde alene, men ikke helt likevel.

Evangeliet er at mennesket får en ny identitet, ikke en bedre oppførsel. Det er en endring av hvem man er, ikke hva man får til. Og som Paulus sier, den som er tilgitt mye, elsker mye. Den som virkelig, helt på ramme alvor, tror at han er rettferdig, vil oppføre seg deretter. Det betyr ikke at du eller jeg kan bedømme hvem som er rettferdig ut fra hvordan de oppfører seg, for kun Gud kjenner hjertene, men en persons gjerninger kan gi oss en pekepinn på hvem de er og hva de tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vektlegger nytelse og egoisme. Ateisme, heter det. Det er synonymt med satanisme.

Anonymkode: 13416...b56

Det burde være unødvendig å påpeke at ateisme betyr fravær av tro på Gud, hverken mer eller mindre. De forskjellige formene for satanisme kan du lese om på Wikipedia. Det er forøvrig ikke slik at man blir mer egoistisk av å ikke tro på en gud, eller at tro nødvendigvis gjør deg mindre egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.7.2017 den 22.05, AnonymSjiraff skrev:

De ti bud står i det gamle testamentet. 

Hva synes du er dumt med de ti bud? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2017 den 19.32, linsejesus skrev:

Det er ikke jeg som sier at syndens kraft er budet, det er Paulus.

Det er du som sier at dersom man ser på loven, så synder man mer. Du har selvfølgelig rett i at loven er imot synderen, og at den gjør at alle er skyldige, men du forstår ikke hele dybden. Jeg har forsøkt å forklare deg noe mer i tidligere innlegg.
Du sier også at det ikke handler om å "endre livsstil", men det er jo stikk i strid med hva Jesus sier da Han sa "omvend dere (..)" (Matt.4:17). Omvendelse blir nevnt av Jesus mange ganger. Omvendelse er å endre livsstil - fra det gamle syndige, til det nye hellige. 
Du kommer med mange sitater, og vet sikkert hvor mye står i Bibelen, men det er mye du ikke forstår. Jeg kan si dette på bakgrunn av dine tidligere innlegg, feks vedr. ildsjøen og nå de ti bud. Du har kanskje en teoretisk kunnskap om forskjellige skriftsteder, men du er åndelig blind. Det du forkynner er ikke Kristus i Bibelen.

På 30.8.2017 den 19.32, linsejesus skrev:

Rom4
7 For synden har ikke lenger noen rett over den som er død.  8 Er vi døde med Kristus, tror vi også at vi skal leve med ham.  9 Vi vet at når Kristus er oppreist fra de døde, så dør han ikke mer, for døden har ikke lenger makt over ham. 10 Gjennom sin død gjorde han opp med synden, én gang for alle. Det liv han lever, er et liv for Gud.11 På samme måte skal dere regne dere som døde for synden, men som levende for Gud i Kristus Jesus.

12 La altså ikke synden herske i deres dødelige legeme, så dere følger dets lyster.13 Og still ikke lemmene til rådighet for synden, som våpen for urett. Men still dere selv til tjeneste for Gud, så dere bruker lemmene for ham, som våpen for det som er rett. Dere var jo døde og har fått liv. 14 Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden

Jeg tror kanskje det er Rom 6 du egentlig mener, og ikke 4.
Vers 7 sier "For den som er død, er rettferdiggjort fra synden". Nettbibelen er en katolsk økumenisk bibel som har over 1000 endrede vers, hvor ord er tatt ut og meningen er helt forvridd. 
Tilbake til verset: Du får mer svar dersom du går ett vers tilbake fra der du startet sitatet - vers 6. "For vi det dette, at vårt gamle menneske ble korsfestet med Ham, for at syndelegemet skulle bli fratatt sin makt, så vi ikke lenger skal være treller under synden." Tidligere står det "(..) Skal vi fortsette i synden for at nåden kan bli så mye større? På ingen måte! Vi som døde fra synden, hvordan kan vi fortsette å leve i den?" (Rom.6:1-2). Vi vet at dåpen er et tema her, men vi skjønner også at omvendelse er aktuelt - altså endret livsstil. Poenget her er at vi skal leve et nytt liv, ikke etter kjødet, men i ånden. 

Ordlyden "La derfor ikke synden ha herredømme i deres dødelige legeme, så dere skulle lyde den i dens lyster" handler ikke om at uansett hva vi gjør, så er det ikke synd fordi loven er tatt bort. Det betyr at vi i lydighet og kjærlighet til Gud overgir oss til Ham slik at vi skal få kraft til å ikke falle. Det samme leser vi i kap.7:6
"Men nå er vi frigjort fra loven, siden vi er døde fra det som holdt oss fanget(..)". Dette betyr ikke fri fra lydighet, men fri fra straffen.

 

På 30.8.2017 den 19.32, linsejesus skrev:

Rom 7
Hva skal vi så si? Er loven synd? Slett ikke! Men uten loven ville jeg ikke ha visst av synden. Jeg ville ikke ha visst hva begjær er, dersom loven ikke sa: Du skal ikke begjære.  8 Synden benyttet seg av budet og vakte all slags begjær i meg, for uten lov er synden død.  9 Jeg levde en gang uten lov. Da budet kom, fikk synden liv,10 men jeg døde. Slik viste det seg at det som skulle gi liv, førte til død for meg.11 For synden benyttet seg av budet og bedrog og drepte meg med det. 12 Så er da loven hellig, og budet er hellig, rett og godt. 13 Men er da det som er godt, blitt til død for meg? Slett ikke! Det var synden som gjorde det. Den brukte det gode til å føre meg i døden, og slik skulle det bli klart hvordan synden virkelig er. Gjennom budet skulle synden bli over all måte syndig.

Paulus snakker om sin egen erfaring, og slik jeg har skrevet tidligere handler dette om at dersom loven ikke fantes og eksisterte, så ville ingen ha visst hva synd var, "For uten lov er synden død."
Dette handler om å forstå rett og galt. Merk at budet Paulus bruker, er budet som ikke krever en handling, men bare en tanke eller holdning - altså noe på innsiden.
"Jeg levde en gang uten lov, men da budet kom, våknet synden til live, og jeg døde." Paulus forfulgte og drepte de kristne, og trodde at dette var Guds vilje. Men hans begjær viste seg å være feil. Han forstod budet, og da våknet synden til live, og han døde. Og han fikk erfare "at det budet som skulle gi liv, det ga meg død". Paulus trodde jo at han gjorde Guds vilje, men etter hvert forstod han at han tok feil, og derfor døde han. Kanskje det er derfor han sier videre at "synden tok anledning av budet og bedro meg, og ved dette drepte den meg."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rom 7:7,25 er Paulus som snakker om seg selv, om sine tidligere erfaringer som jøde (ref. Schofield og Bultema). Det er dette som gjør det hele så forvirrende. Vi må heller ikke glemme at disse menighetene bestod i stor grad av hedninger som tidligere hadde tatt del i jødenes tilbedelse i synagogen ("jeg taler jo til dem som kjenner loven"  Rom 7:1) men også jøde-kristne. Det kan derfor tenkes at menigheten i Rom så budskapet klarere enn hva vi er i stand til. 

Så til en annen sak, omvendelse. Betydningen er faktisk en endring av tankene, eller en endring av det indre mennesket. En spirituell endring, ikke en fysisk. En sinnsendring. Men den vil selvsagt gi et fysisk uttrykk som resultat.

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rom 7:7,25 er Paulus som snakker om seg selv, om sine tidligere erfaringer som jøde (ref. Schofield og Bultema). Det er dette som gjør det hele så forvirrende. Vi må heller ikke glemme at disse menighetene bestod i stor grad av hedninger som tidligere hadde tatt del i jødenes tilbedelse i synagogen ("jeg taler jo til dem som kjenner loven"  Rom 7:1) men også jøde-kristne. Det kan derfor tenkes at menigheten i Rom så budskapet klarere enn hva vi er i stand til. 

Så til en annen sak, omvendelse. Betydningen er faktisk en endring av tankene, eller en endring av det indre mennesket. En spirituell endring, ikke en fysisk. Men den vil selvsakt gi et fysisk uttrykk som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...