Gå til innhold

Hvor gammel ER du vs hvor gammel SER du ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man eldes forskjellig, men det er når folk overdriver veldig at det virker usannsynlig. 

Jeg har også blitt tatt for å være yngre. For eksempel sa noen at jeg så ut som jeg var 18 da jeg var 28. Jeg tar slike kommentarer med en stor klype salt. Det er bare noe folk slenger ut for å være hyggelige. Dessuten er ikke det at et par personer har sagt det noe bevis i seg selv, men får man høre det ofte er det kanskje noe i det. 

Jeg betviler ikke at folk kan se yngre eller eldre ut forresten, men jeg betviler at noen ser ut som en tenåring når de er 40. Det tilhører nok sjeldenhetene for vestlige kvinner i hvert fall. 

Anonymkode: bc9bd...92c

Jeg var hos legen en gang, og en sykepleier syntes jeg så ut som jeg var 17-18 år...jadda... Jeg jobbet som eksamensvakt på en vgs og de andre vaktene tok meg ofte som en av elevene. Jeg har blitt spurt om hvilken vgs jeg gikk på - av andre vgs-elever. Både yngre og eldre menn og kvinner har tatt meg for å være mye yngre, og blir overrasket når jeg sier alderen. Jeg har for øvrig alltid hørt at jeg ser yngre ut - har aldri blitt tatt for å være eldre. Nå er det visstnok noen ting som skal gjøre at en ser yngre ut da, blant annet lyst blondt hår, fyldige lepper og ansiktsform blant annet. 

Anonymkode: 41969...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 52. Og ser ut som 52. Da er mitt spørsmål, hvordan ser man ut når man ser ut som en 52 åring, egentlig?

Anonymkode: 69d8d...3a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle damer elsker å fortelle historier om den gangen de ble tatt for å være yngre/den gangen de ble spurt om leg på polet. Men sannheten er at dette skjer med absolutt alle. Du ser faktisk ikke så ung ut som du liker å tro. 

Jeg blir alltid spurt om leg, og mange slenger ut kommentarer om at jeg ser yngre ut. Men helt ærlig så ser jeg ut som jeg er like gammel som jeg er, en vanlig dame i begynnelsen av 30-årene. 

Anonymkode: a0a81...10c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle damer elsker å fortelle historier om den gangen de ble tatt for å være yngre/den gangen de ble spurt om leg på polet. Men sannheten er at dette skjer med absolutt alle. Du ser faktisk ikke så ung ut som du liker å tro. 

Jeg blir alltid spurt om leg, og mange slenger ut kommentarer om at jeg ser yngre ut. Men helt ærlig så ser jeg ut som jeg er like gammel som jeg er, en vanlig dame i begynnelsen av 30-årene. 

Anonymkode: a0a81...10c

En gang var jeg på polet, og ble naturligvis spurt om å vise legimitasjon i og med at jeg ikke er særlig gammel. Bak meg kom det en dame som var et sted mellom 30-40 år. Så sier mannen i kassen til henne, etter å ha sjekket mitt legg: "Deg trenger jeg hvert fall ikke å sjekke".  Så ble han helt hvit i ansiktet når han skjønte hva han hadde sagt! :hoho:

Hun tok det med latter da og sa "litt av et kompliment". :fnise: 

Anonymkode: 88c83...0e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg lurer litt på hvor alle får tilbakemeldinger om hvilken alder de ser ut til å ha, jeg da, med mindre man ser mye yngre ut enn man er. Jeg er 35 og antar at jeg ser ca. ut som alderen min. Når noen i jobbsammenheng har spurt hvor gammel jeg er, har noen riktignok sagt at de trodde jeg var noen år yngre, men om det bare er en form for høflighet eller ikke, vet jo ikke jeg. Vurdering av folks alder er jo heller ikke noe dagligdags tema blant de jeg omgås. Men, da jeg var yngre var det helt tydelig at flere trodde jeg var ganske mye yngre enn jeg var, antakelig fordi jeg har litt sånn "baby face" med et ganske uskyldig uttrykk i ansiktet. Sist gang jeg ble spurt om jeg skulle ha barnebillett på bussen var jeg 25-26. Men det var typisk en dag hvor jeg kom usminket i treningsklær. Jeg syns hvordan man kler og sminker seg og litt hvordan man ter seg har vel så mye å si for hva jeg tror om folks alder som rynker og sånne ting. Da jeg begynte å jobbe etter studiene som 26-åring, syns jeg det var en ulempe å se så ung ut, og begynte å sminke meg og kle meg litt annerledes for prøve å bli tatt med seriøs ut fra førsteinntrykket. Og så har jeg alltid jobbet med en del folk som er eldre enn meg, også nå, så jeg har vært mer opptatt av å bli tatt seriøst enn å virke "yngst mulig". Jeg bruker litt tid på utseendet i hverdagen, men målet er ikke å nærmest se ut som en tenåring.

Grunnen til at jeg ofte får den tilbakemeldingen er fordi folk jeg møter både privat og i jobbsammenheng ofte blir overrasket når jeg sier jeg har ett barn på 5,5 år og ett på litt over to år. Det typiske da er at de spør hvor gammel jeg er. Når jeg sier jeg er 26 så er det veldig mange som sier at de synes jeg ser yngre ut. Når det gjelder sminke så bruker jeg enten ingenting eller kun mascara. Jeg kler meg ordentlig (aldri utringning på jobb og for øvrig sjeldent ellers også. Har omtrent ikke klær som viser dyp utringning. Bruker mørke, tettsittende bukser med bluse/genser/fin topp til) og jeg ter meg absolutt ikke som en umoden tjueåring. Er ikke sånn at de som får slike kommentarer oppfører eller kler seg på en slik måte at man oppfattes som yngre. Tvert imot får jeg tilbakemeldinger på jobb (jobber i psykiatrien, ganske tett på kollegaene så for oss er det naturlig å være personlig med hverandre og gi hverandre positive tilbakemeldinger) om at jeg er så smilende og bli, reflektert og behagelig og at brukerne ser ut til å få fort tillit til meg. 

Synes det er litt rart/forutinntatt å trekke inn dette med klær, sminke og væremåte som om det er selvforskyldt at andre kan tro en er yngre. Før da jeg var sånn 14-15 så var det omvendt. Da trodde folk jeg var sånn tjue basert på både utseende og væremåte/refleksjonsevne. Men gradvis har det altså blitt andre veien. :P

 

For øvrig har jeg absolutt ikke som mål å virke yngst mulig. Jeg er, og har alltid vært meg selv. Minus det faktum at jeg på innsiden har slitt med psykisk sykdom i 13 år. Men er flink til å dytte det unna når jeg er på jobb, med venner osv. Hvorfor skulle det være et mål å se yngst mulig ut? 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 28, fikk i helga spørsmål om jeg var over eller under 18. Så tror jeg ser ganske ung ut :fnise:

Anonymkode: dcc89...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Grunnen til at jeg ofte får den tilbakemeldingen er fordi folk jeg møter både privat og i jobbsammenheng ofte blir overrasket når jeg sier jeg har ett barn på 5,5 år og ett på litt over to år. Det typiske da er at de spør hvor gammel jeg er. Når jeg sier jeg er 26 så er det veldig mange som sier at de synes jeg ser yngre ut. Når det gjelder sminke så bruker jeg enten ingenting eller kun mascara. Jeg kler meg ordentlig (aldri utringning på jobb og for øvrig sjeldent ellers også. Har omtrent ikke klær som viser dyp utringning. Bruker mørke, tettsittende bukser med bluse/genser/fin topp til) og jeg ter meg absolutt ikke som en umoden tjueåring. Er ikke sånn at de som får slike kommentarer oppfører eller kler seg på en slik måte at man oppfattes som yngre. Tvert imot får jeg tilbakemeldinger på jobb (jobber i psykiatrien, ganske tett på kollegaene så for oss er det naturlig å være personlig med hverandre og gi hverandre positive tilbakemeldinger) om at jeg er så smilende og bli, reflektert og behagelig og at brukerne ser ut til å få fort tillit til meg. 

Synes det er litt rart/forutinntatt å trekke inn dette med klær, sminke og væremåte som om det er selvforskyldt at andre kan tro en er yngre. Før da jeg var sånn 14-15 så var det omvendt. Da trodde folk jeg var sånn tjue basert på både utseende og væremåte/refleksjonsevne. Men gradvis har det altså blitt andre veien. :P

 

For øvrig har jeg absolutt ikke som mål å virke yngst mulig. Jeg er, og har alltid vært meg selv. Minus det faktum at jeg på innsiden har slitt med psykisk sykdom i 13 år. Men er flink til å dytte det unna når jeg er på jobb, med venner osv. Hvorfor skulle det være et mål å se yngst mulig ut? 

Jeg mente ikke at du hadde det som mål, altså. Jeg mente mest å sikte til meg selv, som at jeg merket at folk trodde jeg var yngre da jeg kledde meg sportslig og var helt usminket. Og at jeg også gjør en vurdering av folks fremtreden når jeg skal gjette alder, ikke kun om folk har linjer i huden f.eks. Det er jo heller ikke sånn at det trenger å være noe negativt at noen tror man er yngre - jeg mente over hodet ikke å si at man ikke virker reflektert eller noe fordi man ser litt ung ut. Jeg var for øvrig akkurat som deg, som alle trodde var mye eldre da jeg var barn og ungdom, men så snudde det fra 20-årsalder, hvor folk syns jeg så ung ut. Jeg syns det var litt slitsomt, men jeg skjønte jo at det handlet mest om førsteinntrykket, at de trodde jeg ikke kunne noe med en gang fordi jeg så barnslig ut i ansiktet. Nå derimot, tror jeg at jeg ser mer ut som alderen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg mente ikke at du hadde det som mål, altså. Jeg mente mest å sikte til meg selv, som at jeg merket at folk trodde jeg var yngre da jeg kledde meg sportslig og var helt usminket. Og at jeg også gjør en vurdering av folks fremtreden når jeg skal gjette alder, ikke kun om folk har linjer i huden f.eks. Det er jo heller ikke sånn at det trenger å være noe negativt at noen tror man er yngre - jeg mente over hodet ikke å si at man ikke virker reflektert eller noe fordi man ser litt ung ut. Jeg var for øvrig akkurat som deg, som alle trodde var mye eldre da jeg var barn og ungdom, men så snudde det fra 20-årsalder, hvor folk syns jeg så ung ut. Jeg syns det var litt slitsomt, men jeg skjønte jo at det handlet mest om førsteinntrykket, at de trodde jeg ikke kunne noe med en gang fordi jeg så barnslig ut i ansiktet. Nå derimot, tror jeg at jeg ser mer ut som alderen min.

Ja okei. Da skjønner jeg. :)

Ja jeg opplever selv at folk gradvis tipper nærmere og nærmere den faktiske alderen min. De blir jo likevel overrasket over at jeg har to barn, som om det er så utrolig tidlig å få barn som tjueåring. :P Men er vel fordi gjennomsnittsaldeten som førstegangs er nærmere 30 år (tror jeg).  

Jeg går ofte i treningstights (har et par jeg ikke bruker til trening, men som erstatning for joggebukse) og topper/gensre som dekker det meste av rompa når jeg bare suller hjemme, skal på butikken osv. Da er jeg nærmest alltid usminket og har gjerne håret i hestehale. Blir oftere spurt om leg hvis jeg kjøper øl da enn hvis jeg kjøper når jeg går i ordentlige klær og har ordnet meg litt. 

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22, men ser kanskje litt yngre ut. Blir aldri spurt om leg på butikken, så kanskje jeg ser ut som en 18-åring. Vanskelig å si nå om dagen, for de som er noen år yngre enn meg prøver å se ut som de er 25-30 av en eller annen grunn

Anonymkode: 4a07b...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg lurer litt på hvor alle får tilbakemeldinger om hvilken alder de ser ut til å ha, jeg da, med mindre man ser mye yngre ut enn man er. Jeg er 35 og antar at jeg ser ca. ut som alderen min. Når noen i jobbsammenheng har spurt hvor gammel jeg er, har noen riktignok sagt at de trodde jeg var noen år yngre, men om det bare er en form for høflighet eller ikke, vet jo ikke jeg. Vurdering av folks alder er jo heller ikke noe dagligdags tema blant de jeg omgås. Men, da jeg var yngre var det helt tydelig at flere trodde jeg var ganske mye yngre enn jeg var, antakelig fordi jeg har litt sånn "baby face" med et ganske uskyldig uttrykk i ansiktet. Sist gang jeg ble spurt om jeg skulle ha barnebillett på bussen var jeg 25-26. Men det var typisk en dag hvor jeg kom usminket i treningsklær. Jeg syns hvordan man kler og sminker seg og litt hvordan man ter seg har vel så mye å si for hva jeg tror om folks alder som rynker og sånne ting. Da jeg begynte å jobbe etter studiene som 26-åring, syns jeg det var en ulempe å se så ung ut, og begynte å sminke meg og kle meg litt annerledes for prøve å bli tatt med seriøs ut fra førsteinntrykket. Og så har jeg alltid jobbet med en del folk som er eldre enn meg, også nå, så jeg har vært mer opptatt av å bli tatt seriøst enn å virke "yngst mulig". Jeg bruker litt tid på utseendet i hverdagen, men målet er ikke å nærmest se ut som en tenåring.

Man får det nok over alt, dersom den utseendemessige alderen avviker mye fra den forventede alderen i forhold til rolle/handlingsmønster. Jeg går endel i møter av profesjonell art og får en solid mengde reaksjoner av type "men hvor er den som faktisk er fagansvarlig henne?" (heldigvis avtagende etter som folk kjenner meg av utseende eller omtale) Standard tippet alder når folk blir bedt gjette er 18-24, noe folk vet at tilsier at jeg ikke kan være ferdig utdannet. Men det er på langt nær uvanlig å se ung ut. Blant mine jevnaldrende er det stort sett to kategorier: de som har gitt pokker i utseende og helse og de som ser 10 år yngre ut enn de er. Noe som bare betyr at folk gjetter en alder som er "worst case scenario" eller som faktisk er utdatert i forhold til hvor ung du faktisk holder deg med et helt normalt sunt moderne liv. Våre besteforeldre, feks, så ut som dagens 55åringer et sted ganske tidlig i 30-åra. :vetikke: 

Anonymkode: f76dc...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 44 år. Tenårings døtrene til min venninne trodde jeg var 30 år. Jeg så ung ut.:nordvesta::strix: "Mamma? er **** 44 år? Ho ser da så ung ut!?!!!!:fnise:

Anonymkode: e8a8f...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle hudpleiere vet hvor brågammel man blir når man ser ung ut lenge. 

Anonymkode: 6fa4e...2fa

Uenig. De som har god hud, har det gjerne hele livet. Bestemora mi hadde fantastisk hud da hun var i 90 årene.

Anonymkode: faa7e...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk lurer seg selv TRILL RUNDT JO!

Nei!  Dere ser IKKE 5-10-15-20 år yngre enn dere er. Blir faktisk forbannet over at voksne folk er så lettlurte og virkelighets fjerne.

Hey, burugler! Dere ser garantert ut som alderenen deres. DEAL WITH IT med litt eleganse !

Anonymkode: 2d9fd...be6

Selv om DU ikke ser yngre ut, kan mange andre se yngre ut. Du bare ser andre utifra hvordan du selv er tydeligvis. Se deg rundt. Folk eldes veldig forskjellig!

Anonymkode: faa7e...a0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har tippet at jeg er 23 helt siden jeg var 15. Nå er jeg 21, så ikke lenge igjen før jeg er like gammel som jeg tydeligvis ser ut som!

Anonymkode: f046e...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 42, ser ut som 29-35. Det vet jeg fordi jeg iblandt må påpeke min faktiske alder. 

Anonymkode: 53bcb...658

Jeg pleier å "gjette" eller å "tro" at folk er yngre enn de er bare for å være snill og høflig.

"Ååå, er du SÅ gammel??? Jeg trodde du var 5-10 år yngre!" eller "Du er vel rundt 30" til en som ser ut som 40+.

Mange blir veldig glade og fornøyde når jeg sier noe sånt :)

 

Anonymkode: 8a212...e46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29, må alltid vise leg om jeg går uten sminke og kjøper f.eks snus. Med sminke ser jeg vel ut som alderen. Ble spurt av en unge på treninga om jeg var voksen eller barn, hun ville ha noen å leke med 😂 Så om jeg vil bli tatt seriøst må sminken på. 

Anonymkode: 071cf...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til jeg rundet omtrent 40, tok folk meg stadig for å være yngre enn jeg var. Da jeg var 18-19, trodde folk jeg var 15....til min store gremmelse. "Ta det med ro" sa muttern i et av sine sjeldne visdomsord;"du blir tidsnok gammal!"

Det hadde hun rett i.

Da jeg var 32, trodde folk jeg var 25 osv.

Men nå er det noen år siden noen tok meg for å være yngre enn jeg er nå (jeg er 50). Bortsett fra faren min da. Men jeg vet ikke helt om jeg kan ta det for god fisk, at han synes jeg ser yngre ut enn jeg er. Er ikke han... inhabil? Han mener det ser ut som jeg er i slutten av 30-årene, og det gjør jeg ihvertfall ikke, etter mitt eget syn. Jeg har da speil!

Nei, jeg ser vel ut til å være så gammel som jeg faktisk er nå. Folk kommenterte alltid at jeg så veldig ung ut før, og det er det aldri noen (andre enn pappa) som sier lenger, så da må det bety at de ikke synes det lenger, da.

Anonymkode: e5485...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...