AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #121 Skrevet 10. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor juger du? Anonymkode: 19017...7ba Jeg juger ikke.Jeg synes ikke ihjelsola hud fra solarium er noe fint. Anonymkode: ce793...8a2 3
Gjest BlandaDrops Skrevet 10. mai 2017 #122 Skrevet 10. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg juger ikke.Jeg synes ikke ihjelsola hud fra solarium er noe fint. Anonymkode: ce793...8a2 Jeg tror deg jeg, preferanser er så forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #123 Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, BlandaDrops skrev: Jeg tror deg jeg, preferanser er så forskjellig. Et spm. Hvor lang tid tar det egentlig før man utvikler en alvorlig føflekk? 1 år med solarium? 10 år? Anonymkode: 19017...7ba
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #124 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et spm. Hvor lang tid tar det egentlig før man utvikler en alvorlig føflekk? 1 år med solarium? 10 år? Anonymkode: 19017...7ba Det er nok helt individuelt. Flest tilfeller fins mellom 24-49 år. Ca 2000 nye tilfeller hvert år og av disse dør ca 300 stykker. Føflekkreft i Norge har 20 doblet seg siden 50 tallet. Anonymkode: a2a13...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #125 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nok helt individuelt. Flest tilfeller fins mellom 24-49 år. Ca 2000 nye tilfeller hvert år og av disse dør ca 300 stykker. Føflekkreft i Norge har 20 doblet seg siden 50 tallet. Anonymkode: a2a13...d8e Så om jeg tar solarium hver eneste dag i et år, så er sjansen liten for å utvikle føflekk? Anonymkode: 19017...7ba
Gjest BlandaDrops Skrevet 10. mai 2017 #126 Skrevet 10. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om jeg tar solarium hver eneste dag i et år, så er sjansen liten for å utvikle føflekk? Anonymkode: 19017...7ba Eksponering øker sjansen, men det er jo opp til hver enkelt om man vil risikere helsen for det ene eller det andre. Jeg velger å ta en risiko fordi jeg elsker å være brun og å ta sol.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #127 Skrevet 11. mai 2017 15 timer siden, BlandaDrops skrev: Eksponering øker sjansen, men det er jo opp til hver enkelt om man vil risikere helsen for det ene eller det andre. Jeg velger å ta en risiko fordi jeg elsker å være brun og å ta sol. Har du noe hemmelighet for at fargen skal komme raskere, vare lengre? Anonymkode: 19017...7ba
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #128 Skrevet 11. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Så om jeg tar solarium hver eneste dag i et år, så er sjansen liten for å utvikle føflekk? Anonymkode: 19017...7ba Hvor fikk du der fra? Anonymkode: 5af1c...d95
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #129 Skrevet 11. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor fikk du der fra? Anonymkode: 5af1c...d95 Jeg bare spør Anonymkode: 19017...7ba
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #130 Skrevet 11. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare spør Anonymkode: 19017...7ba Og svaret er at ingen kan svare deg på dette. Noen kan sikkert få kreft av en time sol andre kan ta sol døgnet rundt uten å kreft. Mer VET man ikke før du har prøvd. Hvis du er brunere i huden naturlig har du KANSKJE LITT bedre odds enn rødhvite meg. Men det kan INGEN garantere. Du må ta et valg selv. Spør du folk som har kompetanse (lege og annet) er anbefalingen at man ikke skal ta det/ta så lite som mulig. Det heter føflekkreft. Føflekker er bare de brune prikkene man har få eller mange av. Helt ufarlig. Man kan få flere føflekker (altså ikke kreft) hele livet. Blant annet av hormoner. Man kan også få hudkreft - altså i huden og ikke i føflekkene. Det er også 18 års aldersgrense på solarium. Anonymkode: 5af1c...d95 1
Gjest BlandaDrops Skrevet 11. mai 2017 #131 Skrevet 11. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du noe hemmelighet for at fargen skal komme raskere, vare lengre? Anonymkode: 19017...7ba Jeg peeler mye og bruker tanning accellerator i solsenga. Ja også bruker jeg mye bodybutter.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #132 Skrevet 11. mai 2017 37 minutter siden, BlandaDrops skrev: Jeg peeler mye og bruker tanning accellerator i solsenga. Ja også bruker jeg mye bodybutter. Jeg vil påstå at det er oppskriften på å ødelegge huden på sikt. Å peele mye, samt ta solarium ofte, men for all del, kjør på... Anonymkode: ce793...8a2 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #133 Skrevet 11. mai 2017 Jeg lurer på en ting. Om jeg bruker solkrem mot UVA-stråler, vil de beskytte mot de strålene i solarium? Anonymkode: 19017...7ba
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #134 Skrevet 11. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på en ting. Om jeg bruker solkrem mot UVA-stråler, vil de beskytte mot de strålene i solarium? Anonymkode: 19017...7ba Ingen solkrem kan dekke helt for UVA stråler, derfor er klær best å dekke hud med under sterk sol. Det er kanskje bedre for huden å ha solkrem i solarium enn og ikke ha det, men solarium er uansett en uting mot huden. Den har over dobbelt så mye UV indeks som sommersola i Norge, ja høyere UV indeks enn Thailand ( som tidligere nevnt her ), og det sier litt. Heller blek og vakker hud, enn brun og ødelagt hud på sikt. For greia er at solskadene kommer ikke med en gang. De kommer over tid. De fleste unge har fin hud, men man kan fort se på hvem som har finere hud seinere i livet, og det er ikke de som tok mye solarium, selv om gener også sikkert spiller inn her. Anonymkode: ce793...8a2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #135 Skrevet 11. mai 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Så om jeg tar solarium hver eneste dag i et år, så er sjansen liten for å utvikle føflekk? Anonymkode: 19017...7ba Har du ikke lest noe av det som har blitt skrevet her? Tar du solarium hver dag kan jeg nesten garantere at du vil få en eller annen form for hudkreft. Jeg hadde utvidet eksisjon sist fredag, har endel sting og noe som ser ut som om det skal bli et pent hakk/bulk/arr på låret. Mulig jeg hadde unngått dette om jeg hadde latt være å sole meg i solarium. Anonymkode: a2a13...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #136 Skrevet 11. mai 2017 Primær forebygging innebærer derfor beskyttelse mot intens eksponering for sol som kan medføre solforbrenning. Kreftforeningens solvettregler anbefaler pauser fra solen mellom kl 11 og kl 15, bruk av beskyttende plagg og solkrem med minst faktor 15. I en metaanalyse utført av en internasjonal arbeidsgruppe i samarbeid med World Health Organization (WHO) har man dessuten dokumentert økt risiko for malignt melanom for solariumbrukere, og på denne bakgrunn frarådes bruk av solarium (5). Sekundær forebygging oppnås gjennom økt bevissthet og kunnskap i befolkningen. Kilde: http://tidsskriftet.no/2013/10/oversiktsartikkel/malignt-melanom-diagnostikk-behandling-og-oppfolging-i-norge Anonymkode: a2a13...d8e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #137 Skrevet 11. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke lest noe av det som har blitt skrevet her? Tar du solarium hver dag kan jeg nesten garantere at du vil få en eller annen form for hudkreft. Jeg hadde utvidet eksisjon sist fredag, har endel sting og noe som ser ut som om det skal bli et pent hakk/bulk/arr på låret. Mulig jeg hadde unngått dette om jeg hadde latt være å sole meg i solarium. Anonymkode: a2a13...d8e Var det du som hadde fått påvist kreft? Håper det går bra med deg. Beklager hvis jeg tar feil. Kan jeg spørre deg hvor mye du har solt deg i loarium, og om du tror huden din hadde vært finere hvis du ikke hadde solt deg i solarium? Anonymkode: ce793...8a2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #138 Skrevet 11. mai 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen solkrem kan dekke helt for UVA stråler, derfor er klær best å dekke hud med under sterk sol. Det er kanskje bedre for huden å ha solkrem i solarium enn og ikke ha det, men solarium er uansett en uting mot huden. Den har over dobbelt så mye UV indeks som sommersola i Norge, ja høyere UV indeks enn Thailand ( som tidligere nevnt her ), og det sier litt. Heller blek og vakker hud, enn brun og ødelagt hud på sikt. For greia er at solskadene kommer ikke med en gang. De kommer over tid. De fleste unge har fin hud, men man kan fort se på hvem som har finere hud seinere i livet, og det er ikke de som tok mye solarium, selv om gener også sikkert spiller inn her. Anonymkode: ce793...8a2 Ja, men i solarium ligger man vel i 20 minutter, mens i den normale sola i Norge f.eks ligger man å soler seg i 4-5 timer? Det blir vel tilsutt det samme resultatet? Anonymkode: 19017...7ba
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #139 Skrevet 11. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Primær forebygging innebærer derfor beskyttelse mot intens eksponering for sol som kan medføre solforbrenning. Kreftforeningens solvettregler anbefaler pauser fra solen mellom kl 11 og kl 15, bruk av beskyttende plagg og solkrem med minst faktor 15. I en metaanalyse utført av en internasjonal arbeidsgruppe i samarbeid med World Health Organization (WHO) har man dessuten dokumentert økt risiko for malignt melanom for solariumbrukere, og på denne bakgrunn frarådes bruk av solarium (5). Sekundær forebygging oppnås gjennom økt bevissthet og kunnskap i befolkningen. Kilde: http://tidsskriftet.no/2013/10/oversiktsartikkel/malignt-melanom-diagnostikk-behandling-og-oppfolging-i-norge Anonymkode: a2a13...d8e Joda, men gjelder det de blonde som alltid blir røde, eller de brune som aldri blir røde? Er alt med måte? Anonymkode: 19017...7ba
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #140 Skrevet 11. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men i solarium ligger man vel i 20 minutter, mens i den normale sola i Norge f.eks ligger man å soler seg i 4-5 timer? Det blir vel tilsutt det samme resultatet? Anonymkode: 19017...7ba Jeg tenker at det blir mye mer intenst for huden å fordøye så høy UV indeks på kort tid. Jeg kommer aldri til å legge meg i et solarium og jeg har veldig fin hud, hatt det hele livet! Anonymkode: ce793...8a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå