Gå til innhold

Hvor farlig er solarium?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Ingen steder.

Men alle mennesker dør så alle som har tatt solarium har død eller vil dø. Det er et faktum at mennesker dør. Det samme gjelder for de som aldri har tatt solarium.

Eller vent tror du at mennesker lever evig ?

Oja, trodde du mente at de ble fortere drept av solarium

Anonymkode: 19017...7ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke 20 minutter i måneden vil hjelpe stort. Brunfarge er ferskvare. Men du kan prøve. Med så lange intervaller mellom gangene, får huden din i det minste tid til å reparere seg, noe som er vesentlig for å unngå store skader på hudens DNA. 

Jeg har tatt mye sol selv, i tillegg til at jeg har oppholdt meg mye i Sør-Europa om sommeren og solt meg veldig, noe jeg skulle ønske at jeg ikke hadde gjort. Rett og slett fordi jeg kjenner flere som har fått hudkreft og enda flere som har ødelagt huden sin, fått pigmentflekker, mye rynker og slapp/stygg hud tidlig i 40-årene. Det er ikke for ingenting at mange asiater, som ofte har perfekt hud nesten hele livet, bruker paraply når solen skinner. 

Det er vesentlige forskjeller på å sole seg i solarium og i naturlig sol. UV-strålingen i solarier er mer intens enn strålingen fra sola i Norge. Målinger har også vist store forskjeller i styrken fra ett solarium til et annet. Strålingen fra solarier er annerledes enn fra solen. Norske solarier gir omtrent seks ganger mer UVA enn Oslos sommersol og dobbelt så mye UVB.

Kilde: http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium

Ta maksimalt 3 runder med solarium i året, og ikke mer enn 10 ganger per runde, skriver Statens Strålevern.

http://www.nrpa.no/publikasjon/dette-boer-du-vite-foer-du-tar-solarium.pdf

Anonymkode: 01c32...ae5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, BlandaDrops skrev:

Da er jeg gammel uansett, så jeg velger «browndelight» idag mot fler rynker når jeg uansett er over toppen ;)

Yolo? Burde du ikke da ta vare på deg selv så godt du kan, siden du bare lever en gang? Tankegangen din er ekstremt umoden forresten, jeg vil heller være brun og deilig nå, så blåser du i fremtiden. Å ikke klare å tenke at du er et "jeg" i fremtiden også er ganske latterlig. Jeg dropper heller kakestykket (fristelsen) jeg kan få i dag, for å få det som kan gjøre meg langsiktig lykkelig. :) Men nå ser jeg heldigvis mer enn bra nok ut uten å måtte sole meg ihjel da ;) 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah okey. Faaaaaen jeg vet ikke om jeg skal ta det eller ikke. Helvete også

På sommeren gidder jeg ikke å ta det, da er jeg i syden uansett

Er det så viktig å være brun? Ja, mange syntes man ser bittelitt bedre ut med brunfarge, men er ikke slik at du går fra stygg til attraktiv om du tar sol. Prøv heller å lev uten å måtte fokusere så ekstremt på utseendet. For all del, stell deg selv hver dag og ta hånd om deg selv, men hvor mange cm du er rundt armene eller om du er en nyanse brunere har ikke noe å si i det virkelig liv. :) Jeg kan love deg med hånden på hjertet at du aldri vil bli dumpet fordi du var litt for blek, da har du i så fall blitt sammen med et kvinnemenneske som er på nivå med noen du ikke vil omgås. :fnise: 

Anonymkode: 7f22b...22e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig ikke 20 minutter i måneden vil hjelpe stort. Brunfarge er ferskvare. Men du kan prøve. Med så lange intervaller mellom gangene, får huden din i det minste tid til å reparere seg, noe som er vesentlig for å unngå store skader på hudens DNA. 

Jeg har tatt mye sol selv, i tillegg til at jeg har oppholdt meg mye i Sør-Europa om sommeren og solt meg veldig, noe jeg skulle ønske at jeg ikke hadde gjort. Rett og slett fordi jeg kjenner flere som har fått hudkreft og enda flere som har ødelagt huden sin, fått pigmentflekker, mye rynker og slapp/stygg hud tidlig i 40-årene. Det er ikke for ingenting at mange asiater, som ofte har perfekt hud nesten hele livet, bruker paraply når solen skinner. 

Det er vesentlige forskjeller på å sole seg i solarium og i naturlig sol. UV-strålingen i solarier er mer intens enn strålingen fra sola i Norge. Målinger har også vist store forskjeller i styrken fra ett solarium til et annet. Strålingen fra solarier er annerledes enn fra solen. Norske solarier gir omtrent seks ganger mer UVA enn Oslos sommersol og dobbelt så mye UVB.

Kilde: http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium

Ta maksimalt 3 runder med solarium i året, og ikke mer enn 10 ganger per runde, skriver Statens Strålevern.

http://www.nrpa.no/publikasjon/dette-boer-du-vite-foer-du-tar-solarium.pdf

Anonymkode: 01c32...ae5

Joda, men er vel også om man er i risikosonen eller ikke. Sier seg selv at f.eks lyse folk, med blondt hår, mange føflekker, tilfeller av føflekker i familien ikke kan ta noe særlig sol, mens brune folk, som aldri blir brent kan ta sol, 2 ganger i mnd, men ikke bli brent

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.tv2.no/a/5187559/

Anonymkode: a2a13...d8e

Sååååå, solarium kan tas?

Han andre fyren mente at solarium ikke er bra.

Gjest BlandaDrops
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sååååå, solarium kan tas?

Han andre fyren mente at solarium ikke er bra.

Selvsagt.

Hadde solarium vært så helseskadelig som noen her inne hevder ville så klart formynderstaten ha forbudt det for lenge siden.

t.o.m Arbeiderpartiet er jo imot illegalisering av solsentre.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, BlandaDrops skrev:

Selvsagt.

Hadde solarium vært så helseskadelig som noen her inne hevder ville så klart formynderstaten ha forbudt det for lenge siden.

t.o.m Arbeiderpartiet er jo imot illegalisering av solsentre.

Bruker du noe solkrem elr no sånt når du tar sol?

Hvor brun er du?

Gjest BlandaDrops
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du noe solkrem elr no sånt når du tar sol?

Hvor brun er du?

Bruker bruningkrem fra automat, aldri solkrem med faktor.

Jeg er ganske nøttebrun. Er norsk, men ser litt brasiliansk ut.

Jeg digger det :D

AnonymBruker
Skrevet

Solarium er som røyk (grov sammenligning). Du får ikke kreft eller dør som følge av en røyk. Jo mer du røyker (eller soler deg i solarium), jo mer øker risikoen. Noen kjører uten bilbelte og tar risikoen av det. 

Ingen her inne kan love deg at du får hudkreft eller kreft i en føflekk av å ta sol. Ingen kan heller si at det er helt trygt. Alle mennesker har ulik risiko (gener, hvor mye du har solt deg før, hvor mye du har vært brent før, ren og skjær uflaks) og det er umulig å regne ut denne risikoen nøyaktig for deg. Ingen kan fortelle deg at du med din hud og dine gener kan sole deg så og så mye helt trygt. Ingen vet, og det er derfor det anbefales å sole seg så lite som mulig. 

Du må selv ta valget (og eventuelle konsekvenser) ut i fra dine prioriteringer i livet. 

Anonymkode: 5af1c...d95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, BlandaDrops skrev:

Bruker bruningkrem fra automat, aldri solkrem med faktor.

Jeg er ganske nøttebrun. Er norsk, men ser litt brasiliansk ut.

Jeg digger det :D

Hvor ofte tar du solarium igjen, minutter og ganger i mnd? Og i hvor mange år har du tatt solarium?

Gjest BlandaDrops
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte tar du solarium igjen, minutter og ganger i mnd? Og i hvor mange år har du tatt solarium?

40 minutter 2 ganger i uke om vinteren. Ofte lite om sommeren.

Jeg har tatt sol siden jeg var fjorten, er 26 nå.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, BlandaDrops skrev:

40 minutter? 2 ganger i uka? Det der hørtes jævla mye ut

Blir du aldri brent?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faen meg umenneskelig å måtte vente så lenge på svar.  Det tar sikkert 5 min å sjekke en slik kul for kreft. Jeg lurer på hva de driver med på sykehusene?? Drikker kaffe og klør seg i rævva?  Jeg ventet 10 uker på svar fra føflekken var fjernet, legen sa 5-6 uker.  Jeg trodde ikke de hadde funnet noe siden jeg ikke hørte noe, men så feil kan man ta. Kirurgen lovet max 4 uker idag da etter eksisjonen.

Helt tullete at det tar så lang tid. Min var heldigvis godartet. 

Jeg måtte igjennom ultralyd og MR, for de opererte vekk noe. De måtte se om den satt fast i noen annet først. 

Håper de holder den fristen nå da. 

Krysser igjen fingre og tær for deg 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, BlandaDrops skrev:

Beklager å si det, men hvis du soler deg så mye i solarium, tror jeg at det vil vises seinere på huden din. Som jeg leste her, det er veldig høy UV indeks i solarium sammenlignet med den norske sommersola,  over dobbelt så mye, og det er det som ødelegger huden på sikt. Men det er jo selvsagt ditt valg.

Jeg har alltid syntes melkehvit hud har vært så vakkert, porselenshud om du vil, den har ofte mer moisture enn ihjelsola hud, for solarium tørker ofte ut huden på en måte så den blir gusten.., grålig når den ikke er så brun. Noen kler absolutt å være brune, og jeg kan bli brun selv, men føler jeg kler bedre å være blek, og jeg har veldig fin hud. 

Det er jo selvsagt ditt valg, men kanskje tenke over om du virkelig trenger å ta soarium hvis den vil skade huden din på sikt.

Det er også mer sjeldent å være lys i huden. Ser man på hele verden , er det mye flere mennesker som er mørke enn lyse. Jeg er fascinert av hvor utrolig vakker hud mange asiatere har til langt oppi årene, og det tror jeg også skyldes at de skåner huden sin for sola. Men du må jo finne/ha din stil og det du føler kler deg dog med måte med tanke på om du vil beskytte huden din, eller om du bare tenker på fargen og ikke konsekvensen av solarium over tid. Solarium er virkelig ikke bra for huden!

Anonymkode: ce793...8a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, BlandaDrops skrev:

Har du mye føflekker?

Gjest BlandaDrops
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mye føflekker?

nei, kanskje 30-40 stk over hele kroppen bare en som er litt stor, men som jeg vurderer å få fjernet for sikkerhetsskyld.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nå du vil se om huden din er flott, "alle" 26 åringer har flott hud.  Jeg hadde samme ansiktshuden da jeg var 26 som jeg hadde da jeg var 18.  Om 5-10 år kommer resultatene av hudpleie og sol/ikke sol, gener osv.  

Helt korrekt! Fra 35-40 så er det store forskjeller, da har  produksjonen av kollagen og elastin  avtatt merkbart,da kan man faktisk se hvem som har solet seg mye, røyket og hatt en dårlig livsstil. Jeg er forresten hudpleier og sykepleier.

Anonymkode: d6866...beb

• Liker 2
Gjest BlandaDrops
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt korrekt! Fra 35-40 så er det store forskjeller, da har  produksjonen av kollagen og elastin  avtatt merkbart,da kan man faktisk se hvem som har solet seg mye, røyket og hatt en dårlig livsstil. Jeg er forresten hudpleier og sykepleier.

Anonymkode: d6866...beb

Er sykepleier jeg også og jeg kan bekrefte det du sier om livsstil symptomer som kommer til syne i slutten av tredveårene. Jeg nyter solen i en så stor grad at jeg velger nytelsen i dag heller enn rynkefrihet om ti år.

My Choice you know ;) 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, BlandaDrops skrev:

nei, kanskje 30-40 stk over hele kroppen bare en som er litt stor, men som jeg vurderer å få fjernet for sikkerhetsskyld.

Er det sånn at om man har flere føflekker, jo større er sjansen for å utvikle div. føflekk sykdommer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...