Gå til innhold

Hvor farlig er solarium?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til syden i sommer, og når jeg kommer hjem så tenker jeg å oppretholde brunfargen. Kanskje 1 gang i mnd, 20 min?

Jeg er fra sørøst-europa, eller familien er det, så jeg er ikke sånn typisk hvitt som en ola nordmann. Har veldig bra pigmenter, blir alltid brun, og sjeldent rød i syden. Har heller ingen tilfeller med føflekk i familien.

Kan jeg ta sol?

Anonymkode: 19017...7ba

Videoannonse
Annonse
Gjest Athleisure
Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan du det. 20 min i måneden er ingenting

Endret av Athleisure
AnonymBruker
Skrevet

Du opprettholder ikke brunfarge med 20 min i måneden. :)

Anonymkode: 9f8d2...093

• Liker 8
Gjest BlandaDrops
Skrevet

Du bør ta mer enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ha stygg hud og ha større sjanse for å utvikle hudkreft om 10 år så er det ingenting som stopper deg. Kjør på :)

Vil forresten nevne at hvis du har tatoveringer så kan ikke disse kunne fjernes med laser i fremtiden, hvis du tar sol. 

Anonymkode: a3175...aab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Visste du at hele 80% av hudens aldring skyldes UV-stråler og ytre påvirkninger? Det tar feks 10 år før en pigmentskade grunnet UV stråler kommer til syne på hudoverflaten. Velger å tro at grunnen til st jeg absolutt INGEN linjer i huden ingen alder av 36 år skyldes at jeg har brukt SPF 30/50 siden starten av 20-årene. De færreste min aldere er helt uten linjer, ser tom jenter i midten av 20-årene som har veldig mange linjer i huden og er veldig brune.

Anonymkode: d6866...beb

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at hele 80% av hudens aldring skyldes UV-stråler og ytre påvirkninger? Det tar feks 10 år før en pigmentskade grunnet UV stråler kommer til syne på hudoverflaten. Velger å tro at grunnen til st jeg absolutt INGEN linjer i huden ingen alder av 36 år skyldes at jeg har brukt SPF 30/50 siden starten av 20-årene. De færreste min aldere er helt uten linjer, ser tom jenter i midten av 20-årene som har veldig mange linjer i huden og er veldig brune.

Anonymkode: d6866...beb

Jeg så ut som om jeg var 23 da jeg var 36, har solet meg hele livet og ikke alltid vært like flink med spf.   Gener spiller nok også en stor rolle her, ikke bare hvor mye sol man har fått i ansiktet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi er blitt så solhysteriske for tiden. Litt soling er sunt, og en fantastisk kilde til D-vitamin. Jeg har vært mye ute i solen hver sommer, uten høy faktor og har fin hud i en alder av 34. Syns likevel det er unødvendig for deg å "vedlikehold fargen" etter sommeren er over. Solariumsbrune mennesker i desember er kleint. 

Anonymkode: 27962...3d4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått påvist malignt melanom, denne ondartede føflekkreften har mest sannsynlig kommet av sol.  Pass dere!

Anonymkode: a2a13...d8e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Athleisure skrev:

Selvfølgelig kan du det. 20 min i måneden er ingenting

Får jeg oppretholdt fargen med 20 min i mnd?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du opprettholder ikke brunfarge med 20 min i måneden. :)

Anonymkode: 9f8d2...093

Hvordan vet du det? Får veldig fort farge

AnonymBruker
Skrevet

3 timer siden, BlandaDrops skrev:

Du bør ta mer enn det.

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått påvist malignt melanom, denne ondartede føflekkreften har mest sannsynlig kommet av sol.  Pass dere!

Tok du mye solarium?

Er du lys i huden?

Gjest BlandaDrops
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Fordi brunfargen «fainter» uten mer sol.

20 min en gang i uka opprettholder fargen etter min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok du mye solarium?

Er du lys i huden?

Jeg tok mye før, 1-4 g i mnd.  Jeg har mørk blondt hår og blå øyne, jeg blir ganske blek på vinteren men fort brun på sommeren, blir ikke så veldig fort brent som mange andre blonde og blåøyde. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, BlandaDrops skrev:

Fordi brunfargen «fainter» uten mer sol.

20 min en gang i uka opprettholder fargen etter min erfaring.

Altså fargen på meg holder lenge. Hva med 20 min, 2 ganger i mnd?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tok mye før, 1-4 g i mnd.  Jeg har mørk blondt hår og blå øyne, jeg blir ganske blek på vinteren men fort brun på sommeren, blir ikke så veldig fort brent som mange andre blonde og blåøyde. 

Har du hatt episoder med føflekk i familien før?

Hvorfor fikk du føflekk? Tok du veldig mye sol? Eller fordi du var i risikofaren?

Gjest BlandaDrops
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså fargen på meg holder lenge. Hva med 20 min, 2 ganger i mnd?

Dette er veldig individuelt så her er det bare å prøve seg fram egentlig.

Jeg tar mye sol i perioder så det kan være at det kreves mer for at jeg skal holde meg karamell brun enn for ei med mer vanlig brunfarge tross alt.

Jeg soler meg 40 min 2 ganger uka så jeg har vel det noen kaller tanoreksi antar jeg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BlandaDrops skrev:

Dette er veldig individuelt så her er det bare å prøve seg fram egentlig.

Jeg tar mye sol i perioder så det kan være at det kreves mer for at jeg skal holde meg karamell brun enn for ei med mer vanlig brunfarge tross alt.

Jeg soler meg 40 min 2 ganger uka så jeg har vel det noen kaller tanoreksi antar jeg.

Hvorfor tar du så mye sol? Er du ikke redd for føflekk?

• Liker 3
Gjest BlandaDrops
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du så mye sol? Er du ikke redd for føflekk?

Kreft mener du?

Joda, men jeg sjekker føflekkene mine omhyggelig månedlig så jeg holder oppsyn med endringer osv.

Jeg liker sol og digger å være deiligbrun ;)

Endret av BlandaDrops

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...