AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #21 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, BlandaDrops skrev: Kreft mener du? Joda, men jeg sjekker føflekkene mine omhyggelig månedlig så jeg holder oppsyn med endringer osv. Jeg liker sol og digger å være deiligbrun Ja. Men hva er poenget med å sjekke de, sålenge du tar sol? Hva om du sjekker de en dag og oppdager ujevnheter? Er du ikke redd for det? Anonymkode: 19017...7ba 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #22 Skrevet 8. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal til syden i sommer, og når jeg kommer hjem så tenker jeg å oppretholde brunfargen. Kanskje 1 gang i mnd, 20 min? Jeg er fra sørøst-europa, eller familien er det, så jeg er ikke sånn typisk hvitt som en ola nordmann. Har veldig bra pigmenter, blir alltid brun, og sjeldent rød i syden. Har heller ingen tilfeller med føflekk i familien. Kan jeg ta sol? Anonymkode: 19017...7ba Selvfølgelig ta sol om du vil forberede huden, det er ikke skadelig i det hele tatt, tvertimot så er det sunt. Du bør ta 10 min av gangen, aldri 20. Du får d vitamin av fake sun også har jeg hørt. Men mulig det kun er et rykte, men du slipper å bli solbrent i syden med å forberede huden og får penere brunfarge. Anonymkode: a8698...47a
Gjest BlandaDrops Skrevet 8. mai 2017 #23 Skrevet 8. mai 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men hva er poenget med å sjekke de, sålenge du tar sol? Hva om du sjekker de en dag og oppdager ujevnheter? Er du ikke redd for det? Anonymkode: 19017...7ba Jeg sjekker de for å fange opp eventuelle kreftsymptomer tidlig. Dersom kreft oppdages tidlig må man bare ofre føflekken, men dersom man oppdager det sent kan man dø av det. Man bruker ABCDE regelen som du kan lese om på kreftforeningens sider. Endret 8. mai 2017 av BlandaDrops
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #24 Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig ta sol om du vil forberede huden, det er ikke skadelig i det hele tatt, tvertimot så er det sunt. Du bør ta 10 min av gangen, aldri 20. Du får d vitamin av fake sun også har jeg hørt. Men mulig det kun er et rykte, men du slipper å bli solbrent i syden med å forberede huden og får penere brunfarge. Anonymkode: a8698...47a Hæ, det er ikke skadelig å ta sol? Anonymkode: 19017...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #25 Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt episoder med føflekk i familien før? Hvorfor fikk du føflekk? Tok du veldig mye sol? Eller fordi du var i risikofaren? Anonymkode: 19017...7ba Ingen på min mors side, på min fars side vet jeg ikke. Føflekken var på låret, ganske ny. Fikk den for 5-6 år siden. Den har klødd en stund. I vinter forandret den seg på farge og klødde mye. Fjernet den og fikk svar etter 10 uker at den var malign, idag var jeg og tok eksisjon og får svar på om det har vært spredning om 2-4 uker. Den var heldigvis tynn så kirurgen sa det er liten fare for det. Jeg fikk samtidig sjekket alle føflekkene på hele kroppen, og alt så bra ut. De siste 10 årene har jeg tatt solarium kanskje 6-8 g i året, men soler meg alltid mye om sommeren og drar årlig til Spania 1-2 uker. De som er mellom 25-49 er i risikofare spesielt om de er lyse i huden, blonde og blåøyde og soler seg mye. Nesten 1800 mennesker får føflekkreft hvert år i Norge. Anonymkode: a2a13...d8e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #26 Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ, det er ikke skadelig å ta sol? Anonymkode: 19017...7ba Det kan være livsfarlig. Anonymkode: a2a13...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #27 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen på min mors side, på min fars side vet jeg ikke. Føflekken var på låret, ganske ny. Fikk den for 5-6 år siden. Den har klødd en stund. I vinter forandret den seg på farge og klødde mye. Fjernet den og fikk svar etter 10 uker at den var malign, idag var jeg og tok eksisjon og får svar på om det har vært spredning om 2-4 uker. Den var heldigvis tynn så kirurgen sa det er liten fare for det. Jeg fikk samtidig sjekket alle føflekkene på hele kroppen, og alt så bra ut. De siste 10 årene har jeg tatt solarium kanskje 6-8 g i året, men soler meg alltid mye om sommeren og drar årlig til Spania 1-2 uker. De som er mellom 25-49 er i risikofare spesielt om de er lyse i huden, blonde og blåøyde og soler seg mye. Nesten 1800 mennesker får føflekkreft hvert år i Norge. Anonymkode: a2a13...d8e Hvor gammel er du? Så en fyr som har brunt hår, og ikke har etnisk norske foreldre kan ta solarium? Anonymkode: 19017...7ba
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #28 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan være livsfarlig. Anonymkode: a2a13...d8e Så hvorfor sier hun over at det ikke er farlig? Anonymkode: 19017...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #29 Skrevet 8. mai 2017 Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Jeg fatter og begriper ikke folk som legger seg F R I V I L L I G i et solarium. Det vil uten tvil ødelegge huden på sikt. Litt naturlig sol er bra, men solarium er no go for meg og har alltid vært det. Synes ofte man kan se at de som soler seg i solarium får en gusten hud ettervhert. Har aldri skjønt dette hysteriet om å være brun. Synes porselenshud er så vakkert! Anonymkode: ce793...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #30 Skrevet 8. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Så en fyr som har brunt hår, og ikke har etnisk norske foreldre kan ta solarium? Anonymkode: 19017...7ba snart 44. Jeg vet ikke hvordan forekomsten av føflekkreft er i andre land og blant andre etnisiteter. Anonymkode: a2a13...d8e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #31 Skrevet 8. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen på min mors side, på min fars side vet jeg ikke. Føflekken var på låret, ganske ny. Fikk den for 5-6 år siden. Den har klødd en stund. I vinter forandret den seg på farge og klødde mye. Fjernet den og fikk svar etter 10 uker at den var malign, idag var jeg og tok eksisjon og får svar på om det har vært spredning om 2-4 uker. Den var heldigvis tynn så kirurgen sa det er liten fare for det. Jeg fikk samtidig sjekket alle føflekkene på hele kroppen, og alt så bra ut. De siste 10 årene har jeg tatt solarium kanskje 6-8 g i året, men soler meg alltid mye om sommeren og drar årlig til Spania 1-2 uker. De som er mellom 25-49 er i risikofare spesielt om de er lyse i huden, blonde og blåøyde og soler seg mye. Nesten 1800 mennesker får føflekkreft hvert år i Norge. Anonymkode: a2a13...d8e Høres ut som du burde kutte ned på solinga. Jeg hadde droppet soliarium helt hvis jeg var deg. Anonymkode: ce793...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #32 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høres ut som du burde kutte ned på solinga. Jeg hadde droppet soliarium helt hvis jeg var deg. Anonymkode: ce793...8a2 Ja er mulig jeg kutter helt ut. Anonymkode: a2a13...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #33 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: snart 44. Jeg vet ikke hvordan forekomsten av føflekkreft er i andre land og blant andre etnisiteter. Anonymkode: a2a13...d8e Kan jeg spørre hvordan huden din er, etter all den solinga? Holder du deg godt, eller ser du eldre ut enn du er? Anonymkode: ce793...8a2
LISJ Skrevet 8. mai 2017 #34 Skrevet 8. mai 2017 Det er ikke farlig å sole seg om man har solvett Solvett betyr at man vet hvilken type hud man selv har. Og at man bruker riktig faktor til sin hud. Å ligge å grille seg på alumuiniumsfolie fra april - august og bruke sololje uten faktor og STEKE seg er det færreste som tåler av etniske nordmenn. De som tåler det kan bruke minimalt tid på brunfargen.
Gjest BlandaDrops Skrevet 8. mai 2017 #35 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du burde kutte ned på solinga. Jeg hadde droppet soliarium helt hvis jeg var deg. Anonymkode: ce793...8a2 Selvsagt soler hun seg ikke lenger. Man blir VELDIG frarådet soling dersom man har hatt malignt melanom tidligere.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #36 Skrevet 8. mai 2017 24 minutter siden, BlandaDrops skrev: Dette er veldig individuelt så her er det bare å prøve seg fram egentlig. Jeg tar mye sol i perioder så det kan være at det kreves mer for at jeg skal holde meg karamell brun enn for ei med mer vanlig brunfarge tross alt. Jeg soler meg 40 min 2 ganger uka så jeg har vel det noen kaller tanoreksi antar jeg. Holder du på sånn hele året? Evt hvor mange måneder? Kan jeg spørre hvordan huden din er? Anonymkode: ce793...8a2
Gjest BlandaDrops Skrevet 8. mai 2017 #37 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Holder du på sånn hele året? Evt hvor mange måneder? Kan jeg spørre hvordan huden din er? Anonymkode: ce793...8a2 Holder på sånn periodevis, jeg er 26 år og har flott hud. Verdt å merke seg er at jeg bruker mye bodybutter og sånt også peeler jeg ofte.
QQbaby Skrevet 8. mai 2017 #38 Skrevet 8. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Visste du at hele 80% av hudens aldring skyldes UV-stråler og ytre påvirkninger? Det tar feks 10 år før en pigmentskade grunnet UV stråler kommer til syne på hudoverflaten. Velger å tro at grunnen til st jeg absolutt INGEN linjer i huden ingen alder av 36 år skyldes at jeg har brukt SPF 30/50 siden starten av 20-årene. De færreste min aldere er helt uten linjer, ser tom jenter i midten av 20-årene som har veldig mange linjer i huden og er veldig brune. Anonymkode: d6866...beb 3 timer siden, Mystix skrev: Jeg så ut som om jeg var 23 da jeg var 36, har solet meg hele livet og ikke alltid vært like flink med spf. Gener spiller nok også en stor rolle her, ikke bare hvor mye sol man har fått i ansiktet. Her var det mye skryt av eget utseende, selvkomplekser much? Helt ærlig tror ikke dette hjelper trådstarter at man skryter av hvor vakker man er. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #39 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvordan huden din er, etter all den solinga? Holder du deg godt, eller ser du eldre ut enn du er? Anonymkode: ce793...8a2 Jeg ser 5-10 år yngre ut. Ingen som tror jeg er 44. Har litt sinnarynke, pannelinjer og litt over munnen. Har gode gener. Har venninner som er 10 år yngre som har mere linjer og rynker enn meg. Jeg har litt pigmentflekker, og de har kommet de siste årene. De blir blekere om vinteren (behandler de med syre). Jeg har nok ikke solet meg mer enn andre, og har som sagt kuttet veldig ned på solarium de siste 10-15 årene. Bruker alltid spf 15-30 i sola. Anonymkode: a2a13...d8e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #40 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, BlandaDrops skrev: Holder på sånn periodevis, jeg er 26 år og har flott hud. Verdt å merke seg er at jeg bruker mye bodybutter og sånt også peeler jeg ofte. Det er ikke bra å peele huden for mye, spesielt hvis man soler seg så mye som du gjør. Husk at solskadene kommer ofte seinere i livet. Kjenner ei som tok mye solarium. Plutselig begynte det og vises på huden hennes, hun fikk bl.a endel sorte prikker. Hun angrer idag på at hun solte seg i solarium. Anonymkode: ce793...8a2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå