Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Froning
Skrevet (endret)
3 timer siden, Brimi skrev:

Skjerpings selv. Kanskje 8 dager er overkommelig for deg og mange andre, men for mange andre der igjen så er det ikke nok. Har du noen gang levd over lengre tid med lave utbetalinger og store regninger? Virker ikke sånn ihvertfall. 

Jo, det har jeg. Det er ikke poenget... Problemet er at dere faktisk burde vise en langt større ydmykhet og takknemlighet for at dere får støtte fra staten når dere ikke kan arbeide. Å kunne ringe og utsette betalingsfristen for noen regningerer er ikke en kjempestor jobb. Er regningene for store kan bruke hodet og finne billigere alternativer.

Å være uføre er vel ikke et synonym med å være lat og ikke gidde å tenke selv?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy fillern, nå begynner jeg å bli mektig lei slike kommentarer som dette. 

Anonymkode: 8a153...ea8

Hva var galt med kommentaren?

Endret av Froning
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke "småkjipt mot uføre" vært en mer passende overskrift?

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Froning skrev:

Jo, det har jeg. Det er ikke poenget... Problemet er at dere faktisk burde vise en langt større ydmykhet og takknemlighet for at dere får støtte fra staten når dere ikke kan arbeide. Å kunne ringe og utsette betalingsfristen for noen regningerer er ikke en kjempestor jobb. Er regningene for store kan bruke hodet og finne billigere alternativer.

Hva hjelper det å utsette regningene? Da blir jo bare regningene større og større. Hjelper ikke å finne billigere alternativer når man først har fått regningen. Det er mye snakk om etterpåklokskap, men hvordan hjelper det når man sitter i det? Hjelper neste gang kanskje, men ikke nå. Empati er en fin bil...

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Froning skrev:

Til de trygdede her inne som klager og sutrer....

Vær glad for at dere i det hele tatt får så god støtte fra staten i utgangspunktet. Dere har visst om datoendringen i lang nok tid til at dere kunne omstilt økonomien.. 8 dager er overkommelig for de fleste med mindre idioti er en diagnose som kvalifiserer til trygd.

Skjerpings!

Noe som forundrer meg. Jeg kjenner en mengde såkalte " vellykkede" mennesker, altså mennesker med høy utdannelse og god økonomi, men har aldri hørt dem klage eller sutre over nav-klienter, tvert imot er de meget tolerante og er takknemlige for at de har det så bra. Hvem er disse menneskene her inne som stadig vekk har et behov for å spy ut sin forakt for andre mennesker, mennesker de ikke engang kjenner personlig? Må jo ligge dårlig selvfølelse bak, klarer ikke å forstå det på en annen måte, for verken jeg eller mine bekjente som er så heldige siden vi er frisk psykisk og fysisk, og både har god utdannelse og tilhørende god økonomi, har noe behov for å trykke andre mennesker ned med ekle kommentarer? Hvordan man behandler sine medmennesker sier veldig mye om en selv, hvis behovet for å være ekkel mot ens medmennesker er stor, bør man titte på seg selv med forstørrelsesglass, og dermed bli et bedre menneske ved å øke sin egen selvfølelse. Hvis man har en sunn selvfølelse har man ikke behov for å slenge utav seg mye søppel for å føle seg bedre selv.

Anonymkode: f27d7...d81

• Liker 2
Skrevet
På 7.5.2017 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Er ufør selv og leste for en times tid siden i Dagbladet at Nav nå har endret maiutbetalingen slik at den ikke kommer før helgen slik den har gjort i alle år. Uten å informere oss som blir rammet av dette. Er minstepensjonist og kjenner at jeg gruer meg til helgen. Det var så viktig for de uføre at utbetalingene var forutsigbare hevdet Nav ledelsen når mange ba tynt om å få utbetaling før påske. Hvorfor endrer de plutselig utbetalingen for mai da? På så kort tid? Uten å varsle de berørte i forkant? Dette er helt jævlig gjort. Ingen kan noe for sin sykdom og det er ikke en kriminell handling og være syk. De kriminelle blir faktisk behandlet bedre. Selv de værste forbrytere får bedre behandling enn de syke her i landet. Fy faen så jævlig jævlig stygt gjort mot mennesker som sliter. Ren ondskap er hva jeg vil kalle dette. Geir Axelsen burde bli fratatt sin stilling i Nav og sikkert flere andre i ledelsen også. For dette var bare ondskapsfullt. Kommer til å melde meg inn i de Uføres Landsorganisasjon som følge av dette.

Anonymkode: b1c6e...7db

Det er ikke kriminell av dere uføre å legge av noen få kroner hver mnd, så har dere til slike dager du snakker om her. Alle må leve etter lommeboka og da innretter man seg slik at noen kroner settes på en egen sparekontoe. Du kommer lang ved å feks legge av 2-300 kroner i mnd.

Gjest Froning
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe som forundrer meg. Jeg kjenner en mengde såkalte " vellykkede" mennesker, altså mennesker med høy utdannelse og god økonomi, men har aldri hørt dem klage eller sutre over nav-klienter, tvert imot er de meget tolerante og er takknemlige for at de har det så bra. Hvem er disse menneskene her inne som stadig vekk har et behov for å spy ut sin forakt for andre mennesker, mennesker de ikke engang kjenner personlig? Må jo ligge dårlig selvfølelse bak, klarer ikke å forstå det på en annen måte, for verken jeg eller mine bekjente som er så heldige siden vi er frisk psykisk og fysisk, og både har god utdannelse og tilhørende god økonomi, har noe behov for å trykke andre mennesker ned med ekle kommentarer? Hvordan man behandler sine medmennesker sier veldig mye om en selv, hvis behovet for å være ekkel mot ens medmennesker er stor, bør man titte på seg selv med forstørrelsesglass, og dermed bli et bedre menneske ved å øke sin egen selvfølelse. Hvis man har en sunn selvfølelse har man ikke behov for å slenge utav seg mye søppel for å føle seg bedre selv.

Anonymkode: f27d7...d81

Jøss....

Finner du mine kommentarer om sutringa over utsettelsen på trygda som trakkaserende er du grusomt hårsår.. Vi snakker om hele åtte dager...

Uføretrygd gir ikke en person fritak for ydmykhet.. 

Endret av Froning
Skrevet
1 time siden, Froning skrev:

Jøss....

Finner du mine kommentarer om sutringa over utsettelsen på trygda som trakkaserende er du grusomt hårsår.. Vi snakker om hele åtte dager...

Uføretrygd gir ikke en person fritak for ydmykhet.. 

Så da klager ikke du over noe som helst som skjer i Norge? For du er jo ganske heldig som bor i dette landet og derfor bør du være ydmyk. I følge din logikk.

• Liker 1
Gjest Froning
Skrevet
6 timer siden, Brimi skrev:

Hva hjelper det å utsette regningene? Da blir jo bare regningene større og større. Hjelper ikke å finne billigere alternativer når man først har fått regningen. Det er mye snakk om etterpåklokskap, men hvordan hjelper det når man sitter i det? Hjelper neste gang kanskje, men ikke nå. Empati er en fin bil...

Regningen blir den samme om du utsetter den. Ring og hør. Det er utbetalingsdatoen som blir flyttet..Det er ikke slik at NAV dobbler regningene. En liten omstillinger er ikke god nok grunn til å sutre. Dere får trygden deres og dere taper ikke penger på ordningen.

Vær takknemlig for at dere bor i et land hvor dere får penger når dere havner utenfor arbeidslivet. Ikke alle mennesker i verden er så heldige og derfor blir det dere som mangler empati og ydmykhet når dere sutrer over noe så lite.. Trygd gir dere heller ikke fritak for å tilpasse dere og for å ha et økonomisk ansvar.

Gjest Froning
Skrevet
Akkurat nå, Brimi skrev:

Så da klager ikke du over noe som helst som skjer i Norge? For du er jo ganske heldig som bor i dette landet og derfor bør du være ydmyk. I følge din logikk.

Hvor er det jeg ikke har vist ydmykhet for å bo i Norge?

Skrevet

Regningen blir den samme om du utsetter den. Ring og hør. Det er utbetalingsdatoen som blir flyttet..Det er ikke slik at NAV dobbler regningene. En liten omstillinger er ikke god nok grunn til å sutre. Dere får trygden deres og dere taper ikke penger på ordningen.

Vær takknemlig for at dere bor i et land hvor dere får penger når dere havner utenfor arbeidslivet. Ikke alle mennesker i verden er så heldige og derfor blir det dere som mangler empati og ydmykhet når dere sutrer over noe så lite.. Trygd gir dere heller ikke fritak for å tilpasse dere og for å ha et økonomisk ansvar.

Har du tungt for det? Ofte får man ikke bare én regning og regningene må jo betales en gang uansett så man kan ikke utsette dem i evigheten heller. Du har ihvertfall ikke innsikt i hvordan det er å leve som fattig. For da hadde du nemlig hatt forståelse for at det ikke bare er å utsette en regning så blir alt bra.

Dessuten, lite? Mange så nok for seg å enten måtte gå uten mat i helgen og/eller at de måtte låne penger for å klare seg. Synes ikke det er lite jeg da. 

Hvor er det jeg ikke har vist ydmykhet for å bo i Norge?

Du sidestiller det å klage med å ikke være ydmyk. Derfor spurte jeg om du aldri klagde på ting og tang.

• Liker 1
Gjest Froning
Skrevet
38 minutter siden, Brimi skrev:

Har du tungt for det? Ofte får man ikke bare én regning og regningene må jo betales en gang uansett så man kan ikke utsette dem i evigheten heller. Du har ihvertfall ikke innsikt i hvordan det er å leve som fattig. For da hadde du nemlig hatt forståelse for at det ikke bare er å utsette en regning så blir alt bra.

Dessuten, lite? Mange så nok for seg å enten måtte gå uten mat i helgen og/eller at de måtte låne penger for å klare seg. Synes ikke det er lite jeg da. 

Du sidestiller det å klage med å ikke være ydmyk. Derfor spurte jeg om du aldri klagde på ting og tang.

Du kan utsette dem i åtte dager ;) Ring kreditorene og hør selv. Det er ikke en stor jobb. 

Jeg vet av erfaring at det går an å leve billig en uke... 

Når var det denne beskjeden om datoendringen kom? Man kunne prioritere økonomien fremfor å klage over en datoendring i en av verdens beste trygdeordninger. Jeg kritiserer ingen for at de lever på trygd.

Ser bare forferdelig mye sutring og åpenbart latskap når det kommer til å sette seg inn løsninger i en åtte dagers utsettelse på trygda.. Det burde være overkommelig for de fleste etter min mening. Ingen trenger å sulte...

AnonymBruker
Skrevet
På 13.5.2017 den 9.33, Froning skrev:

Jeg er selv uføretrygdet og det kunne ikke falle meg inn å holde på med en slik klaging som mine "uførevenner" driver med i denne tråden. Det ser ut til at uansett hva nav velger å gjøre vedr utbetaling av uføretrygd, så er det gale. Hva med om vi sluttet å klage? Tenk på at det er syke mennesker andre steder i verden som må tigge til livets opphold fordi det ikke eksisterer trygdeytelser.

Det virker faktisk slik at de som klager mest over trygden, er de som trenger den minst. Verden går ikke under om en ikke får bruke opp noen ekstra hundrelapper til 17. mai.

Jeg synes det er skammelig at folk kan holde på slik. Vi burde være glad for at vi overhode får penger fordi vi er for syke til å jobbe.

Anonymkode: e4c56...abf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Brimi skrev:

Det det klages på er at utbetalingen kommer noen få dager seinere enn de hadde tenkt, så hvis man får utsettelse på den regningen man ikke kan betale fordi man ikke får penger akkurat når man har tenkt så går det opp i opp.

Anonymkode: f88dd...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 13.5.2017 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Av og til gjør den det, men ikke alltid, og det er ikke noe man bør ta som en selvfølge. 
Faller utbetalingsdato på mandag, faller den ikke på en helldigdag/høytidsdag, og da må man ta høyde for at den er inne til oppsatt tid, som er i løpet av natt til mandag/tidlig formiddagen på mandag.  Alt annet er spekulasjoner og forventninger om for tidlig utbetaling.

Slik var det da jeg var i jobb, med fast utbetalingsdato også.
Hvis lønningsdato falt på en mandag var lønnen av og til inne på fredag, men som oftest kom den inn i løpet av de tidligste timene på mandagen.

Anonymkode: b51aa...ff2

Jo, den kommer alltid en virkedag før fastsatt dato, dette fordi bankene betaler ut en virkedag før datoen Nav har satt. Er den 20. en fredag kommer den inn torsdag 19. Er den 20. en lørdag kommer den inn fredag 19. Er den 20. en søndag kommer den inn fredag 18. Er den 20. en mandag kommer den inn fredag 17. 

Nav sine faste utbetalinger av uføretrygd kommer alltid en virkedag før oppgitt dato. Så enkelt er det. 

Anonymkode: c2108...85a

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv uføretrygdet og det kunne ikke falle meg inn å holde på med en slik klaging som mine "uførevenner" driver med i denne tråden. Det ser ut til at uansett hva nav velger å gjøre vedr utbetaling av uføretrygd, så er det gale. Hva med om vi sluttet å klage? Tenk på at det er syke mennesker andre steder i verden som må tigge til livets opphold fordi det ikke eksisterer trygdeytelser.

Det virker faktisk slik at de som klager mest over trygden, er de som trenger den minst. Verden går ikke under om en ikke får bruke opp noen ekstra hundrelapper til 17. mai.

Jeg synes det er skammelig at folk kan holde på slik. Vi burde være glad for at vi overhode får penger fordi vi er for syke til å jobbe.

Anonymkode: e4c56...abf

Hvis Nav følger sine egne påstander om at forutsigbarhet er viktig så slipper man sånne ting. Hvis de slutter å endre på ting de allerede har gått ut med, så slipper man sånne ting. Hvorfor kan ikke Nav bare betale ut den 20. fast hver måned? Eller endre utbetalingsdato til 10. eller 15., så blir det ikke noe problem uansett høytider. Det er jo helt latterlig å forskyve/fremskynde utbetalinger. Regner med folk som jobber hadde blitt pissed hvis noen plutselig informerte om at de skulle få lønnen sin halvannen uke tidligere (som skjer i desember) eller at de endrer lønningsdagen rett før lønningen skal komme. 

Jeg synes det er skammelig at folk ikke kan innse at alle ikke sitter så jævlig godt i det. Snakk om mangel på empati!! Jeg er uføretrygdet mot min vilje, og ingen gir meg jobb, og så skal det faen meg sitte slike selvgode folk her inne som mener de er så mye bedre enn alle andre og rakke ned på meg, fordi jeg ønsker den forutsigbarheten Nav påstår at alle uføre trenger?

Noen ganger skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke bare tar livet mitt,  når jeg ser hvor lite verdt jeg er fordi jeg har en arvelig sykdom jeg ikke kommer unna. Så kom igjen abf og alle dere andre, snakk enda litt mer dritt! Piss på meg, spark meg mens jeg ligger nede. Dere er virkelig gode til det! 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det det klages på er at utbetalingen kommer noen få dager seinere enn de hadde tenkt, så hvis man får utsettelse på den regningen man ikke kan betale fordi man ikke får penger akkurat når man har tenkt så går det opp i opp.

Gjør det det da? Hva med neste måned? Hva om det kommer enda en regning ?Som er trang nok allerede pga lengre tid mellom utbetalingene. Når man først må utsette en regning så faller man bakpå. Ikke alle som har muligheten til å ordne opp neste måned. 

Nei, verden går ikke under av å ikke ha penger til 17. Mai og man dør ikke av å ikke spise på noen dager, men det er jævlig kjipt forde! 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Brimi skrev:

Gjør det det da? Hva med neste måned? Hva om det kommer enda en regning ?Som er trang nok allerede pga lengre tid mellom utbetalingene. Når man først må utsette en regning så faller man bakpå. Ikke alle som har muligheten til å ordne opp neste måned.

Hvis man aldri skjønner at man må kutte i forbruket for å bygge opp en buffer så er man dømt til å få problemer etter hvert uansett hvilken dag pengene kommer.

Gjest Froning
Skrevet (endret)
43 minutter siden, Brimi skrev:

Nei, verden går ikke under av å ikke ha penger til 17. Mai og man dør ikke av å ikke spise på noen dager, men det er jævlig kjipt forde! 

800g fiskepinner for 20 kr på Kiwi ;) Brød er billig. Finnes mange billige alternativer og nav tilbyr nødløsninger hvis det skulle skjære seg

Omstilling av økonomien er noe faktisk alle må forholde seg til fra tid til annen. Regningene faller bakpå om du utsetter dem over en måned. Du får like mye utbetalt i året så dette blir ikke annet enn en drlig unnskyldning.

Herregud da.. Slutt å trass og syt så mye..Det virker som du fisker etter problemer.

Igjen jeg kritiserer ikke noen for at de lever på trygd..

Endret av Froning
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man aldri skjønner at man må kutte i forbruket for å bygge opp en buffer så er man dømt til å få problemer etter hvert uansett hvilken dag pengene kommer.

Hva med de som IKKE kan kutte noe mer i forbruket sitt?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis Nav følger sine egne påstander om at forutsigbarhet er viktig så slipper man sånne ting. Hvis de slutter å endre på ting de allerede har gått ut med, så slipper man sånne ting. Hvorfor kan ikke Nav bare betale ut den 20. fast hver måned? Eller endre utbetalingsdato til 10. eller 15., så blir det ikke noe problem uansett høytider. Det er jo helt latterlig å forskyve/fremskynde utbetalinger. Regner med folk som jobber hadde blitt pissed hvis noen plutselig informerte om at de skulle få lønnen sin halvannen uke tidligere (som skjer i desember) eller at de endrer lønningsdagen rett før lønningen skal komme. 

Jeg synes det er skammelig at folk ikke kan innse at alle ikke sitter så jævlig godt i det. Snakk om mangel på empati!! Jeg er uføretrygdet mot min vilje, og ingen gir meg jobb, og så skal det faen meg sitte slike selvgode folk her inne som mener de er så mye bedre enn alle andre og rakke ned på meg, fordi jeg ønsker den forutsigbarheten Nav påstår at alle uføre trenger?

Noen ganger skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke bare tar livet mitt,  når jeg ser hvor lite verdt jeg er fordi jeg har en arvelig sykdom jeg ikke kommer unna. Så kom igjen abf og alle dere andre, snakk enda litt mer dritt! Piss på meg, spark meg mens jeg ligger nede. Dere er virkelig gode til det! 

:klem: til deg!  Husk at det er mange som forstår problemstillingen, selv om det er mange her inne som gjør seg vanskelige!  Håper det går bra med deg!  

Anonymkode: 5b983...eb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...