Gullik Skrevet 8. mai 2017 #61 Skrevet 8. mai 2017 Med all respekt. Hvis man legger opp sitt økonomisk liv slik at man hver måned fullstendig tømmer alt som er av kontoer før lønningsdag, så er det her man må tak. Ikke legge skylden på en etat eller arbeidsgiver som plutselig forskyver utbetalingen noen få dager en måned. Jeg har veldig hardt for å se at dette er "mishandlig av uføre" som trådstarter hevder. 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #62 Skrevet 8. mai 2017 Mens jeg regnet med at det går litt ekstra i forbindelse med 17. mai og valgte derfor å kjøpe 17. mai klær til ungene i april sånn at jeg vet det er rom for litt ekstra på 17. mai. Jeg liker ikke framskutte utbetalinger uansett høytider for det blir ofte at når en ikke har mye fra før så kan en fort bli blakk før neste utbetaling. Jeg har bufferkonto så det er aldri krise men det er litt latterlig å bruke den på mat en helg fordi penger kommer på mandag istedet for fredag. Anonymkode: 0fed4...6e2 2
Gullik Skrevet 8. mai 2017 #63 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bufferkonto så det er aldri krise men det er litt latterlig å bruke den på mat en helg fordi penger kommer på mandag istedet for fredag. Anonymkode: 0fed4...6e2 Hvorfor? Det er jo bare å sette beløpet tilbake når utbetalingen kommer? 8
Drizzt Skrevet 8. mai 2017 #64 Skrevet 8. mai 2017 13 timer siden, Apis skrev: Jepp, men en ser at det er skrevet i frustrasjon Klart skrevet i frustrasjon, men likevel mer korrekt å skrive at man er frustrert enn å hevde at man er mishandlet. Var det jeg mente. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #65 Skrevet 8. mai 2017 17 timer siden, Jessica skrev: Ro ned litt nå. Når man får ytelser skal disse vare helt fram til neste utbetaling. På samme måte som at jeg må ha penger til neste lønn. Her er det snakk om veldig lite tid i mellom. Forstår helt ærlig ikke hvorfor så mange som får ytelser fra nav tar dette så personlig idag Kopierer fra en annen tråd: De endret fra en mandag til en tirsdag. Dvs at den opprinnelig skulle kommet fredag 12.mai (kommer alltid siste virkedag før utbetalingsdato) Nå kommer den ikke før mandag 15.mai. Siden det var mindre tid mellom april-mai utbetalingen, og lenger fra mai-juni, så betalte jeg en ekstra regning denne perioden, for å ikke komme skeivt ut av det, og bli blakk i juni. Dermed har jeg nå igjen 237 kr, som plutselig skal holde en hel uke, istedet for fire dager til. Fordi jeg lett klarer å disponere de med mat frem til fredagen, som var planen, men ikke gjennom en helg og barn som skal på aktivitet i helgen. Hadde jeg visst at pengene ble utsatt til over helgen hadde jeg bare betalt halve regningen, eller ventet til forefall. Det gjorde jeg ikke nettopp fordi de skulle komme så tidlig, og jeg ville planlegge så jeg ikke fikk problemer neste periode. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå må dere navere slutte å syte. Dere skal være glad dere overhodet får noe NAV-penger. Ikke mange i verden som er så heldige som dere. Hørt om å spare litt på pengene? Være litt bedre forberedt til neste "lønning". Anonymkode: a2cd5...7ea Det var nettopp det jeg var. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: En dag?? De endret fra en mandag til en tirsdag. Dvs at den opprinnelig skulle kommet fredag 12.mai (kommer alltid siste virkedag før utbetalingsdato) Nå kommer den ikke før mandag 15.mai. Siden det var mindre tid mellom april-mai utbetalingen, og lenger fra mai-juni, så betalte jeg en ekstra regning denne perioden, for å ikke komme skeivt ut av det, og bli blakk i juni. Dermed har jeg nå igjen 237 kr, som plutselig skal holde en hel uke, istedet for fire dager til. Fordi jeg lett klarer å disponere de med mat frem til fredagen, som var planen, men ikke gjennom en helg og barn som skal på aktivitet i helgen. Hadde jeg visst at pengene ble utsatt til over helgen hadde jeg bare betalt halve regningen, eller ventet til forefall. Det gjorde jeg ikke nettopp fordi de skulle komme så tidlig, og jeg ville planlegge så jeg ikke fikk problemer neste periode. Anonymkode: 19f0b...198 16 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/05/07/Reagerer-på-at-NAV-flytter-utbetaling-i-mai-14692275.ece Erbdet denne du sikter til, ts? Jeg er temmelig lei av tråder om uføretrygdede og andre på trygd som ikke er i stand til å planlegge økonomien sin fra måned til måned. Selv folk i Luksusfellen må sette av noen få hundredelapper til sparing tor å bygge seg opp en buffer. Når utbetalingen for forrige måned kom den 20. Eller deromkring, ikke vet jeg når tid, så må da søren meg folk på trygd klare på planlegge at neste trygdeutbetaling blir den 20. og at det kommer en 17. Mai nettopp den 17.05. I år som alle andre år. Om trygden blir utbetalt den 15. Eller den 16. Bør da spille kainekasserolle? Gjør det ikke det, så får dere gjøre som folk i arbeid gjør, bruke kredittkort den 15. For handel og overføre fra brukskontoen til kredittkontoen det dere har brukt på forskudd med kredittkort. Har man et beløp inn i måneden så må man nesten beregne økonomien etter det man har enten man har 15 000 eller 150 000 inn i løpet av en måned. Ingen kan leve over evne uansett hvor syk eller frisk man hevder å være i kropp eller sinn. Anonymkode: 38a42...e66 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig i disse innleggene. Selv er jeg i arbeid, og må selvsagt vente fra lønningsdag til lønningsdag. Vi får ikke utbetalt lønn noe før tiden. Hva med å disponere pengebruken annerledes sånn at du har penger til hver utbetaling? Anonymkode: c6158...4d8 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Får man ikke det samme på hver utbetaling? Det gjør i alle fall jeg som har aap. Pengene jeg får må jo budsjetteres for å holde hele perioden, uavhengig om utbetalingen skulle kommet tidligere eller ikke. Om man får X kr hver 20. i mnd. Skal jo de holde til neste mnd den 20. Om man nå får pengene den 16. i stedet burde man likevel budsjettert med at de skulle holde til den 20. Om man ikke gjør det og og det er krise når de ikke kommer den 13. som jeg har forstått er vanlig prosedyre ifbm 17.mai, vil ikke det skape trøbbel i budsjettet om denne utbetalingen skal holde til den 20. neste mnd? Anonymkode: 5e23f...d3c 14 timer siden, Drizzt skrev: Hvor er mishandlingen? At folk ikke kan planlegge i forkant? At folk ikke vet at det kommer 17.mai også i år? Jeg trodde tråden handlet om ekte mishandling av uføre, men for en skuffelse. 14 timer siden, Honey Dew skrev: Altså, å få lønn/uføretrygd 4 dager før en egentlig skal ha den, er ingenting å klage på. Du er vel klar over at du da må vente 4 dager lengre i juni, før du får pengene. Som oss vanlige døde, må jo dere ogå klare å planlegge utgiftene. Spesielt når det gjelder påske/jul/17.mai 13 timer siden, Altpåstell skrev: Som ufør så er det lett å legge seg ned å tenke at man ikke klarer å lage et budsjett engang. Men dette må dere klare slik at dere har penger til neste lønning. De endret fra en mandag til en tirsdag. Dvs at den opprinnelig skulle kommet fredag 12.mai (kommer alltid siste virkedag før utbetalingsdato) Nå kommer den ikke før mandag 15.mai. Siden det var mindre tid mellom april-mai utbetalingen, og lenger fra mai-juni, så betalte jeg en ekstra regning denne perioden, for å ikke komme skeivt ut av det, og bli blakk i juni. Dermed har jeg nå igjen 237 kr, som plutselig skal holde en hel uke, istedet for fire dager til. Fordi jeg lett klarer å disponere de med mat frem til fredagen, som var planen, men ikke gjennom en helg og barn som skal på aktivitet i helgen. Hadde jeg visst at pengene ble utsatt til over helgen hadde jeg bare betalt halve regningen, eller ventet til forefall. Det gjorde jeg ikke nettopp fordi de skulle komme så tidlig, og jeg ville planlegge så jeg ikke fikk problemer neste periode. Anonymkode: c2108...85a 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #66 Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kopierer fra en annen tråd: De endret fra en mandag til en tirsdag. Dvs at den opprinnelig skulle kommet fredag 12.mai (kommer alltid siste virkedag før utbetalingsdato) Nå kommer den ikke før mandag 15.mai. Siden det var mindre tid mellom april-mai utbetalingen, og lenger fra mai-juni, så betalte jeg en ekstra regning denne perioden, for å ikke komme skeivt ut av det, og bli blakk i juni. Dermed har jeg nå igjen 237 kr, som plutselig skal holde en hel uke, istedet for fire dager til. Fordi jeg lett klarer å disponere de med mat frem til fredagen, som var planen, men ikke gjennom en helg og barn som skal på aktivitet i helgen. Hadde jeg visst at pengene ble utsatt til over helgen hadde jeg bare betalt halve regningen, eller ventet til forefall. Det gjorde jeg ikke nettopp fordi de skulle komme så tidlig, og jeg ville planlegge så jeg ikke fikk problemer neste periode. Det var nettopp det jeg var. De endret fra en mandag til en tirsdag. Dvs at den opprinnelig skulle kommet fredag 12.mai (kommer alltid siste virkedag før utbetalingsdato) Nå kommer den ikke før mandag 15.mai. Siden det var mindre tid mellom april-mai utbetalingen, og lenger fra mai-juni, så betalte jeg en ekstra regning denne perioden, for å ikke komme skeivt ut av det, og bli blakk i juni. Dermed har jeg nå igjen 237 kr, som plutselig skal holde en hel uke, istedet for fire dager til. Fordi jeg lett klarer å disponere de med mat frem til fredagen, som var planen, men ikke gjennom en helg og barn som skal på aktivitet i helgen. Hadde jeg visst at pengene ble utsatt til over helgen hadde jeg bare betalt halve regningen, eller ventet til forefall. Det gjorde jeg ikke nettopp fordi de skulle komme så tidlig, og jeg ville planlegge så jeg ikke fikk problemer neste periode. Anonymkode: c2108...85a Får man utbetalt 15? Det er ganske tidlig. Får vanligvis 19-21 Anonymkode: 723c3...38b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #67 Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får man utbetalt 15? Det er ganske tidlig. Får vanligvis 19-21 Anonymkode: 723c3...38b Ja, når utbetalingsdatoen er den 16., kommer pengene den 15. Det er jo der problemet ligger, nå stod det først 15., som betyr at pengene hadde kommet fredag 12. mai, og så endret de for kort tid siden uten å varsle fra. Og alle som har planlagt frem i tid sliter da, siden de trodde pengene kom før helgen. Sånn som meg, som har betalt en ekstra regning jeg ikke trengte. Fra 12. mai til 19.juni kom til å bli vanskelig, derfor trodde jeg at jeg var lur som betalte en ekstra regning for tidlig. Anonymkode: c2108...85a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #68 Skrevet 8. mai 2017 Bare en tanke, neste utbetaling fra NAV blir da den 20.juni, hvis det er så krise at pengene ikke kommer på fredag den 12.mai, hvordan i alle dager ser dere som reagerer så sterkt for dere at disse pengene skal strekke helt til den 20. neste måned? Anonymkode: 53146...8c9 8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #69 Skrevet 8. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare en tanke, neste utbetaling fra NAV blir da den 20.juni, hvis det er så krise at pengene ikke kommer på fredag den 12.mai, hvordan i alle dager ser dere som reagerer så sterkt for dere at disse pengene skal strekke helt til den 20. neste måned? Anonymkode: 53146...8c9 Det er jo derfor det er krise at de ikke kommer 12. mai. Fordi jeg har betalt regninger for tidlig, for å slippe å bruke av mai-utbetalingen på det, siden det nettopp er lenger til 19.juni. Anonymkode: c2108...85a 1
Lou Salome Skrevet 8. mai 2017 #70 Skrevet 8. mai 2017 Jeg har full forståelse for at det er ergerlig, irriterende og føles urettferdig at det er med begrunnelsen "forutsigbarhet", når det nettopp har blitt uforutsigbart i år. Det setter noen i en knipe med tanke på 17.mai, og det er jo dem som er i en knipe fra før. Jeg har liten forståelse for at det sidestilles med mishandling og føles som jævlig jævlig stygt gjort og ren ondskap. Det er det ikke. Litt dårlig gjort kanskje. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #71 Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, Lou Salome skrev: Jeg har full forståelse for at det er ergerlig, irriterende og føles urettferdig at det er med begrunnelsen "forutsigbarhet", når det nettopp har blitt uforutsigbart i år. Det setter noen i en knipe med tanke på 17.mai, og det er jo dem som er i en knipe fra før. Jeg har liten forståelse for at det sidestilles med mishandling og føles som jævlig jævlig stygt gjort og ren ondskap. Det er det ikke. Litt dårlig gjort kanskje. Alt hadde vært mye bedre om de feks. hadde valgt den 10. som dato hele året. Jeg liker ikke for tidlige betalinger uansett, for da må jeg planlegge ekstra slik jeg har gjort nå, og faktisk regne på antall dager og være nøyaktig for å veie opp mot lange perioder etterpå. Om de hadde betalt ut fast hele året, eller endret til den 10.-15. så hadde man sluppet å ha varierende datoer hele året gjennom, og samtidig sluppet alle sånne diskusjoner. Jeg tror også det hadde blitt mindre press på sosialhjelp på månedene etter slike tidlige utbetalinger (feks. januar og juni). Ikke er det logisk at 17.mai skal føre til for tidlig utbetaling, mens påske ikke skal det heller. Anonymkode: c2108...85a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #72 Skrevet 8. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo derfor det er krise at de ikke kommer 12. mai. Fordi jeg har betalt regninger for tidlig, for å slippe å bruke av mai-utbetalingen på det, siden det nettopp er lenger til 19.juni. Anonymkode: c2108...85a Men du har vel lagt inn regningen på nettbanken med en forfallsdato? Da kan du kansellere den betalingen. Anonymkode: 29fa5...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #73 Skrevet 8. mai 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du har vel lagt inn regningen på nettbanken med en forfallsdato? Da kan du kansellere den betalingen. Anonymkode: 29fa5...fd1 Regningen er betalt den, fordi jeg trenger full kontroll på pengene jeg har til rådighet. Så har jeg ekstra penger (sånn jeg i praksis hadde nå siden mai-utbetalingen skulle komme så tidlig), så bruker jeg opp de enten på å betale husleien for tidlig, eller en regning. Akkurat nå var det regning på sommerdekk, som jeg i utgangspunktet hadde delt opp over ihvertfall to måneder, men siden det var denne tidlige utbetalingen betalte jeg hele, sånn at jeg ikke skal slite i juni. Anonymkode: c2108...85a 3
Honey Dew Skrevet 8. mai 2017 #74 Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare en tanke, neste utbetaling fra NAV blir da den 20.juni, hvis det er så krise at pengene ikke kommer på fredag den 12.mai, hvordan i alle dager ser dere som reagerer så sterkt for dere at disse pengene skal strekke helt til den 20. neste måned? Anonymkode: 53146...8c9 Du er ikke alene om å lure på dette 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #75 Skrevet 8. mai 2017 18 minutter siden, Honey Dew skrev: Du er ikke alene om å lure på dette Hvis du har igjen 1000 kr på konto, og vet du får penger om tre dager. Og så har du lyst til å ta en middag ute for deg og barna dine, siden du uansett har gått i overskudd den måneden. Betyr det det samme som at du alltid bruker 1000 kr hver tredje dag? Anonymkode: c2108...85a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #76 Skrevet 8. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er halv skatt.... Anonymkode: ec64d...0e0 Og 2 uker ekstra. Julegaver og smalans i januar. Anonymkode: 465b3...81a
Honey Dew Skrevet 8. mai 2017 #77 Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har igjen 1000 kr på konto, og vet du får penger om tre dager. Og så har du lyst til å ta en middag ute for deg og barna dine, siden du uansett har gått i overskudd den måneden. Betyr det det samme som at du alltid bruker 1000 kr hver tredje dag? Anonymkode: c2108...85a Da legger man bort den 1 000 lappen slik at en får noe å gå på. Til og med vi som har høy inntekt legger vekk penger til det kommer dårlige tider 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #78 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, Honey Dew skrev: Da legger man bort den 1 000 lappen slik at en får noe å gå på. Til og med vi som har høy inntekt legger vekk penger til det kommer dårlige tider Hvorfor svarer du ikke på det jeg spurte om? Fordi man en gang bruker 1000 kr på tre dager, betyr det at man alltid bruker 1000 kr på tre dager? Jeg kan overleve fint på 500 i uka i perioder, når jeg er forberedt på det. Jeg kan ikke gjøre det når det kommer plutselig og jeg ikke har planlagt middager i fryseren. Ellers må du huske at som ufør er det alltid "dårlige tider". Anonymkode: c2108...85a 3
Honey Dew Skrevet 8. mai 2017 #79 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor svarer du ikke på det jeg spurte om? Fordi man en gang bruker 1000 kr på tre dager, betyr det at man alltid bruker 1000 kr på tre dager? Jeg kan overleve fint på 500 i uka i perioder, når jeg er forberedt på det. Jeg kan ikke gjøre det når det kommer plutselig og jeg ikke har planlagt middager i fryseren. Ellers må du huske at som ufør er det alltid "dårlige tider". Anonymkode: c2108...85a Beklager, men det er ikke alltid dårlige tider. Dårlige tider er når man må til tannlegen og får en kjemperegning. Dårlige tider er når man får restskatt. Dårlige tider er når bilen ryker og en må ha den på verksted. Jeg har ikke sagt at man alltid bruker 1 000 kroner på 3 dager. Det jeg mener, er at hvis man har penger til overs når neste utbetalingsdato er nådd, bør man heller legge bort de pengene, slik at man har til uventede utgifter 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #80 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, Honey Dew skrev: Beklager, men det er ikke alltid dårlige tider. Dårlige tider er når man må til tannlegen og får en kjemperegning. Dårlige tider er når man får restskatt. Dårlige tider er når bilen ryker og en må ha den på verksted. Jeg har ikke sagt at man alltid bruker 1 000 kroner på 3 dager. Det jeg mener, er at hvis man har penger til overs når neste utbetalingsdato er nådd, bør man heller legge bort de pengene, slik at man har til uventede utgifter Ja, og det var det jeg gjorde, jeg betalte en regning som ikke hadde forefall før 20.mai. For å ikke bruke dem opp, siden pengene skulle komme nå på fredag. Og for å heller ha ekstra frem til juni, siden det blir lenger intervall. Hjelper jo lite å planlegge når Nav endrer uten å gi beskjed.. Til helgen er vi tomme for mat, tomme for penger, og har betalt 3000 kr til en regning som ikke var nødvendig enda. Hadde jeg visst det hadde jeg delt regningen i to, betalt kanskje 2000 nå og resterende 1000 av mai-utbetalingen. Anonymkode: c2108...85a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå