AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #81 Skrevet 8. mai 2017 2 timer siden, OPIgirl skrev: Hør her din idiot. Vi som er syke og uføre er ikke navere. Navere er des om snylter.Vi betaler faktisk skatt også. Synes du skal prøve å sette deg inn i hva det virkelig vil si å være 100 % ufør. Hvorfor mener du vi er heldige. Enig i at uføre ikke er navere, men å unnskylde deg med at du betaler skatt er bare latterlig. Du FÅR penger uten å gjøre en dritt for dem, og av de pengene trekkes det "skatt" som betyr at du bare får litt mindre penger. DU har ikke jobbet deg opp en lønn der deler av lønnen går til reell skatt, da får bare litt mindre penger av det du ikke har tjent i utgangspunktet. Du kan på ingen måte skryte av å betale skatt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har igjen 1000 kr på konto, og vet du får penger om tre dager. Og så har du lyst til å ta en middag ute for deg og barna dine, siden du uansett har gått i overskudd den måneden. Betyr det det samme som at du alltid bruker 1000 kr hver tredje dag? Anonymkode: c2108...85a Hvis du da har lite penger er dette et glimrende eksempel på penger som bør gå inn på en bufferkonto. En litt bedre middag hjemme og resten på sparekonto. Det er nettopp tankegangen om at alle pengene må brukes opp før det kommer nye som gjør at folk sliter med å få det til å gå rundt. Anonymkode: c2b6d...4a4 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #82 Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, og det var det jeg gjorde, jeg betalte en regning som ikke hadde forefall før 20.mai. For å ikke bruke dem opp, siden pengene skulle komme nå på fredag. Og for å heller ha ekstra frem til juni, siden det blir lenger intervall. Hjelper jo lite å planlegge når Nav endrer uten å gi beskjed.. Til helgen er vi tomme for mat, tomme for penger, og har betalt 3000 kr til en regning som ikke var nødvendig enda. Hadde jeg visst det hadde jeg delt regningen i to, betalt kanskje 2000 nå og resterende 1000 av mai-utbetalingen. Anonymkode: c2108...85a Noe tørrmat har du vel i skapene, og litt i fryseren. Blir kanskje ikke så spennende maten, men mat er mat. Vi har heller ikke så mye spennende mat de periodene jeg bestemmer at vi får spise det som er i fryser og skap for å tømme disse, men vi blir mette. Anonymkode: c6158...4d8 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #83 Skrevet 8. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at uføre ikke er navere, men å unnskylde deg med at du betaler skatt er bare latterlig. Du FÅR penger uten å gjøre en dritt for dem, og av de pengene trekkes det "skatt" som betyr at du bare får litt mindre penger. DU har ikke jobbet deg opp en lønn der deler av lønnen går til reell skatt, da får bare litt mindre penger av det du ikke har tjent i utgangspunktet. Du kan på ingen måte skryte av å betale skatt. Hvis du da har lite penger er dette et glimrende eksempel på penger som bør gå inn på en bufferkonto. En litt bedre middag hjemme og resten på sparekonto. Det er nettopp tankegangen om at alle pengene må brukes opp før det kommer nye som gjør at folk sliter med å få det til å gå rundt. Anonymkode: c2b6d...4a4 Poenget var å vise at man klarer seg fra 12.mai til 19.juni fordi man vet man har lite. Poenget handlet ikke om å ha for mye, men at man tilpasser forbruket etter de pengene man har. Det var et tilsvar til de som ikke skjønte hvordan man da klarte seg frem til 19.juni. Noe som er enkelt, man vet det på forhånd, og tilpasser hva man bruker fordi man vet de pengene skal vare lenger. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe tørrmat har du vel i skapene, og litt i fryseren. Blir kanskje ikke så spennende maten, men mat er mat. Vi har heller ikke så mye spennende mat de periodene jeg bestemmer at vi får spise det som er i fryser og skap for å tømme disse, men vi blir mette. Anonymkode: c6158...4d8 Det er så unødvendig, når jeg har full kontroll på hver krone jeg får inn og som går ut, og velger å endre forfallsdatoer i mai fordi Nav på død og liv skal gi tidlig utbetaling (som jeg ikke ønsker engang!), og så endrer de enda en gang etter jeg sjekket dato dobbelt opp. Hvorfor skal man endre slike ting på så kort varsel? De satt jo og sa angående påskediskusjonen at forutsigbarhet var så viktig. Men den gjelder ikke når de selv vil endre på ting? Anonymkode: c2108...85a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #84 Skrevet 8. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, når utbetalingsdatoen er den 16., kommer pengene den 15. Det er jo der problemet ligger, nå stod det først 15., som betyr at pengene hadde kommet fredag 12. mai, og så endret de for kort tid siden uten å varsle fra. Og alle som har planlagt frem i tid sliter da, siden de trodde pengene kom før helgen. Sånn som meg, som har betalt en ekstra regning jeg ikke trengte. Fra 12. mai til 19.juni kom til å bli vanskelig, derfor trodde jeg at jeg var lur som betalte en ekstra regning for tidlig. Anonymkode: c2108...85a Jeg kan av og til få lønn på en lørdag, pengene kommer altså inn på nettbanken om lørdagen. Det kan jo være at noen av dere opplever det samme med trygden, regner med at de går utfra Nav på fredag kveld og i stedet for at dere får de på mandag så får noen av dere de allerede på lørdag, verdt å sjekke uansett . Anonymkode: f27d7...d81
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #85 Skrevet 8. mai 2017 3 timer siden, Honey Dew skrev: Beklager, men det er ikke alltid dårlige tider. Dårlige tider er når man må til tannlegen og får en kjemperegning. Dårlige tider er når man får restskatt. Dårlige tider er når bilen ryker og en må ha den på verksted. Jeg har ikke sagt at man alltid bruker 1 000 kroner på 3 dager. Det jeg mener, er at hvis man har penger til overs når neste utbetalingsdato er nådd, bør man heller legge bort de pengene, slik at man har til uventede utgifter Dårlige tider når man får restskatt? Restskatt eller ikke styrer man selv, hvis man velger å betale for lite skatt får man mer i lønn hver måned enn det man egentlig skulle, og da er restskatt en konsekvens man selv velger. Hvis man ikke er glad i restskatt , går man selvsagt inn på skatteetaten og setter prosentsatsen litt høyere, og da får man gleden av å få igjen på skatten. Anonymkode: f27d7...d81
Raven Emerald Skrevet 8. mai 2017 #86 Skrevet 8. mai 2017 Ryddet for personangrep. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2017 #87 Skrevet 8. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan av og til få lønn på en lørdag, pengene kommer altså inn på nettbanken om lørdagen. Det kan jo være at noen av dere opplever det samme med trygden, regner med at de går utfra Nav på fredag kveld og i stedet for at dere får de på mandag så får noen av dere de allerede på lørdag, verdt å sjekke uansett . Anonymkode: f27d7...d81 Ikke fra Nav, der kjøres alltid penger ut hverdager. De kommer inn med 14-bankoppgjøret. Anonymkode: c2108...85a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #88 Skrevet 9. mai 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke fra Nav, der kjøres alltid penger ut hverdager. De kommer inn med 14-bankoppgjøret. Anonymkode: c2108...85a Hva menes med 14-bankoppgjøret? Når Nav sender ut pengene på fredag kveld, er det vel opp til den banken du har, om de vil " ruge" på pengene frem til mandag eller ikke? Anonymkode: f27d7...d81
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #89 Skrevet 9. mai 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med 14-bankoppgjøret? Når Nav sender ut pengene på fredag kveld, er det vel opp til den banken du har, om de vil " ruge" på pengene frem til mandag eller ikke? Anonymkode: f27d7...d81 Det finnes fire store hovedoppgjør mellom bankene idag. Uføretrygd kommer inn ved kjøringen som går litt over halv to, dvs at de sender ut ved den forrige, men brukere får den inn ved 14-tiden. De som har DNB kan få den med den første. Banken kan ikke bestemme hvor lenge de vil ruge på pengene, dette er det regler for. Nav sender aldri ut penger på kvelden. Så når Nav har satt en dato som feks. er mandag, sendes pengene ut fredag og de fleste får de inn da. Når Nav forandrer til tirsdag, betyr det at pengene sendes ut mandag. Anonymkode: c2108...85a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #90 Skrevet 9. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med 14-bankoppgjøret? Når Nav sender ut pengene på fredag kveld, er det vel opp til den banken du har, om de vil " ruge" på pengene frem til mandag eller ikke? Anonymkode: f27d7...d81 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes fire store hovedoppgjør mellom bankene idag. Uføretrygd kommer inn ved kjøringen som går litt over halv to, dvs at de sender ut ved den forrige, men brukere får den inn ved 14-tiden. De som har DNB kan få den med den første. Banken kan ikke bestemme hvor lenge de vil ruge på pengene, dette er det regler for. Nav sender aldri ut penger på kvelden. Så når Nav har satt en dato som feks. er mandag, sendes pengene ut fredag og de fleste får de inn da. Når Nav forandrer til tirsdag, betyr det at pengene sendes ut mandag. Anonymkode: c2108...85a Korreksjon, uføretrygd kommer inn litt etter kl. 07, så det sendes ut ved første hovedbankoppgjør, tror det er 06.35. (Jeg som blandet med noe annet) Anonymkode: c2108...85a
Simbyxor Skrevet 9. mai 2017 #91 Skrevet 9. mai 2017 Jeg skjønner egentlig ikke problemet, det er snakk om at utbetalingsdatoen blir 16.mai. Det er dagen før 17.mai, og alle har mulighet til å kjøpe seg noe fint å ha på seg, og ingredienser til å bake boller - om det var planen. Har man større planer, må man planlegge større (dvs, sette av penger en stund i forkant). Jeg veit hvor jævlig det er å gå uten penger, har vært i NAV-systemet i forhold til sykemelding, og gått 2 måneder uten utbetaling (med lovnad om penger, som "aldri kom"), det er ikke gøy! Måtte låne av venner og bekjente, satte meg i gjeld pga sykemelding. Men det er nå snakk om uføretrygdede som vet hvor mye de får utbetalt hver måned. Det er forutsigbarhet, og det kunne vært verre, utbetalingsdatoen kunne vært 19. mai. DA skjønner jeg at folk hadde slitt. Men å få penger dagen før 17.mai bør faktisk gå helt greit. ...Men hvorfor de skulle endre utbetalingsdatoen forstår jeg ikke helt. Hva er årsaken liksom? 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #92 Skrevet 9. mai 2017 1 minutt siden, Simbyxor skrev: Jeg skjønner egentlig ikke problemet, det er snakk om at utbetalingsdatoen blir 16.mai. Det er dagen før 17.mai, og alle har mulighet til å kjøpe seg noe fint å ha på seg, og ingredienser til å bake boller - om det var planen. Har man større planer, må man planlegge større (dvs, sette av penger en stund i forkant). Jeg veit hvor jævlig det er å gå uten penger, har vært i NAV-systemet i forhold til sykemelding, og gått 2 måneder uten utbetaling (med lovnad om penger, som "aldri kom"), det er ikke gøy! Måtte låne av venner og bekjente, satte meg i gjeld pga sykemelding. Men det er nå snakk om uføretrygdede som vet hvor mye de får utbetalt hver måned. Det er forutsigbarhet, og det kunne vært verre, utbetalingsdatoen kunne vært 19. mai. DA skjønner jeg at folk hadde slitt. Men å få penger dagen før 17.mai bør faktisk gå helt greit. ...Men hvorfor de skulle endre utbetalingsdatoen forstår jeg ikke helt. Hva er årsaken liksom? Problemet er at man først fikk beskjed om den 15., som ville medført utbetaling fredag 12.mai. Det vil si, folk har planlagt ut fra at den kommer inn om tre dager. Kanskje er det andre som meg, som har brukt opp pengene på regninger eller lignende, fordi vi dobbeltsjekket og så at pengene kommer fredag. Når man har gått i den troen lenge, og så blir det plutselig endret, så vil det gi ringvirkninger. Å stå med 0 kr en fredag er lite kult når man faktisk hadde full kontroll, og stolte på fastsatte datoer. Om utbetalingsdatoen hadde vært den 19. som vanlig hadde ikke vært noe problem for meg, om det hadde blitt opplyst om på forhånd. Problemet er endringen, ikke selve datoen. For andre som har gått på uføretrygd i flere år vil det kanskje være verre, fordi de er vant til at den kommer flere dager før, og har antakelig hatt det som rutine mtp penklær etc. Skulle vi handlet penklær hadde det vært et stort problem om penger kom inn 1-2 dager før en høytid, fordi min fysiske form er så variabel, at kun 48 timer på å kunne handle hadde vært et problem. Nå skal vi heldigvis ikke det, mitt problem er at jeg betalte en regning jeg ikke trengte å betale, så jeg sitter uten mat og penger i helgen. Anonymkode: c2108...85a 1
Simbyxor Skrevet 9. mai 2017 #93 Skrevet 9. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Problemet er at man først fikk beskjed om den 15., som ville medført utbetaling fredag 12.mai. Det vil si, folk har planlagt ut fra at den kommer inn om tre dager. Kanskje er det andre som meg, som har brukt opp pengene på regninger eller lignende, fordi vi dobbeltsjekket og så at pengene kommer fredag. Når man har gått i den troen lenge, og så blir det plutselig endret, så vil det gi ringvirkninger. Å stå med 0 kr en fredag er lite kult når man faktisk hadde full kontroll, og stolte på fastsatte datoer. Om utbetalingsdatoen hadde vært den 19. som vanlig hadde ikke vært noe problem for meg, om det hadde blitt opplyst om på forhånd. Problemet er endringen, ikke selve datoen. For andre som har gått på uføretrygd i flere år vil det kanskje være verre, fordi de er vant til at den kommer flere dager før, og har antakelig hatt det som rutine mtp penklær etc. Skulle vi handlet penklær hadde det vært et stort problem om penger kom inn 1-2 dager før en høytid, fordi min fysiske form er så variabel, at kun 48 timer på å kunne handle hadde vært et problem. Nå skal vi heldigvis ikke det, mitt problem er at jeg betalte en regning jeg ikke trengte å betale, så jeg sitter uten mat og penger i helgen. Anonymkode: c2108...85a Men man må aldri gjøre sånn. Vet det er surt, når det allerede har skjedd, men man må aldri tro at man har pengene før man faktisk har dem på kontoen. Sånn til neste gang. Dritt skjer, ikke sant? Så skeptisk må man være om man skal være sikker. Nå kjenner jeg ikke til uføretrygd, men hvorfor kommer den flere dager før, når det står en fast dato? Vil det si at pengene kommer 15. mai likevel, siden de opplyser om 16.mai? Eller skjer det kun før en helg at pengene kommer før? Uføretrygdede må alltid - alltid - planlegge. Sett av 50 kr i måneden til pentøy. Spis havregrøt 14 dager for å sette av en liten buffer, til de dagene det blir kluss med pengene. For dette er garantert ikke siste gang. Jeg vet at nav tuller mye, og surrer mye, og ikke tar hensyn. De feilopplyser, absolutt. Derfor må man være skeptisk, planlegge i detalj, og ha en buffer å gå på. For som sagt, dette vil skje igjen for den som mottar ytelser fra nav. ..Har du solgt alt du kan selge? Ofte så har man et eller annet noen andre vil ha, om så for 50 kr så holder det til en pose havregryn 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #94 Skrevet 9. mai 2017 1 minutt siden, Simbyxor skrev: Men man må aldri gjøre sånn. Vet det er surt, når det allerede har skjedd, men man må aldri tro at man har pengene før man faktisk har dem på kontoen. Sånn til neste gang. Dritt skjer, ikke sant? Så skeptisk må man være om man skal være sikker. Nå kjenner jeg ikke til uføretrygd, men hvorfor kommer den flere dager før, når det står en fast dato? Vil det si at pengene kommer 15. mai likevel, siden de opplyser om 16.mai? Eller skjer det kun før en helg at pengene kommer før? Uføretrygdede må alltid - alltid - planlegge. Sett av 50 kr i måneden til pentøy. Spis havregrøt 14 dager for å sette av en liten buffer, til de dagene det blir kluss med pengene. For dette er garantert ikke siste gang. Jeg vet at nav tuller mye, og surrer mye, og ikke tar hensyn. De feilopplyser, absolutt. Derfor må man være skeptisk, planlegge i detalj, og ha en buffer å gå på. For som sagt, dette vil skje igjen for den som mottar ytelser fra nav. ..Har du solgt alt du kan selge? Ofte så har man et eller annet noen andre vil ha, om så for 50 kr så holder det til en pose havregryn Nav bekreftet før påske at utbetalingsdatoer alltid skal stemme, fordi uføretrygdede trengte forutsigbarhet. Så at jeg forventer å få pengene når jeg skal, ja det gjør jeg, og det har jeg all rett til. De som får lønn klager også hvis de plutselig får den flere dager for sent. Nav har vel aldri gått over en utbetalingsdato, det har de vært flinke til. Men problemet er at de ENDRER oppsatt utbetalingsdato, og heller ikke gir beskjed om det. Tenk om vi kunne fått en mail, om at den er endret, og pengene kommer etter helgen istedet for før? Men nei, de henviser bare til at man må sjekke utbetalingssiden på nett, og det var jo nettopp det jeg gjorde, to ganger etter påske! Ja, pengene kommer alltid en virkedag før fastsatt dato. Så reell utbetalingsdato er endret fra 12.mai til 15.mai. Dvs en tre dagers endring. Hvorfor skal jeg, som har god kontroll på økonomien, måtte spise havregryn en helg fordi Nav finner ut at de skal endre en dato? Jeg klarer meg alltids, om jeg så må låne av barnet mitt. Men det er ikke riktig at Nav skal behandle oss på den måten. Hvorfor kan man ikke ha fast utbetalingsdato hele året? Den 10. eller den 15. feks. Så slipper man å ha for tidlige utbetalingsdatoer i desember og mai. Jeg kan virkelig ikke skjønne logikken. Jeg vil mye heller ha den 20. hele året, for jeg har ikke noe problem med å sette av til høytider. Jeg planlegger, i detalj. Det er nettopp derfor jeg betalte hele denne regningen nå, fordi det opprinnelig ble så langt opphold mellom 12.mai til 19.juni. Anonymkode: c2108...85a 1
Simbyxor Skrevet 9. mai 2017 #95 Skrevet 9. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nav bekreftet før påske at utbetalingsdatoer alltid skal stemme, fordi uføretrygdede trengte forutsigbarhet. Så at jeg forventer å få pengene når jeg skal, ja det gjør jeg, og det har jeg all rett til. De som får lønn klager også hvis de plutselig får den flere dager for sent. Nav har vel aldri gått over en utbetalingsdato, det har de vært flinke til. Men problemet er at de ENDRER oppsatt utbetalingsdato, og heller ikke gir beskjed om det. Tenk om vi kunne fått en mail, om at den er endret, og pengene kommer etter helgen istedet for før? Men nei, de henviser bare til at man må sjekke utbetalingssiden på nett, og det var jo nettopp det jeg gjorde, to ganger etter påske! Ja, pengene kommer alltid en virkedag før fastsatt dato. Så reell utbetalingsdato er endret fra 12.mai til 15.mai. Dvs en tre dagers endring. Hvorfor skal jeg, som har god kontroll på økonomien, måtte spise havregryn en helg fordi Nav finner ut at de skal endre en dato? Jeg klarer meg alltids, om jeg så må låne av barnet mitt. Men det er ikke riktig at Nav skal behandle oss på den måten. Hvorfor kan man ikke ha fast utbetalingsdato hele året? Den 10. eller den 15. feks. Så slipper man å ha for tidlige utbetalingsdatoer i desember og mai. Jeg kan virkelig ikke skjønne logikken. Jeg vil mye heller ha den 20. hele året, for jeg har ikke noe problem med å sette av til høytider. Jeg planlegger, i detalj. Det er nettopp derfor jeg betalte hele denne regningen nå, fordi det opprinnelig ble så langt opphold mellom 12.mai til 19.juni. Anonymkode: c2108...85a Ja, de bekreftet også ovenfor meg/oss at alle opplysningene stemte ift sykepenger, likevel så stemte det ikke. De manglet papirer. Fikk vi vite den dagen pengene skulle vært på konto. Da hadde det allerede gått 1,5 mnd. Derfor skal man ikke stole på NAV. Hva de sier bør være like mye verdt som gråstein, man må gjøre alt sjøl. Håper mange begynner med det, for det er den eneste sikkerheten man faktisk har. Man kan ikke stole på dem rett og slett. Det bør alle forstå. Det er mye som er surt, og NAV gjør mye feil. Men om man skal overleve greit nok med humøret i behold må man selv sørge for å ordne økonomien, slik at man ikke blir fullstendig avhengig av at utbetalingen ikke blir flyttet 3 dager. Skjønner det er trangt for mange, men det er mange knep folk ikke gjør fordi de stoler på NAV. Og det er feil å stole på NAV. Derfor skal du spise havregrøt i helgen, fordi du stolte på NAV. 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #96 Skrevet 9. mai 2017 2 minutter siden, Simbyxor skrev: Ja, de bekreftet også ovenfor meg/oss at alle opplysningene stemte ift sykepenger, likevel så stemte det ikke. De manglet papirer. Fikk vi vite den dagen pengene skulle vært på konto. Da hadde det allerede gått 1,5 mnd. Derfor skal man ikke stole på NAV. Hva de sier bør være like mye verdt som gråstein, man må gjøre alt sjøl. Håper mange begynner med det, for det er den eneste sikkerheten man faktisk har. Man kan ikke stole på dem rett og slett. Det bør alle forstå. Det er mye som er surt, og NAV gjør mye feil. Men om man skal overleve greit nok med humøret i behold må man selv sørge for å ordne økonomien, slik at man ikke blir fullstendig avhengig av at utbetalingen ikke blir flyttet 3 dager. Skjønner det er trangt for mange, men det er mange knep folk ikke gjør fordi de stoler på NAV. Og det er feil å stole på NAV. Derfor skal du spise havregrøt i helgen, fordi du stolte på NAV. Tilfeller som du forteller om finnes det utallige av. Det er ikke sammenlignbart med faste utbetalinger av uføretrygd. At førsteutbetalingen tuller er helt normalt. Det er ikke normalt at Nav endrer utbetalingsdato for faste ytelser. Bare for å ta et eksempel, hvor mange ganger har barnetrygden kommet for sent tror du? AAP, sykepenger, foreldrepenger etc er det masse tull med, men ikke de faste. Anonymkode: c2108...85a
Simbyxor Skrevet 9. mai 2017 #97 Skrevet 9. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tilfeller som du forteller om finnes det utallige av. Det er ikke sammenlignbart med faste utbetalinger av uføretrygd. At førsteutbetalingen tuller er helt normalt. Det er ikke normalt at Nav endrer utbetalingsdato for faste ytelser. Bare for å ta et eksempel, hvor mange ganger har barnetrygden kommet for sent tror du? AAP, sykepenger, foreldrepenger etc er det masse tull med, men ikke de faste. Anonymkode: c2108...85a Barnetrygd kommer innen siste virkedag, så der er det mange dager å gå på. Noenganger kommer den 25., andre ganger 29. Kanskje det bør være slik med uføretrygd også, så folk lærer seg å takle et mellomrom på flere dager. Hva som er normalt spiller ingen rolle, det er naivt å stole på dem uansett. Velger man å gjøre det, så ender man opp med å bli sur og sliten når NAV ikke lever opp til forventningene om fast utbetalingstidspunkt. Så får man velge om man ønsker å ta den risikoen, ved å stole på dem, eller om man vil skape sin egen forsikring. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #98 Skrevet 9. mai 2017 5 minutter siden, Simbyxor skrev: Barnetrygd kommer innen siste virkedag, så der er det mange dager å gå på. Noenganger kommer den 25., andre ganger 29. Kanskje det bør være slik med uføretrygd også, så folk lærer seg å takle et mellomrom på flere dager. Hva som er normalt spiller ingen rolle, det er naivt å stole på dem uansett. Velger man å gjøre det, så ender man opp med å bli sur og sliten når NAV ikke lever opp til forventningene om fast utbetalingstidspunkt. Så får man velge om man ønsker å ta den risikoen, ved å stole på dem, eller om man vil skape sin egen forsikring. Barnetrygd kommer alltid siste virkedag ja, akkurat som at uføretrygd kommer siste virkedag før den 20. (Barnetrygd kan ikke komme så tidlig som 25., ikke engang i februar. Kun desember er utenfor skjema.) Så det er helt likt som barnetrygd, og alle som har bittelitt iq klarer å se hvilken virkedag det er, og dermed planlegge ut fra det. Hvis barnetrygden kommer overraskende betyr det at man ikke vet forskjell på virkedag og helg. Barnetrygd er alltid forutsigbart, feks. i år vil barnetrygden komme 31.mai, 30.juni, 31.juli, 31.august, 29.september, 31. oktober osv osv osv. Unntatt desember, der de ikke har fastsatt dato enda, men sier før 18.desember. Problemet kommer når de endrer fra "innen 18.desember" til feks. 12.desember. Og så når det er igjen en uke eller to, endrer de tilbake igjen til 17. Det er da folk sliter. Synes du virker ganske snørrhoven som ikke kan se at for noen er det svært viktig å kunne planlegge når man får penger inn. Det er ikke alle som har noe til overs som kan spare noe, og da er man avhengig av å planlegge og være nøyaktig. At du har brent deg på ytelser som ikke har noe med uføretrygd å gjøre blir litt sånn ovenfra og ned-holdning. Anonymkode: c2108...85a 3
melly666 Skrevet 9. mai 2017 #99 Skrevet 9. mai 2017 Et dumt spørsmål: Fra hva jeg har forstått fra denne diskusjonen var utbetalingsdato den 15. men har blitt endret til den 16. Som arbeidstaker har man krav på å få lønnen til utbetalingsdato, altså inn på konto den 15. For å sikre seg (og den ansatte) velger mange abeidsgivere å utbetale lønnen dagen før, slik at pengene er inne på konto den 14. (eller 12. hvis det er helg). Det betyr likevel ikke at pengene ikke er utbetalt til rett tid hvis de kommer på selve dagen. Så i denne saken - hvis (tidligere) utbetalingsdato er 15. og pengene kommer den 15., er de ikke da kommet til lovet tidspunkt? 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #100 Skrevet 9. mai 2017 7 minutter siden, melly666 skrev: Et dumt spørsmål: Fra hva jeg har forstått fra denne diskusjonen var utbetalingsdato den 15. men har blitt endret til den 16. Som arbeidstaker har man krav på å få lønnen til utbetalingsdato, altså inn på konto den 15. For å sikre seg (og den ansatte) velger mange abeidsgivere å utbetale lønnen dagen før, slik at pengene er inne på konto den 14. (eller 12. hvis det er helg). Det betyr likevel ikke at pengene ikke er utbetalt til rett tid hvis de kommer på selve dagen. Så i denne saken - hvis (tidligere) utbetalingsdato er 15. og pengene kommer den 15., er de ikke da kommet til lovet tidspunkt? Korrekt. Så hvis Nav hadde beholdt utbetalingsdatoen den 15. og betalt ut den 15. hadde jeg faktisk ikke kunnet klage. Siden jeg vet at utbetalingsdatoen har blitt flyttet vet jeg også at det er grunnen til at den kommer tre dager senere, og ikke at de holder seg innenfor sin opprinnelige frist. Dermed blir det en prinsippsak siden Nav selv påstår at mottakere av uføretrygd trenger forutsigbarhet. Skjønner ikke hvorfor de driver med tidlige utbetalinger, jeg vil heller ha pengene en fast dag hver eneste måned, så slipper man alt sånt. Dessuten er det bare latterlig å gi den 15. eller 16. til folk med uføretrygd, dvs folk som stort sett er syke og ikke vet når de har gode dager til å handle på. Å få inn pengene dagen før for å både handle og bake samme dag hadde vært umulig for meg av helsemessige grunner. (De som har gått på uføretrygd flere år tidligere forteller derimot at den pleier å komme den 12. Kan forstå at de dermed klager, men jeg kan ikke klage på det, siden jeg ikke har opplevd det.) Anonymkode: c2108...85a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå