Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uføre må som alle oss andre lære seg å ha en liten buffer i bakhånd når pengene ikke kommer på ønsket dag, evt et kredittkort der du kan kjøpe det du ville kjøpt om du hadde penger, og så overfører du når pengen kommer (det er rentefritt innen 40 dager og koster dermed ingenting). Vi som får lønn må faktisk forholde oss til lønnsdato og ikke hvilken festdag som ligger i nærheten. Jeg får lønn på mandag, ingenting å klage over det. Å få penger dagen før holder da i massevis til å handle det nødvendige. 

Anonymkode: c2b6d...4a4

IGJEN... les det som står, da. Det handler ikke om at de ikke har planlagt pengebruken sin, det handler om at NAV ENDRER UTBETALINGSDATOEN 1 uke før pengene skulle kommet på konto. UTEN Å SI FRA i god tid. Hadde NAV gitt beskjed da trygden kom i april, ville det ikke vært noe problem for uføre nå. 

Beklager caps lock, men folk her er så ufattelig trege. 

Anonymkode: 4adbb...f71

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IGJEN... les det som står, da. Det handler ikke om at de ikke har planlagt pengebruken sin, det handler om at NAV ENDRER UTBETALINGSDATOEN 1 uke før pengene skulle kommet på konto. UTEN Å SI FRA i god tid. Hadde NAV gitt beskjed da trygden kom i april, ville det ikke vært noe problem for uføre nå. 

Nei, uføre er så ufattelig dårlig med økonomisk planlegging. Kan du planlegge er ikke endring av datoen et problem. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, uføre er så ufattelig dårlig med økonomisk planlegging. Kan du planlegge er ikke endring av datoen et problem. 

Jeg elsker fordommer. :hjerte: 

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei folk er ikke så ufattelige treige som du påstår, men folk har tenkt igjennom ulike scenarioer som gjør at ting ikke alltid skjer slik det skal. Har selv opplevd at lønnen min ikke kom på fast dato, hva gjorde jeg? Sendte Mail hvor jeg sa i fra og fikk lønnen inn på konto to dager senere pga feil i systemet. Kjipt? Ja selvfølgelig, men som et oppegående menneske så har jeg en BUFFER! 

Jeg prioriterte ikke kafébesøk når jeg hadde dårlig råd og levde fra lønning til lønning, jeg hadde alltid litt "festmat" i fryseren i tilfelle noe skulle skje, kom det gaver på tilbud kjøpte jeg heller den vasen til 50% og hadde den i skapet noen måneder enn å stresse rundt og kjøpe den til full pris før jul. 

Du får ikke sympati for to dagers forsinka utbetaling, du får oppgitthet, frekke kommentarer om utakknemlige nav'ere og tydelig beskjed om å tenke før du handler. 

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaggu er det mange veslevoksne på KG også,,,

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uføre må som alle oss andre lære seg å ha en liten buffer i bakhånd når pengene ikke kommer på ønsket dag, evt et kredittkort der du kan kjøpe det du ville kjøpt om du hadde penger, og så overfører du når pengen kommer (det er rentefritt innen 40 dager og koster dermed ingenting). Vi som får lønn må faktisk forholde oss til lønnsdato og ikke hvilken festdag som ligger i nærheten. Jeg får lønn på mandag, ingenting å klage over det. Å få penger dagen før holder da i massevis til å handle det nødvendige. 

Å få penger dagen før er ikke en god løsning for uføre dessverre. Fordi noen kanskje har behandlingstime den dagen og dermed ikke har energi til å handle inn til 17 mai på sparket når resten av Norge gjør det samme. I tillegg kan det være problematisk av andre årsaker som angst, tilgang til transport og hjelp for å handle. Det er ikke alle uføre som spretter opp av stolen og ut døra for å handle, nettopp pga sine sykdommer og begrensninger. 

Jeg er enig om at uføre bør spare til buffer og planlegge over tid, og huske på at staten kan komme med slike plutselige endringer, slik at slike endringer ikke ødelegger for de dagene det er viktig å slippe slike bekymringer.

Like før jul 2016 kom og opplysninger om endra utbetalingstid for bostøtte. Hvorfor det var nødvendig ble ikke opplyst, men kjipt var det og, da enkelte regninger ble betalt den 10 da den utbetalingen skulle komme. 

Det er for kort tid å opplyse det en uke og en mnd i forveien. Slike ting skal opplyses flere måneder tidligere. I tillegg har jobben med å forandre bostøtta i samsvar med endra uføretrygd vært virkelig elendig. Det er tydelig at de ikke gjør jobben sin slik de skal.

Så ja, jeg skjønner at ts blir frustrert. For det setter en allerede belastet kropp i en unødvendig stresssituasjon der hun forsøker å finne ut hva og hvorfor. 

Noe jeg antar at vanlige arbeidstagere nok kjenner på også når noe uforutsett skjer på jobben og det kjennes urettferdig.

Anonymkode: f4977...fee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å alltid ha ei lønning/utbetaling liggende som buffer. 
Begynn å spar så ligger du litt frempå. Da slipper du slikt som nå og i påske. 

Anonymkode: 7d725...070

For folk på minstesats er det vanskelig å spare penger. Jeg har betydelig høyere utgifter nå enn jeg hadde før jeg ble syk. Om jeg klarer å spare 50 kr den ene måneden, får jeg kanskje en uforutsett regning på 100 kr neste måned. 

Anonymkode: b334b...4e4

• Liker 9
Skrevet

2 dager er ikke lenge. Man bør ha noen basisvarer i fryser eller spiseskapet slik at man har mat. Hadde hatt forståelse for oppstyret dersom det var snakk om lengre tid, men ikke 2 dager. Dessuten kan man jo selv følge med på sidene til NAV og planlegge innkjøp frem til utbetalingsdato.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden når ble 16-12 til 2? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel at mange ikke får pengene til å strekke i en måned. De planlegger så godt de kan med det de har til rådighet. 1 stor regning og de lander laaangt bakpå. Ikke lett å komme seg tilbake da til å spare, betale regninger etc. 

Dessuten er det vel snakk om 4 dager og ikke to dager som noen skriver. Ikke alltid så lett å forutse ting når det kanskje aldri har skjedd før.

Nav i et nøtteskall: kan ikke endre utbetalingen før påske fordi det blir for uforutsigbart, men å endre utbetalingen før mai en uke før er helt greit:fnise:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør. Minstesats  og bostøtte, full. Det spiller ingen rolle for meg personlig med de fire dagene. Kun ett innspill. Og Nav har i alle år gjort merklige kromspring , så tenkte bare : å ja. Ja, da jeg leste det. Vant til det liksom. Hm.

Har buffer og har kreditkort

Anonymkode: 3ad29...926

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig i disse innleggene. Selv er jeg i arbeid, og må selvsagt vente fra lønningsdag til lønningsdag. Vi får ikke utbetalt lønn noe før tiden. Hva med å disponere pengebruken annerledes sånn at du har penger til hver utbetaling? 

Anonymkode: c6158...4d8

Vi får jo det i desember. Hvis vi i begynnelsen av desember plutselig fikk beskjed om at fra og med i år skulle desemberlønnen utbetales i slutten av måneden som alle andre lønninger,  da tipper jeg det hadde blitt ramaskrik! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får man ikke det samme på hver utbetaling? Det gjør i alle fall jeg som har aap. Pengene jeg får må jo budsjetteres for å holde hele perioden, uavhengig om utbetalingen skulle kommet tidligere eller ikke. Om man får X kr hver 20. i mnd. Skal jo de holde til neste mnd den 20. Om man nå får pengene den 16. i stedet burde man likevel budsjettert med at de skulle holde til den 20.

Om man ikke gjør det og og det er krise når de ikke kommer den 13. som jeg har forstått er vanlig prosedyre ifbm 17.mai, vil ikke det skape trøbbel i budsjettet om denne utbetalingen skal holde til den 20. neste mnd?

Anonymkode: 5e23f...d3c

• Liker 5
Skrevet

Poenget er vel at hadde de hatt en liten buffer,  så hadde de hatt penger i bakhånd enten det var snakk om en uventet ekstra utgift eller som her, en utbetaling som kommer noen dager senere enn man regnet med. Men jeg er klar over at enkelte har så stram økonomi at det bare så vidt går rundt. Og da kan det være vanskelig å spare seg opp en buffer. (Sosialklienter får i prinsippet ikke lov å ha en buffer, da regelen er at alle penger skal være oppbrukt før de kan få penger til livsopphold).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for støtten :) Trekker meg ut av tråden nå. Orker ikke flere nedsettende kommentarer fra enkelte andre brukere her inne.

Anonymkode: b1c6e...7db

Hvis man ikke orker nedsettende kommentarer,  bør man dessverre holde seg unna Kvinneguiden Forum... 

Anonymkode: cbcb1...880

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Thyra skrev:

Vi får jo det i desember. Hvis vi i begynnelsen av desember plutselig fikk beskjed om at fra og med i år skulle desemberlønnen utbetales i slutten av måneden som alle andre lønninger,  da tipper jeg det hadde blitt ramaskrik! 

Jeg har lønningsdag den 1, så det gjelder ikke meg. Men samboer som har lønn den 29. får lønna si den datoen også i desember. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke orker nedsettende kommentarer,  bør man dessverre holde seg unna Kvinneguiden Forum... 

Anonymkode: cbcb1...880

Enig, man bør forvente og tåle svar fra de som også ikke er enige i det man spør om. Ellers får man la være å poste på forumet. 

Anonymkode: c6158...4d8

• Liker 7
Skrevet

Hvor er mishandlingen? At folk ikke kan planlegge i forkant? At folk ikke vet at det kommer 17.mai også i år? Jeg trodde tråden handlet om ekte mishandling av uføre, men for en skuffelse. 

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, Drizzt skrev:

Hvor er mishandlingen? At folk ikke kan planlegge i forkant? At folk ikke vet at det kommer 17.mai også i år? Jeg trodde tråden handlet om ekte mishandling av uføre, men for en skuffelse. 

Er det virkelig så vanskelig for folk å skjønne hva TS er frustrert over?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Apis skrev:

Er det virkelig så vanskelig for folk å skjønne hva TS er frustrert over?

Ja. :)

Anonymkode: 11be4...f23

• Liker 9
Skrevet

Altså, å få lønn/uføretrygd 4 dager før en egentlig skal ha den, er ingenting å klage på. Du er vel klar over at du da må vente 4 dager lengre i juni, før du får pengene.

Som oss vanlige døde, må jo dere ogå klare å planlegge utgiftene. Spesielt når det gjelder påske/jul/17.mai

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...