Gå til innhold

En skikkelig sur og negativ tråd om ting som irriterer grenseløst på hobbygrupper på facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Orker ikke vi sygale mer😂

Anonymkode: d29cf...30a

Skjønner det godt! Like før jeg melder meg ut og, men er et par medlemmer som poster fast jeg liker å se innholdet til.

Honey Dew skrev (5 timer siden):

De er bare opptatt av å ta vare på opphavsretten. En forsyner seg ikke med bilder andre har tatt uten deres godkjenning.

Joda, la oss si creative commons osv ikke eksisterer og at en relativt liten sygruppe i Norge er en stor trussel for ånsverksloven.

Men å nekte skjermdumper av nettbutikker eller mønster?
Å skjule reglene så de er bortimot umulige å finne?
Å ikke ha på forhåndsgodkjenning slik at man hindrer at regelbrytende poster ikke blir postet?
Å ikke gi folk tilbakemeldinger på hvorfor noe er slettet?
Å utestenge folk fra å poste i alt fra en dag opptil en uke, uten å fortelle de hvorfor?

Det er for drøyt.

Anonymkode: 88517...719

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 22.09):

På en gruppe av typen "Av oss med *sett inn hunderase* i Norge" er det to medlemmer som mistet hundene sine flere måneder side siden som bruker gruppa som en slags personlig dagbok (for å bearbeide sorgen over tapet av sin firbente venn?).

Flere ganger i uka postes det innlegg a la dette i forskjellige varianter:

Lille Fido var en stor gledesspreder i livene våre. Han var alltid der når vi kom hjem fra jobb, med logrende hale og vrikkende bakpart, sååå glad for å se menneskene sine igjen. Det er så tomt når vi kommer hjem nå. Trodde tiden leger alle sår, men det har gått uker og det føles like vondt at Fido ikke kommer logrende mot meg i gangen når jeg åpner døra.".... og så videre... Innleggene er gjerne tre-fire ganger så lange som det jeg har skrevet her.

Jeg skjønner at de er i sorg over hunden, har opplevde å miste mer enn en hund og vet hvor vondt det gjør, men synes det blir i overkant mye når folk legger ut milelange innlegg i en gruppe med mange tusen medlemmer flere ganger i uka. 

Anonymkode: caa3b...5e3

Og jeg synes det er sært nok å i det hele tatt publisere at hunden har død på fb. 

Anonymkode: e7fab...887

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det går under hobbygruppe, men det har blitt en hobby for meg på grunn av popcorneffekten. Jeg er medlem av en gruppe for boligsvindelofre på Facebook, og gruppa ledes av et knippe mennesker fra Livets Harde Skole. Som regel går det greit, med unntak av den ene moderatorens hang til å legge ut private meldinger i gruppa hvis hun føler seg krenket.

Nå har venninna hennes mottatt en regning fra en advokat, som hun ikke vil betale. I stedet for å bestride regningen, har hun fått moderatoren til å legge ut beskyldninger om advokaten på gruppa. Advokaten har vært aktiv der lenge og har hjulpet mange av medlemmene, så hun møter selvfølgelig motbør. Mange tar til ordet for at private konflikter ikke angår gruppas medlemmer også, likevel har denne konflikten pågått i snart en uke. Med stadig nye poster og drøyere beskyldninger. Til og med mannen hennes har skrevet et innlegg hvor han truer med at hele gruppa fjernes hvis ikke folk snart blir enig med henne. Det er helt surrealistisk å være vitne til. Hvis det er stille på øygruppene om dagen, så anbefaler jeg dette på det varmeste...

 

 

Anonymkode: a74e7...b0a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke om det går under hobbygruppe, men det har blitt en hobby for meg på grunn av popcorneffekten. Jeg er medlem av en gruppe for boligsvindelofre på Facebook, og gruppa ledes av et knippe mennesker fra Livets Harde Skole. Som regel går det greit, med unntak av den ene moderatorens hang til å legge ut private meldinger i gruppa hvis hun føler seg krenket.

Nå har venninna hennes mottatt en regning fra en advokat, som hun ikke vil betale. I stedet for å bestride regningen, har hun fått moderatoren til å legge ut beskyldninger om advokaten på gruppa. Advokaten har vært aktiv der lenge og har hjulpet mange av medlemmene, så hun møter selvfølgelig motbør. Mange tar til ordet for at private konflikter ikke angår gruppas medlemmer også, likevel har denne konflikten pågått i snart en uke. Med stadig nye poster og drøyere beskyldninger. Til og med mannen hennes har skrevet et innlegg hvor han truer med at hele gruppa fjernes hvis ikke folk snart blir enig med henne. Det er helt surrealistisk å være vitne til. Hvis det er stille på øygruppene om dagen, så anbefaler jeg dette på det varmeste...

 

 

Anonymkode: a74e7...b0a

Hva heter gruppa? 

Anonymkode: e7fab...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva heter gruppa? 

Anonymkode: e7fab...887

Stopp boligsvindel. Lukket gruppe med 9000 medlemmer

Moderator er ganske paranoid angående muldvarper, så skriv en god begrunnelse for å bli medlem...

Anonymkode: a74e7...b0a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skjønner det godt! Like før jeg melder meg ut og, men er et par medlemmer som poster fast jeg liker å se innholdet til.

Joda, la oss si creative commons osv ikke eksisterer og at en relativt liten sygruppe i Norge er en stor trussel for ånsverksloven.

Men å nekte skjermdumper av nettbutikker eller mønster?
Å skjule reglene så de er bortimot umulige å finne?
Å ikke ha på forhåndsgodkjenning slik at man hindrer at regelbrytende poster ikke blir postet?
Å ikke gi folk tilbakemeldinger på hvorfor noe er slettet?
Å utestenge folk fra å poste i alt fra en dag opptil en uke, uten å fortelle de hvorfor?

Det er for drøyt.

Anonymkode: 88517...719

Et mønster hører til under åndsverkloven og skal derfor ikke deles uten rettighetshavers godkjenning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (1 time siden):

Et mønster hører til under åndsverkloven og skal derfor ikke deles uten rettighetshavers godkjenning.

Det er lov å dele et utsnitt om man ikke forstår hva en enkelt bit er. Akkurat som at det er lov til å sitere fra en bok. 
 

Men regner med du er admin siden du bare ignorerer spørsmålene mine. 
 

Anonymkode: 88517...719

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lov å dele et utsnitt om man ikke forstår hva en enkelt bit er. Akkurat som at det er lov til å sitere fra en bok. 
 

Men regner med du er admin siden du bare ignorerer spørsmålene mine. 
 

Anonymkode: 88517...719

Har jo svart på spørsmålene dine her inne og jeg er ingen admin. Er ikke med i sygrupper engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantegrupper hver…eneste…høst…

«Planten min begynner å slippe blader og ser litt pjusk ut! Må den kastes? Dør den? Føler jeg har gjort alt riktig med vanning!!!!😭😭😭😭» 

 

Det er føkkings høst. Det er helt normalt 🤦‍♀️

Anonymkode: 8553c...3ec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forstår at det kan være frustrerende når det er mye gjentakelse og negativitet i hobbygruppene. Kanskje det kan være en idé å prøve å fokusere på de positive og inspirerende innleggene i stedet? Det kan være hyggelig å dele egne prosjekter eller spørre om råd og tips. På den måten kan man skape en mer positiv og støttende atmosfære i gruppen. 😊

Anonymkode: 64b5a...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår at det kan være frustrerende når det er mye gjentakelse og negativitet i hobbygruppene. Kanskje det kan være en idé å prøve å fokusere på de positive og inspirerende innleggene i stedet? Det kan være hyggelig å dele egne prosjekter eller spørre om råd og tips. På den måten kan man skape en mer positiv og støttende atmosfære i gruppen. 😊

Anonymkode: 64b5a...c84

Nei 😆

Anonymkode: e71ca...4e4

  • Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår at det kan være frustrerende når det er mye gjentakelse og negativitet i hobbygruppene. Kanskje det kan være en idé å prøve å fokusere på de positive og inspirerende innleggene i stedet? Det kan være hyggelig å dele egne prosjekter eller spørre om råd og tips. På den måten kan man skape en mer positiv og støttende atmosfære i gruppen. 😊

Anonymkode: 64b5a...c84

 

image.png.0c30b282550c5155615a35b2ea58ec0b.png

Denne tråden er ment for å ventilere. Det er deilig å få det ut! :fnise:  Skal vi klare å være positive og konstruktive på slike grupper er det helt essensielt. 

PS: Det er jeg som er trådstarter. Jeg hadde en annen bruker den gangen. 

Anonymkode: aba57...112

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei 😆

Anonymkode: e71ca...4e4

Haha, unnskyld hvis jeg misforsto! Hva tenker du da?😄

Anonymkode: 64b5a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

image.png.0c30b282550c5155615a35b2ea58ec0b.png

Denne tråden er ment for å ventilere. Det er deilig å få det ut! :fnise:  Skal vi klare å være positive og konstruktive på slike grupper er det helt essensielt. 

PS: Det er jeg som er trådstarter. Jeg hadde en annen bruker den gangen. 

Anonymkode: aba57...112

Ja, det kan være veldig deilig å få ut frustrasjonen og ventilere i slike grupper! Og du har helt rett, det er viktig å være positive og konstruktive for å skape en god atmosfære. Bra at du tok initiativet til tråden! 😊

Anonymkode: 64b5a...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at jeg ikke har Facebook lenger. Har det noensinne medført til noe positivt? Svaret er Nei. At man ser han eller hun man aldri snakket med i klassen for 30 år siden har bursdag telles overhodet ikke. Heller ikke at man "enkelt" kan få invitasjoner på ting man ikke vil gå på uansett. Marketplace gjelder heller ikke. Man har Finn for samme jobben.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (3 minutter siden):

Er så glad for at jeg ikke har Facebook lenger. Har det noensinne medført til noe positivt? Svaret er Nei. At man ser han eller hun man aldri snakket med i klassen for 30 år siden har bursdag telles overhodet ikke. Heller ikke at man "enkelt" kan få invitasjoner på ting man ikke vil gå på uansett. Marketplace gjelder heller ikke. Man har Finn for samme jobben.

 

Så bra at du tok deg bryet med å komme inn her og fortelle oss dette.... Jeg vil nesten kalle det positivt.

Anonymkode: a74e7...b0a

  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Så bra at du tok deg bryet med å komme inn her og fortelle oss dette.... Jeg vil nesten kalle det positivt.

Anonymkode: a74e7...b0a

Bare hyggelig. Anytime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 

image.png.0c30b282550c5155615a35b2ea58ec0b.png

Denne tråden er ment for å ventilere. Det er deilig å få det ut! :fnise:  Skal vi klare å være positive og konstruktive på slike grupper er det helt essensielt. 

PS: Det er jeg som er trådstarter. Jeg hadde en annen bruker den gangen. 

Anonymkode: aba57...112

Og takk til deg, det er den beste tråden av alle! 

Anonymkode: 711f2...8b3

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (21 timer siden):

Er så glad for at jeg ikke har Facebook lenger. Har det noensinne medført til noe positivt? Svaret er Nei. At man ser han eller hun man aldri snakket med i klassen for 30 år siden har bursdag telles overhodet ikke. Heller ikke at man "enkelt" kan få invitasjoner på ting man ikke vil gå på uansett. Marketplace gjelder heller ikke. Man har Finn for samme jobben.

 

Snakk for deg selv. Jeg er admin for en gruppe på over 5000 hvor fokus er på å bygge selvtillit og være mindre misfornøyd med seg selv. Hver dag ser jeg folk som blomstrer, folk som beskriver hvordan de før ikke turde å gjøre ting som å gå i bikini på stranda eller ta med barna på fornøyelsesparker, som nå lever livet uten de negative tankene. Kun ved å lage en positiv og støttende FB-gruppe.

Og jeg har lært mye av denne tråden om hvordan grupper IKKE skal drives 😂 Selv om min ikke er en hobbygruppe da.

Anonymkode: 88517...719

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 21.27):

Skjønner det godt! Like før jeg melder meg ut og, men er et par medlemmer som poster fast jeg liker å se innholdet til.

Joda, la oss si creative commons osv ikke eksisterer og at en relativt liten sygruppe i Norge er en stor trussel for ånsverksloven.

Men å nekte skjermdumper av nettbutikker eller mønster?
Å skjule reglene så de er bortimot umulige å finne?
Å ikke ha på forhåndsgodkjenning slik at man hindrer at regelbrytende poster ikke blir postet?
Å ikke gi folk tilbakemeldinger på hvorfor noe er slettet?
Å utestenge folk fra å poste i alt fra en dag opptil en uke, uten å fortelle de hvorfor?

Det er for drøyt.

Anonymkode: 88517...719

Gå inn på gruppa - klikk på «om». Der ligger reglene enkelt tilgjengelig i tur og orden. Ærlig talt, så vanskelig er det ikke med ett klikk. Resten kan jeg være til dels enig i, men reglene er IKKE vanskelige å finne. 

Anonymkode: 63078...9fa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...